عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل راه آهن:

758 هزار مسافر توسط راه آهن قم جابه جا شدند اقتصادی

758 هزار مسافر توسط راه آهن قم جابه جا شدند
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- مدیرکل راه آهن قم گفت: درچهار ماه امسال، 389 هزار و 98 مسافر از ایستگاه مرکزی قم خارج و 369هزار و یک تن نیز وارد شده اند که در مجموع 758 هزار و 99 مسافر از طریق ریل راه آهن این استان جابه جا شدند.
به گزارش ایرنا، محسن اعتماد روز شنبه درنشست خبری با خبرنگاران افزود: در مدت مشابه پارسال آمار جابه جایی مسافر 576 هزار و 203 تَن بوده که این تعداد امسال 31.5 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به مزیت استفاده از راه آهن نسبت به جاده، بیان کرد: درچهار ماه نخست سال گذشته حدود 269 میلیون نفر کیلومتر مسافر از طریق ریل قم جابه جا شده که در مدت مشابه امسال با افزایش 33 درصدی، به حدود 358 میلیون نفر کیلومتر رسیده است.
وی افزود:براساس اعلام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، اگر هر نفر کیلومتر از جاده به ریل راه آهن منتقل شود، حدود 25 سی سی بنزین صرفه جویی می شود که بر این اساس، درچهارماه سال گذشته بیش از پنج میلیون و 300هزار لیتر و امسال نیز هفت میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.
اعتماد گفت: در چهار نخست پارسال، 27 هزار و 190 تن کالا تخلیه شده است که در مدت مشابه امسال با افزایش 19 درصدی به 32 هزار و 450 تن افزایش یافته است.
به گفته وی، میزان بارگیری در سال گذشته نیز 3 هزار و 464 تن بوده که با افزایش 96 درصدی در سال جاری به 6 هزار و 780 تن رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، هر تُن کیلومتر بار که از جاده به روی ریل منتقل شود، 40 سی سی بنزین صرفه جویی خواهد شد.
اعتماد افزود: در چهار ماه سال گذشته بیش از 4.2 میلیون تُن کیلومتر بار و امسال نیز با افزایش 89 درصدی بیش از هشت میلیون تُن کیلومتر بار از طریق ریل راه آهن استان جابه جا شده است.
وی افزود: با توجه به افزایش میزان بارگیری و تخلیه بار در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، امسال بیش از 320 هزار لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم اتصال چشمه های بار به راه آهن، گفت: سالانه 19 میلیون تن بار از مناطق مهم باری قم جابه جا می شود که این مساله فرصت خوبی برای راه آهن به شمار می رود تا در راستای کاهش هزینه ها و جلوگیری از آلودگی هوا، بخشی از این میزان بار را از سطح جاده به ریل منتقل نماید.
اعتماد افزود: زیرسازی اتصال ریلی اداره کل گمرک قم به ایستگاه گار مانوری این استان که 93 میلیارد ریال هزینه دارد، رو به اتمام است و بنا داریم از هفته دولت ریل گذاری را شروع کنیم.
وی اضافه کرد: اداره کل گمرک تعهد کرده است سالانه 2 میلیون تن بار را از سطح جاده به روی ریل منتقل نماید.
وی اتصال سیلوی قم به ایستگاه قطار ساوه را از دیگر طرح ها عنوان و بیان کرد: این طرح توسط اداره کل راه آهن با اعتبار حدود 180 میلیارد ریال انجام می شود و بر اساس اعلام اداره کل غله و خدمات بازرگانی، این اداره کل می تواند سالانه یک میلیون و 800 هزار تن بار به روی ریل منتقل کند.
اعتماد ادامه داد: حدود 60 درصد از زیرسازی اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به ریل راه آهن انجام شده و برای ادامه طرح حدود 270 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا سالانه سه میلیون تن بار از این منطقه به نقاط مختلف کشور از طریق راه آهن جا به جا شود.
