عصر قم

آخرين مطالب

رحیم پورازغدی:

روضه و مداحی اگر بر اساس مکتب اهل بیت نباشد، به انحراف می‌رود فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روضه و مداحی ها وسیله است و اگر بر اساس مکتب اهل بیت نباشد، ما را به هدف نمی‌رساند و به انحراف کشیده می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حسن رحیم پورازغدی صبح امروز در نهمین همایش هیات‌های محوری و برگزیده کشوری در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم گفت: اهل بیت(ع) اگر معین الضعفا و باب الحوایج هستند، به این معنی است که یکی از مهمترین ارکان امامت این حضرات کمک به درماندگان و محرومان بوده است؛ پس کسانی که با این القاب از اهل بیت(ع) یاد می کنند باید خود را در این طراز قراردهند.
وی افزود: برخی از هیات‌ها و مجالس اهل بیت(ع) راجع به اشخاص صحبت می‌کنند ولی رابطه آنها را با امت امروز قطع می‌کنند؛ بطور مثال در خصوص کربلا صحبت می‌کنند ولی راجع به مثل‌ها و تکرارهای تاریخ آن سخن نمی‌گویند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: زمانی که در نماز، تابع امام جماعت هستیم، باید در همه مسائل نیز از اهل بیت(ع) تبعیت کنیم؛ برخی‌ها به خاطر مسایلی که در روز کربلا رخ داد به حدی گریه و بی تابی می‌کنند که به حد مرگ می‌افتند، ولی حاضر نیستند در خصوص مسایلی که در همین مسیر در سیر تاریخ رخ داده است کوچکترین مداخله‌ای کنند؛ اسلام شناسی که با سنت پیامبر و اهل بیت(ع) منافات دارد، قطعا درست نیست.
پورازغدی تصریح کرد: این سیره، آیات و روایات برای مردم دوران غیبت عنوان شده است و باید از همه از این منابع استفاده کنیم؛ هدف ما از ترویج مکتب اهل بیت(ع) صرفا اثبات حقانیت این مکتب نیست، پس از اثبات حقانیت، وظیفه ما تازه شروع می‌شود؛ رشد فرد و جامعه، توحید، اخلاق، معنویت و گسترش اخلاق و عدالت در جامعه از اهداف اصلی مکتب اهل بیت(ع) است؛ روضه و مداحی ها وسیله است و اگر ما را به هدف نرساند قطعا همین مراسمی که بدون در نظر گرفتن اهداف مکتب باشد به انحراف کشیده می‌شود، زیرا اولین مجلس رسمی قانونی برای امام حسین(ع) از سوی یزید برگزار شد؛ در زمان پهلوی سفارت انگلیس به مردم عزادار قمه و چای می داد و محمد رضا شاه پهلوی هم به هیئت‌ها قند و چای می داد.
وی افزود: اعدام شدن عالم بزرگ تبریز در روز عاشورا همزمان با قمه زنی 40هزار نفره و بی تفاوتی عزاداران نسبت به این جنایت روس‌ها همراه بود و این از جمله وقایع تاریخی است که ثابت می کند عزاداری که می گوید نباید سیاسی باشیم به چه سمتی می رود.
**در روضه‌ها باید روایات خدمت اهل بیت به فقرا نقل شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اهل بیت(ع) در محضر خداوند، عبد ذلیل و در محضر خلق نیز برادر مودب و خدمت گذار بودند؛ لازم است که در هیات ها در هر عزاداری مرتبط به هر کدام از حضرات اهل بیت(ع) چند روایت از آن بزرگوار در خصوص خدمت به مردم ذکر شود؛ در روضه ها تنها به رجزخواهی های حضرت عباس(ع) بسنده نشود بلکه باید این مطلب را بیان کرد که ایشان به چه شکلی از مکتب الهی دفاع کردند.
**خدمت به مردم و ضعفا از مهم ترین دستورات اهل بیت است
پورازغدی تصریح کرد: خدمت به مردم به خصوص فقرا و ضعفا یکی از مهمترین دستورات اهل بیت(ع) است؛ کمونیست‌ها، بهایی‌ها، وهابی‌ها، گروه های تبشیری، کلیسا و سرویس‌های جاسوسی دنیا با حربه خدمت رسانی به یارگیری اقدام می کنند؛ البته برخی از آنها برای خدا این کارها را انجام می دهند ولی عوام فریبان بسیاری نیز در بین آنها وجود دارد؛ این افراد در روستاهای ما نیز فعالیت می کنند و به شکار نسل جوان ما می پردازند؛ تا سالها نیز مردم متوجه بهایی یا وهابی بودن آنها نمی شوند.
**در جایی که هیاتی‌ها نباشند، آخوند وهابی حضور پیدا می‌کند
وی گفت: جایی که هیاتی و منبری ما نرود قطعا با آخوندهای وهابی پر می شود و مرده های شیعه را غسل و دفن می کنند و به مردم فقیر مناطق دورافتاده کمک می کنند؛ این گروه با سخنان خدمت محورانه فعالیت می کنند؛ متاسفانه در این میان با چند سیاست مدار نا اهل و فرزندان آنها بهانه برای کوبیدن انقلاب و شیعه ایجاد می شود و پی در پی شایعات مختلف است که به خورد مردم داده می شود.
**هدف اصلی دشمنان، کوبیدن مکتب اهل بیت است
وی افزود: هدف اصلی دشمنان، کوبیدن مکتب اهل بیت(ع) است و به همین طریق سخنان غیر واقعی در خصوص مسایل مرتبط به انقلاب مطرح می کنند؛ حال در این میان اگر هیاتی ها ما با پرچم امام حسین(ع) در صف اول خدمت رسانی مردم باشند، جهاد واقعی در این دوره شکل می گیرد.
**ابن ملجم از نیروهای جهادی شهادت طلب بود که به انحراف کشیده شد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ابن ملجم از نیروهای جهادی شهادت طلب بود که در ادامه جریان ولایت و حکومت در زمان پس از پیامبر به شک افتاد؛ خوارج نیروهای دارای شور و بدون شعور بودند؛ عده ای هم هستند که شعور دارند ولی به هیچ وجه شور ندارند که بدون شور قطعا به دایره بی تعهدی می‌افتند.
پورازغدی تصریح کرد: یک میلیون نفر در یمن به وبا مبتلا شدند و هزاران کودک به خاطر بی غذایی و بی آبی مردند ولی متاسفانه صدایی از کسی بر نمی‌آید؛ متاسفانه خیزشی که باید و شاید در این زمینه شکل نگرفت و قشر مذهبی و غیر مذهبی ما نسبت به این مساله واکنشی نشان نمی‌دهند.
وی گفت: آنچه در گزارش های تاریخی در خصوص حکم امام علی(ع) در تاریخ اسلام گفته می شود و این مطلب را می توان یافت، آن است که ایشان تنها کسانی را اعدام کرد که ایشان را خدا می دانستند؛ این افراد در حین اعدام هم می گفتند که علی(ع) خدا است و دست از سخنان خود بر نمی داشتند؛ امام علی(ع) بارها سعی کردند که با هدایت این افراد آنها را نجات دهند ولی این افراد حاضر به استغفار نبودند.
وی افزود: فقرا و مستضعفان در مکتب ما جزو مهمترین افرادی هستند که باید در جامعه به داد آن‌ها رسید، زیرا این افراد بی دفاع هستند و توان دفاع در مقابل کوچکترین مسایل طبیعی و غیر طبیعی را ندارند؛ امروز خانواده هایی داریم که کل زندگی آنها با یارانه می گذرد؛ امروزه زنان بی سرپرست و بیماران بیکار بسیاری در جامعه حضور دارند ولی متاسفانه هنوز آن حسی که اهل بیت(ع)از ما انتظار داشتند در خصوص این افراد شکل نگرفته است، در حالی که امام علی(ع) فرمودند هرجا که این افراد حضور دارند ما و انبیا هم هستیم ولی متاسفانه پیروان آن حضرت برای یاری این افراد حضور ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقتی این حس در میان پیروان امام علی(ع) وجود ندارد، قطعا در میان ادارات نیز نباید این مساله را جستجو کرد؛ ایشان فرمودند که خدا در میان این طبقه است؛ این طبقه انسان های بی ادعا و بسیار قانع هستند؛ این افراد غم هایی دارند که شاید برای اکثر جامعه قابل درک نباشد؛ روحانی هیاتی و پیروان مکتب اهل بیت(ع) باید در کنار این مردم زندگی کنند و آنها را با کمک های کوچک دلگرم کنند.
**اجاره خانه‌ها در شمال تهران به اندازه پول خرید یک خانه است
پورازغدی تصریح کرد: امروزه اجاره‌های خانه های شمال شهر تهران به اندازه قیمت یک خانه در جاهای دیگر است؛ باید مقابل خانه های ثروتمندان رفت و پرسید که این مال را از کجا آورده اید؟ امام علی(ع) فرمودند که بخش مهمی از بیت المال را باید صرف پایین ترین طبقات کنید و در این کمک بین دورترین و نزدیک ترین منطقه نباید تبعیضی قائل شد؛ امام از درد گرسنگی مردم در دورترین مناطق، تا صبح نمی خوابیدند و باید رفتارهای خود را با رفتارهای امام علی(ع) مقایسه کنیم تا عیار ما مشخص شود.
**برخی مسئولین دچار بلای رفاه زدگی هستند
وی گفت: یک بلای دیگر که دچار برخی از مسئولین و برخی مذهبیون شده، مساله رفاه زدگی است؛ نباید پنداشت که اگر مذهبی و هیاتی بودیم حق داریم هرگونه که دوست داریم زندگی کنیم؛ نباید این رفاه، ما را از زندگی محرومان دور کند.
وی افزود: امام علی(ع) به جناب مالک اشتر فرمودند که حتی کارهای عمرانی بزرگ نیز نباید تو را از رسیدگی به محرومان باز دارد؛ پروژه های بزرگ نباید ما را نسبت به فقرا بی تفاوت کند، زیرا مشکلات فقرا برای ما کوچک ولی برای آنها بسیار بزرگ است؛ امام همچنین فرمودند که حاکم نباید برای طبقات مردم رو ترش کند و یا برای آنها ژست و قیافه بگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امام علی(ع) و اهل بیت(ع) نسبت به حقوق کودکان بسیار حساس بودند؛ ایشان که می فرمودند اگر تمام دنیای عرب در مقابل من بایستند از آنها نمی ترسم در محضر خدا و در مواجهه با انسان های مظلوم و به خصوص کودکان یتیم به لرزه می افتادند؛ روایت شده است که زمانی که ایشان صدای گریه کودکان و ایتام را می شنید به ضعف می افتادند.
پورازغدی تصریح کرد: رسیدگی امام به ایتام به حدی بود که برخی از کودکان می گفتند که ای کاش ما هم یتیم بودیم؛ ولی این رفتار اکنون در جامعه ما با مستمندان وجود ندارد؛ ائمه ما اسوه خدمت به مردم و حل مشکلات مردم بودند؛ مردم همیشه باید حس کنند که حامی آنها از همین قشر هستند؛ امام علی(ع) برای یک مهمان فقیر خود، بخشی از باغ خود که 12هزار درهم بود را فروختند و 4هزار درهم به یک جوان فقیر دادند تا بتواند ازدواج کرده و خانه بخرد؛ پس از شنیدن این خبر، فقرای مدینه صف کشیدند و امام نیز 8هزار درهم دیگر از پول باغ را به آنها بخشید.
وی گفت: مدل زندگی امامان ما استثنایی است که از ما هم می خواهند در این مسیر گام برداریم؛ فضه و حضرت زهرا(س) کارهای منزل را با هم تقسیم می کردند و خدمت کاری محض معنی نداشت؛ حتی روایت شده است که حضرت زهرا(س) فضه را که در خواب بود را نیز باد می زدند تا او راحت بخوابد و ایشان نیز کارهای منزل را به جای فضه انجام می دادند؛ سلمان نقل می کند که معلوم نبود که کدام یک از این خانم ها خدمت کار این خانه است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/54042/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته