عصر قم

آخرين مطالب

حال و هوای حزن انگیز قم با آغاز ماه محرم الحرام فرهنگی

حال و هوای حزن انگیز قم با آغاز ماه محرم الحرام
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- همزمان با آغاز ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع)، محرم الحرام ، پرچم های عزا در شهر مقدس قم و حرم حضرت معصومه(س) برافراشته و مساجد و حسینیه ها و اماکن مقدس این شهر با برپایی آیین های سوگواری، میزبان عزاداران حسینی شدند.
به گزارش ایرنا، از روز گذشته که پرچم عزای شهادت سرور و سالار شهیدان بر گنبد نورانی کریمه اهل بیت(ع) برافراشته شد با نوای مداحی و مرثیه سرایی مداحان اهل عصمت و طهارت، برنامه های سوگواری و عزاداری در این شهر آغاز گردید.
شهر مقدس قم و حرم حضرت معصومه(س) سیاه پوش، و از ماذنه های آن صدای مرثیه سرایی و سخنرانی طنین انداز شده است و کبوتر دل هر زائری را تا حرم نورانی امام حسین(ع) به پرواز در می آورد.
آیین های عزاداری شامل سخنرانی و مداحی برای همه زائران و مجاوران در نظر گرفته شده است تا با سپردن جان و دل به نوای اهل بیت(ع)، چشم هایشان را با اشک غم برای امام حسین(ع) شستشو داده و در مظلومیت پیشوای سوم شیعیان بر سر و سینه بزنند.
زائران و دل سوختگان مکتب اهل بیت(ع) از اقصی نقاط جهان اسلام آمده اند تا ضمن عرض تسلیت به پیشگاه ملکوتی بانوی آب و آیینه، قلب هایشان را به ضریح نورانی این بانو گره زده و با توسل به ائمه اطهار(ع) زیارت نامه و زیارت عاشورای حسینی(ع) قرائت کنند.
در این شهر به عشق سرور و سالار شهیدان، جوانان عزادار محفل های عزاداری را برپا کرده اند و از سوگواران در ماتم مولایشان پذیرایی می کنند.
مسجد مقدس جمکران میعادگاه منتظران مهدی(عج) نیز میزبان عاشقانی است که آمده اند تا برای تسکین دل صاحب زمانشان آخرین بازمانده سلسله امامت و ولایت دعا کرده و در این مکان مقدس به سوگ بنشینند.
با برگزاری آیین های مختلف عزاداری در بقاع متبرک امامزادگان، حسینیه ها، مساجد و تکایا، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید، گوشه هایی از زندگانی، رشادت های امامان معصوم(ع)، هدف قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی برای عزاداران تبیین می شود.
همه در عزای سالار شهیدان با چهره های غم بار و بغض در گلو آمده اند تا با ادای احترام به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این غم جانگداز سهیم باشند و اوج عشق و علاقه خویش را به خاندان اهل بیت(ع) به نمایش بگذارند؛ حضور غیر ایرانی ها از ملیت های مختلف و اجرای برنامه های سنتی عزاداری از جمله جلوه های عزاداری در قم می باشد.
** ویژه برنامه های عزاداری در حرم حضرت معصومه(س)
مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی حرم حضرت معصومه(س) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برنامه های عزاداری متنوعی در این مکان مقدس هر روز از ساعت 5:15 تا 22 بامداد با سخنرانی و مداحی مداحان اهل بیت(ع) در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام جواد بهشتی پور ادامه داد: قرائت زیارت آل یاسین توسط حجت الاسلام والمسلمین بخشی، خطبه صبحگاهی توسط آقای رشیدی، سخنرانی توسط حجج اسلام ظهیری، میرباقری و میردامادی و مداحی توسط آقایان شالبافان، محلاتی و جعفرنژاد انجام می شود.
وی بیان داشت: همچنین در روز پنجشنبه 22 شهریورماه در کنار برنامه های سخنرانی و مداحی، زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیره و دعای کمیل نیز قرائت می شود.
وی با اشاره به اجرای مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) در اولین جمعه ماه محرم گفت: این مراسم همزمان با 23 شهریورماه با مداحی حاج عباس حیدرزاده و سید علی حسینی نژاد برگزار خواهد شد.
مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی حرم حضرت معصومه(س) گفت: مادران به همراه کودکان خویش می توانند از ساعت هشت صبح در این مراسم سوگواری شرکت کرده و به یاد نوزاد 6 ماهه سالار شهیدان، حضرت علی اصغر(ع) عزاداری کنند.
بهشتی پور همچنین از اجرای سایر برنامه های عزاداری ویژه عرب زبانان خبر داد و گفت: محفل عزای عرب زبانان زائر و مجاور حرم مطهر کریمه اهل ‌بیت(س) طی دهه اول محرم به همت اداره امور بین ‌الملل آستان مقدس هر روز ساعت 17:30 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید عادل علوی از اساتید حوزه و مدیحه‌ سرایی در صحن صاحب ‌الزمان(عج) برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(س) طی ایام ماه محرم‌الحرام به صورت مناسبتی نیز با برگزاری آیین های عزاداری ویژه، از زائران بین ‌المللی که در قالب کاروان ‌های زیارتی در حرم مطهر حضور پیدا می کنند استقبال می کند.
** ویژه برنامه های سوگواری در مسجد مقدس جمکران
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز درگفت و گو با ایرنا بیان داشت: برنامه عزاداری دهه اول محرم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی و مداحی حاج عباس حیدرزاده در نظر گرفته شده است.
ابراهیم صدوقی افزود: این برنامه ها بعد از نماز مغرب و عشا با قرائت قرآن آغاز می شود.
وی ادامه داد: مراسم ویژه شیرخوارگان حسینی نیز در نخستین جمعه ماه محرم همزمان با مراسم قرائت دعای ندبه در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ و مداحی حاج علی مهدوی نژاد برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه های روز عاشورا گفت: مراسم قرائت زیارت ناحیه مقدسه در عصر روز عاشورا با حضور هیات ها و عزاداران حسینی و با مداحی حاج سید علی حسین نژاد ترتیب می یابد.
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: همچنین از دسته های عزاداری و سینه زنی که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی وارد مسجد مقدس جمکران می شوند به صورت ویژه با اجرای برنامه های مختلف میزبانی خواهیم کرد.
وی، فعالیت مرکز گل نرگس، مرکز جوانه های انتظار، برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع عاشورا و انتظار برای خانواده ها، ویژه برنامه های عزاداری برای کودکان و نوجوانان و برنامه هنری پرده خوانی واقعه عاشورا را از دیگر برنامه های این مسجد در ماه محرم برشمرد.
** اجرای ویژه برنامه های عزاداری در 44 بقعه امامزادگان
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برنامه های مختلف سخنرانی و عزاداری در قالب طرح بصیرت عاشورایی در 44 بقعه امامزاده با استفاده از ظرفیت 80 مبلغ و روحانی برگزار می شود.
حجت الاسلام یوسف احمدی افزود: ساعت آغاز برنامه ها در بقاع امامزاده ها به علت حضور هیات های عزاداری، متفاوت و تا ساعت 24 هر شب میزبان عزاداران خواهیم بود.
وی، مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) همزمان با اولین جمعه از ماه محرم در بقعه امامزاده ابراهیم(ع) در خیابان امامزاده ابراهیم، آیین هایی از جمله احلی من العسل با حضور جوانان، مراسم رهروان زینبی(س) با حضور بانوان، اقامه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) به یاد آخرین نماز سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع)، برپایی ایستگاه های صلواتی، پخش نذری، تعزیه خوانی، برپایی نمایشگاه و تجمع هیات های مذهبی را از دیگر برنامه های طرح بصیرت عاشورایی برشمرد.
وی با اشاره به برپایی خیمه های معرفت در 9 بقعه امامزادگان گفت: برگزاری سخنرانی های چند رسانه ای، مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و مسابقه قرآن بخوان و جایزه بگیر ویژه کودکان از جمله برنامه هایی است که دراین خیمه ها صورت می گیرد.
همچنین هیات های مذهبی در قم نیز با اجرای برنامه های مختلف عزاداری از مردم شریف قم میزبانی خواهند کرد.
/8138/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/59835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد