عصر قم

آخرين مطالب

رئیس هیات ورزش پهلوانی:

قم مروج ورزش پهلوانی درجهان می شود ورزشی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - رئیس هیات ورزشی پهلوانی و زورخانه ای قم با اشاره به ظرفیت حضور طلاب از 130 کشور جهان در این استان گفت: قم با فعال کردن ظرفیت های فرهنگی، حوزوی و ورزشی خود تا سال آینده، به قطب مروج ورزش زورخانه ای در جهان تبدیل می شود.
امیر فردین  افزود: هم اکنون گروهی از طلاب حوزه علمیه در ورزش باستانی در قم فعال هستند و با مذاکرات صورت گرفته قرار است طلاب خارجی به سمت فعالیت درورزش پهلوانی و باستانی سوق داده شده تا آنان در بازگشت به کشورهای خود برای تبلیغ، مروج این ورزش نیز باشند.
وی ادامه داد: هم اکنون حوزه علمیه در 70 کشور فعالیت تبلیغی دارد که با انعقاد تفاهم نامه در ماه های آینده میان هیات ورزش پهلوانی و باستانی قم با این نهاد زمینه برای اعزام مربیان و مرشدان قم به حوزه های علمیه کشور و همچنین کشورهای خارجی برای ترویج این ورزش فراهم می شود.
فردین با بیان اینکه هم اکنون ورزش پهلوانی و باستانی در 90 کشور جهان انجام می شود تاکید کرد: این ورزش فرهنگی و مذهبی است و با توجه به اینکه قم به عنوان قطب فرهنگی و مذهبی درکشور و جهان محسوب می شود، ظرفیت های لازم برای تبدیل به قطب صادر کننده ورزش زورخانه ای به جهان وجود دارد.
وی ورزش زورخانه ای را کاملا ایرانی و اسلامی دانست و گفت: این ورزش با تاریخ و فرهنگ ایران به طور کامل عجین شده و سرشار از مضامین اعتقادی و ترویج روحیه پهلوانی است که باید بیش از گذشته به توسعه آن اهتمام کرد.
فردین درادامه با تاکید برآغاز تحول درهیات ورزشی پهلوانی و زورخانه ای قم افزود: این ورزش دراستان در سال های گذشته جایگاه خوبی در کشور نداشته اما با آغاز تحول در این رشته ورزشی، هم اکنون به جایگاه هفدهم ارتقا یافته است.
وی با اشاره به هدف گذاری یکساله و سه ساله برای توسعه این ورزش در قم اظهار داشت: با برنامه ریزی صورت گرفته پیش بینی می کنیم که رتبه ورزش پهلوانی و زورخانه ای قم تا پایان سال 97 در کشور به زیر 10 و تا سه سال آینده جزو سه استان برتر کشور در این رشته ورزشی تبدیل شود.
وی دلیل رشد چشمگیر و سریع ورزشی پهلوانی قم در 6 ماه گذشته را توجه به آموزش و استعدادیابی و نیز حضور مستمر در مسابقات کشوری دانست و گفت: هم اکنون در تمامی مسابقات که در زمینه ورزش پهلوانی در کشور برگزار می شود، ورزشکارانی از قم حضور دارند.
وی ادامه داد: کسب مدال سوم عضو انتخابی تیم ملی در رشته میل سنگین، عضویت 2 ورزشکار باستانی کار قم در تیم ملی نوجوانان و نونهالان کشور، کسب چهار مدال سومی پیشکسوتان و انتخاب سید محمدعلی اسحاقی به عنوان بهترین مرشد کشور از جمله افتخارات این هیات ورزشی در 6 ماه گذشته است که نشانه های تحول این رشته ورزشی در استان است.
فردین با اشاره به حضور اثرگذار تیم باستانی کار این استان درهفته فرهنگی قم در نبطیه لبنان گفت: تیم 6 نفره باستانی کار قم در این کشور اجرای برنامه داشتند که با استقبال گسترده ای مواجه شد به گونه ای که شهردار نبطیه اعلام کرد که زورخانه احداث و قرار است مربیان و مرشدانی از قم برای تجهیز و آموزش به لبنان اعزام شوند.
اردیبهشت ماه سالجاری ، هفته فرهنگی قم به منظور معرفی ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی این استان در نبطیه لبنان برگزار شد.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مدیرحوزه های علمیه کشور و رئیس جامعه المصطفی(ص) گفت: آیت الله اعرافی در این دیدار از موافقت برای ساخت زورخانه تخصصی ویژه طلاب با ظرفیت برگزاری مسابقات بین المللی در منطقه پردیسان قم و توجه به آموزش طلاب به ویژه طلاب خارجی حاضر در قم خبر داد که این موضوع ظرفیت های بین المللی استان را در این رشته ورزشی به شدت افزایش می دهد.
وی در ادامه با اشاره به تاکید استاندار قم برای همگانی کردن این ورزش باستانی اظهار داشت: مذاکرات اولیه با شهرداری قم صورت گرفته و به دنبال امضای تفاهم نامه برای ایجاد زیرساخت لازم در پارک های این شهر به منظور همگانی کردن این رشته ورزشی هستیم.
وی با بیان اینکه در 6 ماه گذشته تعداد ورزشکاران این رشته ورزشی در قم رشد 20 درصدی داشته است گفت: هم اکنون بیش از 600 ورزشکار درسطوح مختلف، 18 مربی و 25 مرشد در زورخانه های قم مشغول فعالیت هستند.
فردین از فعالیت 6 زورخانه درقم خبر داد و افزود: 3 زورخانه زیرنظر هیات پهلوانی و زورخانه ای استان، یک زورخانه توسط بخش خصوصی، یک زورخانه توسط آموزش و پرورش، یک زورخانه در ندامتگاه قم فعال است.
وی با اشاره به زورخانه های درحال احداث گفت: زورخانه شهدای دروازه ری در مجموعه ورزشی پیامبر اعظم حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که یکی از بهترین زورخانه های کشور خواهد بود، ضمن اینکه روند تکمیل زورخانه پوریای ولی واقع در مجموعه ورزشی جوادالائمه(ع) به طور موازی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی بلند مدت این هیات ورزشی با حضور و مشورت تمام صاحب نظران و رئیسان سابق این هیات ورزشی درحال انجام است گفت: به منظور توسعه ورزش زورخانه ای، تیم های آموزشی در رده های نونهالان ، نوجوانان و جوانان و همچنین رده سنی امید و بزرگسالان در زمینه مرشدی، کشتی پهلوانی، ورزش زورخانه ای و هنرهای فردی از جمله میل بازی ، چرخ تیر، کباده، سنگ، میل گیری سنگین و میانداری انفرادی ایجاد شده است.
فردین، ادامه داد: اجرای زنده موسیقی ملی، مذهبی و تاریخی و اجرای سروده های حماسی شاهنامه و اشعاری در وصف امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) ورزش زورخانه ای را با تمام ورزش های موجود در دنیا متمایز کرده است.
وی نداشتن محدودیت سنی را از جمله دیگر ویژگی های این رشته ورزشی دانست و تاکید کرد: هم اکنون برخی پیشکسوتان که بیش از 90 سال سن دارند در گود زورخانه همراه با کودکان، نوجوانان و جوانان ورزش می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/42195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

روند دمای هوای قم تا اواسط هفته آینده افزایشی است

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر