عصر قم

آخرين مطالب

رئیس سازمان صنعت و معدن :

قم چهاردهمین استان کشور در حوزه صنعت است اقتصادی

قم چهاردهمین استان کشور در حوزه صنعت است
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم – ایرنا – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: این استان با وجود وسعت کم به دلیل داشتن 2 هزار و 380 واحد تولیدی و ایجاد اشتغال برای 53 هزار تن در این بخش، چهاردهمین استان کشور در حوزه صنعت است.
به گزارش ایرنا، محمود سیجانی عصر دوشنبه در جلسه شورای مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت و تشکل های صنفی قم با حضور حسن یونس سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، افزود: تاکنون 680 میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی قم اختصاص یافته است و این روند برای تقویت جایگاه صنعت استان همچنان ادامه دارد.
وی بیان کرد: استان قم به دلیل نزدیکی به بازارهای مهم مصرف و جمعیت زائر پذیر، موقعیت بسیار ویژه ای برای استقرار صنایع مواد غذایی دارد که در این زمینه مشوق های خوبی به سرمایه گذاران ارائه می شود.
وی ادامه داد: قم برای استقبال از صنایع خودروسازی موقعیت خوبی دارد، چرا که بسیاری از واحدهای تکمیل زنجیره تولید خودرو همچون صنایع قطعه سازی در شهرک های صنعتی استان، به فعالیت می پردازند.
سیجانی گفت: هدف گذاری ما در این است که در سال های آینده صنایع پیشرفته و کم آب بر با سرمایه گذاری دولت و مشارکت بخش خصوصی در استان قم مستقر شود.
وی افزود: قم از نظر قابلیت های معدنی نیز وضعیت بسیار مناسبی دارد و 2 درصد معادن کشور در این استان قرار گرفته است که بسیاری از آن ها راهبردی می باشند.
وی ادامه داد: دریاچه نمک یکی از ذخایر راهبردی مهم کشور در حوزه مواد معدنی است که سرمایه گذاری در آن می تواند، ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالایی را برای استان به ارمغان آورد.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: یکی از مهمترین مشکل های استان در بخش معدن، خام فروشی مواد استخراج شده از معادن است که در همین زمینه اقدام های لازم برای استقرار واحدهای فرآوری مواد معدنی در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به وجود 40 هزار واحد صنفی در قالب 63 اتحادیه در قم، افزود: این تعداد واحد صنفی در استان موقعیت مطلوبی را برای گردش اقتصادی بالا در بخش تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم به وجود آورده است.
سیجانی همچنین با بیان این که طرح ضیافت برای استقبال از ماه مبارک رمضان در قم اجرا می شود، ادامه داد: نمایشگاه های فروش فوق العاده برای تامین اقلام مورد نیاز مردم در روزهای آینده برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای اجرایی ساختن شعار سال و حمایت از کالای ایرانی، افزود: در همین رابطه بر روی اصناف و بخش عرضه کننده کالاهای استان تمرکز و مشوق های خوبی برای توزیع کنندگان کالای ایرانی، فراهم شد.
وی در رابطه با وضعیت صادرات کالاهای تولید شده نیز گفت: سال گذشته این استان با رشد 20 درصدی، 210 میلیون دلار صادرات داشته و این به غیر از رقم صادرات کالاهای تولید شده در قم از سایر گمرکات کشور، است.
همچنین در این جلسه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم، گفت: سال گذشته 198 هکتار زمین در شهرک های صعتی استان به واحدهای سرمایه گذار واگذار شد که خود نشان دهنده فضای امید بخش در این عرصه است.
امیر طیبی نژاد، افزود: قم به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد 18 استان کشور ونزدیکی به پایتخت به عنوان مهمترین بازار مصرف کشور، موقعیت ویژه ای برای حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی دارد.
وی ادامه داد: تلاش برای کاهش دادن قیمت تمام شده محصول، از جمله مهمترین عواملی است که می تواند موقعیت حضور کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی را بیش از پیش فراهم کند.
قم در حال حاضر دارای 7 شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، شهاب، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) -قنوات- و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و 4 ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، دستجرد و طغرود است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه گفت: افزایش نیافتن نرخ نان در سال های اخیر علاوه بر ایجاد مشکل در بخش تامین بازار، مشکل های متعددی را برای نانوایان استان به وجود آورده است.
امیر محمدی چهر بیان کرد: در قم با مشکل کیفیت آرد هم مواجه هستیم و با وجود این که از نظر شرکت غله کیفیت آرد و نان مناسب است، اما نانوا ها می گویند ما نمی توانیم آن را به عمل آوریم.
وی ادامه داد: مردم قم علاقه خاصی به نان سنگک دارند و بیشتر واحدهای نانوایی استان به این نوع نان اختصاص پیدا کرده است، همچنین قم در پخت نان سنگک، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر 900 نانوایی در سطح استان قم فعالیت می کنند که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.
همچنین در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت های فوق العاده قم برای تولید فرش دستباف، گفت: 90 درصد فرش دستباف قم صادراتی است و در صورت حمایت می تواند درآمد سرشاری را برای استان به ارمغان آورد.
وی بیان کرد: 40 هزار تن در این بخش مشغول فعالیت هستند و با بهره برداری از نمایشگاه دایمی فرش دستباف در قم تحرک خوبی در این زمینه ایجاد خواهد شد.
طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم نزدیک عوارضی آزادراه قم - تهران با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در این استان، در زمینی به مساحت 10هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال 1389 است که در سال های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافت.
قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از 90 درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود، سالانه به طور متوسط 40 هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود 10 میلیون دلار فرش از استان صادر می شود.
27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالیشویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200 عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.
اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با 500 خانوار قالیباف زیر پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف است، کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم نیز 700 خانواده قالیباف را زیرپوشش دارد.
وی ادامه داد: قم در زمینه تولید مبلمان نیز موقعیت ممتازی دارد و بیش از 6 هزار تن در این بخش مشغول فعالیت هستند و تولیدات آن ها به بازارهای داخلی و بین المللی صادر می شود.
در این جلسه مسئولان بخش های مختلف سازمان صنعت، معدن و تجارت قم و نمایندگان تشکل های صنفی استان با حسن یونس سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون آخرین وضعیت اقتصادی کشور به گفت و گو پرداختند.
7405/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/33240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد