عصر قم

آخرين مطالب

رئیس جهاد کشاورزی قم:

تغییر اراضی کشاورزی براساس قانون حفظ کاربری انجام می شود اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تشریح شرایط لازم برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی در قالب تبصره یک و چهار ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی انجام می شود.
محمد رضا طلایی روز چهارشنبه در گفت و گویی، بیان کرد: برای تغییر کاربری در قالب درخواست هایی که مرتبط با بخش کشاورزی است از جمله احداث استخر، ایستگاه پمپاژ، اتاق کارگری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و غیره تنها از طریق این روش قانونی صورت می گیرد.
وی افزود: متقاضی استفاده از این تبصره در ابتدا باید به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نموده و سپس نسبت به تهیه نقشه و کروکی محل از طریق شرکت های نظام مهندسی اقدام کند، در ادامه و بعد از اخذ استعلامات لازم و تشکیل پرونده در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، نسبت به صدور مجوز لازم اقدام می گردد.
وی گفت: متقاضی بعد از اخذ مجوز تبصره چهار به بخشداری یا شهرداری مربوطه مراجعه نموده و نسبت به صدور مجوز ساخت برای طرحی که درخواست کرده، اقدام می نماید.
وی با تاکید بر اینکه دامداری، مرغداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی از این قاعده مستثنی است، خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه شورای برنامه ریزی و کارگروه امور زیربنایی استان، متقاضیان تغییر کاربری اراضی کشاورزی به دامداری، مرغداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی باید ابتدا مجوز لازم را از کارگروه امور زیربنایی اخذ نموده و بعد از آن برای گرفتن مجوز ساخت از بخشداری ها و شهرداری ها اقدام نمایند.
طلایی در ادامه سخنان خود به تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی مربوط به طرح هایی خارج از محدوده طرح های کشاورزی همانند خدمات رفاهی، صنایع غیر کشاورزی و کارگاه ها می باشد.
وی تصریح کرد: در همین راستا کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی تشکیل شده که اعضای آن را رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست و نماینده استاندار تشکیل می دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به این که طرح های قابل طرح در این کمیسیون دارای شرایط ویژه ای هستند، بیان داشت: شرط نخست داشتن سند مالکیت رسمی است که یا باید سند ششدانگ باشد و یا اگر ملکی دارای سند مشاعی است باید رضایت محضری تمام اعضای مشاع کسب شده باشد و تنها در این صورت امکان طرح آن در کمیسیون تبصره یک ماده یک حفظ کاربری اراضی کشاورزی وجود دارد.
طلایی افزود: برای اعمال تبصره یک ماده یک، بعد از این که مصوبه کمیسیون گرفته شد، طرح در کارگروه امور زیربنایی مطرح می شود و در صورت موافقت این کارگروه، برای تعیین و پرداخت عوارض اقدام می گردد که طبق قانون 80 درصد قیمت کارشناسی منطقه ای ملک بعد از تغییر کاربری از متقاضی اخذ و مجوز صادر می شود.
وی با اشاره به مجوز لازم برای احداث اتاق کارگری و دیوارکشی اراضی و باغ ها گفت: دیوارکشی برای اراضی و باغ های مشاع با توجه به قانون ممنوعیت خرد شدن اراضی کشاورزی، ممنوع است و بر همین اساس هیچ گونه مجوزی در این خصوص صادر نمی شود.
وی افزود: باغ هایی که دارای سند رسمی ششدانگ هستند و محدوده آنها مشخص است، می توانند دیوارکشی کرده و مجوز لازم برای آنان صادر می شود.
طلایی در ادامه با تاکید بر این که طبق مصوبه هیات وزیران ایجاد سکونت گاه های دائمی در خارج از محدوده شهرها و روستاها ممنوع می باشد، گفت: تنها مجوزی که متقاضی می تواند خارج از محدوده شهر و روستا درخواست نماید، مجوز ساخت اتاق کارگری است که بستگی به مساحت باغ، زیربنای آن نیز متفاوت است.
وی بیان داشت: متقاضی که می خواهد برای احداث اتاق کارگری درخواست بدهد و پذیرفته شود باید دست کم یک هزار و 500 متر باغ در اختیار داشته باشد و این مجوزها از 15 تا 120 متر که برای باغ های بالای 10 هکتار است، صادر می شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/44406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا