عصر قم

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا:

مشارکت بخش خصوصی از راه های توسعه پایدار قم است اجتماعی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: یکی از کلیدها و راه های توسعه پایدار شهر، موضوع اهمیت به بخش خصوصی و مشارکت آنهاست.
به گزارش ایرنا، مجید اخوان روز دوشنبه درگفت وگو باخبرنگاران درسالن جلسات ساختمان شهید باکری شورای اسلامی شهر قم، به تشریح عملکرد 9 ماهه این کمیسیون پرداخت و افزود: قائل هستیم راه را برای حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی در شهر فراهم کنیم و در 9 ماه گذشته 9 لایحه سرمایه گذاری و مشارکت در این کمیسیون به تصویب رسیده و در حال اجرایی شدن است.
وی با اشاره به چشم انداز 20 ساله گفت: بودجه شهرداری برشی از برنامه پنج ساله و چشم انداز 20 ساله شهر است و تلاش می کنیم با اجرای برنامه های میان و بلندمدت به اهداف شهر در حیطه های گوناگون مانند فضای سبز، زیرساخت های تفریحی و شوارع دست یابیم.
وی افزود: یکی از دغدغه های شورای پنجم بدهی شهرداری در زمینه های مختلف بوده است و شورا به صورت مستمر به دنبال پیگیری بدهی های شهرداری از جمله در زمینه وام ها می باشد و بخشی ها در حال پیگری و بخشی از آنان نیز تهاتر شده است.
وی با اشاره به نحوه تصویب بودجه شهرداری گفت: تا آخر دی ماه هر سال، شهرداری بر اساس قانون فرصت دارد که لایحه بودجه سال بعد خود را به شورا ارائه دهد و شورا نیز یک ماه فرصت برای بررسی و تصویب آن دارد و این کمیسیون محور تصمیم گیری و تصویب بودجه سالانه شهرداری است.
اخوان افزود: در مسیر عملکرد بودجه یک برنامه نظارت 3 ماه یک بار بر تحقق بودجه را داریم و تا هفته آینده گزارش ها و عملکرد 3 ماه نخست امسال را دریافت می کنیم و همه حوزه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.
وی بیان کرد: بودجه ‌ای بالغ ‌بر 2 هزار میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری با توجه به تک شهرستان بودن استان ، رقم قابل ‌توجهی نیست، چرا که تمام پیشرفت ‌های استان در زمینه مدیریت شهری در قم دیده می ‌شود.
وی افزود: در مسیر عملکرد بودجه شهرداری نیز برنامه نظارت 3 ماه در میان وجود داشته است و نحوه هزینه ‌کرد و تحقق بودجه به ‌صورت مستمر پیگیری می ‌شود و بیش از 800 ردیف بودجه در بودجه سال 97 شهرداری در نظر گرفته ‌شده است.
وی با اشاره به تشکیل انجمن سرمایه ‌گذاری در قم گفت: این انجمن تلاش دارد تا به مشکلات سرمایه ‌گذاری دست یابد و در راستای رفع آنان تلاش کند.
اخوان گفت: اوراق مشارکت منتشرشده در طرح های بلوار پیامبر اعظم(ص) و فاز 5 عمار یاسر 2 مساله اصلی در بدهی ‌های شهرداری می باشد و در سال‌ های گذشته تلاش شده صورت‌ های مالی شهرداری تراز و شفاف شود و هر سال نیز تکامل بیشتری پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: بودجه سال جاری شهرداری بالغ بر یک هزار و 853 میلیارد تومان نهایی شده که حدود 400 میلیارد تومان جاری و بقیه در حوزه وظایف عمرانی شهرداری است.
وی با اشاره به برنامه 5 ساله شهرداری، به اهداف، سیاست‌ ها و راهبردهای تعیین شده در این برنامه برای دستیابی به شاخص ‌های مطلوب در حوزه مدیریت شهری اشاره و اظهار کرد: نظام ‌مند کردن سامانه حسابرسی شهرداری و مطالبات ثبت صورت ‌وضعیت و مطالبات پیمانکاران از دیگر اقدام های این کمیسیون است.
عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: یکی از طرح ‌های ویژه سرمایه ‌گذاری بلوار پیامبر اعظم(ص) است که ورود سرمایه ‌گذاری در این طرح رضایت ‌بخش نیست.
وی با اشاره به رکود بخش مسکن در کشور گفت: درآمدهای شهرداری ناشی از عوارض ساختمانی به شدت کاهش پیدا کرده است و در مقابل از سوی دولت و مجلس کم ‌مهری ‌هایی هم به می کنند.
اخوان چالش اصلی حال حاضر شهرداری را بحث کاهش درآمدها دانست و گفت: این مساله سبب می ‌شود عملکرد روزمره شهرداری نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و حجم بالای مطالبات به وجود آید.
وی با اشاره به برخی طرح ‌های نیمه کاره سرمایه ‌گذاری بیان کرد: طرح سامان ‌سازان و زمزم و طرح شهید کاظمی به صورت سرمایه‌ گذاری و شراکتی در حال انجام بوده که به دلیل مشکلات مالی و حقوقی شریک شهرداری پیگیری جدی امور آنان از عهده شورا خارج است.
وی هزینه روزانه شهرداری قم را برای خدمات شهری و طرح های عمرانی مصرفی حدود یک میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بر اساس آیین نامه بودجه وزارت کشور، سقف بودجه شوراهای اسلامی شهر مشخص شده که برای شهرهای بالای یک میلیون تَن سقف این بودجه حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان است و در حال حاضر بودجه شورای اسلامی شهر قم کمتر از 2 میلیارد تومان می باشد.
وی با اشاره به ساخت خیابان های جدید مانند بلوار آیت الله بروجردی که به منطقه پردیسان متصل می شود، گفت: فاز 5 عمار یاسر به منظور ساماندهی هسته مرکزی شهر که حدود 40 درصد تملکات آن انجام شده است و ادامه مسیر سجادیه، ادامه بلوار جمهوری به سمت بزرگراه امام علی(ع)، میدان امینی بیات و تکمیل خط آ قطار شهری از جمله طرح هایی می باشد که در زمینه محورهای اصلی شهر در دست اجراست.
اخوان با بیان این که ما به عنوان نمایندگان مردم به هیچ وجه راضی نمی شویم که درآمد شهر قم صرف کارهای غیرکارشناسی شود، گفت: در طرح مونوریل نیز از منابع شهرداری اختصاص داده نشده و طرح ملی بوده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم بر مناسب سازی و تسهیل رفت و آمد معلولان در سطح شهر تاکید و بیان کرد: در همه منطقه های شهرداری به این مساله توجه می شود.
وی گفت: از سال 1362 شهرداری ها خودکفا شده اند و خودشان باید بتوانند هزینه های خود را از درآمدهای حاصل شده تامین کنند، از این رو کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری نقش موثری در تحقق این امر دارد.
وی گفت: این کمیسیون به دلیل ماهیت کار خود بیشترین تعداد جلسه ها را دارد و به طور معمول هر هفته 2 جلسه کمیسیون برگزار می شود و در 9 ماهه شروع به کار این کمیسیون در دوره پنجم بیش از 75 جلسه کمیسیون برگزار و بررسی 37 لایحه و 1142 نامه مردمی در این کمیسیون مطرح و رسیدگی شده است.
اخوان؛ نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و هم چنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه ها، تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و سازمان های، تصویب معاملات و نظارت بر آنها و نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمان های وابسته شهرداری را از جمله وظیفه های این کمیسیون برشمرد و افزود: شورای اسلامی شهر 3 نقش قانونگذاری، نظارت و برنامه ‌ریزی در حیطه مدیریت شهری را برعهده دارد.
وی گفت: این کمیسیون به عنوان یکی از مهم ترین کمیسیون های شورا موضوع های کلی را هم چون مسائل اقتصادی، مالی، برنامه ریزی، محاسبات و بودجه، تفریغ بودجه، امور درآمد، حسابداری و حسابرسی بررسی می کند و دارای 3 کمیته بودجه، سرمایه گذاری و تعرفه عوارض است.
مجید اخوان، محسن محرری، سید محمد آتش زر، علیرضا احمدی قمی و زین العابدین قراچورلوی؛ 5 عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم هستند.
7406/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/39538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو