عصر قم

آخرين مطالب

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه:

سیاست و راهبرد اصلی دشمنان نافرمانی اجتماعی است​ اجتماعی

سیاست و راهبرد اصلی دشمنان نافرمانی اجتماعی است​
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه، گفت: در حال حاضر سیاست و راهبرد اصلی دشمنان نافرمانی اجتماعی است و در این شرایط امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است.

حجت الاسلام عباس رفعتی، ظهر دوشنبه در نشستی خبری که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در فصل تابستان تیز تعطیل نیست، اظهار کرد: بسیاری از مراکز علمی در فصل تابستان تعطیل هستند و فعالیتی ندارند اما حوزه‌های علمیه در این فصل نیز به فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی مشغول هستند.
وی با اشاره به فعالیت طلاب و روحانیون در فصل تابستان، گفت: حضور طلاب در فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در تابستان سال جاری چشمگیر بوده است به‌ گونه‌ای که در زمینه اردوهای علمی تابستانه شاهد رشد 125 درصدی بودیم و حدود 5500 نفر در این اردوها حضور داشتند.
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: در تابستان سال جاری حدود 550 نفر از استادان نیز در 17 استان در دوره‌های دانش‌افزایی شرکت کردند؛ همچنین بیش از 530 نفر از نیز در دوره‌های کوتاه مدت شرکت کردند.
وی با اشاره به اقدامات معاونت تذهیب حوزه‌های علمیه در فصل تابستان گفت: در حال حاضر حدود 84 دوره تابستانی با حضور بیش از 640 نفر از طلاب توسط معاونت در حال برگزاری است.
حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد: آشنایی با نظام فکری شهید مطهری، آشنایی با معارف قرآن، مهارت‌های زندگی، دانش‌افزایی و ... از جمله دوره‌هایی است که توسط معاونت تذهیب برگزار شده است.
وی در ادامه به بیان فعالیت‌ها و اقدامات معاونت تبلیغی حوزه‌های علمیه در تابستان پرداخت و گفت: دوره‌های نقد مسیحیت، نقد وهابیت، نقد زرتشت، فرق و ادیان مختلف، تصوف و ... از جمله دوره‌هایی است که با حضور 2 هزار و 819 نفر از طلاب و روحانیون در حال برگزاری است.
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: آموزش روش تدریس برای 68 نفر، آموزش مبلغان مدارس امین برای 320 نفر، آموزش طرح تربیتی مدارس آموزش‌وپرورش برای 190 نفر، آموزش‌های بدو تبلیغ برای 661 نفر و ... بخشی از برنامه‌های معاونت تبلیغ حوزه در تابستان است.
وی افزود: ارتقای مهارت‌های زبان‌آموزی طلاب از دیگر فعالیت‌های دوره‌های تابستانه است و باتوجه به رسالت حوزه‌های علمیه در فعالیت‌های خارجی و بین‌المللی پنج کارگاه زبان‌آموزی در داخل و خارج از کشور برای طلاب و روحانیون در حال برگزاری است.
حوزه و روحانیت در تابستان تعطیل نیست
حجت‌الاسلام رفعتی با بیان اینکه حوزه و روحانیت در تابستان تعطیل نیست، گفت: متأسفانه امروزه حوزه مورد هجمه‌های ناجوانمردانه قرار گرفته است و برخی افراد می‌گویند که حوزه‌های علمیه در تابستان هیچ کاری انجام نمی‌دهد تعطیل‌ هستند در حالی که حوزه‌های علمیه در تابستان که بسیاری از مراکز علمی دیگر کشور تعطیل هستند نیز فعال است.
وی در ادامه به بیان برخی از مصوبات اخیر حوزه‌های علمیه پرداخت و خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر چند مصوبه در حوزه‌های علمیه به تصویب رسید که موجب ارتقای علمی حوزه‌های علمیه می‌شود که بازنگری و اصلاح تقویم تحصیلی حوزه‌های علمیه و درختواره رشته‌های تخصصی دانش‌های حوزوی از جمله این مصوبه‌ها است.
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه عنوان کرد: براساس طرح اصلاح تقویم تحصیلی حوزه‌ها علمیه، روزهای تحصیلی در مدارس علمیه با حذف روزهای جمعه و تعطیلات ماه‌های رمضان، محرم، صفر و ... 190 روز پیش‌بینی‌شده است؛ همچنین با تصویب طرح و درختواره رشته‌های تخصصی دانش‌های حوزوی شاهد رشد چهار برابری رشته‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهیم بود.
وی ادامه داد: براساس طرح درختواره رشته‌های تخصصی دانش‌های حوزوی هر مؤسسه آموزشی یا مرکز تخصصی باید بر اساس آن به راه‌اندازی رشته‌های درختواره بپردازد که فقه و اصول، قرآن، حدیث، اخلاق، منطق، فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، عرفان، ادیان، فرهنگ و هنر، زبان و ادبیات عرب، حقوق و قضا و ... از جمله این رشته‌ها هستند که گرایش‌ها مختلفی نیز دارند.
حجت‌الاسلام رفعتی با اشاره به تعطیلی حوزه‌های علمیه در برخی ایام سال گفت: حوزه‌های علمیه در ایام ماه رمضان، محرم، صفر و ... به این دلیل که طلاب در میان مردم حضور پیدا کنند و به تبلیغ بپردازند تعطیل است البته این تعطیلات به معنای تعطیلی واقعی نیست چراکه در این ایام نیز طلاب و روحانیون به انجام فعالیت‌های فرهنگی مشغول هستند.
وی در ادامه به برخی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار کرد: در حال حاضر سیاست و راهبرد اصلی دشمنان نافرمانی اجتماعی است و در این شرایط امربه‌معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است.
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با تأکید بر ضرورت حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر گفت: عدم حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر موجب می‌شود که افرادی که نافرمانی می‌کنند فضا و اختیارات بیشتری برای نافرمانی داشته باشند به همین دلیل باید از آمران به معروف حمایت صورت گیرد.
انتقاد از قطع شدن بودجه‌های فرهنگی
وی ضمن انتقاد از کاهش و قطع شدن بودجه فرهنگی کشور، گفت: متأسفانه به محض اینکه در کشور با مشکل اقتصادی روبرو می‌شویم،‌ بودجه فرهنگی قطع می‌شود و همین مسئله موجب می‌شود دستگاه‌های فرهنگی نتوانند تمام برنامه‌های خود را اجرایی کنند.
حجت‌الاسلام رفعتی گفت: بر اساس افق چشم‌اندازِ 20 ساله حوزه علمیه، باید تا سال 1414 بیش از 300 هزار طلبه و روحانی در کشور داشته باشم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعامل حوزه علمیه و نظام تصریح کرد: در حال حاضر برای تعامل نظام و حوزه در تصمیم‌گیری‌های مدیریت حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی شده است به‌گونه‌ای که مشخص شده است که چند نفر از طلاب حوزه‌های علمیه باید در نهادهای قضایی به تحصیل بپردازند تا در آینده بتوانند به نظام کمک کنند؛ همچنین از نهادها و دستگاه‌های گوناگون نیز آمار گرفته شده است تا مشخص شود هر نهاد در چه حوزه و زمینه‌ای به چند نیرو احتیاج دارد تا حوزه علمیه برای تربیت این افراد اقدام کند.
سخنگوی مدیریت حوزه‌ها علمیه افزود: در همین راستا بیش از 200 کارویژه برای روحانیون و طلاب تعریف شده است.
تأکید بر استقلال حوزه‌های علمیه
وی با تأکید بر استقلال حوزه‌های علمیه ابراز کرد: استقلال حوزه‌های علمیه مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نیز به آن تأکید دارند البته باید توجه داشت که استقلال حوزه‌های علمیه به معنای عدم حمایت از نظام نیست بلکه به معنای حمایت صحیح و کارآمد است، حمایتی که موجب هدایت نظام شود.
حجت‌الاسلام رفعتی در ادامه FATF اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مرجعیت در مباحث بسیار مهمی ورود پیدا کرده و به عنوان مثال تحریم FATF توسط آیت‌الله مکارم شیرازی همانند تحریم تنباکو و کاپیتولاسیون بود.
باید اقتصاد مقاومتی در نظام شکل بگیرد
وی به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در سخنان خود تأکید کرده‌اند، باید به اقتصاد مقاومتی در کشور توجه شود و اقتصاد مقاومتی در نظام شکل بگیرد که متأسفانه تاکنون توجهی به این مسئله نشده است.
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در حال حاضر اعتراضات مردمی را به‌حق شاهد هستیم، گفت: حوزه و روحانیت همواره همراه مردم به‌ویژه قشر ضعیف بوده و با مردم همدرد است.
برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی انتظار حوزه از قوای سه‌گانه است
وی با تأکید بر برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی تصریح کرد: برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و افرادی که موجب این نابسامانی‌ها شدند انتظار حوزه از سران قوای سه‌گانه است.
حجت‌الاسلام رفعتی بیان کرد: برخورد ضعیف و غیر قاطع با مفسدان اقتصادی موجب می‌شود که این افراد جری‌تر شوند و حتی اموال را با خود از کشور خارج کنند؛ قوه قضاییه باید به مسببان این نابسامانی‌ها قاطعانه برخورد کند.
وی با بیان اینکه ارز و سکه کالای تجاری نیست عنوان کرد: دستگاه‌ها و مسئولان دولت باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد مقاومتی داشته باشند و به دنبال حل مشکلات توسط اقتصاد برجامی نباشد؛ همچنین مسئولان باید دلسوز مردم باشند و برای برطرف شدن مشکلات تلاش کنند مردم اگر تلاش مسئولان را ببینند، مشکلات را تحمل می‌کنند
سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه با تأکید بر تغییر اولویت‌ها در کشور گفت: در حال حاضر واردات تلفن همراه و تخصیص ارز به گردشگران اولویت کشور نیست بلکه اولویت‌ها باید براساس نیازها و مشکلات مردم تعیین شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/47482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته