عصر قم

آخرين مطالب

پمپ هاي بنزين تک نازل درقم ، فرصت يا تهديد گفتگو

  بزرگنمايي:

قم انلاين- با توجه به اينکه نصب اين پمپ هاي تک نازل در شهرها به صورت سکويي و بدون حائل در پياده روها صورت مي گيرد، گفته مي شود، اين طرح، از آن جهت که باعث دسترسي آسان مردم به سوخت مي شود، يک فرصت ولي از جنبه هاي زيست محيطي، و آلودگي هوا و بيماري زا بودن ترکيبات بنزين، ممکن است به يک تهديد جدي براي شهروندان تبديل شود.
مدت زماني است که زمزمه نصب 30 پمپ بنزين تک نازل در شهر مقدس قم به گوش مي رسد که قرار است در برخي پياده روهاي شهر نصب شوند ولي به گفته معاون محيط زيست استان، تنها با هفت مورد آن به شرط رعايت اصول تعيين شده، موافقت شد.
هر چند متوليان اجراي اين طرح بر اين باورند که به دليل مجهز بودن دستگاه ها به سيستم هاي مدرن، آلودگي ناشي از تبخير بنزين کاهش پيدا مي کند ولي نگراني کارشناسان زيست محيطي استان قم همچنان به قوت خود باقي است.

*ديدگاه موافقان و مخالفان اين طرح
موافقان اجراي اين طرح مي گويند: شهر مقدس قم يک شهر زيارتي است که در سال نزديک به 20 ميليون نفر زائر در آن تردد مي کند و جايگاه هاي فعلي سوخت جوابگو سيل جمعيت بويژه در مناسبت هاي مختلف نيست.
آنان مي گويند: با توجه به پيشرفت تکنولوژي هاي مدرن، ميزان آلودگي سوخت نسبت به گذشته کاهش چشمگيري دارد و ديگر نگران سرطان زا بودن ترکيبات بنزين نيستيم.
در مقابل مخالفان اين طرح مي گويند: هر چند شهر مقدس قم يک شهر زيارتي و زائرپذير است ولي مردم با مشکلاتي مانند صف هاي طولاني در ايستگاه هاي پمپ بنزين مواجه نيستند و از سوي ديگر، بنزين در درون خود ترکيبات و موادي دارد که مي تواند در محل تردد عابران پياده، خطرآفرين و حتي سرطان زا باشد.
ولي الله بياتي رئيس شوراي اسلامي شهر قم در آبان ماه سال جاري طي سخناني دراين رابطه گفت: در آخرين جلسه شوراي اسلامي شهر احداث 20 پمپ بنزين کوچک در سطح شهر قم تصويب شد که براين اساس، قرار است سرمايه‌گذار 10 مورد از آن‌ها را تا دهه فجر به بهره‌برداري رسانده و در اختيار مردم قرار دهد.
مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه قم در اين زمينه گفت: اين طرح هنوز در استان قم اجرا نشده و معلوم نيست چه زماني قرار است اين نازل هاي تک پمپه در شهر مقدس قم نصب شود.
مهدي کاشي افزود: نصب اين نازل هاي تک تلمبه اي براي رفاه حال شهروندان بوده و به نظر مي رسد، اصلا هيچ ارتباطي به آلودگي هوا نداشته باشد.
وي ادامه داد: از امتيازات اين طرح آن است که در دسترس سريع مردم بوده و باعث رفاه و آسايش بيشتر شهروندان خواهد شد.
وي گفت: هم اکنون بسياري از جايگاه هاي پمپ بنزين در نقاط دور از دسترس و يا بيرون از شهر هستند به همين دليل، وجود چند نازل در سطح شهر در مناطق مختلف نياز است.
کاشي خاطرنشان کرد: البته زمان اجراي کامل اين طرح بستگي به سياست هاي دولت دارد و هنوز زمان دقيق اجراي آن مشخص نيست.

*عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهردار قم نيز در اين زمينه گفت: اجراي طرح (نصب پمپ بنزين هاي تک نازله) به زودي در سطح شهر مقدس قم آغاز خواهد شد و اميد است بتوانيم تا پايان سال 1395 اين طرح را اجرا و در اختيار مردم قرار دهيم.
وي در ارتباط با بحث ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از اين طرح نيز گفت: بعيد مي دانم مشکلي ايجاد کند.
قاري قرآن افزود: گاهي مردم براي سوخت گيري بايد مسافت هاي زيادي از محل سکونت خود را طي کنند و اين طرح براي رفاه بيشتر مردم و کاهش مسافت ها مي باشد، طرح هم اکنون به حوزه مشارکت هاي شهرداري واگذار شده و سرمايه گذار در حال زمينه سازي براي فعاليت مي باشد و اميد است رضايت مردم را به همراه داشته باشد.

*محسن اوروجي مديرکل مديريت بحران استان قم نيز در اين زمينه گفت: بحث مديريت آلودگي سوخت رساني به محيط زيست واگذار شده و مطابق آيين نامه مديريت بحران نمي تواند در اين زمينه تصميم گيري کند.
وي ادامه داد: مديريت بحران تنها درگير عوامل طبيعي و انسان است و در ارتباط با آلودگي ناشي از پمپ هاي تک نازله در سطح شهر بايد سازمان محيط زيست استان پاسخ دهد.

*ابوالفضل جمالي مديرکل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان قم نيز در اين زمينه گفت: مديريت پمپ بنزين هاي تک نازله بر عهده شهرداري مي باشد و سازمان حمل و نقل در آن دخالتي ندارد.
وي اظهار داشت: نفس وجود اين پمپ ها در قم به نوع نياز استان بستگي دارد و بايد مطالعه صورت گيرد، در برخي از استان ها، جايگاه هاي سوخت بسيار کم است و ناگزير بايد فکر اساسي شود.
جمالي خاطرنشان کرد: در مورد شهر مقدس قم نيز بايد مطالعه کرد که آيا با توجه به ظرفيت هاي موجود، نياز به چنين پمپ هايي هست يا نه؟

*"سيد احمد شفيعي، معاون فني اداره کل محيط زيست استان قم در اين زمينه در ارتباط با نصب اين پمپ ها در قم گفت: يک شرکتي از استان اصفهان درخواست نصب 30 پمپ بنزين تک نازله در استان قم کرده است و ما نيز با مطالعه زياد و جنبه هاي مختلف زيست محيطي، تنها با هفت مورد آن موافقت کرديم.
وي ادامه داد: البته توجيه اين شرکت اين بود که سيستم هاي پيشرفته اي در اختيار دارند که مي تواند از بخار بنزين در مرحله سوخت گيري، مخزن و بعد از آن جلوگيري کند.
شفيعي خاطرنشان کرد: با توجه اينکه بنزين ترکيبات سمي از جمله "بنزن" دارد که سرطان زاست، بايد مراقب باشيم.
"بنزن" متعلق به خانوادهٔ هيدروکربن‌هاست که هر مولکول آن 6 اتم کربن و 6 اتم هيدروژن دارد که يک آرايش حلقوي را به‌وجود مي‌آورند. اين آرايش حلقهٔ بنزن ناميده مي‌شود که در بسياري از ترکيبات از جمله آسپيرين و مادهٔ منفجرهٔ تري‌نيتروتولوئن نيز وجود دارد. بنزن سمي و سرطانزا است.
وي ادامه داد: از سال 1950 به بعد بنزن ممنون شده و ترکيبات سرب اضافه شد که باز، سرب نيز به دليل ترکيبات خاص آن، اثرات زيانبار خاص خود را دارد.
شفيعي با اشاره به ترکيب ام.ام تي در بنزين ها نيز گفت: ترکيب ام. ام تي نيز اثرات مخرب را دارد، هر چند برخلاف سرب، اگر در باک بسوزد آلودگي ايجاد نمي کند ولي بحران آن زماني است که بنزين روي زمين ريخته شود.
وي ادامه داد: اين ترکيب در زمان سوخت گيري نيز وقتي باک خالي است و سوخت گيري انجام مي شود، بخار بنزين از داخل پاک خارج مي شود که مي تواند شهروندان را دچار مشکل کند.
معاون فني اداره کل محيط زيست قم يادآورشد: متاسفانه اولين تاثيرات را روي کارگران سوخت گيري در جايگاه ها مي گذارد، اين خطرات جايگاه داران است چه رسد به اينکه ما در داخل شهر و پياده روها اقدام به نصب جايگاه سوخت کنيم.
وي ادامه داد: بر اساس قوانين محيط زيستي، اين شرکت براي نصب اين نازل ها بايد طرح کهاب را اجرا کند.
طرح کهاب طرحي براي صرفه‌جويي اقتصادي در مصرف سوخت است که با اهداف زيست‌محيطي پايه‌گذاري شده. کهاب سرنام عبارت کاهش، هدايت، انتقال و بازيافت بخار بنزين است.
شفيعي خاطرنشان کرد: طرح کهاب بخار بنزين را در زمان سوخت گيري خودرو و سوخت گيري از مخزن اصلي توسط تانکر را جمع آوري و توسط يک خنک کننده آن را برمي گرداند و مانع از آلودگي خواهد شد.
وي ياد آورشد: متاسفانه طرح کهاب در قم خيلي الزام آور نشده و جايگاه داران نيز اقدامات موثري در اين زمينه انجام ندادند، در حالي که همه بايد طبق قانون اين طرح را به صورت کامل اجرا مي کردند.
شفيعي ادامه داد: جايگاه سوخت با پمپ بنزين هاي تک نازله تفاوت اساسي دارد از اين جهت که جايگاه ها از نظر زيست محيطي، فاصله معناداري با مناطق مسکوني و تردد افراد در جامعه دارند و شهروندان در معرض آسيب پذيري مستقيم از خطرات ناشي از آنها نيستند.
وي گفت: اما درطرح جديد، جايگاه را در داخل پياده روها مستقر کردند و جدا از موضوع ترافيک، اختصاص پياده روها به پمپ بنزين، افراد زيادي را در معرض بخار بنزين قرار مي دهد.
وي ادامه داد: البته شرکت ادعا مي کند که طرح کهاب را در هر سه مرحله اجرا مي کنيم و خطر در معرض قرار گرفتن بخار را از بين مي بريم، ولي ما بر اساس ضوابط زيست محيطي، از 30 درخواست آنها حدود هفت مورد را پاسخ مثبت داديم و بقيه را رد کرديم ولي بايد ديد بعد از اجراي طرح، در عمل چه اتفاقي مي افتد.
شفيعي خاطرنشان کرد: اگر طرح جديد بخواهد اجرا شود بايد شرکت به تعهدات خود در زمينه رعايت موارد زيست محيطي، پايبند باشد و تمام تئوري هاي خود را در عمل پياده کند.
وي ادامه داد: توزيع و پراکنش نرمال جايگاه هاي سوخت رساني در مناطق مختلف استان مي تواند از نظر زيست محيطي يک فاکتور مثبت باشد.
جهانگير ضابطي نائب رئيس انجمن صنفي کارفرمايي جايگاه داران سراسر کشور و استان قم گفت: متاسفانه نازل هاي تک سکو در مکان هايي قرار مي گيرند که از نظر زيست محيطي مخاطره آميز خواهند بود.
وي ادامه داد: وزارت بهداشت به تازگي با دستگاه هاي پيشرفته آلاينده ها، بنزين هاي جايگاه هاي قم را بررسي کرده و به خاطر ميزان "بنزن" در آنها، بار مالي زيادي براي جايگاه داران قديمي ايجاد شده و کارگران آنها در زمره کار سخت و زيان آور به حساب مي آيند.
ضابطي بيان داشت: وقتي جايگاه هاي سوخت گيري استاندارد که در بيرون و خارج از محدوده مسکوني قرار دارند اينگونه باعث آلايندگي و آلودگي و... مي شود، در طرح جديد که قرار است در پياده روها و در کنار منازل و پارک ها اجرا شود، قطعا ميزان مخاطرات آن چندين برابر خواهد بود.
وي ادامه داد: جدا از موضوع آلودگي هوا، مساله ايمني، آتش سوزي و انفجار از خطرات طرح جديد است، چرا که ديوار و پوشش مناسبي ندارند که اگر اتفاق و انفجاري رخ دهد جلو خطرات را بگيرد.
نائب رئيس انجمن صنفي جايگاه داران قم ادامه داد: مساله ديگر حفظ منافع صنف جايگاه داران قم است که تضعيف مي شود، ما سرمايه گذار هستيم و ازاين طرح زندگي و امر ومعاش مي کنيم ، بنده حدود 12 ميليارد تومان سرمايه گذاري کردم ولي طرح جديد بدون هيچ سرمايه گذاري و در يک رقابت نابرابر اجرا مي شود.
وي خاطرنشان کرد: جايگاه داران ناچار به تهيه زمين و آوردن سرمايه هاي بالا و استاندارد سازي هستند ولي شرکت هاي جديد تک نازل بدون تهيه زمين و يا سرمايه گذاري کلان در شهرها مشغول فعاليت مي شوند و اين رقابت نابرابر اقتصادي با جايگاه داران باسابقه ايجاد مي شود.
وي گفت: از اين طرح هيچ چيزي عايد شهرداري قم نمي شود بلکه تنها بعد از 10سال، ظاهرا بايد نازل ها را به شهرداري بدهند، در حالي که تجربه مي گويد نازل ها در زمان تحويل دچار استهلاک شده و ديگر قابل استفاده نيستند.
ضابطي خاطرنشان کرد: با وجودي که استان قم يک شهر زائر پذير است ولي در حال حاضر ما مشکلي در مورد سوخت رساني نداريم، اکنون به دليل اجراي قانون سخت و زيان آور بودن کار در پمپ بنزين ها، حدود 70 درصد جايگاه داران در آستانه ورشکستگي هستند.
وي گفت: در استان قم 50 جايگاه سوخت رساني فعال است، حذف کارت سوخت و ايجاد سامانه هوشمند باعث شده که خدمت رساني آنها نسبت به گذشته سه برابر شود.
ضابطي خاطرنشان کرد: اگر کارت سوخت خود جايگاه ها، نيز حذف شود، سرعت خدمت رساني بيشتر خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/4235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو