عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله اعرافی:

ایجاد شادی مشروع، نیاز جامعه است فرهنگی

ایجاد شادی مشروع، نیاز جامعه است
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: روحانیت و جریان انقلابی باید از هرآن چیزی که ایجاد شادی می‌کند استقبال کند و البته این شادی آدابی دارد که در عزاداری ها نیز آن آداب باید رعایت شود و ایجاد شادی مشروع نیاز جامعه است.
 علیرضا اعرافی، صبح امروز در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه بیان کرد: شورا و ستاد برگزاری جشن‌های دهه کرامت، یک نمادی از کار مشترک و میان نهادی شده است و این یک الگو کار هم افزا است.
 وی افزود: کار در این شورا بسیار حکیمانه و سنجیده انجام می‌شود و گام‌های جدید برداشته شده است؛ این حرکت از این جهت بسیار قابل تقدیر و ستایش است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: با تغییرات و تحولاتی که قبل از عصر امام باقر(ع) انجام شد، در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک نهضت علمی بزرگ پایه گذاری شد و نیمی از معارف خاندان پیامبر(ص) توسط این دو امام بزرگوار انجام شد.
وی ادامه داد: این حرکت علمی بزرگی که در زمان این دو امام پایه ریزی شد و میراثی که خلق شد، یک دوره گشایشی را رقم زد و این گشایش برای مخالفان خاندان پیامبر(ص) سنگین تمام شد و بعد از این دو امام، دو الگو برخورد با این گشایش را مشاهده می‌کنیم.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: حکمای عباسی در پی محدودسازی این گشایش برآمدند که نمونه اول آن برخورد قهر آمیزی که سابقه هم داشت را برای امام کاظم انجام دادند و ایشان را با زندانی کردن و تبعید، محدود کردند؛ اما الگوی دوم که خیلی نو و جدید بود، الگوی پنهان و مسالمت آمیز بود که توسط مامون انجام شد و کاملا متفاوت با شیوه هارون الرشید بود.
وی اضافه کرد: این مدل از مهار کردن جریان رو به رشد و گسترده جریان اهل بیت، شیوه ای نو، پیچیده و نرم بود و استراتژی این دوره نیز، هضم ولایت در خلافت و برهم ریختن همه معادلات و همه خطوط است؛ عصر امام رضا تقابل با یک الگوی نو و بی سابقه است که بعد از آن هم شاهد اجرای آن نبوده ایم.
امام جمعه موقت قم عنوان کرد: این سیر تاریخی که از عصر امام باقر(ع) شروع شد، نتیجه آن در دوره امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) مشاهده شد؛ استراتژی امام رضا(ع) نیز در برابر این الگو این بوده است که تفکر و تصور این هضم ولایت در خلافت در جامعه جا نیفتد و از این فرصت برای یک گشایش جدیدی بهره بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک عصر شکوفایی علمی و معرفتی است و عصر امام رضا(ع) نیز یک شکوفایی را شاهد هسیم که شکوفایی اجتماعی است و به این جهت عصر امام رضا(ع) دارای اهمیت بسیاری است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: یکی از درس هایی که میتوان از عصر امام رضا(ع) آموخت، هنر آن امام بزرگوار در برخورد با تهدید ها و استفاده از آن تهدید به عنوان یک فرصت است، این یک درس بزرگ برای ما است؛ نکته دوم، مواجهه با یک جنگ نرم در ظاهر زیبا است و سومین درس آن عصر، استفاده امام رضا(ع) از عنصر هجرت است و ایشان تبعید را به هجرت تبدیل کرد و این هجرت زمینه گسترش معارف اسلامی شد.
وی ادامه داد: در برنامه های دهه کرامت باید بعد معرفتی را در نظر گرفت و جامعه امروز نیار دارد که این معرفت افزایی صورت بگیرد؛ جمعیت نوجوانان و جوانان با وجود ظرفیت های معرفت افزا، ولی بعد معرفتی در آن‌ها ضعف هایی دارد و باید به معرفت افزایی نسل جوان در قالب ها و شکل های مختلف اهتمام ورزیده شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: نکته دیگر این است جامعه در کنار مظاهر حزن و غم، نیاز به شادی و فرحی دارد که معقولانه باشد و جشن کرامت ظرفیت خوبی برای این موضوع است؛ روحانیت و جریان انقلابی باید از هرآن چیزی که ایجاد شادی می‌کند استقبال کند و البته این شادی آدابی دارد که در عزاداری ها نیز آن آداب باید رعایت شود و ایجاد شادی مشروع نیاز جامعه است.
وی افزود: با جامعه ای مواجه هستیم با انواع آسیب های اجتماعی که باید حل آن را در مسجد و مکان های مذهبی پیدا کنیم؛ نهاد های رسمی و دولتی باید ریل گذار حرکت های مردمی باشد و باید اینگونه برنامه ها توسط مردم برگزار شود.
آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: در مباحث بین الملل دهه کرامت میتوان کارهای تازه و نویی را رقم زد؛ اکنون در جامعه المصطفی یک ظرفیت 100هزار نفری از 140کشور و ملیت وجود دارد که می‌شود از این ظرفیت بهره برد و درون حوزه نیز ظرفیت های بین المللی بزرگی وجود دارد و باید از این دو ظرفیت استفاده کرد تا بتوانیم کارهای بزرگی در حوزه بین الملل انجام دهیم.
وی تصریح کرد: امسال دهه کرامت در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و در این شرایط که دشمنان می‌خواهند به این انقلاب ضربه بزنند، باید جدی تر عمل کنیم و از هر فرصتی برای شکوفایی انقلاب و آشنایی مردم با مبانی انقلاب اسلامی انجام بگیرد و این موضوع در جشن های دهه کرامت باید مورد توجه قرار بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/41648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز