عصر قم

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم:

آموزه‌های دینی ظرفیتی ارزشمند در تبیین سواد رسانه ای اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم گفت: دین و آموزه های دینی، ظرفیتی ارزشمند و والا در تبیین سواد رسانه ای در جامعه هستند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، سید مرتضی اسماعیلی طبا در یکصد و شصت و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در ساختمان اداری آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با تشریح جایگاه سواد رسانه‌ای عنوان کرد: ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه، راهکاری مهم برای ترویج ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم افزود: با ابزار سواد رسانه‌ای می‌توان از بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی جلوگیری کرد.
وی تاکید کرد: در واقع ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه مانع از بروز آسیب‌ها می شود؛ برخی از کشورهای پیشرفته در حوزه سواد رسانه‌ای گام‌های مطلوبی برداشته اند و به نتایج قابل توجهی نیز رسیده‌اند.
اسماعیلی طبا بیان کرد: سواد رسانه ای به معنای تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال است، آموزش سواد رسانه‌ای همچون آموزش شنا مانع از غرق شدن در دریای اطلاعات غیر ضروری می‌شود.
وی افزود: امروزه شاهد بروز رسانه‌های جدید، شبکه‌های اجتماعی و بازی های رایانه ای هستیم که آسیب‌هایی را به همراه دارد و در این ارتباط سواد رسانه‌ای این آسیب ها را رفع می‌کند.
وی تصریح کرد: این ابزارها به علت فراگیری وسیع، سرعت بالا در انتشار بالا، سادگی دسترسی، احساس امنیت کاذب و امکان اشتراک عقاید برای مخاطبان در حال گسترش است و از رسانه‌های سنتی مانند رونامه‌ها و تلویزیون پیشی گرفته است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم اظهار کرد: در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید راهکارهای سلبی و ایجابی به طور همزمان اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی از اقدام‌های مهم در جلوگیری از آسیب شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، انسداد فیزیکی و فیلترینگ، برخورد انتظامی، رده بندی سنی و شناسنامه دار کردن گروه ها و کانال‌ها است.
اسماعیلی طبا گفت: آموزش سواد رسانه ای به مخاطبان، ایجاد کانال‌ها و گروه‌های مطلوب و همسو با فرهنگ ایرانی و اسلامی، ایجاد پیام رسان‌های داخلی و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی از دیگر اقدامات ضروری است.
وی افزود: طبق آمارها، ایرانیان روزانه 8 ساعت در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که نسبت به کشور فیلیپین بیش از 2 برابر است.
دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای مهارتی است که شهروندان به وسیله آن در مقابل هجمه انواع اطلاعات درست و نادرست مصون می‌شوند و مخاطب توان قدرت تحلیل را به دست می‌آورد.
وی بیان کرد: پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که 92 درصد از اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی حاصل بازنشر است که این موضوع به حوزه‌های سیاسی و اخلاقی لطمه می‌زند و تنها 8 درصد از اطلاعات تولیدی است و مردم باید آموزش ببینند به راحتی هر خبری را بازنشر نکنند.
اسماعیلی طبا در خصوص آسیب‌های فضای مجازی گفت: 40 درصد از کاربران فضای مجازی در ایران دارای برخی علایم اعتیاد به فضای مجازی هستند؛ همچنین فروش اطلاعات کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی از جمله آسیب‌های مهم این فضاست که باید با سواد رسانه‌ای با آن مقابله کرد.
**فروش اطلاعات ایرانیان به حکام سعودی توسط تلگرام
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم عنوان کرد: 40 میلیون کاربر در ایران عضو شبکه اجتماعی تلگرام هستند که بر اساس پژوهش‌ها، اطلاعات کاربران ایران توسط مدیران تلگرام به حکام سعودی به فروش رسیده است.
وی گفت: در شرایط موجود که مانند جنگ است، توفیقات کشور در ارتقای سواد رسانه‌ای بسیار کم بوده است؛ گویا لازم است سازمان نهضت سواد رسانه‌ای را درکشور ایجاد و اقدام به راه اندازی مراکز آموزش رسواد رسانه ای در دستگاه های مختلف کنیم.
اسماعیلی طبا اظهار کرد: آموزش سواد رسانه ای در تمامی مقاطع تحصیلی حتی از دوران پیش دبستانی، استفاده از هنر اسلامی و توجه به قوانین در این عرصه می‌تواند راهگشای ارتقای سواد رسانه ای در جامعه باشد.
دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: سواد رسانه‌ای به ما قوه تشخیص می‌دهد، شنیدم و گفتند و می‌گویند واژه‌هایی است که در سایه سواد رسانه‌ای کنار می‌رود.
وی افزود: در ایران علاوه بر حاکمیت و خانواده، نهادهای دینی نیز اثربخشی زیادی در آموزش دارند، در اسلام خانواده بالاترین نهاد است و آموزش‌ها باید با محور خانواده باشد؛ حاکمیت به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و خانواده نقش مهمی در جلوگیری از انحرافات دارد.
اسماعیلی طبا متذکر شد: در ایران سواد رسانه ای 20 سال است مطرح شده ولی متولی خاصی ندارد و با تصویب شورای فرهنگی تصمیم گیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: اعتیاد، اختلاس‌های مالی و سرقت از جمله آسیب‌های شبکه اجتماعی است که با سواد رسانه‌ای می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر استان قم یادآور شد: انجمن سواد رسانه‌ای ایران در سال 96 با تلاش‌های سید مرتضی موسویان رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال در تهران ثبت شده است.
وی در پایان متذکر شد:از آنجایی که در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم باید از ظرفیت‌های عظیم اعتقادات و آموزه‌های دینی برای آموزش سواد رسانه ای افراد جامعه بهره برداری کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/48551/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

80 درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد

عملیات اجرایی منوریل قم پس از 10 سال توقف آغاز می‌شود

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

عوارض خطرناک کبد چرب

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد

از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور

مراقبت های بعد از عمل چشم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

مونوریل قم تکمیل می‌شود؛ احتمال حذف خط دوم قطار شهری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود

نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

بودجه عمرانی 219 میلیارد تومانی منطقه 6 قم در سال گذشته