آخرين مطالب

رئیس کارگروه استانهای انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد:

لزوم تشکیل سازمان آموزش سواد رسانه‌ای در کشور علمي

لزوم تشکیل سازمان آموزش سواد رسانه‌ای در کشور

  بزرگنمايي:

عصر قم - رئیس کارگروه استانهای انجمن سواد رسانه‌ای ایران با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف کشور یا به سواد رسانه‌ای بی توجه هستند یا به صورت سلیقه‌ای اقدام می‌کنند، تصریح کرد: اگر میخواهیم آموزش سواد رسانه‌ای فراگیر و تاثیرگذار باشد باید یک سازمان آموزش سواد رسانه‌ای زیر نظر شورای عالی فضای مجازی در کشور تشکیل شود.
  سیدمرتضی اسماعیلی طبا با حضور در تحریریه ایسنا قم با بیان اهمیت موضوع سوادرسانه‌ای عنوان کرد: در آموزش سواد رسانه باید مخاطبان منفعل را به مخاطبان فعال تبدیل کنیم.
وی افزود: در گذشته افراد جامعه در اوقات فراغت به رسانه می‌پرداختند و سراغ آن می‌رفتند ولی اکنون شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که مردم در همه حال با رسانه در ارتباط باشند و ساعت زیادی از زندگی مردم با رسانه ها می‌گذرد.
**یکی از رسالت‌های رسانه، گسترش سواد رسانه‌ای است
رئیس کارگروه استانهای انجمن سواد رسانه ای ایران بیان کرد: یکی از رسالت های رسانه، گسترش سواد رسانه ای در جامعه است؛ 47درصد اطلاعات گوگل برای کاربران ایرانی مسدود شده است که اکثر آن اطلاعات علمی است، با تحلیل این موضوع متوجه می‌شویم که با این کار می‌خواهند از این ظرفیت در پیشرفت علمی ایران استفاده نشود و مردم ایران بیشتر به سرگرمی های موجود در این فضا مشغول شوند.
**آموزش سواد رسانه‌ای باید از کودکستان‌ها شروع شود
وی ادامه داد: بیش از 50سال است که در کانادا و ژاپن آموزش سوادرسانه‌ای به مردم داده می‌شود ولی در ایران در این خصوص بسیار عقب هستیم؛ اکنون کودکان در سن پایین با ابزار رسانه‌‌ای مانند تبلت و موبایل آشنا می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند، بنابراین باید آموزش سواد رسانه‌ای نیز در همان سن آغاز شود؛ اکنون فقط در پایه دهم مدارس سواد رسانه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که بسیار دیر است و باید آموزش سواد رسانه‌ای از کودکستان ها شروع شود؛ همچنین در آموزش عالی و دانشگاه‌ها نیز سواد رسانه‌ای به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و این یک ایراد بزرگ است که باید به آن توجه کرد. 
اسماعیلی طبا تصریح کرد: مبلغین حوزوی باید سواد رسانه‌ای را آموزش ببینند و به آن آشنا باشند تا این آموزش ها را به مردم شهرها و روستاهای دیگر نیز ارائه کنند؛ صداوسیما و شهرداری‌ها نیز بسیار می‌توانند در گسترش این آموزش‌ها اثرگذار باشند.
**لزوم تشکیل سازمان آموزش سواد رسانه‌ای در کشور
وی گفت: اکنون دستگاه‌های مختلف کشور یا به سواد رسانه‌ای بی توجه هستند یا به صورت انفرادی و سلیقه‌ای اقدام می‌کنند که تاثیر گذار نیست؛ اگر میخواهیم آموزش سواد رسانه‌ای فراگیر و تاثیرگذار باشد باید یک سازمان آموزش سواد رسانه‌ای زیر نظر شورای عالی فضای مجازی در کشور تشکیل شود تا سیاست گذاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها و پشتیبانی های قانونی را انجام دهد و همچنین نظارت و ارزیابی بر اقدامات داشته باشد.
دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم اظهار کرد: اگر این سازمان تشکیل شود و نهاد‌های مختلف در آن نماینده داشته باشندو سیاست‌گذاری‌های کلی را انجام دهند، آموزش سواد رسانه‌ای می‌تواند فراگیر و موفق باشد؛ البته اکنون انجمن سواد رسانه ای ایران تشکیل شده است و در استان قم نیز این انجمن مشغول فعالیت است.
**سواد رسانه‌ای، واکسیناسیون جامعه در برابر دیتاها
وی اضافه کرد: یکی از اهداف آموزش سواد رسانه‌ای، واکسیناسون و پیشگری است؛ در دنیای امروز نمی‌شود جلوی دیتاها و اطلاعات گوناگون را گرفت، ولی مردم باید آموزش ببینند تا چگونه با دیتاها برخورد کنند وآن‌ها را تحلیل کنند. 
اسماعیلی طبا عنوان کرد: اکنون یک جنگ رسانه‌ای، فرهنگی و اقتصادی توسط دشمن علیه ایران به طور همزمان شکل گرفته است و این یک پازل و برنامه منسجم است که دشمن تدارک دیده است و نیاز داریم که در این جنگ، مردم با حربه‌های دشمن آشنا باشند وبتوانند اطلاعات درست و غلط را از هم تشخیص دهند.
**یکی از کارکردهای مهم فضای مجازی، افکار سنجی است
وی در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: شبکه‌های اجتماعی کارکردها و مزایای بسیاری دارد و یکی از کارکردهای مهم آن افکار سنجی است؛ کاربران فضای مجازی فکر می‌کنند حریم خصوصی دارند و به همین دلیل رفتارهایی را انجام می‌دهند که ممکن است در جامعه بروز ندهند، در فضای مجازی نقاب‌ها کنار می‌رود و حقیقت اصلی افراد مشخص می‌شود.
رئیس کارگروه استانهای انجمن سواد رسانه ای ایران بیان کرد: اکنون 40میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی حضور دارند که بسیار آمار بالایی است، کسانی که اطلاعات سرور این کاربران را در اختیار دارند، اطلاعات را با قیمتی به دست می آورند و می‌توانند با این اطلاعات، افکار عمومی داخل کشور و تغییرات آن را با دقت دست بیاورند و برای آن برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: جامعه شناسان داخلی می‌توانند دیتاهای فضای مجازی را تحلیل کنند و با استفاده از اطلاعات بدست آمده، باتوجه به شرایط، در سیاست گذاری‌ها موثر باشند و از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کنند.
**تفکر انتقادی، یک دیدگاه مهم در سواد رسانه‌ای
اسماعیلی طبا تصریح کرد: یکی از دیدگاه های مهم در سواد رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، تفکر انتقادی است، تفکر انتقادی به مخاطب آموزش می‌دهد که با آثار و اخبار، تحلیلی برخورد کند و آموزش تفکر انتقادی بخشی از آموزش سواد رسانه ای است.
**لزوم پرداختن به سواد رسانه‌ای دینی در کشور
وی افزود: بسیار جا دارد از دین برای ارتقای سواد رسانه‌ای استفاد کرد، آیات بسیار زیادی در قرآن ناظر بر سواد رسانه‌ای وجود دارد ولی به آن پرداخته نشده است؛ در ایران و خصوصا شهر قم این نوع سواد رسانه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد و گسترش یابد.
وی گفت: در گذشته سانسور به معنای جلوگیری از رسیدن خبر به مخاطب بود ولی اکنون گونه دیگری از سانسور توسط رسانه انجام می‌شود، رسانه‌ها با هجوم و ارائه حجم بالای اطلاعات به مخاطب، باعث سرگردانی و از بین رفتن قدرت تحلیل در مخاطب می‌شوند و افراد نمی‌توانند صحت و سقم خبر را متوجه شوند. 
دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم خاطرنشان کرد: اکنون توسط رسانه‌ها و فضای مجازی، حجم بالایی از اطلاعات به مخاطب داده می‌شود و برای بررسی این اطلاعات، قدرت تحلیل بسیار بالایی نیاز است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نقاط مشترکی میان جهاددانشگاهی و اوقاف در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی وجود دارد

لزوم هدایت وقف به سمت فعالیت‌های علمی و پژوهشی

گرم یا سرد؟مزاج خود را بشناسید‍!

تعاملات میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه گسترش یابد

پذیرش دانشجویان در دانشگاهها به اندازه نیاز کشور باشد

وحدت حوزه و دانشگاه نقشه های دشمن را بی اثر می کند

پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در دستور کار جهاد دانشگاهی است

تعیین قطعی جنسیت فرزند در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم

اهداء سلول‌های بنیادی خون‌ساز عارضه ندارد

هفته ای به نام حوزه های علمیه نامگذاری شود

دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

انتظار اصلی از جهاد دانشگاهی پژوهش است

پژوهش تکلیف اصلی جهاد دانشگاهی است

انتصاب سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان قم

شرکت های دانش بنیان به شناخت حمایت های دولتی نیاز دارند

انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان برآورده نمی‌شود

بیش از 1000 شرکت در صف دریافت مجوز دانش بنیان

دانشگاه صنعتی قم به سمت کارآفرینی پیش می رود

بررسی روش اجتهادی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمینه تحلیل موضوع

دانشگاهیان و حوزویان ‌ما نسبت به تحقق ظرفیت‌های نظام کم‌کاری کرده‌اند

تولیدات علمی هنوز نتوانسته نیازهای جامعه را از بین ببرد

توانمند سازی دانشجویان در مقابل آسیب های اجتماعی ضروری است

دانشگاه‌ها باید به سمت ایجاد و رونق نشاط اجتماعی حرکت کنند

دوره آموزشی سواد رسانه‌ای در 40 مسجد در قم برگزار می‌شود

مرکز تخصصی مدیریت اسلامی دانشجو می‌پذیرد

مرکز تخصصی مدیریت اسلامی دانشجو می‌پذیرد

برگزاری سومین کنفرانس ملی فیزیک ریاضی در دانشگاه صنعتی قم

برگزاری سومین کنفرانس ملی فیزیک ریاضی در دانشگاه صنعتی قم

نظریه «امنیت متعالیه» در دفتر تبلیغات اسلامی قم عرضه شد

سومین کنفرانس فیزیک ریاضی ایران در قم برگزار می‌شود

نظریه «امنیت متعالیه» در دفتر تبلیغات اسلامی قم عرضه شد

برگزاری کانون‌های مشاوره توسط مرکز علمی کاربردی استان قم

پذیرش دانشجویان معلول در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی

آیت الله جوادی آملی: نخبگان علمی به کشور برگردند

برگزاری دور‌ه‌های طب سنتی در مرکز آموزش جهاددانشگاهی

جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق‌های کسالت‌آور

دوربین سه‌بعدی به آیفون‌های جدید می‌آید

طرح همیار صنعت توسط دانشگاه صنعتی قم اجرایی شد

پاسخگویی شبانه‌روزی دانشگاه صنعتی قم به دانشگاهیان

آیت الله جوادی آملی: حوزه علمیه در غنی ترین دوران خود است

کتاب تحریرالاصول درقم رونمایی شد

نظام مردم‌سالاری دینی اسلامی بن‌بست شکن است

برگزاری سومین کارگاه "همسرگزینی" در پردیس فارابی دانشگاه تهران

برگزاری سومین کارگاه "همسرگزینی" در پردیس فارابی دانشگاه تهران

1450 دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان قم تحصیل می کنند

برخی قضاوت های پیرامون حوزه علمیه عجولانه است

برگزاری دومین کارگاه همسرگزینی توسط جهاد دانشگاهی قم

19 پژوهشگر و دانشجوی برتر دانشگاه فرهنگیان کشور در قم تجلیل شدند

دوره تخصصی فقه پزشکی در قم راه اندازی شد

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار قم گشایش یافت