عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل دفتر فنی استانداری قم تاکید کرد؛

استفاده از توانایی فنی جهاددانشگاهی در استفاده بهینه از تصفیه‌خانه‎های فاضلاب استان علمی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین -
مدیرکل دفترفنی استانداری قم بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‎های جهاددانشگاهی درزمینه تکمیل و استفاده بهینه از تصفیه خانه‎های استان تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، دکتر محمد حیدری رئیس جهاددانشگاهی قم به همراه دکتر سعید میرزایی رئیس جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی و پژوهشکده علوم پایه کاربردی با حضور در استانداری قم با مهندس مرتضی رحمان‌نیا دیدار و گفت وگو کردند.
در ابتدای این نشست، دکتر محمد حیدری با اشاره به تاریخچه شکل گیری جهاددانشگاهی و آثار و برکات تلاش‌های چهل ساله این نهاد انقلابی گفت: یکی از مهمترین فعالیت های آموزشی، فرهنگی و بین بخشی جهاددانشگاهی کشور تلاش در جهت مهارت‌یابی دانشجویان برای حضور در بازار کار است که در همین زمینه صدها هزار نفر در این زمینه آموزش دیده‌اند.
وی با ذکر این مطلب که امروزه لاپاروسکوپی توسط جهاددانشگاهی قم به فعالان این عرصه در استان تدریس می شود، گفت: این خدمات تخصصی اگر در این فضا آموزش داده نشود در سیستم آموزشی رایج انجام نمی شود؛ پرورش یازده هزار کمک پرستار توسط جهاددانشگاهی که همگی آنها جذب مراکز درمانی شدند از جمله خدمات اخیر جهاددانشگاهی است.
وی عنوان کرد: در عرصه‎هایی چون پیوند صنعت و دانشگاه نیز خدمات شایانی انجام شده است تا محصولات دانشگاه به کالا یا خدمت مبدل شود؛ راه اندازی صنایع مهمی که در کشور وجود نداشت و یا حل کردن مشکلات صنایع مختلف از کارکردهای جهاددانشگاهی در سالهای پس از انقلاب بوده است.
حیدری اظهارکرد: ساخت دکل های نفتی و بارگیری نفت و اصلاح سیستم آلودگی هوا در کارخانجات کشور و طراحی وساخت اسمولوزیشن و... از جمله فعالیتهایی است که جهاددانشگاهی در کشور انجام می دهد؛ در عرصه پژوهش، نیز پژوهش‌ها از صفر آغاز می شود و تا رسیدن به قله های علم پیش می رود؛ در بحث سلول های بنیادی نیز جهاد کاملا بنیانگذار این بحث بود و رهبر معظم انقلاب نیز همیشه به نیکی از این تحولات یاد می کنند.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: پژوهشگاه های تخصصی صنعتی و علوم پایه جهاددانشگاهی از معتبرترین مراکز پژوهشی کشور به شمار می روند که کارهای سنگینی در کشور انجام داده اند؛ طراحی و ساخت و اجرا و اصلاح تصفیه خانه های فاضلاب از تخصص های پژوهشگاه علوم پایه جهاددانشگاهی است که این تخصص کاملا در استان قم مورد نیاز است و جهاددانشگاهی نیز حاضر است این تخصصی که با سالها تلاش علمی جهادگران متخصصی که با دانش روز ایجاد شده است را در خدمت استان قراردهد.
وی گفت: جهاددانشگاهی قم با راه اندازی نشست‌های عش آل محمد(ص) سعی دارد که مشکلات عمده استان قم را با فعالیت بین بخشی با حضور نهادهای مسئول و سرمایه گذار و بهره بردار و فعالان و کارشناسان علمی بررسی کرده و تا حصول نتایج محسوس این تلاش را ادامه دهد؛ در این عرصه اقلیم استان قم، بافت های فرسوده، ساخت و ساز، امنیت وشهرسازی و... مورد توجه قرار گرفته است.
در ادامه این نشست دکتر میرزایی رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی با ذکر این مطلب که این پژوهشکده با 7 گروه علمی فعالیت می کند گفت: فعالیت هایی که این مراکز علمی دنبال می کنند جزو خلاهای جدی کشور بود که خوشبختانه همیشه مورد عنایات مقام معظم رهبری نیز واقع شده است.
وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه های جهاد در مراکز علمی پژوهشی خود آن است که این پژوهش ها را به صحنه کاربرد و عمل بیاورد؛ مثلا در کشور لکه های نفتی زیاد داریم که آلودگی های نفتی تولید می کند و این مسایل مونیتور می شود و در آینده قطعا ما را با مشکلات زیست محیطی و حتی بین المللی و اقتصادی مواجه خواهد کرد.
وی تصریح کرد: این لکه های نفتی امروزه ده ها سال انباشته شده اند ولی جهاددانشگاهی قم از چندسال پیش با اجرای طرح موفق بیولوژیکی خود از طریق باکتری های نفت خوار واجرای یک سیستم علمی روزآمد این مکان را به یک باغ سرسبز مبدل کرده است؛ این کار به حدی قوی انجام شد که کشورهایی چون کره جنوبی نیز برای بازدید از آن به منطقه جنوب کشور رفتند.
رئیس پژوهشکده علوم پایه کاربردی بیان کرد: جهاددانشگاهی در زمان جنگ تلاش های گسترده ای برای حل مشکلات فنی و مهندسی و الکترونیکی و فناوری های جدید انجام داد که به قول شهید ستاری که همیشه با احترام خاصی از جهاد یاد می کردند اگر جهاددانشگاهی در زمان جنگ نبود تمام فانتوم های ما زمین گیر شده بود؛ آن نسل جوان دانشجو که سال اول و دوم خود را طی کرده بودند امروز به بدنه اصلی علمی کشور مبدل شده ‌ اند.
وی با اشاره به ساخت اولین پهبادهای نوین کشور توسط جهاددانشگاهی گفت: ساخت فرستنده های صداوسیما از جمله فعالیت های خوبی است که در جهاددانشگاهی انجام شده است و حتی این فرستنده ها صادر می شود؛ ساخت گیت های کنترل، قطعه سازی و ساخت دکل های حفاری و.... از جمله فعالیت های علمی جهاددانشگاهی بوده است.
تصفیه خانه های فاضلاب به اندازه هزینه بالایی که برای آن شد کارایی ندارند
در ادامه این نشست، مهندس رحمان نیای بیان کرد: خوشبختانه جهاددانشگاهی با حضور جوانان مومن و متدین و پژوهشگر و خدوم در اموری که متاسفانه کشور ما با خلا علمی در آن مواجه بود سعی می کند که این خلاها را به بهترین شکل پر کند.
وی با اشاره به هزینه بالای ارزی انجام پروژه تصفیه خانه فاضلاب قم، افزود: تصفیه خانه فاضلاب قم با هزینه بسیار بالایی از نظر ارزی ساخته شد و تجهیزات این تصفیه خانه از بهترین شرکت های اروپایی تامین شد ولی امروز آنچنان که باید و شاید فعال نیست و قطعا اگر کارهایی که قرار بود در زمینه تصفیه آب و استفاده در کشاورزی و بیوگازها و.. داشته باشد را ندارد.
وی تصریح کرد: شهر قم شهری است که در محاصره کویر است و هر ساله کویر در مناطق مختلف پیشروی میکند؛ مشکلات ریزگردها و.. هم شهر را درگیر خود کرده است؛ اگر چنین طرح هایی با موفقیت و با حضور نهادهایی چون جهاددانشگاهی انجام شود که ما از این حضور استقبال میکنیم قطعا می توانیم در آینده بر این مشکلات فائق آییم.
مدیرکل دفتر فنی استانداری بیان کرد: امروزه جوانان ما در همین استان مصالحی ساخته اند که می توان کارایی بسیار بهتری از آسفالت داشته باشد که بنده از آن نیز استقبال کردم چون باید به جوانان مستعد و خوش فکر مجال بدهیم تا بتوانیم با بهره وری بیشتر از خلاقیت آنها به خوبی استفاده کنیم.
در نهایت مقرر شد نشست کارشناسی و تخصصی به منظور ارایه نوع مشارکت جهاددانشگاهی در حل مشکلات این تصفیه خانه برگزار شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/35728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود