عصر قم

آخرين مطالب

قم در روز میلاد کریمه اهل بیت(ع) غرق در نور و سرور است فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - شهر مقدس قم در سالروز میلاد با سعادت کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر گرامی امام موسی بن جعفر(ع) و خواهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) غرق در نور و سرور شده است.
به گزارش ایرنا، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با چراغانی و آذین بندی مساجد، معابر و سردرمنازل و مغازه ها و برپایی آیین های جشن میلاد کریمه اهل بیت(ع) در جای جای قم، حال و هوای ویژه ای به این شهر داده اند.
حرم نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به طرز باشکوهی آذین بندی شده است و در حال حاضر هزاران تن از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارات(ع) از سراسر کشور با حضور در کنار مضجع شریف آن حضرت ضمن شرکت در آیین های جشن و سرور، این میلاد خجسته را به یکدیگر تبریک می گویند.
آیین تعویض پرچم گنبد بانوی آب و آیینه، همزمان با شب ولادت حضرت معصومه(ع) با حضور خیل عظیم ارادتمندان به مکتب اهل بیت(ع) در شهر مقدس قم و حرم نورانی حضرت معصومه(س) برگزار شد.
شب گذشته همچنین آیین استقبال از کاروان خورشید متشکل از خادمان آستان‌های قدس رضوی، حضرت احمد ابن موسی و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر حضرت معصومه(س) ترتیب یافت.
همچنین، مضجع شریف بانوی کرامت با حضور شخصیت‌های برجسته دینی طی آیین باشکوهی با مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) غبار روبی و عطرافشانی شد. در این آیین نمایندگانی از تمامی عتبات مقدس جهان اسلامی و ایران حضور داشتند.
صبح امروز نیز آیین آغاز برنامه های دهه کرامت، افتتاح سومین جشنواره بین المللی مردمی کرامت و شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)، با حضور آیات مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع)، علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه و خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، استانداران قم و خراسان رضوی و جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.
آیت الله مکارم شیرازی در این آیین گفت: در روایات توجه بسیاری به زیارت قبور اهل بیت(ع) و وابستگان ایشان شده که این یک مساله سیاسی مهم برای حفظ شیعه در طول زمان با وجود توطئه های فراوان دشمنان است.
وی ادامه داد: جمعیتی که هر ساله از همه کشورهای جهان برای شرکت در کنگره عظیم تشیع در اربعین حسینی شرکت می کنند نمونه ای روشن از این دستور حیات بخش است.
وی بیان کرد: اگر این دعوت به زیارت و بیان آثار آن نبود، با هجمه هایی که به مکتب اهل بیت(ع) می شود، تاکنون چیزی از این مکتب باقی نمانده بود.
به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س)، آیین های جشن در مسجد مقدس جمکران، مسجدها، حسینیه ها، تکیه ها و بقاع متبرک امامزادگان(ع) در سراسر استان قم برگزار شده است و سخنرانان به بیان ویژگی ها و کرامت های آن حضرت پرداختند.
از 24 تیرماه همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و تا سوم مردادماه سالروز ولادت امام رضا(ع) دهه کرامت نامگذاری شده است. در دهه کرامت 256 برنامه در قالب 2 هزار و 627 ریزبرنامه دینی، علمی و فرهنگی در حرم حضرت معصومه(س) اجرایی می شود.
حضرت معصومه(س) روز اول ذی القعده سال 173 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر (ع) و مادر مکرمه اش حضرت نجمه خاتون (س) است.
حضرت معصومه در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرارگرفت.
در سال ٢٠٠ هجری قمری در پی اصرار و تهدید مامون عباسی سفر تبعید گونه حضرت رضا(ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این که کسی از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.
یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلی مورد استقبال مردم واقع می شد. این جا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان می رساندند و مخالفت خود و اهلبیت (ع) را با حکومت حیله گر بنی عباس اظهار می کرد. بدین جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده ای از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانی مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریبا همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.
به هر حال ، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه(س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمود. آن حضرت روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری حضرت وارد شهر قم شدند. سپس در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسی بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانی حضرت نصیب او شد. آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود.
سرانجام در روز دهم ربیع الثانی و «بنا بر قولی دوازدهم ربع الثانی» سال ٢٠١ هجری پیش از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند.
1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/42107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم

وضعیت جوی قم در 24 ساعت آینده

جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

شعر خوانی دختر شیرین زبان

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403

راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 30 فروردین

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

خدمات "فصد و حجامت" بیمه شد

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

بیش از 20 هزار تبعه غیرمجاز از قم به کشور خود بازگردانده شدند

رگبار و رعدوبرق در راه قم

چهار هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان قمی می‌شود

معاون اجرایی رئیس‌جمهور رفع موانع مونوریل و فرودگاه قم را پیگیری کرد

آتش‌سوزی گسترده یک واحد دامداری در قنوات مهار شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

واگذاری 4 هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان امسال

مشکلات مردم دستجرد بررسی شد

بالگرد اورژانس قم به کمک کودک پنج ساله رفت

همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403 به افق قم

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد

آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آغاز ساخت 7هزار و 542 واحد مسکونی در قم از سال 1400

بررسی مشکلات و مسائل مردم دستجرد با حضور منتخبان مجلس

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

روند تصمیم‌گیری نسبت به حل مشکلات تولیدکنندگان قم تسریع شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش