عصر قم

آخرين مطالب

لزوم تبیین مسئله‌ی تمدن اسلامی توسط نخبگان و مبلغان فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رییس میز تمدن اسلامی قطب های فکری فرهنگی تبلیغات اسلامی عنوان کرد: باید مسئله‌ی تمدن اسلامی از سوی نخبگان و مبلغان برای مردم بیان شود؛ چراکه تبیین و پرداختن به چنین موضوعاتی، خود می تواند راه برون رفت از مشکلاتی باشد که اکنون جامعه درگیر آن است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، محسن الویری امروز در نشست تبیین ابعاد تمدن اسلامی که در سالن همایش های غدیر قم برگزار شد، عنوان کرد: مسئله ی تمدن اسلامی از موضوعات مهم و قابل توجه بخش نخبگانی جامعه و جزو مطالبات مهم مقام معظم رهبری است، بنابراین بحث در این خصوص جزو یکی از رسالت های مبلغان دینی به شمار می رود.
وی با تاکید براینکه برخی موضوعات مهم و کلیدی تنها برعهده ی نهاد و یا فرد خاصی نیست، گفت: مسائلی همچون اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی و تمدن اسلامی از موضوعاتی است که تبیین، تبلیغ و بردن آن به دل مردم و مخاطبان بر عهده ی مبلغان دینی است.
رییس میز تمدن اسلامی قطب های فکری فرهنگی تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در حالی که موضوع تبیین تمدن اسلامی از موضوعات مهم و کلیدی جامعه است اما سخن گفتن در این خصوص در شرایط فعلی جامعه نیازمند تامل بیشتری است؛ چراکه شاید در نگاه اول بحث در رابطه با تمدن با توجه به دغدغه ی اقتصادی و اجتماعی جامعه، دشوار و ثقیل به نظر برسد.
الویری خاطر نشان کرد: هنگامی که از تمدن اسلامی صحبت می شود در واقع از یک شرایط همایافته در جامعه، سخن به میان می آید؛ مسائلی مانند رفاه، آسایش، پیشرفت و ارزش های انسانی و اجتماعی از مولفه های یک جامعه متمدن است.
وی با تاکید براینکه یک مبلغ دینی باید دل مخاطب را به سخنان خود جلب کند، گفت: طبق حدیثی از امام جواد(ع)، سه چیز محبت را به چنگ می آورد که عبارتند از انصاف در معاشرت، همدردی در سختی ها و رجوع به قلب سلیم، بنابراین مبلغان دینی باید باتوجه به این موضوعات به ویژه همدردی با مردم در سختی ها و شداید، محبت را به چنگ آوردند و سخنان خود را در جامعه تاثیرگذار کنند.
رییس میز تمدن اسلامی قطب های فکری فرهنگی تبلیغات اسلامی تاکید کرد: امروز در جامعه با مجموعه ای از دوگانه ها روبرو هستیم؛ به این معنا که دو مقوله ی اجتماعی هنگامی که با هم جمع نشوند، دوگانگی ایجاد می شود که یکی از این دوگانگی های مبتلا به جامعه، مسئله ی دوگانه های شعارهای زیبا وعینیت نازیبای جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: شعارهایی که از ابتدای انقلاب توسط رهبران نظام و کارگزاران مطرح شده، دنیایی از مفاهیم زیبا و دلنشین است، اما این ها تنها مفاهیمی است که در عالم ذهن و بیان وجود دارد و در عینیت و متن جامعه به آن شدت و حدتی که می خواستیم وجود ندارد.
الویری گفت: دوگانه ناسازگاری جزء و کل از دیگر دوگانگی هایی است که در بطن جامعه دیده می شود؛ به این معنا که وقتی خرده نظام هایی همچون نظام بانکداری، نظام توزیع پول، تولید و توزیع دچار مشکل باشد، نظام کلان اقتصادی دچار معزل می شود، بنابراین این دوگانگی ها باید رفع شود.
وی با اشاره به دوگانه ایجاد شده برآن چه برانقلاب گذشته و آن چه پیش رواست، گفت: پس از گذشت چهل سال، هرچه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می گیریم، صحنه های رشادت، فداکاری، از خود گذشتگی و ترجیح دادن منافع مذهب و دین بر منافع شخصی و جناحی کمتر دیده می شود؛ چه بسا که اگر جامعه با همین روند پیش رود و تغییر نکند، آینده کاملا برعکس آرمان‌های گذشته پیش خواهد رفت.
رییس میز تمدن اسلامی قطب های فکری فرهنگی تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد از سویی مسائل و مشکلات اقتصادی گریبان گیر مردم شده و امروز یکی از دغدغه‌ی مهم جامعه است و بنابراین سخن گفتن از مسائلی همچون تمدن اسلامی شاید برای چنین جامعه ای بیگانه جلوه کند اما از سوی دیگر، تمدن اسلامی از موضوعات کلیدی و مهمی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید به آن پرداخته شود.
وی افزود: با این وجود، باید مسئله ی تمدن اسلامی از سوی نخبگان و مبلغان برای مردم بیان شود؛ چراکه تبیین و پرداختن به چنین موضوعاتی، خود می تواند راه برون رفت از مشکلاتی باشد که اکنون جامعه درگیر آن است.
الویری، کلان نگری، امت گرایی، تکثvپذیری، امید گرایی و امید بخشی را از ویژگی های تمدن اسلامی دانست و گفت: کلان نگری را باید به این معنا در نظربگیریم که به جای جزئی نگریستن و محدود کردن نگاه، کلی و فرا جهانی به مسائل نگاه کرده و محدوده ی بینش خود را گسترش دهیم.
وی با اشاره به اینکه کوچکترین رفتار یک طلبه زیر ذره بین مردم است تصریح کرد: قشر روحانیت و طلاب باید توجه بسیاری به رفتار و گفتار خود در جامعه داشته باشند؛ چه بسا که کوچکترین رفتار و سخن یک طلبه سرنوشت یک فرد را در جهت خوب و یا بد تغییر دهد و در زندگی او تغییری اساسی ایجاد کند.
رییس میز تمدن اسلامی قطب های فکری فرهنگی تبلیغات اسلامی در پایان گفت: برای تمرین در تمدن اندیشی ابتدا باید آگاهی خود را بالا ببریم و سپس در این خصوص در جامعه صحبت کنیم؛ چراکه تمامی سخنان و رفتار مبلغان و قشر روحانیت نه تنها بر یک فرد بلکه بر یک نسل در آینده موثر است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/59399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش