عصر قم

آخرين مطالب

حمایت ازکالای ایرانی سیاست راهبردی مسئولان قم اقتصادی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم- با توجه به نامگذاری سالجاری به نام سال حمایت ازکالای ایرانی ازسوی رهبر معظم انقلاب، تحقق این هدف به عنوان مهمترین برنامه و سیاست راهبردی مسئولان قم درآمده و تمام توجه دستگاه های اجرایی استان به اجرای آن معطوف شده است.
  در سال های اخیر برهم زدن امنیت اقتصادی ایران، مهمترین توطئه دشمنان برای آسیب وارد کردن برپیکره نظام و ایجاد نارضایتی های اجتماعی در میان مردم است؛ در چنین شرایطی به نظر می رسد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی موثرترین راهکار برای تقویت بخش های اقتصادی کشور و مقابله با دسیسه دشمنان باشد.
در همین رابطه مسئولان استان قم، حمایت از کالای ایرانی را فراتر از یک شعار اقتصادی می دانند و آن را به عنوان سیاست راهبردی فعالیت های خود، دنبال می کنند.
**حمایت از کالای ایرانی مناسب ترین کلید واژه برای حل معضل بیکاری است
فرماندار قم در این راستا با تاکید بر اینکه حمایت از کالای ایرانی در چارچوب بحث اقتصاد مقاومتی است،  تاکید کرد: برای برون رفت از معضل بیکاری هیچ کلید واژه ای مناسب تر از حمایت از کالای ایرانی نیست.
رضا سیار افزود: اگر در سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی دنبال یک راه حل موثر هستیم، نیز باید دنبال مصرف کالای ایرانی باشیم.
وی همچنین مسائلی همچون استقلال وخودکفایی، عدم وابستگی به استکبار و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی را نیزمنوط به ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی دانست و ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی کلید همه مشکلاتی اقتصادی کشور است، چرا که وقتی در شرایط تحریم استکبار، محدودیت هایی برای کشور ایجاد می شود، راه برون رفت از آن حمایت از کالای ایرانی است.
سیار مصرف تولیدات داخلی را مصداق بارز مقاومت و پایداری در برابر فشار دشمنان خواند و گفت: نقش مردم در این زمینه غیر از مصرف محصول های داخلی چیز دیگری نیست و باید این اتفاق را به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنیم.
فرماندار قم افزود: باید برای تهیه خودرو و همچنین وسایل منزل و لباس و پوشاک دنبال کالاهای خارجی نرویم چون در این صورت عملا آن ارزی که برای وارد کردن کالا از کشور خارج می شود، در فرایند سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در داخل کشور به کار گرفته خواهد شد.
وی بیان کرد: به طور حتم تنها راه حل کارساز و موثر برای ایجاد اشتغال، عبور از بحران بیکاری و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و رفتن آن به جیب بیگانگان حمایت از کالاهای ایرانی است.
سیار با اذعان به اینکه باید این درک و فهم در تولید کننده ایجاد شود که کالای با کیفیتی تولید کند، افزود: تنها چیزی که مردم را برای خرید کالاهای خارجی وسوسه می کند، نداشتن کیفیت کالای داخلی است از این رو باید در کیفیت و مرغوبیت کالا بیش از پیش سعی داشته باشیم.
فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر تولید کننده ای مصمم است، در تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال 97 به عنوان حمایت از کالای ایرانی قدمی بر دارد باید کیفیت را به حد اعلی و قیمت تمام شده را نیز به حداقل برساند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص چگونگی ایفای نقش دولت در گرایش مردم به مصرف کالاهای داخلی گفت: دولت باید با بالا بردن تعرفه مالیات واردات کالا و پایین آوردن هزینه های تولید و نظارت دقیق بر کیفیت کالا و تطبیق آن با استاندارد های روز، انگیزه تولید کنندگان را برای تولید محصولات با کیفیت افزایش دهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود، سال 97 را تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند.
**حمایت از کالای ایرانی نیازمند نوسازی واحدهای صنعتی است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز پیرامون راهکارهای حمایت از کالای ایرانی گفت: برای تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی باید تجهیزات و ماشین آلات واحدهای صنعتی، نوسازی و دستگاه های قدیمی کنار گذاشته شود.
محمود سیجانی بیان کرد: بیشتر واحدهای صنعتی فعال در استان قم را صنایع پیشرفته و مدرن تشکیل می دهد که به ماشین آلات روز دنیا مجهز هستند که همین مساله زمینه را برای تولید کالای باکیفیت ایرانی فراهم آورده است.
وی افزود: زمانی که واحدهای صنعتی به تجهیزات مدرن مجهز باشند می توانند در مدت کوتاهی و با صرف هزینه کمتری نسبت به سایر واحدهای قدیمی، فرآیند تولید خود را به انجام رسانند و همین نکته موجب بالا رفتن قابلیت رقابت پذیری آنان در بازارهای داخلی و بین المللی می شود.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی که شکل ظاهری محصول اهمیت بسیار زیادی در فرآیند اسقبال مشتری از آن دارد؛ استفاده از دستگاه های بسته بندی جدید در واحدهای صنعتی استان نیز یکی دیگر از پیش نیازهای حمایت از کالای ایرانی است که می تواند بازار فروش محصول های تولید شده در داخل کشور را رونق بخشد.
سیجانی گفت: استفاده از تجهیزات نوین در کارخانه ها باعث کاهش ضایعات تولید می شود و همین نکته می تواند قیمت تمام شده کالای ایرانی را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.
وی بیان کرد: سیاست دولت حمایت از واحدهای صنعتی برای نوسازی ماشین آلات و تجهیز آنان به دستگاه های جدید است و در همین رابطه از سال گذشته، تسهیلات رونق تولید در بخش بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی نیز پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در قم نیز این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با نظر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و تدوین راهکارهای لازم، در سال جاری پرداخت تسهیلات رونق تولید در بخش بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی در اولویت قرار می گیرد و متقاضیان می توانند درخواست های خود در این بخش را در سامانه بهین یاب ثبت کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، با تشکر از همکاری بانک های عامل استان برای پرداخت تسهیلات رونق تولید، گفت: کاهش نرخ تسهیلات در این بخش و به خصوص در حوزه بازسازی و نوسازی ماشین آلات یک ضرورت است، چرا که استفاده از تسهیلات در این زمینه با وجود نرخ های کنونی برای تولید کنندگان توجیح اقتصادی ندارد.
وی افزود: اگر بخواهیم کالای ایرانی بیش از پیش مورد توجه مردم قرار بگیرد باید به دنبال ارتقا فرآیند تولید آن باشیم و نوسازی ماشین آلات مهمترین اقدامی است که در این بخش می توانیم انجام دهیم، بنابراین همکاری بیشتر بانک ها در این زمینه یک ضرورت ملی است.
تاکنون 117 واحد صنعتی استان قم بیش از 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید برای تامین سرمایه ثابت و درگردش و همچنین نوسازی ماشین آلات خود دریافت کرده اند.
2 هزار و 394 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که 94 درصد به بخش صنایع کوچک اختصاص یافته است؛ از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع کوچک، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین حدود 54 هزار تن در واحدهای صنعتی استان مشغول به فعالیت هستند.
قم دارای 7 شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) -قنوات- و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و 4 ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، دستجرد و طغرود است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، همچنین افزود: با فرهنگ سازی های در حال انجام و تلاش صورت گرفته برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی و نیز کاهش هزینه تمام شده، انتظار داریم که میزان گرایش و تعصب مردم به خرید کالای ایرانی رشد چشمگیری داشته باشد.
وی مهمترین مشکل اقتصادی را بازار فروش دانست و گفت: در حوزه ساختاری با قاچاق کالا، ورود کالاهای مشابه، ضعف تولید رقابتی، ضعف بازاریابی و قیمت تمام شده مواجه هستیم.
سیجانی بخشی از مشکل بازار فروش را نیازمند فرهنگسازی دانست و افزود: تعصب نداشتن نسبت به کالای ایرانی، چالش ذهنی مدیران و کارشناسان و همراه نبودن اصناف با کالای ایرانی از جمله موضوعاتی است نیاز به فرهنگ سازی دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به نقش اصناف برای سوق دادن خریداران به خرید کالاهای تولید داخلی گفت: باید با ایجاد معافیت مالیاتی و بسته های حمایتی برای اصناف رغبت لازم برای فروش کالای ایرانی توسط اصناف فراهم شود ضمن اینکه باید فروشگاه هایی که به طور کامل اجناس ایرانی را عرضه می کنند مورد حمایت قرار گیرند.
63 اتحادیه صنفی در قم فعال است. از 389 خوشه صنعتی شناسایی شده کشور6 خوشه صنعتی شامل خوشه صنعتی مبلمان، کفش، سنگ و سوهان در قم فعال هستند.
**استفاده از کالای ایرانی، محرک اقتصاد کشور است
رئیس سازمان نظام مهندسی قم در این رابطه گفت: استفاده از کالای های ایرانی به ویژه درمصالح و تاسیسات ساختمانی، محرک اقتصاد کشور است و باعث رونق تولید می شود.
امین مقومی  افزود: با توجه به این که صنعت ساختمان بخش عمده ای از اشتغال کشور را عهده دار است، اگر حمایت از کالای ایرانی صورت گیرد، اشتغالزایی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
وی ادامه داد: ظرفیت های خوبی در شهر قم و شهرک های صنعتی استان برای استفاده از کالای ساخت داخل به ویژه در بخش ساختمان وجود دارد.
مقومی گفت: نسبت به صنعت ساختمان درمقایسه با برخی صنایع دیگر توجه کمتری شده است، ولی در این عرصه ظرفیت های خوبی نهفته است که با تحرک حداقلی می توانیم ازبرخی محصولات کاملا بومی استفاده نماییم و دراین رابطه نیازی به محصولات خارجی نیست.
وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان مرجع تخصصی و فنی درتلاش است با برگزاری جلسه هایی با شرکت هایی که در صنعت ساختمان فعالیت می کنند، مذاکراتی داشته باشیم تا اگر اشکالی به کیفیت تولید است، منعکس و درحد توان کمک فکری و تخصصی بدهیم تا برطرف شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی قم همچنین بر ضرورت توجه تولیدکننده های بومی به محصولات باکیفیت تاکید کرد و گفت: تولیدکننده های داخلی نیز باید ضوابط و شرایط تولید کالای باکیفیت را رعایت کنند تا خریداران نسبت به خرید کالا رغبت داشته باشند.
پنج هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی قم هستند که نیمی از آن ها پروانه اشتغال دارند.
**استانداردسازی کالاهای ایرانی رعایت شود
مدیرکل استاندارد قم با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان«حمایت از کالای ایرانی» گفت: توجه جدی تر صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی به رعایت استانداردها باعث ارتقا کیفیت و ایمنی کالای ایرانی در رقابت با کالای خارجی می شود.
منصور فرزانه بیان کرد: استانداردسازی کالاهای ایرانی دربازار داخلی و در بازارهای صادراتی، افزایش رضایت و اعتماد مردم درخرید و استفاده از کالای ایرانی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: استانداردسازی نه تنها به کاهش ضایعات و صرفه جویی مواد و منابع به ویژه کاهش مصرف انرژی و اصلاح فرآیند تولید کمک شایانی می کند، بلکه درنهایت منجر به کاهش هزینه های تولید نیز می شود.
وی افزود: تولید کنندگان باید ارتقا و بهبود کیفیت و ایمنی محصول نهایی را نسبت به گذشته جدی تر بگیرند تا همه از کالاها استفاده کنند و به یکدیگر سفارش خرید کالاهای ایرانی را در مقایسه با کالاهای خارجی دهند.
فرزانه با تاکید بر این که یکی از راهکارهای حمایت از کالای ایرانی ارتقا کیفیت است گفت: سازمان ملی استاندارد باید نقش فعال تری در نظارت و کمک به بهبود کیفیت و ایمنی کالای ایرانی برای افزایش جلب اعتماد و رضایت خریدار و مصرف کننده ایرانی ایفا کند.
وی بیان داشت: سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید به شاخصه های استاندارد درکالاها، جامعه را نسبت به استفاده از داخلی بیش از پیش مطمئن می سازد.
مدیرکل استاندارد قم خاطرنشان کرد: درگذشته نیز بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی جلوگیری از ورود و خروج کالاهای نامرغوب و صیانت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان صورت می گرفت ضمن این که در سال جدید با برنامه ریزی های مستمر، بر تولید و عرضه کالاها ،خدمات و صادرات و واردات نظارت بیشتری انجام می گیرد.
وی با اشاره به این که استاندارد سازی کالاها سبب پایداری بازار هدف خارجی می شود گفت: نه تنها تولید کالاهای داخلی با آرم استاندارد به ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار کمک می بخشد بلکه یکی از محورهای سیاست ‌های کلی در صادرات کالاهای باکیفیت را نیز تضمین می کند.
فرزانه به نقش حمایتی مردم درخرید کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت:تحقق اهداف بلند اقتصادی و اجتماعی حمایت همه جانبه مردم با خرید و استفاده از کالاهای ایرانی در تمام محصولات مورد نیاز است.
وی اضافه کرد: توسعه استفاده از کالاهای ایرانی در عرصه اقتصادی و اجتماعی مستلزم فرهنگ سازی و تدوین پیوست های فرهنگی است از این رو باید پویش ها و فعالیت های تبلیغی رسانه ها و فضاهای مجازی برای آگاه سازی مردم در خرید کالاهای ایرانی مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: کشور ما و استان قم در بسیاری از کالاها از جمله کفش، پوشاک ، مواد غذایی دارای کیفیت بالا است که قابلیت رقابت با محصولات خارجی را نیز دارا می باشد ضمن این که شاهد پویش «کالای استاندارد ایرانی می خرم» در جامعه هستیم که امیدواریم با جدیت بیشتر دنبال شود.
**منطقه سلفچگان قم بهترین مکان برای تولید کالای ایرانی است
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم نیز در این خصوص گفت: این منطقه با حمایت هایی که از تولیدکنندگان داخلی صورت می دهد، بهترین امکان را برای تولید کالای ایرانی دارد.
سید مهدی علیزاده طباطبایی، بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان آمادگی دارد همه ظرفیت های موجود خود را برای تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی به کار بندد.
وی بیان کرد: مواد اولیه از خارج و داخل کشور به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان وارد می شود، اما در نهایت کالای ایرانی به دست متخصصان کشورمان، درکارخانه های بومی و با نام ایران تولید و به بازار های داخلی وخارجی صادر می شود.
وی ادامه داد: هزینه تولید محصول در این منطقه پایین است وتولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی می توانند محصول خود را با هزینه کمتری وارد بازار کنند.
علیزاده طباطبایی با اشاره به این که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ظرفیت تولید و عرضه کالای ایرانی را به طور همزمان دارد، گفت: هم اکنون 116 واحد صنعتی و تجاری در این منطقه فعال هستند و از این فعالان اقتصادی در مسیر حمایت از کالای ایرانی، پشتیبانی های لازم به عمل می آید.
وی افزود: فعالیت بیش از 87 درصد واحدهای دارای پروانه بهره برداری درمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، نشان می دهد این منطقه می تواند نقش موثری در تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی، داشته باشد.
وی ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی خارج از مرزهای گمرکی کشور تلقی می شود، بنابراین تولیدکنندگان اگر بخواهند تجهیزاتی برای تولید خود وارد کشور کنند بدون پرداخت هرگونه تعرفه گمرکی می توانند این کار را انجام دهند و این امتیازی مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان ایرانی است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، گفت: تولید کنندگان مستقر در این منطقه، هفت سال از معافیت مالیاتی برخوردار هستند و اگر سطح اشتغال خود را 50 درصد افزایش دهند، 2سال دیگر هم به این مدت اضافه می شود.
وی بیان کرد: سرمایه گذارانی که در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به تولید و عرضه محصول می پردازند، می توانند برابر ارزش افزوده ای که ایجاد می کنند از پرداخت تعرفه گمرک معاف شوند.
وی ادامه داد:دراین منطقه نیازی نیست فعالان اقتصادی کالاهای خود را یک جا ترخیص کنند، بلکه می توانند هرمقدار از مواد اولیه را که به محصول تبدیل کردند، وارد بازارهای داخلی و بین المللی نمایند.
علیزاده طباطبایی گفت: همه مجوزهای لازم برای فعالیت های اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان همچون جواز تاسیس، پروانه ساخت و بهره برداری در خود منطقه با پرداخت هزینه ناچیز انجام می شود.
وی افزود: این منطقه به 60 درصد بازار مصرف و استان های صنعتی کشور همچون تهران، اصفهان، مرکزی، البرز و قم دسترسی دارد و تولید کنندگان از طریق راه های مواصلاتی می توانند به آسانی محصولات خود را وارد بازار کنند.
وی ادامه داد: همچنین طرح اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری هم در دست اقدام می باشد که امید است در سال جاری به بهره برداری برسد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری قم در زمینی به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید.
این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
**رسانه ها موج حمایت از کالای ایرانی را حفظ کنند
کارشناس اقتصاد مقاومتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در این رابطه  گفت: رسانه ها نباید اجازه دهند موج ایجاد شده برای حمایت از کالای ایرانی پس از سخنان مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال جاری، کمرنگ شود.
اکبر ابدالی بیان کرد: فضای رسانه ای نقش موثری در پویایی هر چه بیشتر گفتمان حمایت از کالای ایرانی دارد و رسانه ها با تولید آثار هنری متنوع باید این جریان را روز به روز گسترش دهند.
وی بیان کرد: نباید اجازه دهیم این حمایت ها و موج ایجاد شده برای حمایت از کالای ایرانی، فراموش شود، بلکه این مساله باید در ذهن همه مردم جاودانه گردد، چرا که تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی اقتصادی به بیگانگان در همین موضوع نهفته است.
وی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی مصداق مشخص تحقق اقتصاد مقاومتی است و ما باید کاری کنیم که کالای ایرانی نشانگر هویت ملت ما در بین سایر کشورهای جهان باشد.
ابدالی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر واژه کالای ایرانی به جای کالای داخلی نشان می دهد که تولید کنندگان ما باید محصولی را ارائه دهند که در شان مردم ما باشد و بتواند با کیفیت بالای خود در بازارهای بین المللی رقابت کند.
وی افزود: ایران الگوی کشورهای جهان اسلام است و به طور حتم کالایی که با نشان ایران تولید می شود در بازارهای کشورهای اسلامی مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: حضور مردم در صحنه حمایت از کالای ایرانی بسیار مهم است و حرکت های ایجاد شده در این جهت می تواند نقطه های امید بخشی را در مقابل اقتصاد کشور قرار دهد.
مولف کتاب اقتصاد مقاومتی؛ تفسیر جهاد کبیر، گفت: رسانه های داخلی باید با تمام توان به معرفی کالاهای ساخت ایران بپردازند و مردم را به سمت استفاده از آن تشویق کنند؛ همچنین لازم است سامانه های معرفی کالاهای داخلی در فضای مجازی ایجاد شود تا مردم به راحتی به محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: مساله حمایت از کالای ایرانی به اندازه ای اهمیت دارد که هیچ کس از مسئولان و مردم، نباید به خاطر منافع شخصی آن را رها کنند؛ حمایت از کالای ایرانی یک ضرورت برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی در شرایط رقابتی امروز دنیاست.
**ظرفیت های فرهنگی، ازکالای ایرانی حمایت کند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم پیرامون این موضوع  گفت: برنامه های دستگاه های فرهنگی دراین استان باید به گونه ای باشد که در فرهنگ سازی برای استفاده از کالای ایرانی کمک کند.
سید موسی حسینی کاشانی افزود: باید از ظرفیت های مختلف از جمله هنر، رسانه، کتاب و موسسه های فرهنگی و هنری برای تحقق این امر استفاده کنیم، چرا که استفاده از کالای ایرانی هم به آبادانی کشور کمک می کند و هم جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی را می گیرد و در کاهش بیکاری نقش موثری دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید کیفیت کالاها افزایش یابد تا مردم این احساس را داشته باشند که با خرید کالای داخلی به اقتصاد خانواده خود نیز کمک کرده اند و این امر نیازمند یک برنامه ریزی جدی است.
وی بیان داشت: به طور حتم در چند جلسه موضوع شورای فرهنگ عمومی استان به این مساله اختصاص می یابد، اما دستگاه های فرهنگی نیز باید نسبت به فرهنگ سازی در این موضوع اقدام کنند.
وی تاکید کرد: با فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای امسال، موجی در این زمینه شروع شده، اما استمرار آن به این است که هم تولیدکنندگان ارتقای محصول های خود را جدی بگیرند و هم مردم از کالای ایرانی استفاده کنند و تحقق این امر نتیجه های خوبی را به همراه خواهد داشت.
حسینی گفت: تلاش می کنیم با بسته های حمایتی خود از موسسه های فرهنگی و هنری، نویسندگان، هنرمندان و رسانه ها که در این راستا گام برمی دارند، در راستای ترویج استفاده از کالای ایرانی حرکت کنیم.
وی با اشاره به تولید در زمینه محصول های فرهنگی و هنری افزود: تولیدات فرهنگی و هنری هم ارزش افزوده بالایی دارند و هم نمونه های خارجی نمی توانند با آنان رقابت کنند و حمایت از آنها به تولید داخلی کمک می کند و نیازمندیم مسئولان بودجه ای را دراین زمینه در نظر بگیرند.
وی اضافه کرد: حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری نتیجه بخش است چرا که با کمترین سرمایه، بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می شود و این ها جزو ظرفیت های ما هستند.
حسینی خاطرنشان کرد: در استان قم توانمندی ها و ظرفیت های بسیاری در این زمینه داریم که حتی بحث صادرات محصول های فرهنگی و هنری را می توانیم به صورت جدی دنبال کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تاکید کرد: تمام دستگاه ها برای حمایت از کالاهای ایرانی، هدایای خود را از میان تولیدات هنرمندان داخل کشور انتخاب کنند.
**حمایت ازکالاهای ایرانی باعث اشتغال پایدار خواهد شد
استاد اقتصاد دانشگاه مفید قم  تاکید کرد: حمایت از کالاهای داخلی توسط دولت و مجلس و رغبت مردم برای استفاده از این کالاها، باعث رونق تولید و اشتغال پایدار در کشور خواهد شد.
دکتر ناصر الهی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای تضمین حمایت از کالاهای ایرانی، انضباط بازار است، سازمان استاندارد باید بتواند با نظارت جدی و دقیق خود، کیفیت کالا را افزایش و در نهایت باور عمومی را برای استفاده از این کالاها تشویق نماید.
وی ادامه داد: اگر این باور در بین مردم ایجاد شود که کالای ایرانی از مشابه خارجی خود، نه تنها کمتر نیست بلکه از کیفیت بالاتری هم برخوردار است به صورت طبیعی، استفاده از این کالاها در بین آحاد جامعه رونق می گیرد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: کالاهای ایرانی شناسنامه دار و با کیفیت می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و اگر این رویکرد کیفی محقق شود، دولت نباید در شرایط مساوی و همگون، از کالای غیرایرانی استفاده کند.
وی بیان داشت: دولت برای طرح های عمرانی و زیرساختی ممکن است گاهی از کالاهای خارجی استفاده کند ولی اگر ما بتوانیم مشابه آن را در داخل داشته باشیم ضرورتی برای این کار احساس نمی شود.
**رونق بازار صنایع دستی مصداق حمایت از کالای ایرانی است
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز با اشاره به نامگذاری سال 97 به نام حمایت از کالای ایرانی گفت: بارزترین مصداق حمایت از کالای ایرانی توجه به بخش گردشگری و رونق بخشیدن به بازار صنایع دستی است.
عیسی رضایی، بیان داشت: صنایع دستی می تواند به صورت 100 درصد فرمایش رهبر معظم انقلاب را دراین زمینه محقق کند.
وی درتبیین مهمترین نقش صنایع دستی در تحقق شعار سال افزود: تمام تولیدات، مواد و فکر مربوط به صنایع دستی داخلی است و یک هنر ایرانی اسلامی برگرفته از خلاقیت های ذهنی هنرمندان متعهد کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه صنایع دستی دارای ارزش افزوده بالایی است، افزود: برغم آنکه مواد اولیه به کار گرفته شده در تولید صنایع دستی خیلی گران نیست ولی اصالت داشتن و گرانسنگ بودن این هنر، در برخی موارد برای یک محصول بین 200 تا 300 درصد ارزش افزوده ایجاد می کند.
رضایی بیان کرد: صنایع دستی نیاز به آب و برق ندارد و تنها متکی به دست و فکر فرد هنرمند و در استانی مانند قم که با مشکل کمبود آب مواجه هستیم،جایگزین مناسبی برای بخش صنعت و مشاغل مربوط به آن است.
وی ادامه داد: تولید صنایع دستی نیازمند هیچ محل خاصی نیست و هنرمندان می توانند در خانه های خود اقدام به تولید محصول نمایند.
رضایی گفت: با توجه به اینکه قم یک شهر زیارتی است صنایع دستی سوغات خوبی برای آن است، از این رو مسئولان باید در جهت تقویت این هنر اسلامی ایرانی همت کنند تا این محصولات جای کالاهای بی ارزش چینی که متاسفانه در بازار فراوان است، را پر کند.
وی با اشاره به تفاوت صنایع دستی با سایر تولیدات، افزود: سایر تولیدات آب بر هستند و برخی تجهیزات و وسایل آنها باید از خارج کشور وارد شود ولی صنایع دستی نه تنها آب بر نیست بلکه نیازی به وارد کردن وسایل آن نداریم.
وی با بیان اینکه مصداق کامل حمایت از کالای ایرانی را باید در صنایع دستی جستجو کنیم، افزود: صنایع دستی به تبلیغات و بازار خرید احتیاج دارد و فقدان محلی برای عرضه این صنایع از مشکلات آن در استان قم به شمار می رود.
رضایی با اشاره به فعالیت 15 هزار هنرمند صنایع دستی در قم در 70 رشته از 305 رشته صنایع دستی موجود در کشور افزود: هنرمندان باید برای ایجاد مکان مناسبی برای عرضه صنایع دستی تلاش کنند و شهرداری نیز فضایی را جهت ارایه محصولات تولیدی در اختیار آنان قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی قابل مقایسه با دیگر مشاغل نیست، افزود: ایجاد یک فرصت شغلی در صنایع دستی با کمترین هزینه امکانپذیر است.
وی اضافه کرد: در بخش های دیگر مانند صنعت باید 100 تا 150 میلیون تومان برای ایجاد یک فرصت شغلی هزینه شود ولی در صنایع دستی هزینه تنها 10 تا 15 میلیون تومان منجر به ایجاد شغل می شود.
رضایی با اشاره به دیگر مزایای صنایع دستی در مقایسه با سایر حوزه های کاری و شغلی افزود: در صنایع دستی معمولا هنرمند به دلیل سرمایه اندکی که هزینه می کند، و همچنین وجود فرصت های فراوان برای فروش خود، هیچ وقت متضرر نمی شود.
وی مکان هایی از قبیل اطراف حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران که در آنها مسافران تردد می کنند را بهترین مکان برای عرضه محصولات صنایع دستی عنوان کرد، و افزود: بیشتر صنایع دستی به صورت چمدانی خریداری می شود، و نیاز به عبور آن از گمرک نیست.
وی انگشتر سازی، منبت کاری و فرش که دارای شهرت جهانی است را از مهمترین صنایع دستی این استان دانست و افزود: زیورآلات سنتی، چرم و سفال نیز از دیگر صنایع دستی است و قدمت سفال قم حتی بیش ازلالجین همدان به عنوان پایتخت سفال ایران است و سفال هایی که در قم بویژه در حوزه هنرهای اسلامی تولید می شود از شهرت زیادی برخوردار می باشد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی مانند آینه کاری، کاشی کاری، حکاکی، گچ بری های سنتی، نگارگری، ساخت و ساز سنتی، الیاف چوبی، تذهیب، قلم زنی، آهنگری سنتی، گلیم بافی، خراطی و مینای شیشه را می توان به صورت کاربردی به داخل خانه ها ببریم افزود: با وجود پرطرفدار بودن مینای شیشه در جامعه، و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی، در این خصوص کار زیادی انجام نشده است
** قیمت تمام شده تولیدات داخلی باید کاهش یابد
رئیس اتاق اصناف قم، حمایت واقعی از کالای ایرانی را کمک مسئولان برای کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی دانست و  گفت: شرط رقابت با رقبای خارجی در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه محصول با کیفیت و با قیمت مناسب است.
حسن احمدلو، کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و کار فرهنگی برای خرید کالای ایرانی را مهمترین اقدامات برای تحقق شعار امسال دانست و افزود: حمایت واقعی از کالای ایرانی یعنی ارائه تسهیلات با حداقل نرخ سود به تولیدکنندگان و دادن تخفیف مالیات به این واحدهاست.
وی با تاکید بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی گفت: متاسفانه با وجود تولید محصولات با کیفیت در واحدهای تولیدی، به دلیل استقبال نکردن مردم از تولید داخلی هم اکنون برخی از باکیفیت ترین پوشاک و البسه تولید قم با برند خارجی حتی در استان های مختلف کشور توزیع می شود.
رئیس اتاق اصناف استان قم برخورد قاطع با قاچاق کالا، دادن مشوق های صادراتی و فراهم کردن تخفیفات مالیاتی را از دیگر اقدام های لازم برای تحقق شعار امسال دانست و گفت: به دلیل تحمیل هزینه های بسیار به تولید کننده و گران بودن مواد اولیه قیمت تمام شده کالای ایرانی افزایش پیدا می کند و تا دراین زمینه فکری نشود ، کالای داخلی توان رقابت را نخواهد داشت.
احمدلو با بیان اینکه باید تشویق واحدهای تولیدی که کالای ایرانی تولید و مصرف می کنند در امسال پیگیری شود ادامه داد: دادن حتی یک شاخه گل به این تولید کنندگان و صنف های فروشنده کالای ایرانی موجب انگیزه در آنان خواهد شد.
وی آموزش فروشندگان برای فروش کالای ایرانی را از جمله ضروریات کشور دانست و گفت: یک خریدار حرف فروشنده را بهتر از هر کس دیگری قبول می کند به همین دلیل فروشنده توانایی سوق دادن مشتری به سمت یک کالای خاص را دارد که باید آموزش لازم به اصناف و کسبه ها برای سوق دادن خریداران به سمت استفاده از کالای ایرانی داده شود.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/41634/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت