عصر قم

آخرين مطالب

امامت امام جواد(ع) درسن 8 سالگی از معجزات الهی است/ اقدامات حق مدارانه جوادالائمه(ع)، سبب شهادت ایشان شد گفتگو

  بزرگنمايي:

عصرقم- حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی عنوان کرد: هنگامی که عنایت خداوند متعال شامل حال کسی شود، می تواند به او توانمندی هایی بدهد که از عهده‌ی امامت امت حتی در سن کودکی نیز برآید و نمونه‌ی مشابه این مسئله در قرآن  کریم در رابطه با حضرت عیسی(ع) ذکرشده است.
وی افزود: همانطور که حضرت عیسی(ع) هنگام تولد در گهواره به اذن خداوند سخن گفت و اعلام پیامبری کرد، بنابراین یک شخص بزرگوار و معصومی همچون امام جواد(ع) نیز به اذن الهی می تواند در سنین کودکی به امامت نائل شود.

تنها سن بالای افراد، نشان دهنده فهم و درک کامل نیست
این کارشناس مذهبی با تاکید براینکه بالابودن سن دلیلی بر فهم و درک بالای افرادنیست، تصریح کرد: هنگامی که عنایت خداوند شامل حال کسی شود فراهم کردن مقدمات آن امر به دست خداوند بسیار آسان است و همانطور که بالابودن سن در افراد نشان از علم، فهم و درک بالای افراد نیست، پایین بودن سن نیز نمی تواند نشان دهنده نقصان علم، درک و فهم افراد باشد.

رجبی ادامه داد: همان گونه که اکنون افراد در سطح جامعه با سنین پایین حافظ کل قرآن شده و یا در زمینه‌های گوناگون به عنوان نخبه معرفی می شوند خود دلیلی بر عدم مغایرت سن پایین افراد و فهم و درک بالای آن هاست در حالی که این افراد معصوم نیستند پس امری همچون امامت بر شخص معصوم و بزرگواری همچون جواد الائمه(ع) در سن پایین، ممکن است.

امامت امام جواد(ع) درسن 8 سالگی یکی از معجزات الهی است
وی تاکید کرد: در رابطه با معصوم، اموری از این قبیل، یک امر خارق العاده و  معجزه بوده و بعید نیست و آیات و روایات نیز بر این مسئله صحه می گذارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ائمه اطهار(ع)، همگی حجت خدا هستند و هرکدام از این بزرگواران به اقتضای شرایط زمان، یک برهه‌‌ای از حکومت اسلامی و الگویی صحیح از یک فرهنگ اسلامی را ارائه دادند.

رجبی اظهار کرد: از آنجا که ائمه اطهار(ع)، در شرایط مختلف جامعه حضور داشته و زندگی می کردند، بنابراین به اقتضای شرایط آن روزگار، هریک از امامان معصوم جهت برپایی وحفظ حکومت اسلامی اقدام کرده اند.

وی افزود: بنابراین امر، گاهی به اقتضای شرایط جامعه، جهاد لازم می بود و امام معصوم به این وسیله اقدادم می کردند همانطور که در زمان امام حسین(ع)، این شرایط مهیا بوده و ایشان توسط جهاد، در راه حفظ دین اقدام کردند.

وی گفت: در بعضی مواقع نیز، زمینه برای تشکیل حکومت اسلامی، ارائه یک نظام برای اداره‌ی دنیا و آخرت مردم و رسیدگی به مسائل مادی و معنوی جامعه فراهم بوده است همچون دوران حکومت حضرت علی(ع)، که هرچند دوران کوتاهی بوده است اما به اقتضای شرایط، ایشان به این وسیله جهت حفظ دین مبین اسلام کوشیدند.

رجبی بیان کرد: در یک زمان نیز، شرایط خاصی جهت مبارزه و مقابله با فتنه ها وجود داشت اما به علت عدم حمایت مردم از امام(ع)، همچون زمان امام حسن مجتبی(ع)، ایشان مجبور به صلح شدند و این عملکرد کریم اهل بیت(ع)، اکنون الگوی کاملی جهت نحوه‌ی تعامل ائمه اطهار با شیعیان برای جامعه است.

اقدامات حق مدارانه جوادالائمه(ع)، سبب شهادت ایشان شد
عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: بنابراین  در زمان امام جواد(ع)نیز، به اقتضای شرایط، ایشان به گونه ای عمل کردند که حکومت طاغوت نتوانست روشنگری های آن حضرت را تحمل کند چرا که ایشان با برگزاری جلسات متعددی جهت تبیین فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار کوشیدند.

وی عنوان کرد: مباحثات علمی جواد الائمه(ع)، با سران فرق مختلف که در برابر شیعه قرار گرفته بودند، ارائه تفکرات صحیح برگرفته از آیات قرآن و روشن کردن بطلان تفکرات غیر شیعی، سبب شد تا جائر زمان، نتواند با این امر مبارزه کند و بنابراین تنها راه مقابله با این جلسات و اقدامات امام جواد(ع)، را در به شهادت رساندن ایشان دانسته و امام محمدتقی(ع) را در سنین جوانی به شهادت رساندند.

هیچ کدام از امامان معصوم(ع)، نسبت به سرنوشت مردم بی تفاوت نبودند
قائم مقام موسسه امام خمینی(ع) با تاکید بر اینکه امامان معصوم هیچ گاه خود را نسبت به سرنوشت مردم بی تفاوت نمی دانستند، گفت: علت حساسیت حکام جائر، نسبت به فعالیت های مختلف امامان معصوم(ع) در شرایط گوناگون، این است که امامان، هیچ گاه نسبت به حاکمیت دین، اجرای عدالت در جامعه اسلامی، زمینه سازی جهت حاکمیت خداوند در تمامی عرصه‌های زندگی بشر و به طور کلی سرنوشت انسان بی تفاوت نبوده و به مقتضای شرایط زمان، جهت تحقق این اهداف کوشیده‌اند.

رجبی با تاکید بر حدیث «وَاللّه ِ لَقَدْ عَهِدَ إلَیْنا رَسُولُ اللّه ِ یَمْلِكُهُ إثناعَشَرَ إماما مِنْ وُلْدِ عَلِیٍّ وَفاطِمَةَ، ما مِنّا إلاّ مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ.» تصریح کرد: این حدیث از امام حسن مجتبی(ع)، حاکی از این امر است که همه ی 12امام معصوم(ع) یا به وسیله زهر و یا از طرق دیگر توسط حکام جائر زمان به شهادت می رسند؛ چرا که حکام ظالم دردوران های مختلف تحمل حاکمیت حق را ندارند.

همواره دلیل دشمنی حاکمان ظالم، عدم تحمل حق طلبی است
وی افزود: بر اساس همین منطق، اکنون نیز دلیل دشمنی جهان کفر با ایران اسلامی که پرچم اهل بیت عصمت و طهارت را در این نقطه از گیتی، به احتزار در آورده اند همین عدم تحمل برپایی حق است؛ چرا که می دانند حکومت اسلامی جهت نابودی پایه های ظلم در سرتاسر جهان می کوشد. 

همه ی امامان ما دارای صفت جود و سخاوت بودند
این کارشناس مذهبی در رابطه صفت جود و سخاوت امام جواد(ع) بیان کرد: براساس روایات چهارده معصوم، همه‌ی امامان ، نوری واحد هستند و تفاوتی بین ائمه نیست اما با توجه به تفاوت موقعیت های مختلف زندگی امامان، این بزرگواران در بین تمامی ویژگی ها و خصلت های پسندیده شان، به یک صفت شاخص می شدند.

وی افزود: همانطور که امام صادق(ع) و امام محمد باقر(ع)، به ترویج معارف دینی مشهور شده اند، جوادالائمه(ع) نیز از جهت سخاوت و جود در میان ائمه شاخص شده اند و این امر، به این معنا نیست که امام صادق و یا امام محمد باقر(ع) دارای صفت جود نبوده و یا جوادالائمه(ع) در ترویج معارف دین اقدامی نکرده اند، بلکه هریک از امامان به اقتضای شرایط آن دوران، به صفتی ملقب و شاخص شده اند.

قائم مقام موسسه امام خمینی تصریح کرد: در زمان امام جواد(ع)نیز، به اقتضای شرایط زمینه دستگیری از افراد نیازمند بیش از ادوار دیگر احساس می شده است و حضرت جوادالائمه(ع) با دستگیری از نیازمندان به صفت جود و سخاوت ملقب شده اند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/53625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود