عصر قم

آخرين مطالب

دادن وعده هاي دروغين، گناه کبيره و حرام است/نبايد براي چهار روز حکومت دست به دروغ و تهمت زد روحانیت

  بزرگنمايي:

قم انلاين- در اين يادداشت آمده است: بياييد انتخابات اسلامي برگزار کرده و نامزدها فقط خدمات خود را اعلام نمايند؛ چرا پيشرفت خود را در نابودي ديگري مي دانيد. انتظار اين است که در تبليغات انتخاباتي دروغ گفته نشود، وعده هاي غير عملي و نادرست داده نشود، دادن وعده هاي دروغين گناه کبيره و حرام است؛ افرادي که در مسير انتخابات هستند هم خودشان و هم ستادهايشان بايد اين نکات را رعايت کنند.
آيت الله مکارم شيرازي دراين يادداشت بيان کرده است: تأسف آور است که بعضي از نامزدها در تبليغات انتخاباتي خود وعده هايي مي دهند که فراتر از اختيارتشان هست آيا اين وعده هاي مصداق دروغ نيست؟ اين وعده ها مصداق يک نوع تقلب است که براي بدست آوردن آراء، دروغ مي گويد و تدليس مي کند به اين دليل که چهره واقعي کارش را بر خلاف نشان مي دهد حتي مي شود اسم رياکاري را بر اين افراد گذاشت.
در اين يادداشت آمده است: نامزدهاي انتخابات بايد مراقبت کنند که چيزي نگويند که قابل عمل نباشد خدا نکند کسي چنين کاري انجام دهد که مسئوليت الهي سنگيني دارد.
در اين يادداشت به نقل از آيت الله مکارم شيرازي آمده است: البته برخي نيز نظام را براي پيشرفت خود تخريب مي کنند که حرکتي نادرست است؛ مردم هوشيار هستند و اگر ببينند کسي از مسير باطل وارد مي شود مي دانند که او آدم درستي نيست. يدواريم همه به اين نصايح عمل کنند و هر کس هر عقيده اي داشته باشد، در پاي صندوق هاي راي حاضر شود؛ اميدواريم خداوند متعال به مردم توفيق دهد آبروي نظام، اسلام و دين را در اين انتخابات حفظ کنند و اين انتخابات پيروزي هاي فراواني در آينده داشته باشد.
در اين يادداشت خاطرنشان شده است: شکي نيست که ‌مردم بايد افراد را بشناسند تا سبک و سنگين کرده و اصلح را انتخاب کنند و اين فرع بر اين است که اشخاص براي جامعه شناخته شوند و تبليغات درست داشته باشند، در اين بين، دو نوع تبليغات وجود دارد، يک نوع تبليغات به معناي صحيح و اسلامي و يک نوع تبليغات غربي که براي رسيدن به هدف هر نوع وسيله اي را مباح مي داند.
آيت الله مکارم شيرازي بيان کرده است: حال آنکه مشکل تبليغات در انتخابات، الگوگيري از غربي هاست. نبايد در اين زمينه از غرب الگو بگيريم، انتخابات بايد به گونه اي باشد که در شأن جمهوري اسلامي باشد.لذا نبايد فرهنگ ما در عرصه انتخابات، فرهنگ غربي و وعده‌هاي توخالي و عوام فريبي باشد؛ بلکه بايد اصول اسلامي در تبليغات و برنامه‌ها و هزينه‌ها رعايت شود و افراد مراعات اين مسائل را بکنند.
اين مرجع تقليد اظهار داشته است: در تبيين اين مسأله بايد گفت در دموکراسي غربي افراد با حمايت صاحبان قدرت در انتخابات پيروز مي شوند و همين موضوع باعث افزايش شکاف طبقاتي در جوامع غربي و بويژه آمريکا شده است، اما در دموکراسي اسلامي انتخاب افراد بايد بر اساس شايستگي آنان وبدون در نظر گرفتن جناح بندي هاي سياسي باشد.
وي با تاکيد بر لزوم اجتناب نامزدهاي انتخاباتي از وعده هاي دروغ و غير واقعي گفته است: يکي از عواملي که بعضاً هم در کشور ما و هم در کشوري مانند آمريکا باعث پيروزي مي‌شود، عوام فريبي و بلوف زدن است. افراد متدين نمي توانند چنين رفتارهايي از خود بروز دهند اما اين مسائل منعي براي غيرمتدينين ندارد؛ متاسفانه اين رفتارها برآمده از فرهنگ غربي بوده که جامعه ما هم از آن نمونه گرفته است.
آيت الله مکارم شيرازي بيان داشته است: امروز اگر عده اي وارد صحنه انتخابات شوند و وعده هاي دروغين به مردم بدهند ممکن است جمعيت زيادي را مجذوب خود کنند. رئيس‌جمهور جديد آمريکا با همين بازي‌ها وارد ميدان شد و ما امروز مي‌بينيم که برترين کشور دنيا به لحاظ مادي، بدترين رئيس‌جمهور را انتخاب کرد زيرا دست به عوام فريبي زد و دروغ پردازي کرد.
وي ادامه داده است: اين نوع رفتارها از ما ساخته نيست چرا که طبق گفته امير المومنين (ع) سياستمداري با تقواي ما همواره در مقابل با سياستمداري بي تقواي معاويه قرار دارد.لذا ‌آسيب تدليس و مسائل را بر خلاف واقع نشان از جمله آسيب هايي است که روند انتخابات را تهديد مي کند.
وي با تاکيد بر ضرورت اجتناب کانديداها از ايراد افترا ، توهين و تخريب نيز گفته است: تخريب ديگران از طريق تهمت،‌ دروغ بستن، غيبت و ‌تحقير کردن از جمله مهمترين آسيب هاي تبليغات انتخاباتي است؛ حال آنکه کانديداها بايد در انتخابات از تهمت به يکديگر و غيبت ديگران دوري کنند
وي بيان داشته است: بي شک هر گونه اهانت به کانديداهاي رقيب شرعاً حرام است؛خواه از طريق کاريکاتور باشد يا نام بدي به کار برده شود، يا عيب دروغيني گفتن يا انتشار شب نامه برضدشان اين اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع کرده است، از اين روتخريب ديگري نه در انتخابات و نه در غير آن نه با نشر اکاذيب و اهانت و نه بدون آن جايز نيست؛ بلکه فرد بايد به صورت صحيح به معرفي خود بپردازد. اخيرا در فضاي مجازي تخريب هايي آغاز شده که همان انتخابات آمريکايي است و بايد از آن دوري کرد.
دراين يادداشت آمده است: در حال حاضر مردم در شرايط سخت فشار اقتصادي هستند و قيمت ها به صورت لجام گسيخته در حال افزايش است و آمارهايي که داده مي شود گاهي با مسامحه است و گاهي نيز با واقعيات تفاوت دارد. حال در چنين شرايطي بايد براي حل مشکلات به مردم اميد داد تا حضور پرشوري در صحنه داشته باشند، البته افراد بايد به صورت منطقي و نه تبليغاتي به مردم اميد دهند. هم چنين نبايد مردم را نسبت به آينده مايوس يا بيش از اندازه اميدوار کرد اما بايد اين مسئله به طور کامل در جامعه تبيين شود که، افتخارات نظام اسلامي از مشکلاتش به مراتب بيشتر است و با وجود بحرانهاي کنوني منطقه و دنيا، امنيت را براي مردم به ارمغان آورده است
آيت الله مکارم شيرازي يادآورشده است: ‌لذا اين که بگوييم فلاني در دنيا بي نظير است، اين غلوها گناه کبيره است،‌ همان گونه که اهانت و تحقير گناه کبيره است؛ بايد در حدي که شخص لياقت، استعداد و توانايي دارد تبليغات شود، مردم به افراد خالص و مخلص رأي مي دهند، البته ممکن است افرادي گول اينها را بخورد اما اکثر مردم فريب غلوگويي و افراط گويي ها را نمي خورند
وي ادامه داده است: با اين تفاسير نامزدهاي انتخاباتي بايد واقعيات را مطرح کنند، اما اين که سياه نمايي شود و تخم ياس براي پيشرفت خود در آينده بپاشند گناه کبيره است.بلکه کانديداها بايد به معرفي و تبيين برنامه هاي خود بپردازد.
اين مرجع تقليد با بيان اينکه هدف وسيله را توجيه نمي کند، اظهار داشت: کانديداها نبايد براي برنده شدن در انتخابات از هر وسيله اي استفاده کنند و به خاطر اهداف شان اين رفتار را توجيه کنند؛ زيرا هرگز هدف وسيله را توجيه نمي کند. من نمي خواهم کسي را متهم کنم، ليکن متاسفانه هم اينک شاهد هستيم که فضاي انتخابات ناسالم شده و برخي براي رسيدن به اين هدف از هر وسيله اي بهره مي گيرند.
وي ادامه داده است: بايد اذعان کرد رياست جمهوري آش دهن سوزي نيست که برخي اين گونه براي رسيدن به آن از همه نوع ابزار و وسيله بهره مي گيرند تا به آن برسند؛ زيرا اين پست مسؤوليت سنگين مردمي در دنيا و مسؤليت الهي و اخروي دارد و کساني که به اين ميدان مي روند لحظه اي آسايش ندارند و بايد هدف و مقصدشان را الهي کنند تا تحمل سختي ها را داشته باشند
آيت الله مکارم همچنين بيان کرده است: خودپوشاندن از مردم و جواب سؤال مردم را ندادن از رذايل اخلاقي است که در زندگي شخصي و جمعي، سياسي، اقتصادي جاري مي شود و نتيجه همه آن ها لعن خدا را درپي خواهد داشت و خداوند با کسي شوخي ندارد.
وي ادامه داده است: بديهي است انتخابات اسلامي با انتخابات غربي مادي بسيار متفاوت است، استفاده از امور مالي و امتيازات مختلف براي خريدن آراء در انتخابات اسلامي مطلقاً جايز نيست و بايد جداً از آن پرهيز کرد و کساني که از اينگونه طريق کسب آراء کنند، مشروعيت آن‌ها زير سئوال است و رأي دهندگاني که با اين امور به افرادي رأي مي‌دهند که صلاحيت ندارند نيز از نظر شرعي مرتکب خلاف شرع شده‌اند. اصولاً توسل به اين امور دليل بر عدم صلاحيت است.
آيت الله مکارم شيرازي اظهار داشته است: واضح است که استفاده از بيت المال در تبليغات انتخابات جايز نيست،زيرا بيت المال متعلق به همه مردم است و يک شخصي نمي تواند به نفع خودش از بيت المال استفاده کند و منافع خصوصي خودش را در نظر بگيرد مسلماً جايز نيست وخلاف شرع و قانون است. برادران و خواهران عزيز مراقب باشند سرنوشت نظام و کشورشان را با هيچ چيز مبادله نکنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/4815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»