آخرين مطالب

شهر آینده قم را در پارادایم حق مدار تعریف کنیم علمي

شهر آینده قم را در پارادایم حق مدار تعریف کنیم

  بزرگنمايي:

عصر قم -
یک کارشناس آینده پژوهی عنوان کرد: یک نگاه این است که در نگاه به آینده یک پارادایم تمدنی و اسلامی را تعریف کنیم و شهر آینده ما تعریفی در این پارادایم حق مدار باشد. 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، مجید مطهری نژاد کارشناس آینده پژوهی عصر دوشنبه(15مرداد) در اولین پنل نشست تخصصی «مساله زیارت زیربنای آینده شهر قم» از سلسله نشست های عش آل محمد(ع) که به همت جهاددانشگاهی استان قم در موسسه طلوع مهر برگزار شد، اظهارکرد: بحث شهر و آینده باید از دو منظر مورد توجه واقع شود؛ در بحث اول باید به نگاه نظری توجه کرد و در بخش دوم به نگاه عملیاتی رسید.
وی افزود: می توان آینده شهر قم و گاهی شهر آینده قم را بررسی کرد؛ اگر به آینده شهر قم توجه کنیم می توانیم عناصری را به این شهر اضافه کنیم و مهیای تعریف نیازها و پاسخگویی به آنها شویم؛ در دیگر سوی می توان گفت که شهر آینده چه نوع شهری است و اگر بنا است که برای شهر قم، تعریفی از شهر آینده داشته باشیم می توانیم چنین تصوری را داشته باشیم؟
وی تصریح کرد: برداشت اصلی این است که ظرفیت زیارت حرم حضرت معصومه(س) به بهترین شکل استفاده شود؛ اگر قرار باشد که طبق آیه کریمه قرآن کریم در خصوص شکر نعمت به شهر قم نگاه کنیم باید به شهر آینده توجه کنیم و باید جایگاه زیارت را در آینده تمدنی خود تصویر کنیم و در آینده تمدنی خود نیز باید نگاه رصد گرایانه‌ای داشته باشیم و برنامه ریزی های خود را تغییر دهیم.
وی اظهارکرد: در پارادایم امروزی شهر آینده را همان نیومی می توان گفت که در عربستان در حال ساخت است؛ یک نگاه آینده نگاری تجدد نگار و مدرن را می توان ساخت ولی یک نگاه دیگر آن است که در نگاه به آینده یک پارادایم تمدنی و اسلامی را تعریف کنیم و شهر آینده ما تعریفی در این پارادایم حق مدار باشد.
مطهری نژاد اظهارکرد: عناصر دیگری نیز در این فضا بروز پیدا می کند و شهر، ماموریت بزرگ دیگری می یابد؛ وقتی در مشهد وارد می شویم از این مساله خرسند می شویم که متوسط حضور زائران در مشهد از دو روز گذشته است؛ وقتی در گذشته به افزایش حضور زائران توجه می شد راه دیگری برای حفظ و حضور بیشتر زائران درمشهد انجام شد یعنی امروزه مدعی می شوند که وقتی پدیده شاندیز و پارک های آبی در مشهد ایجاد شده است 1 روز به اقامت زائران اضافه شده است ولی هنوز مشخص نیست که این پروژه ها با چه هدفی ایجاد شده است.
مدیر سابق پژوهش های مسجد مقدس جمکران اظهارکرد: مشکل ما در شهرسازی این است که همیشه در همه پارادایم ها یک نماینده در برنامه ریزی استفاده می کنیم و این فضای تکثر و تشتت ما را دچار بهم ریختگی کرده است؛ امروزه همه ما در این شهر در حال گم شدن هستیم و نمی توانیم خود را پیدا کنیم؛ زمانی که همه عناصر این شهر به شکل مشتت شکل بگیرد فاصله های نسلی و اجتماعی را افزایش می دهد.
وی گفت: اگر بنا است در حوزه زیارت و با محوریت حضرت فاطمه معصومه(س) برنامه ریزی کنیم باید تعریف جدیدی برای شهر آینده داشته باشیم که مبتنی بر شهر حق مدار و پارادایم تمدنی باشد؛ ظرفیت های نماد سازی و شهر سازی و فضا سازی و رویدادسازی عظیمی در این عرصه وجود دارد.
وی اظهارکرد: باور داریم که شهر آینده قابلیت ایجاد و تعریف دارد و دست ما نیز در این عرصه خالی نیست؛ مشکل ما این بود که همیشه دچار یک عجله بزرگ بودیم؛ 150 سال به دنبال آن بودیم که راه تجدد را به شکل میانبر برویم ولی از این مساله غافل بودیم که این مساله نه مقدور و نه ضروری است. اگر نقش قم در مسیر تاریخی خود در گذشته و آینده خود در مسیر مهدویت را مرور کنیم ونقش زیارت را از این زاویه بازخوانی کنیم قطعا در این شهر نیاز نخواهیم داشت که همه چیز قرار دهیم که یک نیم روز به اقامت وی اضافه شود بلکه می توان با عناصر حقیقی به این هویت برسیم.
وی تصریح کرد: اگر بنا است که شهر مدرن آینده داشته باشیم به نیوم می رسیم؛ اگر نگاه حداقلی داشته باشیم به ایده واتیکان می رسیم؛ ولی اگر بنا باشد که شهر آینده را مبتنی بر پارادایم حق مدار تعریف کنیم شهر قم منزلی در مسیر سرزمین صالحان و ظهور خواهد بود؛ این منزلی که خود پیشرانی و زمینه‌سازی را جهت می دهد در قالب مهدویت نیز قابل تعریف است.
مطهری نژاد اظهارکرد: اگر به سمت شهر آینده در پارادایم حق مدار می رویم نباید به این فکر کنیم که باید از تکنولوژی ها دور شویم ولی این سوال واقع است که چراباید در همه عناصر شهری همه چیز غیر از آنچه خود ما هستیم، باشیم، در اینجا فاصله بین حکیمان و متخصصان مشخص می شود که حکمای ما امروزه کمتر به این سمت می روند که این مبانی را به فرم و فن و سازه مبدل کنند.
وی گفت: مسجد آقابزرگ با همه سازه های دیگر ایران تفاوت های جدی دارد که باید مزیت های این مسجد بررسی شود، یکی از عالمان بیان می کرد که این مسجد در زمان ملااحمد نراقی ساخته شده است و سیر زندگی انسان از عالم ذر و رحم و دنیا و عالم برزخ در این مسجد تصویر شده است و همه لایه های آن نیز قابل تبین بود یعنی در ساخت تمام سازه این مسجد این فضای مفهومی کاملا مشهود است.
وی اظهارکرد: کبوترخانه اطراف میبد از جمله همین ساخت و سازهای همراه با پیوست فرهنگی است؛ این کبوترها جلوی اصراف های بسیاری را می گرفتند و حتی کود سال آینده را نیز تامین می کردند؛ سرامیک سازی بالای کبوترخانه برای عدم حضور مار ایجاد شده بود، وقتی به پشت بام رفتیم مشاهده کردیم که آب باران زمستانی و بهاری در اختیار کبوتران قرار می گرفت، متاسفیم که چرا این همه از گذشته اندیشمندانه خود دور شده ایم.
مطهری نژاد تصریح کرد: اربعین را نباید تنها به عنوان یک پدیده اجتماعی و مذهبی و سیاسی بنگریم، باید لایه های تام شدن نور تا حزب الله هم الغالبون را در مسیر اربعین مورد نظر قرار دهیم ولی در خصوص شهر قم باید به مساله صالحیت به عنوان زیربنای برنامه ریزی دقت کنیم.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دانشگاه باید دانشجوی ماهر و توانمند تربیت کند

هشت دستگاه شتاب‌نگار جدید در قم راه‌اندازی می‌شود

لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری در سیاست گذاری کلان استان قم

قالب جدید پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی رونمایی شد

تغذیه غلط؛ عامل تغییر ذائقه کودکان

3478 تَن در مراکز دولتی فنی و حرفه ای قم آموزش مهارتی گذراندند

برگزاری طرح غنی‌سازی اوقات فراغت با ارائه 37 رشته آموزشی در قم

محصولات علمی و پژوهشی حوزه به خوبی معرفی نمی‌شود

آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب برای پذیرش دانشجو/ فعالیت 46 رشته در دانشگاه

مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین دانش‌پژوه می‌پذیرد

حضور مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب در ایسنای قم

"پست مدرنیسم و نظریه پردازان آن" منتشر شد

تکنیک های معتبر علمی، می تواند کودک آزاری را افشاء کند

ارتباطی میان خروجی‌ دانشگاه‌ها و نیازهای جامعه وجود ندارد

دانشگاه صنعتی قم بین المللی می شود

اخذ رتبه علمی-پژوهشی مجله فقهی «تا اجتهاد»

سه کارخانه تولید گیاه دارویی در قم فعال است

جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

9 کارگروه برای ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد

موفقیت 45درصدی درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی قم

لزوم استفاده از نخبگان دانشگاهی در کارگروه‌های استانی

300 تفاهم نامه میان استارتاپ ها در قم به امضا رسید

رونمایی از سه اثر علمی در زمینه روش‌شناسی فقهی

با تکیه بر توان نخبگان متعهد، موجبات رونق اقتصادی فراهم می شود

نخبگان ایثارگر حافظان دستاورد شهدا هستند

فعالیت سه مرکزارائه خدمات به مبتلایان اتیسم در استان قم

نمک عامل مهم در ابتلا به پرفشاری خون

دانشگاه قم یک دانشگاه در حال توسعه است و باید تقویت شود

تحصیل 600دانشجوی خارجی در دانشگاه قم

تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود

ایران در نانو فناوری و علوم سلولی جزو 10 کشور اول جهان است

تجربیات طرح‌های بی‌ثمر اشتغالزایی مد نظر قرار گیرد

سوق دادن علوم دانشگاهی به سمت حل مشکلات کشور

وزیر علوم :35 هزار دانشجوی بورسیه در دانشگاه ها تحصیل می کنند

طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در قم کلید خورد

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیرین در آموزش عالی

وزیر علوم: جایگاه علمی ایران در دنیا شناخته شده است

وزیر علوم وارد قم شد

لزوم آشنایی مردم آفریقای جنوبی با فرهنگ و تمدن ایرانی

تعامل دانشگاه قم و دانشگاه‌های آفریقای جنوبی، زمینه‌ساز پیشرفت‌های علمی

راهکارهای برون رفت از بحران صنایع آلاینده در قم

راه‌اندازی سامانه گردشگری سلامت استان قم توسط جهاد دانشگاهی

دانشگاه‌های قم با نظام کارآفرینی بیگانه هستند/ نخبگان حمایت شوند

جهاددانشگاهی بازوی توانمند اجرای طرح های بزرگ کشور است

اقدامات مسئولانه جهادگران تحسین برانگیز است

بررسی زمینه‌های همکاری جهاددانشگاهی و دانشگاه ادیان و مذاهب

برگزاری جشنواره تابستانه مهارت توسط جهاد دانشگاهی قم

برخی واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر مردم شبیه شوخی است

بسیج ملی کنترل فشار خون در ایجاد جامعه با نشاط موثر است

گرمازدگی در تابستان را جدی بگیرید