عصر قم

آخرين مطالب

در اولین همایش علمی و پژوهشی اخلاق و رسانه بررسی می‌شود؛

شفاف سازی چارچوب اخلاقی در رسانه فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما گفت: همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با محوریت شفاف سازی چارچوب اخلاقی در رسانه برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، محمدحسین ظریفیان در نشست خبری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه عنوان کرد: نقش رسانه‌ها در ساحت اعتقادات، فرهنگ و اخلاق در دنیای امروز یک نقش اساسی و تعیین کننده است؛ هرچه جامعه قدم به جلو می‌گذارد، با نقش پذیری و ظرفیت‌های بالای رسانه بیشتر روبه رو می‌شویم؛ رسانه‌های دنیا بر مبانی سکولار و غیر الهی فعالیت می‌کنند ولی در جمهوری اسلامی باید رسانه منطبق با مبانی الهی شکل بگیرد.
وی افزود: اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما بر اساس یک دغدغه اساسی در 24سال پیش تاسیس شد و همواره به عنوان حلقه رابط حوزه‌های علمیه و سازمان صدا وسیما فعالیت کرده است؛ این اداره دغدغه ساحت دین و رسانه را پیگیری کرده و به دنبال شکل گیری رسانه دینی و در تراز انقلاب اسلامی بوده است.
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما بیان کرد: تاثیرگذاری روزافزون رسانه‌ها بر ساحت اخلاق در جامعه موجب شد تا به این مسئله توجه ویژه شود و از سال 96توجه به اخلاق در رسانه مورد توجه اداره کل پژوهش‌های صداوسیما قرار گرفت، بر همین اساس همایش علمی و پژوهشی اخلاق و رسانه طراحی و تراز و رتبه علمی پژوهشی برای این همایش اخذ شد و با همکاری 50مرکز دانشگاهی، حوزوی و رسانه‌ای برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: سازمان صداوسیما به عنوان بزرگترین سازمان رسانه‌ای در کشور با بیش از 150شبکه رادیویی و تلوزیونی بیشترین نیاز را به توجه حوزه اخلاق دارد و در این زمینه در دومحور، موضوع اخلاق و رسانه دنبال شده است.
ظریفیان تصریح کرد: محور اول، رسانه اخلاقی است و در آن تبیین، بررسی و آسیب شناسی رسانه اخلاقی دنبال می‌شود، محور دوم همایش، اخلاق رسانه‌ ای است و در آن به دنبال رسانه‌ای شدن اخلاق هستیم.
وی خاطرنشان کرد: گاهی در رسانه شاهد مواردی هستیم که از اصول رسانه و اخلاق عدول می‌شود، یک نقص در رسانه‌های کشور این است که چارچوب اخلاقی در رسانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این به دلیل روشن نبودن این موضوع است؛ نهادی که باید به روشن سازی و شفاف سازی چارچوب‌های اخلاقی در رسانه بپردازد، اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما است.
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تصریح کرد: فراخوان همایش اخلاق و رسانه به دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز رسانه‌ای کشور ارسال شده است و مورد استقبال مخاطبان و صاحب نظران قرار گرفته است؛ صاحب نظران تا7مهرماه مهلت دارند چکیده مقالات را به دبیرخانه همایش ارسال کنند و پایان مهرماه آخرین مهلت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه است.
وی افزود: همایش علمی و پژوهشی اخلاق و رسانه، هفتم و هشتم آذرماه برگزار می‌شود که مراسم افتتاحیه آن، 7 آذر در تهران و مراسم اختتامیه، روز 8 آذر در استان قم برگزار می‌شود؛ در حاشیه این همایش نشست‌های علمی برگزار و مقالات مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ فرایند علمی همایش در دانشگاه‌ها شکل گرفته و در مهر و آبان نشست‌های علمی در این مراکز برگزار می‌شود.
ظریفیان عنوان کرد: ورود علمی به حوزه اخلاق و رسانه کمتر صورت گرفته است و بر همین اساس تولید و توسعه دانش نظری در این عرصه از اهداف این همایش است؛ این همایش به دنبال رسیدن به مبانی علمی در حوزه اخلاق رسانه است؛ همچنین تدوین شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای به طور خاص کمک می‌کند که بتوانیم شاخص ها را روشن‌کنیم، از ابهامات کم کنیم و ضرورت اخلاق رسانه را دنبال کنیم.
وی افزود: یک مزیت نسبی این همایش، همکاری و مشارکت شیبکه های رادیویی و تلوزیونی است، در این همایش به دنبال رصد شبکه‌ها درحوزه اخلاق هستیم، اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به عنوان مرکز بررسی برنامه ها از نظرگاه دینی و زاویه دید اخلاقی، کارنامه ارزشمندی دارد و برنامه‌های مختلف صدا و سیما در این نهاد مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، این همایش می‌تواند به آسیب شناسی ساختارمند در حوزه برنامههای صدا و سیما کمک کند.
دبیر همایش اخلاقو رسانه بیان کرد: اکنون با نقد جدی مردم نسبت به بعضی برنامه‌های رسانه ملی مواجه هستیم و مدیران باید از دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند صاحب نظران بهره‌مند شوند و این به عنوان یک فرصت برای رسانه ملی است؛ این همایش تنها به دنبال آسیب شناسی نیست و رسیدن به راهکار ها را مد نظر دارد، انتظار داریم این همایش یک راه نو و ایده‌های جدید را برای رسانه ملی ایجاد کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/58316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

مدت زمان عمل لازک چشم

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

80 درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

عملیات اجرایی منوریل قم پس از 10 سال توقف آغاز می‌شود

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

عوارض خطرناک کبد چرب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور