آخرين مطالب

معاون وزیر علوم:

طرح آمایش دانشگاه‌ها به سود آموزش عالی کشور است علمي

طرح آمایش دانشگاه‌ها به سود آموزش عالی کشور است

  بزرگنمايي:

عصر قم - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح آمایش دانشگاه‌ها به نفع آموزش عالی کشور و موجب توسعه دانشگاه‌ است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر حسین سیمایی صراف صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه صنعتی قم عنوان کرد: دانشگاه صنعتی یک دانشگاه فناور است و فناوری باید در خدمت رفع نیازهای بشر باشد، توفیق یک دانشگاه فناور با میزان تامین رفاه و تسهیل زندگی بشر سنجیده می‌شود.
وی افزود: همیشه انتقاد می‌شود که دانشگاه‌های صنعتی این وظیفه را به خوبی انجام ندادند و به همین منظور دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها تاسیس شد که باز هم انتظارات را نتوانست برآورده کند.
معاون وزیر علوم بیان کرد: در شرایط کنونی، مدیران کشور به این موضوع رسیده‌اند که باید به توانایی‌هایی داخلی تکیه کنیم تا تهدید ها و تحریم‌ها به فرصت تبدیل شود، مسئولین کم کم باور کردند که باید به توان و پتانسیل فنی داخلی بپردازند و بها دهند.
وی ادامه داد: توانایی‌های خوبی در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی برای وضعیت کنونی اقتصادی کشور، آمادگی لازم وجود ندارد؛ دانشگاه نباید یک آموزشگاه تلقی شود و باید نگاه دانشگاه مسئله محور باشد و مشکلات استانی و کشوری را رفع کند؛ امیدواریم مسئولین استانی و کشوری، دانشگاه و پتانسیل آن را باور کنند.
سیمایی صراف تصریح کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه، هم جامعه و صنعت را تقویت می‌کند و هم باعث بهره وری و افزایش سطح دانشگاه می‌شود؛ اگر باور به دانشگاه وجود داشت، نیازی نبود که تعداد زیادی مراکز پژوهشی در کشور ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها علاوه بر خدماتی که دارند، در جامعه، کانون ایجاد جریانات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند و از قبل انقلاب تا کنون دانشگاه جریان ساز و هدایت کننده بوده است؛ به برکت مرم سالاری حاکم در کشور، جریانات موجود در دانشگاه‌ها یکدست نیست و یکسان نیست، همه در خدمت یک هدف هستند ولی برای رسیدن به هدف راه‌ها و سلایق مختلفی وجود دارد و بر همین اساس تشکل‌های گوناگون در دانشگاه ایجاد شده است.
معاون وزیر علوم اظهار کرد: دانشگاه باید الگویی برای مدارا و تحمل نظرات و سلایق مختلف برای جامعه باشد؛ دانشگاه باید بتواند سلایق مختلف را تجمیع کند و برای پیشرفت خود به کار ببندد، جامعه و کشور نیز از دانشگاه الگو می‌گیرد و از تنوع سلایق رشد بیشتری میتوان داشت.
وی گفت: با80 میلیون جمعیت، 2800 واحد دانشگاهی در کشور وجود دارد و کشور چین نیز با جمعیت بیش از 1میلیارد نفر نیز همین میزان مرکز دانشگاهی دارد که نشان دهنده این است که توسعه کمی، همیشه موجب پیشرفت نیست و باعث تقسیم شدن امکانات می‌شود.
سیمایی صراف عنوان کرد: از سال 84تا 92، تعداد دانشگاه‌های دولتی 3برابر و دانشگاه‌های غیر دولتی 6 برابر شد و حرص و ولعی در کشور برای تاسیس دانشگاه به وجود آمد؛ دولت با یک تلاش طاقت فرسا موفق شد، فعالیت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی را متوقف کند و بر همین اساس، حدود 500واحد دانشگاهی تعطیل شد، این اقدام بسیار درست و مثبت بود ولی با این حال باعث شد عواقب بسیاری گریبان دولت را بگیرد و باید به بخش‌های مختلف بابت این اقدام پاسخگو باشد.
وی افزود: باید ملی فکر کرد و سطح دید را وسیع تر کنیم، مشکلات ناشی از پراکندگی مراکز آموزش عالی موجب شد که شورای انقلاب فرهنگی طرح ساماندهی و آمایش آموزش عالی را به تصویب برساند، طرح آمایش دانشگاه‌ها به نفع آموزش عالی کشور و موجب توسعه دانشگاه‌ می‌شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مدیریت دانشگاه بسیار امر دشواری است و باید از زحمات دکتر خوشنویسان، رییس سابق دانشگاه صنعتی تقدیر کنیم و امیدواریم دکتر رضایی نور با روحیه جوانی و جهادی بتواند در پیشرفت دانشگاه صنعتی قم و پیشبرد اهداف آن موفق باشد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تشکل‌های مردمی زیست محیطی با مشکلات آبی استان آشنا شدند

وظیفه دانشگاه‌ علمی کاربردی تربیت "شخصیت تولیدگر" است

وظیفه دانشگاه‌ علمی کاربردی تربیت "شخصیت تولیدگر" است

وجود 105هزار جلد کتاب تخصصی در کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب

جایگاه قم از بعد علمی و پژوهشی در سطح بین الملل مغفول مانده است

آیت الله اعرافی عضو هیات امنای دانشگاه قم شد

انتخاب مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی قم به عنوان روابط عمومی برتر

انگیزه و تلاش موئلفه‌های مشترک جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری

چهارمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین در قم آغاز به کار کرد

ارزیابی عملکرد باعث ارتقا سطح کیفی کارکنان و مدیران می‌شود

لزوم انجام ارزیابی و توسعه شایستگی کارکنان و مدیران

دانشگاه باید دانشجوی ماهر و توانمند تربیت کند

هشت دستگاه شتاب‌نگار جدید در قم راه‌اندازی می‌شود

لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری در سیاست گذاری کلان استان قم

قالب جدید پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی رونمایی شد

تغذیه غلط؛ عامل تغییر ذائقه کودکان

3478 تَن در مراکز دولتی فنی و حرفه ای قم آموزش مهارتی گذراندند

برگزاری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت با ارائه 37 رشته آموزشی در قم

محصولات علمی و پژوهشی حوزه به خوبی معرفی نمی‌شود

آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب برای پذیرش دانشجو/ فعالیت 46 رشته در دانشگاه

مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین دانش‌پژوه می‌پذیرد

حضور مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب در ایسنای قم

"پست مدرنیسم و نظریه پردازان آن" منتشر شد

تکنیک های معتبر علمی، می تواند کودک آزاری را افشاء کند

ارتباطی میان خروجی‌ دانشگاه‌ها و نیازهای جامعه وجود ندارد

دانشگاه صنعتی قم بین المللی می شود

اخذ رتبه علمی-پژوهشی مجله فقهی «تا اجتهاد»

سه کارخانه تولید گیاه دارویی در قم فعال است

جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

9 کارگروه برای ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد

موفقیت 45درصدی درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی قم

لزوم استفاده از نخبگان دانشگاهی در کارگروه‌های استانی

300 تفاهم نامه میان استارتاپ ها در قم به امضا رسید

رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش‌شناسی فقهی

با تکیه بر توان نخبگان متعهد، موجبات رونق اقتصادی فراهم می شود

نخبگان ایثارگر حافظان دستاورد شهدا هستند

فعالیت سه مرکزارائه خدمات به مبتلایان اتیسم در استان قم

نمک عامل مهم در ابتلا به پرفشاری خون

دانشگاه قم یک دانشگاه در حال توسعه است و باید تقویت شود

تحصیل 600دانشجوی خارجی در دانشگاه قم

تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود

ایران در نانو فناوری و علوم سلولی جزو 10 کشور اول جهان است

تجربیات طرح‌های بی‌ثمر اشتغالزایی مد نظر قرار گیرد

سوق دادن علوم دانشگاهی به سمت حل مشکلات کشور

وزیر علوم :35 هزار دانشجوی بورسیه در دانشگاه ها تحصیل می کنند

طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در قم کلید خورد

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین در آموزش عالی

وزیر علوم: جایگاه علمی ایران در دنیا شناخته شده است

وزیر علوم وارد قم شد

لزوم آشنایی مردم آفریقای جنوبی با فرهنگ و تمدن ایرانی