وی همچنین گفت: درحال حاضر روزانه چهار رام قطار از قم به تهران و بلعکس تردد می کند و هر فرد با هزینه 40 هزار ریال در مدت زمان 2 ساعت از مرکز شهر قم به مرکز شهر تهران جابه جا می شود.
وی افزود: تردد قطار قم به تهران و بلعکس در هر روز به 6 رام افزایش یافته بود، ولی به دلیل کاهش تعداد مسافر و با توجه به این که جابه جایی هر مسافر در این مسیر 180 هزار ریال برای راه آهن هزینه داشت، ادامه روند کار منطقی نبود.
اعتماد با اشاره به این که سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه قطار حومه ای است، ادامه داد: امروز قطار حومه ای نقش مهمی برای پایتخت های پرجمعیت دارد و این اداره کل آمادگی دارد در صورت استقبال مردم و افزایش ضریب اشغال، قطار حومه ای قم به تهران و بلعکس را به روزی 10 رام قطار افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد: روزانه سه رام قطار مسافری کوپه ای از قم به مشهد با ضریب اشغال بیش از 90 درصد حرکت می کند.
وی گفت:با توجه به این که مردم اقبال زیادی برای مسافرت با قطار به سمت مشهد دارند، قطارهای ملایر، کرمانشاه و اراک به مشهد از 15 مردادماه جاری از ایستگاه محمدیه به ایستگاه مرکزی منتقل شده است.
مدیرکل راه آهن قم همچنین با اشاره به مشکلات ایستگاه محمدیه، گفت: این ایستگاه در منطقه ای واقع شده که مردم برای دسترسی به این منطقه با مشکلات زیادی روبه رو می شوند.
وی افزود: ایستگاه محمدیه 20 کیلومتر خارج از شهر واقع شده و محور دسترسی به آن باریک، تاریک و پرخطر است که اداره کل حمل و نقل جاده ای باید هر چه سریع تر محور منتهی به ایستگاه را اصلاح و بازسازی نماید.
وی اضافه کرد: برای بهسازی ایستگاه محمدیه طرح هایی از جمله احداث سکو و نمازخانه با اعتبار 10 میلیارد ریال اجرایی شده که در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
اعتماد در ادامه گفت: طرح بهسازی ایستگاه محمدیه به روستای شورآب به طول 15 کیلومتر و با اعتبار 42 میلیارد ریال سه روز پیش آغاز شد و پیش بینی می شود تا 2 ماه آینده به اتمام برسد.
وی افزود: طرح توسعه ساختمان ایستگاه قم با اعتبار 60 میلیارد ریال، احداث کارخانه تعمیر دیزل در ایستگاه گار، تجهیز زیرگذر ایستگاه قم به رمپ برقی و احداث زیرگذر برای ریل راه آهن در بلوار کارگر با اعتبار پنج میلیارد ریال از دیگر طرح های در دست اقدام است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران می توانند پل ارتباطی بین مسئولان و جامعه باشند و با انتقال چالش ها و نقاط ضعف و قوت به مسئولان و مردم، زمینه نظارت بر ارگان ها را بهتر و موثرتر نمایند.
اعتماد بر ضرورت ارتباط 2 سویه بین راه آهن با اصحاب رسانه تاکید و اضافه کرد: علاقه مند به ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها هستیم و از انتقال ضعف ها به این اداره کل استقبال می کنیم تا مشکلات موجود هر چه سریع تر رفع شود.
وی با اشاره به این که راه آهن در همه جهان از مهمترین زیرساخت های توسعه پایدار است، ادامه داد: راه آهن قم موقعیت راهبردی منحصربفردی در استان دارد و از اصحاب رسانه می خواهیم به این زیرساخت مهم کشور کمک کنند تا نقش خود را در توسعه استان به خوبی ایفا نماید.
راه آهن قم در حال حاضر 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی های راه آهن قم می باشد.
/2085/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/53586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد