عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله اعرافی:

جامعه در کنار مسائل حزن و غم به شادی سنجیده و حکیمانه نیاز دارد سیاسی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه جامعه در کنار مسائل حزن و غم به شادی سنجیده و حکیمانه نیاز دارد، گفت: جشن‌های دهه کرامت موجب نهادینه کردن شادی در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر یکشنبه در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، اظهار داشت: از همه کسانی که در خدمت به آستان اهل بیت و ترویج شعائر دینی تلاش می‌کنند کمال قدردانی را داریم.
وی گفت: این شورا و ستاد دهه کرامت که یک دهه از تشکیل آن می‌گذرد، نماد کار مشترک و هم افزا شده است و از این جهت به الکویی برای دیگران تبدیل گردیده است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه این ستاد سعی کرده، در یک نقطه متمرکز نشود و سال به سال گام‌های جدیدی را بردارد، افزود: نگاه معطوف به واقعیت‌های اجتماعی نکته مهمی است که در حرکت‌های این ستاد دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نهضت بزرگ علمی را پایه ریزی کردند و این نهضت بزرگ یک میراث عظیمی را بر تشیع و امت اسلامی به ارمغان آورد، گفت: اینکه هم اکنون 70 هزار اثر از این دو امام در اختیار داریم و بیش از نیمی از معارف خاندان پیامبر(ص) توسط این دو امام پایه ریزی شده نشان دهنده حرکت بزرگ آن دو بزرگروار است.
آیت الله اعرافی توضیح داد: البته آن دو امام را تربیت کننده جریان اهل بیت(ع) و سازندگان یک هویت علمی و فرهنگی برای مکتب اهل بیت(ع) و هم پشتوانه بزرگ برای مسلمانان تفسیر می‌کنیم و این حرکت که از منظر علمی، معرفتی و فرهنگی در عصر این دو امام پایه ریزی شد و میراثی که خلق شد دوره گشایش فکر و معنویت را رقم زد.
وی افزود: این دوره برای دشمنان خاندان پیامبر(ص) سنگین تمام شد و بعد از این دو امام شرایط اجتماعی از آن حالت خود فاصله گرفت و حکومت بر زندگی مردم سیطره ظالمانه‌ای پیدا کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در دو قالب می‌خواستند این جریان را محدود کنند اول در قالب خشونت و برخورد قهر آمیز در دروان امام کاظم(ع) و سپس در قالب الگویی مسالمت آمیز، پیچیده و پنهان و آنچه مأمون در برابر عصر شکوفایی از خود نشان داد، متفاوت از هارون رشید بود و این مدل از مهار کردن جریان روبه رشد و گسترده خاندان پیامبر الگوی جدید بوه است.
وی با بیان اینکه استراتژی در این دوره هضم ولایت در خلافت و بهم ریختن همه معادلات و خطوط بوده است گفت: عصر امام رضا(ع) تقابل امام با یک الگویی نو و بی سابقه و بی لاحقه بوده است.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه به نظر می‌آید زمان امام رضا(ع) یکی از دشوارترین و حساس‌ترین اصول و مقاطع تاریخ ائمه بود، افزود: استراتژی امام آن بود این هضم در ذهنیت جامعه جا نیفتد و از این فرصت برای یک گشایش جدیدی بهره بگیرد.
وی با اشاره به اینکه عصر درخشش‌های اجتماعی عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و عصر امام رضا(ع) که گسترش دامنه اندیشه اهل بیت(ع) در عالم مخصوصاً ایران بوده است، گفت: درس‌هایی را می‌توان از عصر امام رضا(ع) آموخت، نخست اینکه امام با هنر بزرگ خود تلاش کرد تهدیدها را نه تنها خنثی بلکه به فرصت تبدیل کند.
مدیر جامعه المصطفی ابراز کرد: مواجهه با یک جنگ نرم و نقشه پیچیده و به ظاهر قشنگ و در واقع بسیار کشنده درس دیگری است که امروز امت اسلامی به این درس‌ها نیار دارد.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه بهره گیری امام از عنصر هجرت و مواجه امام رضا(ع) با جریان انحرافی درون شیعه از دیگر درس‌هایی است که می‌شود آموخت، گفت: ابعاد معرفتی را در کارهای خود تقویت دهید، چرا که نسل امروز نیاز دارد که معرفت بیشتری نسبت به جریان اسلامی و خاندان ائمه داشته باشد.
وی بیان کرد: نسل نوجوان و جوان ما به رغم وجود ظرفیت‌های معرفت زا، اما در عمق معرفتی کاستی‌هایی دارد و این وظیفه نهادهای حوزه و بعد نهادهای فرهنگی است که به آن توجه داشته باشند، لذا باید به معرفت افزایی نسل جوان در داخل و خارج بیشتر اهتمام ورزیم.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه معتقدیم جامعه در کنار مسائل حزن و غم به به شادی سنجیده و حکیمانه هم نیاز دارد، افزود: جشن‌های دهه کرامت موجب شادی و نهادینه کردن شادی در جامه می‌شود که کار ستودنی است و بعد از جشن‌های نیمه شعبان شاهد جشن‌های دهه کرامت نیز هستیم.
وی با بیان اینکه آن رویکرد خدمت رسانی که در تولیت‌ها و بخش‌های مختلف به آن توجه شده جای سپاس دارد، گفت: جامعه مواجه هست با مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی که حل آن توسط مسجد، منبر و جریان‌های مردمی باید صورت بگیرد؛ نهادهای رسمی و دولتی همه ریل‌گذار یک حرکت بزرگ مردمی باشند.
آیت الله اعرافی به اشاره به مباحث بین الملل، افزود: هنوز معتقدیم در زمینه بین الملل می‌شود کارهای بزرگی را انجام داد؛ امروز 50 هزار نفر از 130 کشور در جامعه المصطفی در حال تحصیل هستند و 50 هزار نفر هم فارغ التحصیل شده‌اند که این سرمایه عظیم و دستاورد بزرگ انقلاب ما بوده است.
وی با تأکید بر اینکه باید در فعالیت‌های خود از دو ظرفیت حوزه و جامعه المصطفی استفاده شود، ابراز داشت: در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم که با توجه به لطمه‌ای که گرگ‌های دنیا می‌خواهند به ایران بزنند باید در فعالیت‌ها و برنامه به این موضوع و تببین پایه‌های انقلاب بیشتر شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/41652/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرامیداشت یاد آیت الله بروجردی در قم

اجرای طرح زیست شبانه در استان قم

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

چه کسی می داند...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم

افزایش 11.6 درصدی اهدای خون در قم

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

افزایش سرقت احشام در قم

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم

بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم

پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم

دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم

انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

هشدار باران شدید در 21 استان

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند