عصر قم

آخرين مطالب

تفاوتی بین چاه عریضه جمکران و دیگر آب‌های روان نیست گفتگو

  بزرگنمايي:

عصر قم -
 یک کارشناس مهدویت عنوان کرد: هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاه‌های آب روان نیست؛ و عریضه یا همان نامه‌ی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته که حرمت نام‌های مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت می‌کند.
علامه مجلسی از امام صادق(ع) نقل می کند: بر روی کاغذی بنویسد؛ «بسم الله الرحمن الرحیم. انی اتوجه الیک باحب الاسماء الیک و اعظمها لدیک و اتقرب و اتوسل الیک ... » و بجای کذا و کذا حاجات خود را بنویسد و آنگاه آن را کنار قبر ائمه بیندازید یا در گل تمیزی قرار داده و در نهر آب جاری یا چاه عمیقی یا برکه آبی یا رودخانه یا دریا بیندازد و البته روایتی هم می گوید رقعه را در دست گرفته به طرف آسمان بگیرد، به هر صورت این نامه به امام می رسد و انشاءالله حاجت وی را برآورده خواهد ساخت.
یکی از موضوعاتی که هر چند وقت یک بار دستینه‌ای برای معاندان و شبکه های وهابی جهت وهن شیعه می‌شود، مسئله عریضه نویسی برای امام زمان(عج) و انداختن در چاه مسجد مقدس جمکران است.
در صحت و سندیت امر عریضه نویسی شکی نیست که در روایات متعدد و سیره علما و بزرگان مورد اشاره و تاکید بوده است. از روی دیگر موضوع نوشتن احساسات و عرضه آن امریست که باعث کم کردن مشغله فکری فرد و از بعد روانشناسی برای فرد ایجاد آرامش می کند.
علی رغم اینکه بارها توسط علما، مراجع و مسئولین مسجد جمکران به موضوعیت نداشتن چاه مسجد جمکران اشاره شده است و بیان شده که این چاه ارتباط خاصی با حضرت حجت(عج) ندارد، بازهم شاهد فرافکنی و شیطنت رسانه های وهابی با دست‌مایه قرار دادن این موضوع جهت زیر سوال بردن اعتقادات شیعه هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله آیتی در رابطه با عریضه‌نویسی و انداختن در چاه مسجد مقدس جمکران گفت: اصل عریضه‌نویسی در روایات ائمه به معنای عرض حاجت و درخواست از معصومین است و این امر تنها اختصاصی به شخص حضرت حجت(عج) ندارد.
وی ادامه داد: در روایات معصومین(ع) همچنین سفارش شده است هنگامی که نامه و عریضه‌ای جهت عرض حاجت به ائمه نوشته می‌شود، بهتر این است که در آب روان انداخته شود و یاحتی گاهی در روایات آمده است که در لابه لای گِل پیچیده شود و همه این سفارشات تنها به جهت حفظ حرمت و تقدس کلام و نام اهل بیت عصمت و طهارت است که توسط شخص نویسنده در آن عریضه نوشته و درج می‌شود.
این کارشناس مهدویت تاکید کرد: هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاه های آب روان نیست؛ عریضه یا همان نامه‌ی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته شود که حرمت نام های مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت می‌کند.
حجت الاسلام آیتی تصریح کرد: نه تنها حضرت ولی عصر(عج) بلکه تمامی ائمه(ع) از حاجات و نیازهای قلبی ما آگاهی کامل دارند، اما همانطور که سفارش شده است تا حاجات قلبی بندگان با وجود اگاهی حق تعالی به قلب انسان، بازهم به زبان بنده جاری شود، پس مسلما عرض حاجت چه به زبان و چه به صورت مکتوب برای درخواست از ائمه معصومین نیز لازم است.
وی افزود: لزوم این امر هم به این خاطر است که احساسات شخص در هنگام مکتوب کردن درخواست، همگی روی کاغذ جاری می گردد و این امر به تسهیل برقراری این ارتباط بین شخص و امام خویش کمک می کند و چه بسا که سفارش به عریضه نویسی در روایات نیز همین امر باشد.
تصور نشود، عریضه‌های مردم توسط حضرت مهدی(عج) از چاه عریضه برداشته و قرائت می شود/حضرت به حاجات تمامی شیعیان آگاه است
این کارشناس مهدویت با اشاره به اینکه تا کنون بارها محل حفر و استقرار این چاه عریضه در جمکران تغییر یافته است، تاکید کرد: باتوجه به سفارش به مکتوب کردن درخواست و حاجت بندگان و سپردن عریضه در آب روان جهت حفظ تقدس و حرمت آن، نباید این گونه تصور شود که این گونه عریضه های مردم توسط حضرت مهدی(عج) از این چاه عریضه برداشته و قرائت شده و در پی آن امام زمان(ع) جواب حاجات مدرج در نامه را می دهد؛ چرا که حضرت حجت به حاجات و درخواست‌های تمامی شیعیان و محبین خویش آگاه است و به لطف خداوند و درصورت صلاح دید حضرت حق، واسطه نیازهای شیعیان خویش در محضر حق می گردد و حاجات حاجتمندان را ادا می کند.
اگر فلسفه امر دانسته شود، شبه و خرافات ایجاد نمی‌شود
حجت الاسلام آیتی همچنین تاکید کرد: برخی از این مسائل همچون مسئله چاه عریضه جمکران نباید در بین مردم شبهه و خرافات ایجاد کند بلکه ابتدا باید فلسفه چنین مسائلی دانسته شود و سپس نسبت به آن اقدام شود.
وی ادامه داد: چاه عریضه مسجد مقدس جمکران پس از آن که حجم عظیمی از عریضه ها در آن جمع شد توسط مامورین مخصوص در مسجد جمع آوری شده و به خمیرتبدیل می شود و سپس آب چاه مجددا توسط آنان پر می شود، بنابراین نباید شبهه و خرافاتی در خصوص این چاه و نظایر این مسائل میان شیعیان شکل گیرد.
صحت نفس عمل عریضه نویسی طبق روایات و سفارش بزرگان
این کارشناس مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: برخی از علما و بزرگانی همچون حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیز به عمل عریضه‌نویسی اشاره و حتی تاکید کرده اند که پدر بزرگوارشان از طریق عریضه نویسی به حضرت حجت(عج) حاجت خودرا عرضه داشته و حاجتشان ادا شده است، بنابراین نفس عمل عریضه نویسی طبق روایات ائمه و سفارش برخی علماء و بزرگان صحیح است اما این عمل نباید موجب شبهه و خرافات در جامعه شود.
گروه تحقیقات معارف اسلامی پایگاه اطّلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی در مورد اینکه آیا باید عریضه را در چاه جمکران انداخت و آیا این چاه به دستور امام زمان(عج) حفر شده است؟ پاسخ داده است، جواب یقینا منفی می باشد و شاید بخاطر اینکه در مسجد جمکران فرد در یک حال معنوی خاصی قرار می گیرد و دنبال عرض احوال و حوائج خود به مولای خود می افتد و از آنجا که از دوران غیبت صغری نامه نویسی به امام زمان (علیه السلام) معمول بوده به فکر نوشتن عریضه به ایشان می افتد، متولیان مسجد چاه را برای این حفر کرده اند تا در آن بیاندازند و وسیله ای باشد برای یاد آوری این عمل کاملا شرعی به افراد و جا انداختن آن در میان جامعه شیعه ولی همچنان که در آن محل هم نوشته شده است، این چاه موضوعیت ندارد و چاه امام زمان عجل الله نیست و به هیچ وجه توسط ایشان یا به دستور ایشان حفر نشده است بلکه یک چاه معمولی است و لازم نیست حتما در این چاه انداخته شود بلکه در هر چاهی یا آب روانی می توان انداخت.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/42134/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد