در اولین همایش علمی و پژوهشی اخلاق و رسانه بررسی میشود؛
شفاف سازی چارچوب اخلاقی در رسانه
فرهنگی
بزرگنمايي:
عصر قم - مدیرکل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما گفت: همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با محوریت شفاف سازی چارچوب اخلاقی در رسانه برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، محمدحسین ظریفیان در نشست خبری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه عنوان کرد: نقش رسانهها در ساحت اعتقادات، فرهنگ و اخلاق در دنیای امروز یک نقش اساسی و تعیین کننده است؛ هرچه جامعه قدم به جلو میگذارد، با نقش پذیری و ظرفیتهای بالای رسانه بیشتر روبه رو میشویم؛ رسانههای دنیا بر مبانی سکولار و غیر الهی فعالیت میکنند ولی در جمهوری اسلامی باید رسانه منطبق با مبانی الهی شکل بگیرد.
وی افزود: اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما بر اساس یک دغدغه اساسی در 24سال پیش تاسیس شد و همواره به عنوان حلقه رابط حوزههای علمیه و سازمان صدا وسیما فعالیت کرده است؛ این اداره دغدغه ساحت دین و رسانه را پیگیری کرده و به دنبال شکل گیری رسانه دینی و در تراز انقلاب اسلامی بوده است.
مدیرکل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما بیان کرد: تاثیرگذاری روزافزون رسانهها بر ساحت اخلاق در جامعه موجب شد تا به این مسئله توجه ویژه شود و از سال 96توجه به اخلاق در رسانه مورد توجه اداره کل پژوهشهای صداوسیما قرار گرفت، بر همین اساس همایش علمی و پژوهشی اخلاق و رسانه طراحی و تراز و رتبه علمی پژوهشی برای این همایش اخذ شد و با همکاری 50مرکز دانشگاهی، حوزوی و رسانهای برگزار میشود.
وی ادامه داد: سازمان صداوسیما به عنوان بزرگترین سازمان رسانهای در کشور با بیش از 150شبکه رادیویی و تلوزیونی بیشترین نیاز را به توجه حوزه اخلاق دارد و در این زمینه در دومحور، موضوع اخلاق و رسانه دنبال شده است.
ظریفیان تصریح کرد: محور اول، رسانه اخلاقی است و در آن تبیین، بررسی و آسیب شناسی رسانه اخلاقی دنبال میشود، محور دوم همایش، اخلاق رسانه ای است و در آن به دنبال رسانهای شدن اخلاق هستیم.
وی خاطرنشان کرد: گاهی در رسانه شاهد مواردی هستیم که از اصول رسانه و اخلاق عدول میشود، یک نقص در رسانههای کشور این است که چارچوب اخلاقی در رسانه مورد توجه قرار نمیگیرد و این به دلیل روشن نبودن این موضوع است؛ نهادی که باید به روشن سازی و شفاف سازی چارچوبهای اخلاقی در رسانه بپردازد، اداره کل پژوهشهای اسلامی صداوسیما است.
مدیرکل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما تصریح کرد: فراخوان همایش اخلاق و رسانه به دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز رسانهای کشور ارسال شده است و مورد استقبال مخاطبان و صاحب نظران قرار گرفته است؛ صاحب نظران تا7مهرماه مهلت دارند چکیده مقالات را به دبیرخانه همایش ارسال کنند و پایان مهرماه آخرین مهلت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه است.
وی افزود: همایش علمی و پژوهشی اخلاق و رسانه، هفتم و هشتم آذرماه برگزار میشود که مراسم افتتاحیه آن، 7 آذر در تهران و مراسم اختتامیه، روز 8 آذر در استان قم برگزار میشود؛ در حاشیه این همایش نشستهای علمی برگزار و مقالات مورد بررسی قرار میگیرد؛ فرایند علمی همایش در دانشگاهها شکل گرفته و در مهر و آبان نشستهای علمی در این مراکز برگزار میشود.
ظریفیان عنوان کرد: ورود علمی به حوزه اخلاق و رسانه کمتر صورت گرفته است و بر همین اساس تولید و توسعه دانش نظری در این عرصه از اهداف این همایش است؛ این همایش به دنبال رسیدن به مبانی علمی در حوزه اخلاق رسانه است؛ همچنین تدوین شاخصهای اخلاق حرفهای به طور خاص کمک میکند که بتوانیم شاخص ها را روشنکنیم، از ابهامات کم کنیم و ضرورت اخلاق رسانه را دنبال کنیم.
وی افزود: یک مزیت نسبی این همایش، همکاری و مشارکت شیبکه های رادیویی و تلوزیونی است، در این همایش به دنبال رصد شبکهها درحوزه اخلاق هستیم، اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما به عنوان مرکز بررسی برنامه ها از نظرگاه دینی و زاویه دید اخلاقی، کارنامه ارزشمندی دارد و برنامههای مختلف صدا و سیما در این نهاد مورد نقد و بررسی قرار میگیرد، این همایش میتواند به آسیب شناسی ساختارمند در حوزه برنامههای صدا و سیما کمک کند.
دبیر همایش اخلاقو رسانه بیان کرد: اکنون با نقد جدی مردم نسبت به بعضی برنامههای رسانه ملی مواجه هستیم و مدیران باید از دیدگاهها و نظرات ارزشمند صاحب نظران بهرهمند شوند و این به عنوان یک فرصت برای رسانه ملی است؛ این همایش تنها به دنبال آسیب شناسی نیست و رسیدن به راهکار ها را مد نظر دارد، انتظار داریم این همایش یک راه نو و ایدههای جدید را برای رسانه ملی ایجاد کند.
انتهای پیام
-
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳:۵۶
-
۳۹ بازديد
-
-
عصر قم
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/58316/