عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله مبلغی تبیین کرد:

نقش محیط زیست در تقویت همگرایی بین ادیان الهی فرهنگی

نقش محیط زیست در تقویت همگرایی بین ادیان الهی
  بزرگنمايي:

قم آنلاین -
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش محیط زیست در عرصه های مختلف اجتماعی گفت: مطالعات و گفت وگوهای زیست محیطی باعث تقویت همگرایی بین ادیان الهی، تکامل ایمان دینی در جوامع انسانی و ایجاد انگیزه برای حفاظت از محیط زیست خواهد شد.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت الله احمد مبلغی در هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی در لبنان تصریح کرد: اگر بپذیریم دیدگاه‌های مشترک بین ادیان نسبت به محیط زیست امری جدی، پایه‌ای و مربوط به واقعیت‌های ملموس زندگی انسان است، باید با بیان این مشترکات و تمرکز بر آنها، به طور مؤثر، همگرایی و هماهنگی میان ادیان را افزایش دهیم.
وی نقش گفت وگوهای محیط زیستی را در تقویت همگرایی بین ادیان بسیار مهم دانست و اظهار کرد: تقویت انگیزه‌ها به صورت اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست و تکامل ایمان دینی در گرو سالم‌سازی محیط زیست از دیگر فواید این گفت وگوها است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود درباره "بررسی دیدگاه پیامبر اسلام (ص) پیرامون چند مسأله مهم زیست محیطی"، خاطرنشان کرد: توازن زیست محیطی به عنوان یک مفهوم کلیدی در زمینه محیط زیست، به معنای برخورداری نظام طبیعت از اجزای دارای روابط دینامیکی، در هم تنیده و بهره‌مند از چرخه‌های هماهنگ است.
وی بیان داشت: این توازن طبیعت را قادر می‌سازد تا حیات بر روی زمین را حمایت، و تداوم آن را تضمین کند.
مبلغی با اشاره به اینکه توازن زیست محیطی اساسی‌ترین عامل تضمین‌کننده حیات بر روی کره زمین است، گفت: هرگونه تلاش در جهت برهم زدن این توازن، آسیب‌های اساسی و ویرانگری را نسبت به نظم زیست محیطی ایجاد می‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برهم زدن این توازن زیست محیطی، یک ناهنجاری و عمل ضداخلاقی بزرگ است.
مبلغی با بیان اینکه در قرآن چند واژه مهم در ارتباط با توازن زیست محیطی ارایه شده است، به آیه هفتم سوره الرحمن اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه هفتم سوره الرحمن فرمودند «آسمان را برافراخت و توازن و عدل را بر نهاد»؛ این آیه که در آن کلیدواژه «میزان» ذکر شده است، از این جهت جالب توجه است که متضمن دو چیز شامل یک خبر و یک توصیه است، ابتدا از برقرار ساختن یک «وضع طبیعی متوازن» خبر می‌دهد؛ سپس از انسان‌ها می‌خواهد که نسبت به این نظم و توازن رفتارهای طغیان‌گر(و برهم ‌زننده) را انجام ندهند.
وی با اشاره به مفهوم آیه فوق بیان کرد: طبیعت بر اساس یک نظم و توازن قرار داده شده است. در این رابطه از کلمه وضع یعنی نهادن و قرار دادن استفاده شده و دیگر اینکه از انسان‌ها خواسته شده بر نظم و توازن طبیعی طغیان نکنند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: بر اساس یک تفسیر وضع میزان که در قرآن به آن اشاره شده است به توازن حاکم بر طبیعت نظر دارد و آیه بعدی که نهی از طغیان در میزان می کند و به قرینه آیه قبلی به معنای نهی از تلاش هایی است که این توازن را بر هم می‌زند.
مبلغی اظهار کرد: اندیشه «طبیعت، ملک بشر است» از جمله رویکردها و اندیشه‌های کلان حقوقی است که امروزه جایگاه محوری و برجسته‌ای در ادبیات و حقوق زیست محیطی به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: این اندیشه، این چارچوب حقوقی را ارایه می‌کند که ملکیت افراد، مؤسسه‌ها و دولت‌ها نسبت به طبیعت، یک ملکیت نهایی و مطلق نیست که بتوانند در آن، دخل و تصرف‌هایی داشته باشند که آن را تخریب، و نسل‌های آتی را از منابع و ذخایر آن محروم کنند.
ارائه اندیشه تعلق طبیعت به بشریت در قرآن به مثابه یک اصل کلان
مبلغی یادآورشد: این اندیشه (تعلق طبیعت به بشریت) هم در قرآن و هم در کلام پیامبر(ص) به مثابه یک اصل کلان ارایه شده است.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص جایگاه حیوانات در چرخه حیات، گفت: اگر بپذیریم که حیوانات بخشی از طبیعت هستند، واجزاء طبیعت، دارای رابطه دینامیکی و توازن‌بخش هستند، نقش حیوانات در محیط زیست آشکار می‌شود.
وی یکی از مسایل مربوط به نقش حیوانات در محیط زیست را تأثیر منفی انقراض ِ حیوانات بر محیط زیست دانست و گفت: مصادیق و موارد انقراض‌های گونه‌هایی از حیوانات که به محیط زیست آسیب می‌رسانند، بسیار است.
مبلغی با طرح این سؤال که آیا برای حیوانات یک جایگاه مهم در پروسه‌های زیست محیطی و چرخه زندگی در محیط زیست در کار است؟ خاطرنشان کرد: در متون دینی به آیات و روایات بسیاری بر می‌خوریم که به شدت از کشتن حیوانات و اذیت کردن آنها و بی‌حرمتی به آنها نهی کرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 173 سوره بقره "غیر باغ ولا عاد" گفت: طبق روایتی از حضرت امام صادق(ع)، بغی در این آیه به صید حیوانات نظر دارد.
وی افزود: معنای سخن فوق این است که افزون بر این که بغی در روابط بین انسانی که در شهر رخ می دهد قابل تصور است در هنگام خروج انسان از فضای روابط شهری و رفتن به طبیعت و مواجهه با حیوانات، بغی و ظلم نیز رخ می دهد. این نگاه اسلام اهمیت محیط زیست را می رساند.
مبلغی تصریح کرد: امروزه در مباحث زیست محیطی به زمین به عنوان یک حقیقت که باید آن را حفظ کرد و از تخریب آن بر حذر بود به صورت کلان نگریسته می شود این در حالیست که قرآن قرن‌ها پیش در آیات بسیاری، نگاه کلان به زمین و حفظ و عدم فساد نسبت به آن را ارائه و افاده کرده است.
وی گفت: از حیث دینی محیط زیست را باید در سه بخش مورد مطالعه قرار بدهیم توصیفات دین نسبت به زمین توصیه های دین نسبت به زمین و مفاهیم و ادبیات دینی نسبت به زمین؛ اگر این سه بخش انجام گیرد می توان در زمینه محیط زیست از خاستگاه دین ‌به فعالیت‌ها و تلاش های بسیار مهم روی آورد.
مبلغی گفت: از نصوص دینی اوصاف "طبیعت آیت و نشانه خداست"، "طبیعت زیباست و ما را به زیبایی خداوند می‌رساند"، "طبیعت مقدس است و ما را به تقدیس خدا منتهی می کند"، "طبیعت تسبیح کننده خداست"، "طبیعت بهترین نظام خلقت و احسن حال را دارد"، طبیعت در معرض فساد پذیری از سوی انسان است" برای زمین استفاده می شود.
هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی (6 تا 8 تیرماه) با موضوع «ادیان و محیط زیست» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در آنطلیاس لبنان برگزاری شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/41598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو