عصر قم

آخرين مطالب

/جشنواره ملی مهدویت/

3 آسیب نگاه تعیینی و تطبیقی به مسئله ظهور اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم -
یک کارشناس مهدویت با اشاره به رواج نگاه تعیینی و تطبیقی به مسئله ظهور در جوامع اسلامی، تصریح کرد: به "حاشیه رفتن اصل حرکت"، "مسئولیت گریزی" و "امید کاذب" 3 آسیب این نوع نگاه است. 
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی رضایی امروز در سومین نشست از سلسله نشست های جشنواره ملی مهدویت با موضوع "آسیب شناسی مصداق های آخرالزمانی" که در ستاد جهاددانشگاهی قم برگزار شد، گفت: ما با پدیده‌ای به اسم "ظهور"، "آخرالزمان" و "منجی" مواجه هستیم، پدیده ای که به نام "دنیای پاک" و "جهان سالم" هم شناخته می شود.
وی افزود: در برابر ظهور دو نوع نگاه وجود دارد؛ یک نگاه، "تعیین زمان" و یک نگاه، "زمینه سازی برای ظهور" است؛ متاسفانه در جوامع اسلامی نگاه اول رواج بیشتری دارد و به تعیین زمان و مصداق می پردازند و به عنوان مثال اشخاص و زمان ها و مکان ها را با توصیفاتی که در روایات پیامبر (ص) آمده تطبیق می دهند؛ در برابر، کاری که وظیفه جوامع اسلامی است را دیگران انجام می دهند و نگاه مقدمه چینی و زمینه‌سازی را پیگیری می کنند.
تعیین و تطبیقی در مواجهه با مسئله ظهور امکان ندارد
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی موعود با بیان اینکه عملا چنین تعیین و تطبیقی در مواجهه با مسئله ظهور امکان ندارد، تصریح کرد: بر اساس آموزه‌ای که در تمام ادیان اعم از آسمانی و غیر آسمانی وجود دارد، فعالیت و حوزه کاری منجی، جهانی است، وقتی قرار است حرکتی در حوزه جهان شکل بگیرد نیاز به زیرساخت ها، آمادگی ها و بسترهایی دارد که پیش بینی این بسترها در توان هیچ کس نیست، جامعه ای که قرار است به سمت هدفی حرکت کند، باید به مرحله ای از رشد وآمادگی رسیده باشد.
وی ادامه داد: موج جهانی نیازمند رصد و فرصت شناسی است؛ شخصی که می خواهد جهان را هدایت کند و موجی ایجاد کند، باید بداند چه موقع و کجا این کار را انجام دهد.
رضایی اظهار کرد: آنچه که تعیین زمان ظهور را غیرممکن میکند این است که ظهور منجی به بسترهای مناسبی نیاز دارد که این بسترهای مناسب را ما نمی توانیم تشخیص دهیم و دیگر این که گاهی در فضای جهانی حوادث غیرقابل پیش بینی رخ می دهد که این حوادث، کل نظام ها و سیاست ها را تغییر می دهد؛ نکته دومی که تعیین زمان ظهور را غیرممکن می کند، همین حوادث و اتفاقاتی است که در عالم رخ می دهد.
ظهور؛ واقعیتی تعریف شده که زمان مشخص ندارد
وی با تاکید بر اینکه اینگونه تطبیق ها و تعیین ها فاقد وجاهت علمی است، گفت: اگر قرار بر تعیین زمان ظهور بر اساس علم باشد، این مسئله فقط در قالب چشم انداز ممکن است؛ البته این نکته قابل ذکر است که ظهور یک واقعیت تعریف شده است که زمان تعیین شده و مشخصی ندارد، پس نمی توان چشم اندازی برای این موضوع در نظر گرفت.
این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادامه داد: نکته سوم این است که این تعیین زمان‌ها عاقلانه نیست؛ آنچه که از نظر عقلی قابلیت تایید را دارد، این است که انسان ها در جهت هدف حرکت کنند نه این که هدف را با حرکت خود تنظیم کنند؛ هدفی مثل ظهور و حضور منجی قابل تغییر با حرکت انسان ها نیست؛ کسانی که به دنبال تعیین و تطبیق هستند، در واقع هدف را به سمت خود حرکت می دهند.
وی با بیان اینکه تنها نگاه زمینه‌سازانه است که از 4 شاخصه عمده "واقع بینانه"، "سازنده"،" قابل تعریف در مراحل مختلف" و" قابل اجرا در مناطق و جوامع گوناگون" برخورداراست، به سرگذشت قوم بنی اسرائیل اشاره کرد و گفت: شرایط امروز جامعه ما تقریبا شبیه آن چیزی است که برای بنی اسرائیل اتفاق افتاد، بنی اسرائیل حاضر به همراهی رهبر خود نشد و انتظار داشت که حضرت موسی (ع) مشکلات را حل کند، این مسئله باعث شد بدون رهبر و راهنما تا چندین سال در بیابان ها سرگردان شوند؛ بنی اسرائیل بعد از مدتی به این نتیجه رسید که برای رسیدن به آرمان باید حرکت کرد و با تشکیل حکومت در منطقه فلسطین امروزی، برای ظهور منجی زمینه سازی کردند؛ در ظاهر، این تشکیل حکومت برای دفاع از مظلومیت یهود و جلوگیری از یهود کشی بود، اما در حقیقت این یک حرکت زمینه سازانه برای ظهور است.
رضایی تصریح کرد: نگاه تعیینی و تطبیقی در جوامع اسلامی 3 آسیب را به دنبال دارد؛ اول اینکه حرکت به سمت ظهور را به حاشیه می کشاند و باعث می شود از اصل ماجرا غافل شویم؛ جامعه‌ای که قرار است به سمت آرمان های خود حرکت کند سرگرم تطبیق حواشی با روایات ظهور می شود، دومین آسیب، مسئولیت گریزی جوامع مسلمان است؛ یعنی افراد جامعه را از حرکت بازمی‌دارد، آفت سومی که اینگونه تعیین و تطبیق ها در جامعه اسلامی ایجاد میکند، بحث امیدهای کاذب است؛ به جای اینکه جامعه به سمت درست و اشتهای حقیقی سوق داده شود، دچار اشتهای کاذب می شود.
این کارشناس مهدویت با بیان اینکه آفت اصلی این تعیین زمان ها و مصداق ها، دور کردن جوامع از آرمان اساسی و مسئولیت اصلی یعنی زمینه سازی و ایجاد بسترها است، افزود: حرکت ها نیاز به 3 اصل اساسی "رهبری"، "قانون" و " نیرو" دارد؛ مسلمانان معتقدند که رهبری، با امام زمان (عج) است و ایشان بر اساس قانون الهی حرکت می کنند؛ حرکت جهانی نیاز به نیرو و یار جهانی دارد، یعنی نیروهایی که منطقه ای فکر و عمل کنند؛ این نیروها را نداریم و به جای این که به فکر نیروسازی باشیم، درگیر تعیین مصداق و زمان شده ایم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/47553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو