عصر قم

آخرين مطالب

نارضایتی‌های مردمی اخیر به دلیل ناکارآمدی‌های اقتصادی و اجتماعی است اجتماعی

نارضایتی‌های مردمی اخیر به دلیل ناکارآمدی‌های اقتصادی و اجتماعی است
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - استاد حوزه و دانشگاه، گفت: نارضایتی‌های مردمی اخیر به دلیل ناکارآمدی‌های اقتصادی و اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، ابراهیم فیاض در ابتدای این نشست با تشریح وقایع و علل آن و بیان راهکاری در برون رفت از مشکلات فعلی عنوان کرد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) و با اهداف مهمی تحقق یافت و به پشتوانه مردم به پیروزی رسید.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ملت ایران انقلاب را با هیچ آغاز کردند و با امید به تغییر و تحول آن را به سرانجام رساندند، در حالی که هر چه از انقلاب سپری شد یک عده از مسئولان مسیر واقعی را تغییر دادند و از مردم فاصله گرفتند.
وی تصریح کرد: با این رویه میان مسئولان و مردم فاصله ایجاد شد و به نظر می رسد جمهوری اسلامی تعارض ساختاری پیدا کرده است.
فیاض خاطرنشان کرد: روزهای دشواری را در انقلاب سپری کردیم اما اعتماد مردم به مسئولان بزرگترین سرمایه اجتماعی به شمار می رفت.
وی اظهار کرد: در سال 88 شاهد انقلاب انگلیسی‌ها علیه امریکائی ها بودیم اما امروز مردم به واسطه ناکارآمدی های اقتصادی و اجتماعی در رفع مشکلات به میدان آمده اند.
این استاد جامعه شناسی گفت:بهترین راهکار در برون رفت از این مشکلات ایجاد اعتماد و کسب سرمایه‌های اجتماعی و همراهی با مردم در گذر از مشکلات اقتصادی فعلی است.
در این نشست تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست عنوان کرد: جامعه ایرانی به گونه ای حرکت کرده است که بر خلاف انتظار دچار گسست اجتماعی و سیاسی شده است.
وی تصریح کرد: مجموعه ای از شکاف‌ها زمینه بروز برخی از اتفاقات را فراهم کرده است؛ طبق شواهد جامعه دچار دگردیسی بنیادی و فراگیر شده است و در حوزه دین، خانواده، حوزه اقتصادی و عمومی دچار معضلاتی شده ایم.
آزاد ارمکی خاطرنشان کرد: در حوزه خانواده اتفاقات عجیبی افتاده و با خانواده وارونه مواجه ایم، چرا که انس و الفت از میان رفته و خانواده با مصرف گرائی و اهمیت دادن به منافع و توجه به ظواهر، کارکرد اصلی خود را از دست داده است.
وی اظهار کرد:این گسست در خانواده بر روی جامعه نیز اثر گذار است و پدیده های همچون ازدواج های سپید و طلاق زائیده این گسست است.
این استاد دانشگاه بیان کرد:در چنین جامعه ای کارکرد روحانی در ترویج دین کمرنگ شده و بسیاری از ارزش ها رخت بربسته و دچار آسیب های زیادی شده ایم.
وی یادآور شد: اگر تغییرات و تحولات در جامعه همراه با یک دانش و آگاهی رخ می‌داد می توانستیم با مداخله اجتماعی بسیاری از این آسیب ها را به خوبی رفع نمائیم.
آزاد ارمکی گفت: در این شرایط یک نوع دورافتادگی میان حوزه سیاست و اجتماعی ایجاد شده است و از طرفی برخی از ناکارآمدی ها نیز در سیستم اجتماعی موجب نارضایتی میان مردم شده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی، قدرت بالایی کسب کرده اما کارآمدی خود را در رفع بسیاری از مشکلات به دست نیاورده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: بازی گروه‌های سیاسی نیز موجب جدایی میان مردم و مسئولان شده که این گسست نیز به نارضایتی می انجامد.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو انجمن علمی حوزه خاطرنشان کرد: جریان اخیر نوعی خیزش و بازتولید حوزه اجتماعی و عمومی است.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد حوزه نخبگانی که در راس قدرت قرار گرفته اند نتوانسته اند بسترهای لازم را برای رفع مشکلات فراهم سازند.
حجت الاسلام پارسانیا یادآور شد: در حال حاضر با ناکارآمدی و خیزش اجتماعی مواجه ایم و بازیگران سیاسی این جریان ها در داخل و خارج به موج سواری می‌پردازند.
وی گفت: دشمنان با توجه به وسعت انقلاب در سطح جهان از هر جریانی به سوء استفاده می‌پردازند؛ اگر امام خمینی (ره) بر روی انسجام ملی تاکید داشتند به دلیل حفظ نظام و ارزش هایی بود که برای آن انقلاب کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:عده ای در این میدان طرفدار آمریکائی ها هستند و عده ای طرفدار انگلیسی ها اما ما با نسل جوانی مواجه ایم که با سواد، انقلابی و نخبه است.
وی خاطرنشان کرد: می توان با ساختار تجاری مشکلات را رفع کرد و با تولید در صنعت و دانش، جهش خوبی را به وجود آورد؛ فقط باید در صحنه آماده باشیم و در جهت رشد و تعالی گام برداریم.
حجت الاسلام پارسانیا اظهار کرد:عملکرد نخبگان سیاسی در دل قانون اساسی آمده است، به نظر می‌رسد علت ناکارآمدی آن است که همه نخبگان سیاسی نقش سیاست گذاری را بر عهده دارند و همه اجرا را رها کرده اند.
وی عنوان کرد: حادثه اخیر همانند سال 88 در بالای شهر نیست و در میان مردم است و مدیریت کار از گروه‌های سیاسی در رفته است؛ در این شرایط هر یک از قوا باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند.
عماد افروغ از اساتید حوزه و دانشگاه در این نشست علمی گفت: انقلاب اسلامی با وحدت در کثرت اتفاق افتاد، اما برخی با فرهنگ سازی های کاذب که روح انقلاب را خدشه دار ساخت میان حکمرانان و مردم فاصله ایجاد کردند.
وی بیان کرد: فرهنگ انقلابی ما حکمرانان را خادم مردم می دانست اما فراموش کردیم حکمرانی خادم مردم است در این میان روحانیت نیز به رسالت اصلی خود جامه عمل نپوشاند.
افروغ تصریح کرد:در ادبیات امام هیچ گاه ارباب رعیتی نبود و همه خادم مردم بودند اما در سالهای اخیر چنین نگاهی به مردم نداشتیم.
وی گفت: جامعه شناسی ما به سمت حرفه ای شدن رفت و فراموش کردیم به دنبال مردم باشیم، خاستگاه مردم رفع مشکلات بود اما گاهی بر سر مردم منت می گذاریم.
این استاد حوزه اظهار کرد: ما حتی اقتصاد اسلامی را به درستی پیاده نکردیم، اقتصادی که می توانست بخش زیادی از مشکلات مردم را رفع نماید.
وی گفت: عمده نارضایتی ها اقتصادی است؛ مردم به دنبال عدالت اجتماعی هستند اما ناکارآمدی ها و حقوق های نجومی بر روی اعتماد مردم اثر گذاشته است.
افروغ عنوان کرد: قدرت عمومی، مدنی و اجتماعی که نبض تپنده تغییر و تحولات است امروز در بدنه نظم رسمی و منطقی ما ظهور و بروز ندارد از طرفی برخی از مسئولان امتحان خود را بد پس داده اند در حالی که امام (ره) درباره ایجاد شکاف میان مردم و مسئولان هشدار داده بودند.
وی تاکید کرد: شعار انقلاب، عدالت اجتماعی در کنار اخلاق و دین بود، در این شرایط شکاف طبقاتی معنا ندارد و موجب بی اعتمادی می‌شود .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/41821/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان