عصر قم

آخرين مطالب

سخنان رئیس شورای قم درخصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده اجتماعی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم- رئیس شورای اسلامی استان قم باانتقاد از تقدیم لایحه مالیات برارزش افزوده ازسوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب این لایحه یعنی وجود شوراهای شهر فایده ای ندارد.
حجت الاسلام و المسلین سید محمد آتش زر درنطق پیش از دستور پنجاه و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم افزود: قانون‌گذاری در رابطه با شهرداری ها از 110 سال قدمت برخوردار است، و روح این قانون ها حتی وقتی شهرداری ها وابسته به دولت بود، نیز بر استقلال این نهاد تاکید
داشت.
وی افزود: حتی در 500 سال پیش و دوره صفویه مدیریت شهری مستقل بوده چرا که خزانه دولت و مدیریت شهری متفاوت بوده و هر یک خودشان درآمد کسب می کردند.
عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: دولت باید بودجه ای معادل 90 هزار میلیارد ریال از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای12600 شهرداری و 35 هزار دهیاری در کشور تامین کند، که در صورت اجرایی شدن این قانون کمتر از 10 هزار میلیارد است که حتی برابر با نیمی از درآمدهای شهرداری تهران هم نیست.
آتش زر با بیان اینکه دولت در این لایحه خود به مجلس کلمه عوارض را حذف و مالیات را جایگزین آن کرده است، گفت: به عنوان نمونه عوارض خودرو به مالیات بر آلایندگی خودرو و یا عوارض شماره گذاری به مالیات شماره گذاری تغییر نام داده شده و عوارض آلایندگی واحدهای تولیدی به مالیات سبز تبدیل شده و هیچ کجای این لایحه اسمی از عوارض نیست.
وی با بیان اینکه طبق اصل 55 قانون اساسی، مالیات درآمد عمومی کشور و باید به شکل مستقیم به خزانه واریز شود، و از طریق دیوان محاسبات حسابرسی و تفریغ شود، افزود: اگر قرار باشد همه پول ها به عنوان مالیات گرفته و به خزانه دولت برود و دولت نیز بوسیله دیوان محاسبات آن را تفریغ کند دیگر جایی برای شوراها باقی نمی ماند.
رئیس شورای اسلامی استان قم گفت: در صورت تصویب این لایحه حرف شورا خریدار ندارد، مالیات به خزانه واریز و دولت آن را هزینه می کند.
آتش زر در ادامه با تاکید بر اینکه نمی خواهم حرف های من سمت و سوی سیاسی داشته باشد، خطاب به دولت یادآور شد: حضرت امام خطاب به شهید مطهری رئیس شورای انقلاب اسلامی فرمودند، بدون اتلاف وقت آیین نامه ای را بنویسد و تصویب کنید و به دولت ابلاغ کنید تا شوراهای اسلامی شهر و روستا را در تمامی کشور تشکیل دهند که این از ضروریات نظام اسلامی است.
وی با بیان اینکه اگر مسئولیت پروژه های شهری به گردن دولت بیفتد، توانایی انجام آن را ندارد، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در زمان آغاز به کار شوراها همیشه بر نهاد مدیریت شهری تاکید داشتند و معنی آن این است که مدیریت شهری نهادی جدای از دولت است، و حضرت آقا فرمودند دولت در امور شهری دخالت نکند بلکه وظیفه آن هدایت، حمایت و نظارت است.
رئیس شورای اسلامی استان قم گفت: اما همین دولت تمام عوارض های شهرداری را قطع می کند و با این کار دست و پای شهرداری ها را می بندد.
وی با بیان اینکه که در سال 1362 قانون خودکفایی شهرداری هایی مصوب و شهرداری ها به دلیل مشکلات جنگ تحمیلی مکلف شدند، درآمدشان را کسب کنند، افزود: پس از این قانون، ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه نیز دولت را به تدوین لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها ارسال آن به مجلس کرد، اما تاکنون لایحه ای به این نام
به مجلس ارائه نشده است.
** شهردار قم نیز دراین جلسه با انتقاد از طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها و لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای گفت: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به درآمدهای پایدار پرداخته نشده در صورتی که باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد.
سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: ما هر چه کوشش کردیم، نماینده ای از شهرداری ها و شورا در مجلس شرکت داشته باشد تا از حق و حقوق مدیریت شهری دفاع کند، متاسفانه ما را در مجلس راه ندادند،در حالی که رده چندم نمایندگان دستگاه های دولتی در کمیسیون مربوطه مجلس شرکت داشتند و هر کاری خواستند با این لایحه انجام دادند.
وی افزود: در صورت تصویب این لایحه، شهرداری ها به دستگاه های دولتی و شوراها نیز به یک نهاد بی اختیار تبدیل می شوند.
وی افزود: در ماده 50 این لایحه، تصویب هر گونه بهای خدمات و عوارض از سوی شوراها ممنوع شده و کلیه دستگاه های دولتی و اموال غیر منقول اعم از اراضی، ساختمان ها و مستحدثات از پرداخت عوارض به شهرداری ها و دهیاری ها معاف شدند، و با تبدیل عوارض به مالیات، درآمدهای پایدار شهرداری ها به درآمدهای عمومی دولت تبدیل خواهد شد.
شهردار قم گفت: طبق قوانین کشور از جمله توسعه حمل و نقل عمومی مصوب 1387، حمایت از سامانه های ریلی مصوب 1385، مدیریت پسماندها مصوب 1383 و قانون شهرداری ها مصوب 1334 و چند قانون دیگر امور شهری به عهده شوراها و شهرداری هاست و دستگاه های دولتی هیچ گونه وظیفه ای ندارند، ولی بخشش هایی صورت گرفته که آدم تعجب می کند.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب همواره مطرح کردند، شهرداری ها باید در درآمد و هزینه به توازن برسند، اما متاسفانه با تصویب این لایحه شهرداری ها به یک ارگان های ورشکسته و شوراها نیز به یک نهاد بدون اختیار تبدیل می شوند‌.
وی افزود: از سال 1362 ما منتظر بودیم، لایحه خودکفایی و درآمدهای پایدار به مجلس شورای اسلامی برود، ولی با نتایجی که بدست می آید فاتحه کل شهرداری ها خوانده و ضرر و زیان آن متوجه دولت خواهد شد، و شوراها که قرار بود به عنوان یک نهاد تصمیم گیرنده تقویت شوند، به یک نهاد بی اختیار تبدیل می شوند.
سقائیان نژاد گفت: همین کار را در پایان بودجه سال 97 نیز انجام دادند، و 32 هزار میلیارد ریال بودجه سوخت را که از یک قرن پیش به شهرداری ها پرداخت می شد، در اختیار هدفمندی ها قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه روز به روز بودجه های شهرداری خورده می شود، افزود: با توجه به توسعه شهرها مشخص نیست این مباحث در قالب چه چهار چوبی جلو می رود، از این رو شوراها باید به موازات شهرداری ها این موضوع را پیگیری کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/37371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت