عصر قم

آخرين مطالب

نوبت‌ های سفارشی ضابطه‌ مند شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه 21 خردادماه مطلبی با عنوان «نوبت‌ های سفارشی ضابطه‌ مند شد» را به قلم مسعود کیهان منتشر کرد.
در این مطلب می خوانیم:
از جمعیت حدود یک میلیون 300 هزار نفری استان قم که عمدتا شهرنشین هستند حدود 735 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی هستند. جمعیتی نزدیک به 60درصد استان. 4 مرکز درمانی تامین اجتماعی در استان به صورت مستقیم به این جمعیت خدمت ارائه می‌کنند که به نظر می‌سد عرضه و تقاضا در این بخش تناسبی ندارد. شاید یکی از مهمترین علل برخی نارضایتی‌ها در این بخش به همین موضوع مرتبط باشد.
بیمارستان امام رضا(ع) تامین اجتماعی قم که بیمارستان اصلی تامین اجتماعی قم محسوب می‌شود سال 92 و بعد از حدود هشت سال به بهره‌برداری رسید. این افتتاح در حالی صورت گرفت که تمهیدات مناسبی برای مسیر دسترسی به این بیمارستان ‌اندیشیده نشده بود. بعد از گذشت چند سال، با پیگیری‌های صورت گرفته یک راه دسترسی از کوچه شماره 49 بلوار غدیر به مسیر اصلی و اولیه این بیمارستان در کمربندی اراک اضافه شد اما با این وجود همچنان این مشکل پا برجاست.
علاوه بر مشکل فوق، مراجعه کنندگان به مراکز درمانی تامین اجتماعی قم(که مهمترین آن بیمارستان امام رضا(ع) تامین اجتماعی است)، نیز مشکلات خاص خود را از سیستم نوبت دهی پزشکات متخصص و نوبت دهی برخی خدمات پاراکلینیکی و همچنین برخورد برخی پزشکان و پرسنل دارند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با دکتر داود علیمحمدی مدیر درمان تأمین اجتماعی قم گفت‌و‌گو کردیم. دکتر علیمحمدی در این گفت‌و‌گو با استقبال از طرح مشکلات درمانی جامعه بزرگ تامین اجتماعی، می‌گوید خود و تمام مجموعه درمان تامین اجتماعی استان آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات هستیم. او با قبول بخشی از انتقادات مطرح شده، بر لزوم تکریم بیماران تأکید دارد. مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگار 19دی با وی را در ادامه می‌خوانید:
آقای دکتر یکی از مهمترین شکایت‌های مردمی در بیماستان امام رضا(ع) تامین اجتماعی، بحث نوبت دهی است. چه نوبت دهی درمانگاه و چه نوبت دهی پاراکلینیک؟ در این مورد توضیح می‌فرمائید؟
نوبت دهی در بیمارستان امام رضا(ع) تامین اجتماعی دو حالت دارد. یکی نوبت دهی به صورت تلفنی، اینترنتی یا استفاده از کدهای دستوری است و دیگری نوبت دهی ارجاعی. یعنی ابتدا فرد به صورت تلفنی، اینترنتی یا استفاده از کدهای دستوری نوبت‌گیری می‌کند و با مراجعه به بیمارستان به صورت نوبت دهی ارجاعی در نوبت پزشکان قرار می‌گیرد.
در مورد این انتقاد که هم چرا وقتی شخصی از پیش نوبت را به صورت تلفنی، اینترنتی یا استفاده از کدهای دستوری اخذ کرده دوباره باید نوبت حضوری ارجاعی بگیرد، هم باید بگویم که پیش از سیستم نوبت دهی ارجاعی، این مشکل وجود داشت که بعضا افرادی نوبتی را رزرو می‌کردند اما در نوبت خود حاضر نمی‌شدند و بعد از زمان مشخص شده در نوبت در درمانگاه حاضر می‌شدند و مشکلات و نارضایتی‌هایی در این مورد پیش می‌آمد اما با سیستم نوبت دهی ارجاعی این مشکل کمتر شده ضمن اینکه به نفع مردم است و تا حدود زیادی جلوی پارتی بازی و عوامل انسانی گرفته می‌شود.
در مورد برخی نوبت‌های سفارشی و خارج از صف، هم توضیح می‌فرمائید؟
این شکایت و انتقاد به گوش ما هم رسیده و ما هم بلافاصله نامه‌ای را به بیمارستان ارسال کردیم و نوبت‌های خارج از سیستم را نیز ضابطه مند کردیم به این صورت که مقرر گردید برای افراد بدحال، پیر و سالخورده و کودکان و نوزادان بدون هیچ محدودیت و بدون نوبت، پذیرش صورت گیرد و همچنین هر کدام از همکاران بیمارستانی در یک بازه زمانی مشخص فقط برای خانواده و اقوام درجه یک خود می‌توانند یک نوبت بدون صف اخذ کنند.
با توجه به برخی نارضایتی‌ها در ارائه خدمات به بیماران، آیا این موارد در مدیریت درمان بررسی می‌شود؟ میزان رضایتمندی مردم از خدمات درمانی تامین اجتماعی قم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟
در مدیریت درمان تامین اجتماعی قم هر سه ماه یک‌بار میزان رضایتمندی بیماران را بررسی می‌کنیم که سال گذشته در بخش بستری رضایتمندی 83 درصدی داشتیم و در درمان سرپایی رضایتمندی 79درصدی. این ارقام بااینکه نشان از رضایتمندی به نسبت مطلوب است اما باید بپذیریم 21درصد نارضایتی داریم که به دنبال کاهش این میزان از نارضایتی هستیم. نارضایتی‌ها را احصا کرده‌ایم، برخی مربوط به رفتار کارکنان است که به این منظور دوره‌هایی را برگزار کردیم، برخی نارضایتی‌ها از مسیر دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع) و دیگر مسائل جانبی است که به این منظور هم اقداماتی در دست اقدام است. مدیریت‌ درمان تامین اجتماعی، روابط عمومی مدیریت درمان و بخش رسیدگی به شکایت بیمارستان امام رضا(ع) و مراکز درمانی تامین اجتماعی آماده رسیدگی به شکایات مردمی است.
آقای دکتر، یکی از موارد نارضایتی که ذکر کردید، مربوط به راه‌های دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع) بود، برای حل این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است؟
بیمارستان امام رضا(ع) تامین اجتماعی، در بحث مدیریت بحران بهترین بیمارستان استان است و به جهت موقعیت مکانی که در حاشیه شهر قرار گرفته و همچنین نزدیکی به جاده قم اراک در مواقع بحران از جمله سیل و زلزله مکان مناسبی دارد و همچنین مجهز به اورژانس هوایی است اما راه‌های دسترسی به این بیمارستان یکی از مشکلات اساسی این بیمارستان است. در 2 سال اول راه‌اندازی، این بیمارستان جاده نداشت کما اینکه در سال اول و دوم چندین نوزاد در راه بیمارستان در تاکسی و اورژنس به دنیا آمدند. راه دسترسی دوم که از کوچه 49 بلوار غدیر با رایزنی‌ها، جلسات و تلاش‌های فراوان در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفت اما همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. متأسفانه برای حل این مشکل، مقاومت‌هایی در سطح استان صورت می‌گیرد. جاده دسترسی به این بیمارستان مناسب نیست و بالاخره باید این جاده اصلاح شود. به دنبال این هستیم یک جاده از رودخانه به راه دسترسی کوچه 49 بلوار غدیر متصل شود تا مشکلات کمتر شود. از سمت کمربندی جاده اراک هم به نظر می‌آید احداث روگذر یا زیرگذر ضروری است.
یکی از مشکلاتی که بیماران، مطرح می‌کنند کمبود برخی خدمات پاراکلینیکی، سونوگرافی و کمبود رادیولوژیست در مراکز درمانی تامین اجتماعی قم است که بعضا باعث ایجاد صف‌های طولانی شده است، آیا برای حل این مشکل اقداماتی صورت گرفته است؟
در ارائه این نوع خدمات کل استان‌ها مشکل دارند. ما در بیمارستان امام رضا(ع) یک رادیولوژیست داریم که در طول روز حدود 55 نفر را ویزیت می‌کند و در صورت لزوم در هر ساعت از شبانه روز در بیمارستان حضور می‌یابد. مدت‌هاست به دنبال یک رادیولوژیست هستم اما به علت تفاوت پرداختی تامین اجتماعی با مراکز خصوصی، پزشکان رادیولوژیست رغبتی به حضور در این بیمارستان ندارند.
در مورد ایجاد صف‌ شلوغ سونوگرافی هم باید بگویم یک فرهنگ اشتباه دراین زمینه در کشورمان داریم. ما در دنیا در استفاده نابجا از این خدمات در رتبه‌های اول قرار داریم. به جای مراجعه بالینی به سمت خدمات پاراکلینیک، سونوگرافی یا سی تی اسکن می‌رویم که در این زمینه محدویت‌هایی ایجاد می‌شود.
میزان مصرف دارو در کشور و به ویژه در استان قم بسیار بالاتر از نرم جهانی است. ما در تامین اجتماعی یک کمیته بررسی نسخ پزشکی داریم و با بررسی‌های صورت گرفته به این آمار رسیده‌ایم که در قم میانگین 7/3 اقلام دارویی در هر نسخه داریم که این رقم بالاتر از نرم کشور که 9/2 می‌باشد و بسیار بالاتر از نرم جهانی که بین 4/1 تا 8/1 است، قرار دارد.استان قم در سرم درمانی و استفاده از داروهای تزریقی جزو پنج استان اول ایران قرار دارد. متأسفانه فرهنگی حاکم شده است که با مصرف داروی زیاد بیمار زودتر بهبود می‌یابد. وقتی یک پزشک چند مرتبه به یک بیمار توضیح می‌دهد و بیمار نمی‌پذیرد پزشک هم مجبور به نوشتن اقلام دارویی زیاد می‌شود. ما باید روی این مسئله فرهنگی کار کنیم.
آقای دکتر، نوبت‌های طولانی برخی عمل‌های جراحی نیز صدای بیماران را درآورده است، مثلا در مورد جراحی زانو در بیمارستان امام رضا(ع)، عنوان شده که نوبت بالای یک سال داده شده و یکی از بیماران می‌گفت که به همین دلیل از جراحی منصرف شدم! در این مورد توضیح می‌فرمائید؟
بودجه ما در درمان تامین اجتماعی قم یک رقم محدود و مشخصی است. به طور مثال 8 میلیارد برای دارو و پنج و نیم میلیارد هم برای لوازم پزشکی از جمله، سرنگ، لوله و مفصل و ... بودجه داریم. مفصل زانو جزو اقلام بسیار پرهزینه‌ است. در سال نخست تأسیس بیمارستان امام رضا(ع) بودجه کافی بود و عمل‌های مفصل زانو به روز انجام می‌شد اما اکنون به دلیل محدودیت‌های مالی در این زمینه صف ایجاد شده است.
هر عمل مفصل زانو بین 6 تا 20 میلیون، جراحی کمر و دیسک کمر بین 4 تا 5 میلیون و جراحی رباط پاره 3 تا 4 میلیون هزینه دارد و با توجه به این هزینه‌های سنگین، بیماران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که اکثرشان منابع مالی محدودی دارند‌ترجیح می‌دهند عمل جراحی خود را در بیمارستان تامین اجتماعی انجام دهند و به همین منظور صف جراحی تشکیل شده است.
البته برای شکستن صف جراحی مفصل زانو، با رایزنی‌ها و نامه نگاری‌های صورت گرفته در دی ماه 95 یک میلیارد تومان و در بهمن 95 پانصد میلیون تومان بودجه گرفتیم. اکنون به طور متوسط هر پزشک، در ماه یک عمل جراحی زانو انجام می‌دهد و با احتساب برخی جراحی‌های خارج از نوبت که به تشخیص تیم بررسی نیاز به عمل فوری دارند ماهی حدودا 10 عمل جراحی زانو در بیمارستان امام رضا(ع) انجام می‌شود.
برخی پزشکان هم گلایه‌هایی در زمینه تاخیر چند ماهه در پرداخت حق ویزیت خود دارند، مشکل در این زمینه به کجا برمی‌گردد که این تاخیر ایجاد شده است؟
پیش از طرح تحول سلامت کل بودجه سالانه درمان 4 هزار میلیارد تومان بود که بعد از اجرای این طرح به بالای 19 هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر پرداختی‌های سازمان‌های طرف قرارداد نیز بیشتر شده است. بالاخره باید پولی برسد تا تقسیم شود به همین دلیل آرام آرام تاخیر در پرداختی حق ویزیت پزشکان به دو ماه رسید و این وضعیت فقط مختص قم نیست و در همه جای کشور به جز تهران و یکی دو استان دیگر این مشکل وجود دارد. تهران نیز به دلیل اینکه تامین اجتماعی 11 بیمارستان تخصصی دارد و از این محل درآمد دارند از حساب خود پرداختی‌ها صورت گرفته و مشکل تاخیر در پرداخت نداشته‌اند.
بالاخره افرادی که سال‌هاست در سازمان تامین اجتماعی کار می‌کنند، بهتر است کمی صبوری کنند و شرایط سازمان را درک کنند. این موضوع را در نظر بگیریم امروز کشور در شرایط خاصی است و باید تولید رونق بگیرد تا ما نیز در سازمان درآمد بهتری داشته باشیم . ضمن اینکه ما در پرداخت‌ها اولویت‌ها را در نظر می‌گیریم ابتدا حقوق بازنشستگان و از کار افتاده‌ها و بعد حقوق پرسنل و بعد حق ویزیت پزشکان و در انتها حقوق مدیریت پرداخت می‌شود.
این را هم باید متذکر شوم که اگر قرار باشد وضعیت به این صورت شود که ابتدا درآمدها به خزانه برود و دوباره توزیع شود ممکن است تاخیرها درپرداخت از میزان فعلی نیز بیشتر شود.
آقای دکتر در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمائید؟
مراکز تامین اجتماعی استان و یک بیمارستان جوابگوی حدود 735 هزار بیمه شده در سطح استان نیست. هر چند علاوه بر مراکز تامین اجتماعی با 888 مرکز طرف قرارداد هستیم و در این مراکز و بیمارستان‌ها نیز ما 90درصد خدمات را پرداخت می‌کنیم.
در سال گذشته حدود 12 هزار نفر در بیمارستان تامین اجتماعی و حدود 58 هزار نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی در بیمارستا‌های غیر تامین اجتماعی طرف قرارداد ما بستری شدند. به طور متوسط هزینه بستری هر بیمارستان یک میلیون و 700 هزار تومان بوده است که 90درصد آن توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است که این عدد حدود یکصد و 15 میلیارد و 500 میلیون تومان شده است. 140 میلیارد تومان هم هزینه پول نسخه‌های سرپایی بوده است.
سال گذشته 2 میلیون و 200 هزار بار مراجعه به مراکز درمانی تامین اجتماعی استان صورت گرفته است که یک میلیون و صد و پنجاه هزار مراجعه به پزشکان و 12 هزار بستری، صورت گرفته است و به طور کلی تقاضا در استان به مراتب بالاتر از مراکز ماست. نتیجه اینکه ما باید به فکر ایجاد مراکز بیشتری برای ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی در سطح استان قم باشیم.
منبع: روزنامه 19 دی
/8138/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/37161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو