عصر قم

آخرين مطالب

رئیس سازمان صنعت قم:

25 واحد نیمه تمام صنعتی در قم به بهره برداری رسید اقتصادی

25 واحد نیمه تمام صنعتی در قم به بهره برداری رسید
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سال جاری 25 واحد نیمه تمام صنعتی با اعتبار 73 میلیارد تومان و اشتغال زایی مستقیم برای 400 تن در این استان به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، محمود سیجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای طرح توسعه در 22 واحد صنعتی فعال استان با اعتبار 30 میلیارد تومان و تثبیت و ایجاد اشتغال برای 470 تن، از جمله مهمترین اقدام هایی بود که در مدت سپری شده از سال 97 در قم صورت گرفت.
وی بیان کرد: تخصیص 770 میلیارد تومان از منابع بانکی برای اعطای تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی قم در قالب تامین سرمایه ثابت و درگردش و همچنین بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی، از دیگر محرک هایی بود که برای پویایی هرچه بیشتر اقتصاد استان، انجام شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور مدیران ارشد استان به صورت مستمر و هفتگی در قم تشکیل و به مشکلات این بخش با نگاه کارشناسی رسیدگی می شود.
سیجانی با اشاره به شرایط ایجاد شده در بخش های اقتصادی کشور، گفت: صنعتگران استان می توانند در این شرایط از ظرفیت های خالی خود برای جبران کمبودهای بازار و تولید کالاهای جایگزین خارجی اقدام کنند تا بحث اشتغال و تولید استان رونق یابد.
وی با اشاره به گروه بندی کالاهای وارداتی بیان کرد: با توجه به سیاست های ارزی جدید دولت و درنظر گرفتن شرایط رقابتی میان صادرکنندگان و واردکنندگان، درآینده نزدیک مدیریت بهتری بر بازار ارز حاکم خواهد شد و نیازهای اساسی مردم بدون هیچ نگرانی تامین می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به برخی از مشکلات واحدهای صنعتی استان، گفت: یکی از مسائلی که صنعتگران به خصوص در فصل گرما با آن مواجه هستند وقوع قطعی برق است که می تواند خسارت هایی را برای ایشان به همراه داشته باشد.
وی افزود: صنعتگران باید بدانند قطع برق در چه زمانی رخ می دهد که از قبل آمادگی های لازم را برای مواجهه با آن داشته باشند.
وی ادامه داد: لزوم بازیافت زباله های صنعتی قم، یکی دیگر از مسائلی است که باید با ورود بخش خصوصی به این عرصه و سرمایه گذاری های ملی و استانی ساماندهی شود تا شاهد ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و رعایت نکات زیست محیطی در این بخش باشیم.
سیجانی گفت: کارگروه پسماند استان، محل هایی را برای جمع آوری ضایعات صنعتی درنظر گرفته است اما ما به دنبال بازیافت بی خطر مواد در طبیعت و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از طریق آن هستیم.
** قم رتبه چهاردهم صنعت کشور
سیجانی با اشاره به این که بیش از 90 درصد صنعت استان را صنایع کوچک تشکیل می دهد، گفت: قم از لحاظ صنعتی با داشتن 2 هزار و 300 واحد تولیدی دارای مجوز و سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی، رتبه چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است، همچنین در حال حاضر بیش از 53 هزار تن به صورت مستقیم در واحدهای صنعتی قم فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: قم از قابلیت های مطلوبی همچون نزدیکی به پایتخت به عنوان بزرگترین بازار مصرف کشور، برای حضور سرمایه گذاران برخوردار است.
وی افزود: در حال حاضر یک هزار جواز تاسیس واحد صنعتی در قم، در مرحله اخذ زمین و ساخت و ساز قرار دارد که از این تعداد، 250 طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت پرداخت بسته های حمایتی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ایجاد نوآوری و خلاقیت در واحدهای صنعتی استان یکی از برنامه های اولویت دار سازمان صنعت است و در همین زمینه بیش از 115 واحد صنعتی قم دارای واحد تحقیق و توسعه می باشد.
وی در خصوص وضعیت استخراج مواد معدنی در قم نیز بیان کرد: با وجود این که 2 درصد معادن کشور در استان قم وجود دارد اما ما استان معدنی نیستیم و باید در این زمینه از خام فروشی به سمت فرآوری مواد معدنی و آزاد سازی ظرفیت های این بخش حرکت کنیم.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیت هایی که باید در این بخش از آن استفاده کنیم، دریاچه نمک است که باید با ایجاد راه دسترسی مناسب به آن، ظرفیت های معدنی و گردشگری دریاچه را مورد استفاده قرار دهیم.
سیجانی در ادامه گفت: روز پنجشنبه 14 تیرماه جاری یک طرح صنعتی دانش بنیان که در زمینه تولید بتن های سبک برای بهینه سازی مصرف انرژی و سبک سازی ساختمان فعالیت می کند با حضور مسئولان ملی و استانی در شهرک صنعتی محمود آباد قم به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: برای بهره برداری از این واحد صنعتی 28 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و با راه اندازی خط تولید آن برای 80 تن به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می شود.
** اولویت قم استقرار صنایع کم آب بر است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در ادامه گفت: با وجود تخصیص سهمیه آب از سرشاخه های دز برای صنعت قم، از استقرار صنایع پر آب بر در استان جلوگیری می شود و به دنبال بهره برداری از صنایعی هستیم که در فرآیند تولید نیاز چندانی به آب نداشته باشند و یا این که بتوانند منابع آبی خود را به صورت مستمر پالایش و مجدد مورد استفاده قرار دهند.
وی افزود: استقرار صنایع دانش بنیان از دیگر اولویت های صنعتی استان است و در این زمینه چندین واحد صنعتی از جمله در بخش تولید شیرآلات اتوماتیک و موتورسیکلت های برقی در قم فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: برای حفاظت از محیط زیست استان، به دنبال نوسازی و تجهیز واحدهای صنعتی به دستگاه های پیشرفته هستیم و اگر واحدی نتواند تولید خود را مطابق استانداردهای زیست محیطی انجام دهد، موافق ادامه فعالیت آن نیستیم.
سیجانی همچنین گفت: در حوزه اصناف و تنظیم بازار، کارگروه استانی به صورت مستمر به ریاست استاندار تشکیل می شود و آخرین رصد ها از وضعیت بازار قم، مورد توجه مسئولان قرار می گیرد.
وی بیان کرد: اولویت استان بر اساس بخشنامه استاندار، استفاده از کالاهای تولیدی قم است و در این زمینه تلاش می کنیم وضعیتی بر بازار استان حاکم شود که هم منافع تولیدکننده و هم مصرف کننده، تامین گردد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید بخشی از صنوف که حضورشان در شهر به صلاح نیست به مناطق تعیین شده خارج از شهر منتقل شوند و در این زمینه شاهد همکاری مطلوب اصناف با مسئولان استان هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت استفاده از انرژی های خورشیدی برای تامین برق واحدهای صنعتی در قم، گفت: در این زمینه شاهد حمایت های خوب دولتی از سرمایه گذاران همچون درنظر گرفتن معافیت های گمرکی برای ورود تجهیزات و امکانات مورد نیاز استقرار نیروگاه های خورشیدی بر اساس بررسی های کارشناسی و تصمیم های کمیته های اقتصادی استان هستیم.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/41776/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف