عصر قم

آخرين مطالب

مدیرعامل آبفای قم:

استفاده از آب خاکستری جزو برنامه های آبفای قم است اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از اقدام های این شرکت در راستای سیاست های اقتصادی مقاومتی خبر داد و گفت: اجرای طرح استفاده مجدد از آب خاکستری از جمله این اقدام ها به شمار می آید.
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم روز دوشنبه اعلام کرد که علی جان صادق پور در جلسه کارگروه هماهنگی امور عمرانی و زیربنایی استان، احداث نیروگاه برقابی بر روی خط انتقال آب و نصب شیرآلات کاهنده مصرف آب، احداث و توسعه نیروگاه خورشیدی در تاسیسات شرکت و اجرای طرح بازچرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری در مجتمع‌ها و مصرف‌کننده‌های عمده را از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی شرکت آب و فاضلاب قم ذکر کرد.
وی اظهار داشت: آب خاکستری عمده فاضلاب خانگی را تشکیل می‌دهد که با فرایندی بسیار ساده و کم هزینه قابل تصفیه است که از آن می‌توان در مصارف فضای سبز، استفاده در تاسیسات، شستن خیابان‌ها و خودروها و غیره استفاده کرد.
صادق پور با اشاره به قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور گفت: بر اساس این قانون تمام هتل‌ها، بیمارستان‌ها، شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های دولتی و اداره ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی و نظایر آن در صورتی که از سامانه‌های بازچرخانی آب و پساب استفاده کنند، مشمول دریافت مشوق‌ها و تخفیفات وزارت نیرو می‌شوند.
آب خاکستری، آب بازیافتی یا فاضلاب‌های خانگی، به آب‌های ضایعاتی (پساب) ایجاد شده توسط افراد در خانه‌ها یا ساختمان‌های اداری اطلاق می‌شود که دربرگیرنده تمام جریان‌ها به استثنای فاضلاب خروجی از سرویس‌های بهداشتی، استحاصل شده از فعالیت‌های معمول روزانه نظیر رخت‌شویی، شستشوی ظروف و حمام کردن است، که می‌تواند برای اموری مثل آبیاری فضاهای سبز، سیفون توالت و ساختمان‌های نیازمند رطوبت زیاد همچون گلخانه‌ها، به مصرف مجدد برسد.
وی، دانش بنیان بودن طرح‌ها، توجه به مردمی شدن اقتصاد، مدیریت مصرف، حمایت از تولید ملی و استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی را رویکرد شرکت آب و فاضلاب قم در طرح‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به تشریح جزییات نیروگاه برقابی احداث شده در تصفیه‌خانه آب قم پرداخت و افزود: خط آبرسان نیروگاه، از خط لوله 1800 میلی‌متری سرشاخه‌های دز منشعب شده و پس از به حرکت درآوردن توربین و تولید انرژی توسط ژنراتور، مجددا به خط لوله 1800 میلی‌متری سرشاخه‌های دز باز می‌گردد.
مراحل اولیه بررسی انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و برخی شهرهای مرکزی ایران از سال 1360 آغاز شد و دور نخست این مطالعات تا سال 1364 پایان یافت. پس از این مرحله در سال‌های 1367 و 1378 باردیگر مطالعاتی در خصوص چگونگی اجرای پروژه صورت گرفت. اجرای رسمی طرح انتقال آب الیگودرز از شرق استان لرستان به برخی شهرهای مرکزی ایران و قم به طور رسمی از سال 1382 آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه 181 میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌های الیگودرز به سد کوچری گلپایگان و تصفیه خانه آن شد.
صادق پور با بیان این که نیروگاه برقابی قم با استفاده از ظرفیت هیدرولیکی خطوط انتقال انرژی الکتریکی تولید می‌کند، توان تولید این نیروگاه را سه مگاوات معادل انرژی مورد نیاز هفت هزار تن اعلام کرد و گفت: در مجموع این نیروگاه با سرمایه‌گذاری 170 میلیارد ریالی بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.
وی، کاهش استهلاک شیرهای کنترلی، توان تولید برق سازگار با محیط زیست، ایجاد درآمد برای سرمایه پذیر و سرمایه‌گذار، استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده موجود خطوط انتقال آب، استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و انتقال دانش و اشتغال‌زایی را از جمله ویژگی‌های این پروژه عنوان کرد.
وی با بیان این که نیروگاه خورشیدی آبفای قم نیز در 2 فاز در مساحت 200 مترمربع و با هزینه 2 میلیارد ریال و به ظرفیت 45 کیلووات به بهره‌برداری رسیده است اظهار داشت: با افتتاح این نیروگاه بیش از 20 درصد نیاز برق ساختمان اداری شرکت آب و فاضلاب از این طریق تامین می‌شود و در واقع الزام قانونی شرکت را در این زمینه به اجرا رسانده‌ایم.
وی نصب و راه‌اندازی آسان، بازدهی بالا و عدم نیاز به باطری جهت ذخیره انرژی الکتریکی و به صفر رساندن هزینه‌های نگهداری را از جمله مزایای نیروگاه خورشیدی برشمرد.
صادق پور، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 3 مگاوات در اراضی مخازن معصومیه را از جمله برنامه‌های آینده شرکت آب و فاضلاب اعلام و خاطرنشان کرد: بخشی از آب شهر قم توسط مخازن و ایستگاه پمپاژ موجود از این تاسیسات تامین می‌شود و نقشی راهبردی در پایداری و تامین فشار و دبی شبکه شمال شهر قم دارد.
وی تاکید کرد: در همین راستا و با توجه به مباحث مهم پدافند غیرعامل در جهت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ و تاسیسات آبرسانی در شرایط بحرانی و نیز کمک به پایداری شبکه برق این منطقه، تصمیم به احداث نیروگاه خورشیدی در تاسیسات معصومیه قم به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی توسط بخش خصوصی گرفتیم.
وی به برخی دیگر از اقدام های شرکت آب و فاضلاب در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ابراز داشت: تحویل رایگان پساب خام فاضلاب به دانشگاه قم برای آبیاری فضای سبز به منظور کاهش مصرف آب شرب، استفاده از پساب تصفیه‌خانه کوچک 400 مترمکعبی شهر پردیسان برای آبیاری فضای سبز، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری جهت فروش پساب و غیره از جمله این اقدام هاست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/47469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا