آخرين مطالب

ارائه رشته‌های درسی متناسب بانیاز استان در دانشگاه جامع علمی کاربردی علمي

ارائه رشته‌های درسی متناسب بانیاز استان در دانشگاه جامع علمی کاربردی

  بزرگنمايي:

عصر قم -
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با اشاره به ارائه 12 رشته جدید در مهرماه امسال، عنوان کرد: رشته های مورد پذیرش مراکز علمی کاربردی کاملا موافق با نیاز استان است و مراکز سعی می کنند با رعایت این نکته رشته‌هایی را درخواست دهند که در بازار کار استان مورد نیاز باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر محمد حسن نادری امروز در نشست خبری که در مرکز علمی کاربردی استان قم برگزار شد، با تصریح بر اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه مهارت محور و شغل محور است، عنوان کرد: دانشگاه های نسل اول اموزش محور و دانشگاه های نسل دوم، پژوهش محور و دانشگاه های نسل سوم کار افرین هستند، و دانشگاه جامع علمی کاربردی به دانشگاه های نسل سوم و دانشگاه های کار افرین نزدیک‌تر است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم گفت: تعداد دانشجویان علمی کاربردی حدود400هزار نفر است که حدود10درصد دانشجویان کل کشور را تشکیل می دهد، و اگر حدود 5 درصد از دانشجویان مهارتی کشور که در سایر مراکز مهارتی هستند را در نظر بگیریم، چیزی حدود15درصد دانشجویان را دانشجویان مهارتی تشکیل می دهند که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم را باید به 30درصد برسانیم. انتظار بر این است که در انتهای این برنامه حداقل دو برابر این تعداد دانشجو را داشته باشیم.
وی با اشاره به نسبت 50درصدی دانشجویان علمی کاربردی در کشورهای توسعه یافته، تصریح کرد: ما فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته داریم که باید در برنامه‌های آتی توسعه مد نظر بگیریم، برای اینکه به کشور توسعه یافته تبدیل شویم لازم است نیروی مهارتی را به بیشتر از این تعداد برسانیم .
نادری با بیان اینکه حدود دو سوم از دانشجویان علمی کاربردی در مقطع کاردانی و حدود یک سوم در مقطع کارشناسی و تعداد بسیاری محدودی در مقطع کارشناسی ارشد هستند، خاطرنشان کرد: دلیل کم بودن نفرات کارشناسی ارشد اعتقاد داشتن بر این است که اگر فردی می خواهد توانایی احراز یک شغل را داشته باشد باید بتواند با همان مقطع کاردانی هم آن را انجام دهد چراکه دانشگاه ماموریتش تربیت نیروی کار افرین و مهارتی است، به همین خاطر دانشگاه اهتمام براین دارد دو سوم از رشته ها را به صورت کاردانی و باقی را به صورت کارشناسی وکارشناسی ارشد ارائه دهد.
فعالیت 18مرکز علمی کاربردی در قم
وی گفت: هر 31استان دارای مرکز علمی کاربردی و واحد استانی است؛ تقریبا 900مرکز علمی کاربردی فعال در کشور داریم و در استان قم 18 مرکز فعال آموزشی داریم که تقریبا 450 دانشجو در این مراکز مشغول تحصیل هستند و نسبت دو سوم کاردانی و یک سوم کارشناسی نیز دراین مراکز حاکم است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم عنوان کرد: ترکیب دیگر حاکم بر این مراکز، ترکیب جنسیتی است، حدود دوسوم آقا و یک سوم خانم مشغول به تحصیل هستند، شاید ناشی از این باشد که رشته های مهارتی مورد نیاز آقایان بیشتر ارائه می شود.
وی گفت: از ابتدای تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم بیش از 20 هزار نفر از این دانشگاه فارق تحصیل شده اند. تقریبا 100درصد این دانشجویان بومی هستند هزینه های ناشی از غیر بومی بودن دانشجویان هم برای مراکز ودانشگاه ما و هم برای دانشجویان کاهش می یابد و باعث میشود نیروی تربیت شده به استان بازگردد. همچنین تعداد زیادی از دانشجویان ما در دستگاه های خصوصی استان مشغول فعالیت هستند و این باعث افتخار استان است .
ارائه 12رشته برای اولین بار در استان
نادری در بررسی برنامه مهرماه دانشگاه های علمی کاربردی، بیان کرد: در کشور بیش از 600 مرکز پذیرش دانشجو علمی کاربردی وجود دارد که قرار است بیش از 800 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه شود.همچنین 5640 کد رشته محل که نسبت به دو سوم به یک سوم در آن رعایت شده وجود دارد که از بین آنها 3560کد رشته کاردانی و 2080 کد رشته کارشناسی است. در استان قم نیز 51 رشته تحصیلی در مهر ماه خواهیم داشت که 33رشته کاردانی و 18 کارشناسی و12رشته برای اولین بار است که ارائه می‌شوند.
وی ادامه داد: رشته های مورد پذیرش ما کاملا موافق با نیاز استان است و مراکز سعی می کنند با رعایت این نکته رشته هایی را درخواست دهند که در بازار کار استان مورد نیاز باشد؛ رشته هایی از قبیل کاردانی حرفه‌ای دوخت و تکنولوژی لباس، کارشناسی حرفه ای طراحی و الگوی پوشاک لباس مجلسی و خانگی همچنین کارشناسی حرفه‌ای مدیریت امور فرهنگی، برنامه ریزی فعالیت های قرانی و مذهبی، کاردانی فناوری اطلاعات، خدمات الکترونیکی شهر. 
وی با بیان اینکه فضای دانشجویی از جمله الزامات یک مراکز اموزشی است، اضهار کرد: ما فعالیت های زیادی درفضای دانشجویی از جمله فعالیت های ورزشی و انجمن های علمی و کانون های فرهنگی داشته ایم.همچنین دبیر خانه دائمی جشنواره قران و عترت دانشگاه جامع علمی و کاربردی را از سه سال پیش تا به حال در اختیار داریم و سه دوره جشنواره را برگزار کرده ایم. درمسابقات ورزشی نیر حضور داشته ایم و در مسابقات فوتسال دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در بین 31 استان شرکت کننده مقام اول را بدست آوردیم. همچنین دربین 1400 شرکت کننده قهرمان جام وحدت حوزه و دانشگاه شدیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص صدور دانش نامه های دانش آموختگان گفت: در سال گذشته به همت دانشگاه وفعالیت های انجام شده در استان بیش از 12 هزار دانش نامه تحصیلی برای دانشجویانی که از ابتدای تاسیس دانشگاه درآن تحصیل می کردند، صادر کردیم.همچنین در استان در خصوص صدور دوره نامه های تحصیلی کاملا به روز شده ایم و دانشجویانی که فارق و تحصیل میشوند درد این زمینه مشکلی ندارند.
نادری ضمن اشاره به اینکه کتاب رشته شغل های دانشگاه علمی کاربردی در سال گذشته چاپ شده است، گفت: کتاب با این هدف که دانشگاه باید اینده شغلی استان را در نظر بگیرد به چاپ رسیده است و مراکز ما باید با توجه به اینده شغلی استان وبا توجه به برنامه‌ریزی دقیق اقدام به تدوین برنامه‌های درسی و رشته‌های جدید کنند و این نیاز به آن دارد که ما بدانیم اینده صنعتی استان به چه سمتی می رود. پیشنهادات انتهای کتاب شامل رشته های جدیدی است که دانشگاه باید در آن حضور داشته باشد، سعی می شود سالانه کتاب را به روز رسانی کنیم.
نادری ضمن اشاره به کیفیت بخشی دانشگاه به عنوان یکی از برنامه های آتی در جهت رسیدن به ماموریت های گفته شده توسط وزارت علوم، بیان کرد: کیفیت بخشی سه رکن اصلی دارد و انها مدرسان و محتوای درسی رشته ها و دانشجویان است. دانشجو باید اطمینان داشته باشد که مدرسان و برنامه های درسی مطابق با نیاز های او در اینده شغلی است. بنابراین اگر به افزایش کیفیت و توانمند سازی مدرسان بپردازیم و محتوای منابع درسی را ارتقا دهیم، دانشجوی با تجربه تری را تربیت خواهیم کرد. در سال گذشته معدل ورودی های ما در کل کشور افزایش پیدا کرد و این ناشی از اعتمادی است که جامعه به دانشگاه علمی کاربردی داشته است.
بروزرسانی کلیه برنامه های درسی در بازه های زمانی 5 و 10 ساله
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم عنوان کرد: بیش از 800 برنامه درسی در دانشگاه های علمی کاربردی وجود دارد که متناسب با نیاز های مهارتی استان های مختلف طراحی شده است. دانشگاه اهتمام دارد که در فرصت های 5ساله و 10ساله تمام برنامه های درسی را بروز رسانی کند و این کار را حدود یک ماه پیش با راه اندازی سامانه ملی بازنگری برنامه های درسی و اموزشی دانشگاه شروع کرده است؛ در این سامانه نظرات 6دسته از مخاطبان از جمله دانشجویان ممتاز، دانش اموختگان، مدرسان و مدیران گروه و کارفرمایانی که با ما مرتبط هستند در مورد تمام برنامه های درسی چه به صورت جزئی و چه به صورت کلی درنظر گرفته می شود. از دستاوردهای این فعالیت بروز شدن برنامه درسی متناسب با نیاز بازار کار و تدوین رشته های جدید تحصیلی و منسوخ شدن رشته هایی که بازار کار به انها نیازی ندارد، است.
دکتر نادری با تصریح بر لزوم شناسایی بازار کار مورد نیاز فعلی و آتی در هر منطقه و هر استان، گفت: همخوان شدن برنامه های درسی متناسب با پیشرفت های تکنولوژی علم روز دنیا ضروری است و پیش بینی شده است تا انتهای سال تحصیلی 97و98 این برنامه درسی بازنگری شود. از دیگر برنامه ها مورد بررسی، پالایش مدرسان است، این برنامه با هدف ارتقای سطح علمی مدرسان اجرا می شود.
وی گفت: از اهداف بلند مدت ما زمینه های اجرای دوره های توانمند سازی مدرسان و زمینه ارتقای مدرسان در شاخصه کار امدی و افزایش حق التدرس است که زمانبندی اجرای ان تا پایان تابستان1397 در نظر گرفته شده است و انتهای مرداد ماه کار را به اتمام خواهیم رساند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تصریح بر اینکه یکی از موارد مورد نیاز سطح بندی دانشگاه است، گفت: دانشگاه در این راستا مراکز را بر اساس رعایت استانداردهای آموزشی به سه سطح تقسیم می کند. این موضوع در سه گام، خود اظهاری مراکز، راستی آزمایی مراکز و مرحله نهایی که الان در حال انجام است، بررسی و جمع بندی داده است.
وی با بیان این اینکه موضوعی که در کیفیت بخشی اهمیت دارد، هویت بخشی است، اضافه کرد: چهارنوع مرکز در کل کشور داریم یکی مراکز وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی که شامل 23 مرکز است و درحال مزاکره هستند تا به بخش خصوصی غیر دولتی واگذار شوند، نوع دوم حدود300 مرکز دولتی است که در کشور فعالیت می کنند و نوع سوم دستگاه های عمومی غیر دولتی مانند مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی هستند و نوع چهارم بخش خصوصی است. در استان قم در این زمینه مرکز خصوصی نداشته ایم واین مورد در حال پیگیری است.
نادری با اشاره براینکه وظیفه دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شغل نیست،اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی همواره در مسیر افزایش توان ایجاد شغل دانش آموختگان خودش گام برمیدارد و این تلاش در چند مسیر میتواند رخ دهد.
یکی از این مسیر ها ماموریت بخشی مراکز است که هر مرکز باید در زمینه خودش اقدام به پذیرش دانشجو کند. چهار دسته بزرگ از رشته های تحصیلی داریم؛ مدیریت و خدمات اجتماعی ، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی، دانشگاه اهتمام دارد که هر مرکز با توجه به ماموریت خود فقط یکی از این چهار دسته را برای پذیرش دانشجو انتخاب کند.
نادری با اشاره به اصل 44 قانون اساسی درخصوص استفاده از توان بخش خصوصی، گفت:از جمله برنامه‌های آتی که دانشگاه علمی کاربردی استان قم درنظر دارد اجرا کند، استقبال از راه اندازی مراکز جدید علمی کاربردی در بخش خصوصی است، چرا که ما تنها استانی بودیم که بخش خصوصی درمرکز علمی کاربردی تاسیس نکرده ایم.
وی افزود: دانشجو این حق را دارد که اینده شغلی مشخصی داشته باشد، پس کسی که تقاضای تاسیس مرکز علمی کاربردی را دارد باید محیط کار قابل قبولی داشته باشد چرا که صرفا اموزش ملاک نیست. این درخواست ها در ستاد مرکزی دانشگاه درحال بررسی است ودرخواست های دیگر نیز درحال تکیمل مدارک هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ویژگی فرهنگی استان قم، خاطر نشان کرد: بخش خصوصی می تواند فعالیت های قابل توجهی داشته باشد به حدی که برخی ماموریت های کشوری را در دست بگیرد. قم ظرفیت خوبی در این زمینه برای استفاده مراکز علمی کاربردی دارد و علاوه بر پاسخ به نیاز های استان می تواند نیاز های کشور را هم پاسخ دهد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نقاط مشترکی میان جهاددانشگاهی و اوقاف در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی وجود دارد

لزوم هدایت وقف به سمت فعالیت‌های علمی و پژوهشی

گرم یا سرد؟مزاج خود را بشناسید‍!

تعاملات میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه گسترش یابد

پذیرش دانشجویان در دانشگاهها به اندازه نیاز کشور باشد

وحدت حوزه و دانشگاه نقشه های دشمن را بی اثر می کند

پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در دستور کار جهاد دانشگاهی است

تعیین قطعی جنسیت فرزند در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم

اهداء سلول‌های بنیادی خون‌ساز عارضه ندارد

هفته ای به نام حوزه های علمیه نامگذاری شود

دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

انتظار اصلی از جهاد دانشگاهی پژوهش است

پژوهش تکلیف اصلی جهاد دانشگاهی است

انتصاب سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان قم

شرکت های دانش بنیان به شناخت حمایت های دولتی نیاز دارند

انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان برآورده نمی‌شود

بیش از 1000 شرکت در صف دریافت مجوز دانش بنیان

دانشگاه صنعتی قم به سمت کارآفرینی پیش می رود

بررسی روش اجتهادی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در زمینه تحلیل موضوع

دانشگاهیان و حوزویان ‌ما نسبت به تحقق ظرفیت‌های نظام کم‌کاری کرده‌اند

تولیدات علمی هنوز نتوانسته نیازهای جامعه را از بین ببرد

توانمند سازی دانشجویان در مقابل آسیب های اجتماعی ضروری است

دانشگاه‌ها باید به سمت ایجاد و رونق نشاط اجتماعی حرکت کنند

دوره آموزشی سواد رسانه‌ای در 40 مسجد در قم برگزار می‌شود

مرکز تخصصی مدیریت اسلامی دانشجو می‌پذیرد

مرکز تخصصی مدیریت اسلامی دانشجو می‌پذیرد

برگزاری سومین کنفرانس ملی فیزیک ریاضی در دانشگاه صنعتی قم

برگزاری سومین کنفرانس ملی فیزیک ریاضی در دانشگاه صنعتی قم

نظریه «امنیت متعالیه» در دفتر تبلیغات اسلامی قم عرضه شد

سومین کنفرانس فیزیک ریاضی ایران در قم برگزار می‌شود

نظریه «امنیت متعالیه» در دفتر تبلیغات اسلامی قم عرضه شد

برگزاری کانون‌های مشاوره توسط مرکز علمی کاربردی استان قم

پذیرش دانشجویان معلول در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی

آیت الله جوادی آملی: نخبگان علمی به کشور برگردند

برگزاری دور‌ه‌های طب سنتی در مرکز آموزش جهاددانشگاهی

جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق‌های کسالت‌آور

دوربین سه‌بعدی به آیفون‌های جدید می‌آید

طرح همیار صنعت توسط دانشگاه صنعتی قم اجرایی شد

پاسخگویی شبانه‌روزی دانشگاه صنعتی قم به دانشگاهیان

آیت الله جوادی آملی: حوزه علمیه در غنی ترین دوران خود است

کتاب تحریرالاصول درقم رونمایی شد

نظام مردم‌سالاری دینی اسلامی بن‌بست شکن است

برگزاری سومین کارگاه "همسرگزینی" در پردیس فارابی دانشگاه تهران

برگزاری سومین کارگاه "همسرگزینی" در پردیس فارابی دانشگاه تهران

1450 دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان قم تحصیل می کنند

برخی قضاوت های پیرامون حوزه علمیه عجولانه است

برگزاری دومین کارگاه همسرگزینی توسط جهاد دانشگاهی قم

19 پژوهشگر و دانشجوی برتر دانشگاه فرهنگیان کشور در قم تجلیل شدند

دوره تخصصی فقه پزشکی در قم راه اندازی شد

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار قم گشایش یافت