آخرين مطالب

به مناسبت 9 اردیبهشت، روز ملی روانشناس و مشاور؛

رشته ای علمی و جذاب، حرفه ای تخصصی و کارآمد علمي

رشته ای علمی و جذاب، حرفه ای تخصصی و کارآمد

  بزرگنمايي:

قم آنلاین -
اگرچه درسطح ملی افرادی هستند که سعی می کنند روانشناسی را به عنوان یک علم وارداتی مطرح و آن را آسیب مطرح کنند با این وجود روانشناسان به واسطه بهره گیری از رویکردهایی که در آن جنبه های فرهنگی لحاظ می‌شود توانسته اند این نقد را به خوبی پاسخ دهند.
چند سالی است که به واسطه تصویب شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، نهم اردیبهشت، روز تصویب نهایی قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، به عنوان روز روانشناس و مشاور در سراسر کشور گرامی داشته می شود؛ نوشته حاضر به مناسب این روز به رشته تحریر در آمده است.
 اگرچه روانشناسی به مثابه رشته علمی در ایران تاریخچه ای کوتاه دارد، در این مدت کوتاه، روانشناسی به واسطه فرایندها و خروجی هایش جایگاه خاصی را احراز کرده است، به طوری که تعداد انجمن های علمی، گروه های دانشگاهی، آزمایشگاه های تاسیس شده، پژوهش های انجام شده، مقالات منتشر شده، کتاب های ترجمه و تالیف شده در گرایش های مختلف روانشناسی در خور توجه و حتی قابل رقابت با خیلی از کشورهای منطقه است.
 اگرچه به دلیل نیازهایی، برخی از گرایش های کاربردی روانشناسی بیش از بقیه گرایش ها در معرض دید و توجه قرار گرفته است اما روانشناسی با وجود بیش از 50 گرایش محض و کاربردی در سطح جهانی و قریب 10 گرایش در سطح ملی، تنوعی از نیازهای وسیع جامعه و انسان ها را پوشش داده است به طوری که الان بسیاری از آحاد جامعه، دستگاه های دولتی و سازمان های خصوصی، بدون دریافت خدمات روانشناسی در ایفای نقش های خود با مشکلاتی مواجه می شوند.
 اگرچه همانند هر رشته علمی، در روانشناسی نیز تمرکز بر درون رشته بوده است، با این وجود، داد و ستدهای علمی در خور توجهی بین روانشناسی و دیگر رشته های علمی نظیر عصب شناسی، جامعه شناسی، علوم پزشکی، ایمنی شناسی و ... صورت گرفته است به طوری که هر کدام از این رشته‌های علمی با حذف دروندادهایی که از روانشناسی داشته اند با کاستی جدی مواجه می شوند؛ هرچند عکس آن نیز صادق است.
 اگرچه روانشناسی هنوز به مرحله پارادایم نرسیده است اما در سطح جهانی نظریه های علمی مطرح شده در روانشناسی در حال نزدیک شدن به همدیگر هستند به طوری که به عنوان مثال رویکردهای شناختی رفتاری و رویکردهای تحلیلی در درون خود بده بستان های قابل توجهی دارند و حاصل آن در سطح ملی در تعاملات علمی بین رویکردها و فعالان آنها به خوبی مشهود است.
 اگرچه به دلیل جذاب بودن روانشناسی، زمینه برای پدیدآیی شبه علم در حوزه روانشناسی وجود داشته است، با این وجود علاوه بر تلاش ها در سطح جهانی، در سطح ملی نیز تلاش های زیادی در حال انجام است تا روانشناسی مرزهای خود را با شبه علم تفکیک نماید.
 اگرچه درسطح ملی وجود مشکلاتی نظیر درآمد پایین باعث تردید هایی در ورود به این رشته به ویژه برای پسران شده است با این وجود اقبال به روانشناسی در خور توجه است به طوری که تعداد افراد با رتبه های بالا که روانشناسی را به رشته هایی نظیر پزشکی و حقوق ترجیح داده اند هرساله رو به افزایش است.
 اگرچه درسطح ملی افرادی هستند که سعی می کنند روانشناسی را به عنوان یک علم وارداتی مطرح و آن را آسیب مطرح کنند با این وجود روانشناسان به واسطه بهره گیری از رویکردهایی که در آن جنبه های فرهنگی لحاظ میشود توانسته اند این نقد را به خوبی پاسخ دهند.
 اگرچه مشکلاتی جدی در آموزش روانشناسی در برخی از دانشگاه ها وجود دارد، دانشگاه هایی که فاقد ملاک هایی نظیر داشتن استاد کافی و مرتبط هستند، با این وجود در مجموع، روانشناسان ایرانی، مورد توجه خاص استادان دانشگاه های دیگر کشورها قرار می گیرند که خبر از ظرفیت های خوب اعم از دانشگاهی و فرادانشگاهی در روانشناسی ایران است.
 اگرچه گاهی شرایطی موجب می شود افرادی سوءاستفاده کننده که حتی روانشناس نیستند و یا از تخصص لازم و مرتبط برخوردار نیستند در میان عموم مردم مخاطب پیدا می کنند، با این وجود، خوشبختانه با افزایش روزافزون آگاهی مردم به تدریج جای این افراد غیرعلمی افراد علمی جایگزین می شوند.
 اگرچه آسیب هایی نظیر استقرار افراد به جای ارکان و به تبع آن آسیب های اداری و عدم شفافیت مالی در سازمان نظام روانشناسی گزارش می شود که برای اعضای سازمان نگرانی هایی ایجاد می کند، با این وجود، به واسطه وجود ظرفیت هایی در درون سازمان نظام و نیز وجود انجمن های علمی، دانشگاه ها و استادان برجسته که خاستگاه پدیدآیی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده اند امید می رود به زودی از این آسیب ها پیشگیری شود و حرفه روانشناسی با قدرت تمام بتواند برای استیفای حقوق روانشناسان و مراجعان آنها به پیش برود.
روانشناسی در ایران، با وجود کاستی ها و چالش هایی با قوت به پیش می رود و هم اینک در کاهش رنج انسان ها و حل بسیاری از معضلات جامعه، نقش تعیین کننده ای ایفا کرده است.
روز 9 اردیبهشت، روزملی روانشناس و مشاور، بر همه متخصصان، پژوهشگران، دانش آموختگان و دانشجویان عزیز روانشناسی گرامی باد.
یادداشت: حمید پورشریفی، دانشیار روانشناسی سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کارگاه "آنچه در دوران نامزدی و شناخت باید بدانیم" برگزار شد

جمعیت سالمندان قم 2 برابر می شود

گردهمایی فعالان گردشگری معنوی در استان قم

حضور 11هزار شرکت‌کننده در جشنواره قرآن و حدیث المصطفی

ضرورت تاسیس علم "نشانه های قرآن"

انقلاب اسلامی قم را به کانون فعالیت های علمی تبدیل کرد

آغاز پویش مطالعاتی کتاب های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

علوم روز و پزشکی با باورهای دینی جدایی ندارد

دانش فنی اعضای نظام مهندسی ساختمان تقویت شود

طرح تحول نظام سلامت همچنان با قدرت دنبال خواهد شد

تلاش برای افتتاح بیمارستان هزارتخت‌خوابی شهر قم در سال آینده

درصد بالای موفقیت درمان ناباروری در مرکز جهاددانشگاهی

پیگری طرح کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی توسط جهاددانشگاهی

موفقیت درمان نازایی در مرکز تخصصی جهاددانشگاهی بالاتر از سطح جهانی است

‌‌‌‌‌65 درصد روستاهای قم به شبکه فیبر نوری متصل می شوند

تربیت 200 حافظ قرآن کریم در حوزه علمیه قم

رصد 75 هزار دانش‌آموز توسط بنیاد نخبگان

لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان، جهت تعیین اولویت های توسعه ای استان

دانشگاه فرهنگیان قم قطب دبیری آموزش الهیات

نخبگان: از ظرفیت علمی قم در راستای خودکفایی کشور استفاده شود

اولویت استانداری قم حمایت از شرکت های دانش بنیان است

نسل جدید پارک های فناوری در کشور ایجاد می شود

نسل جدید کارآفرینان اقتصاد کشور را شکوفا می کنند

آموزش عالی در قم همزاد انقلاب است

200 نرم افزار توسط مرکز کامپیوتری نور برای معرفی مراجع و علما تولید شد

خوب، بد، زشت « طرح مدام» / شعاری بدون همراهی دانش‌آموزان

مدیرکل حوزه استاندار از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم بازدید کرد

وزارت علوم از تخصصی و بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها حمایت می‌کند

تجهیزات پزشکی مرکز جامع سلامت دستجرد قم رونمایی شد

آیا نوع مزاج بر زندگی زناشویی تاثیر دارد؟

فرایند شناسایی و جذب طلاب استعداد برتر جامعه‌الزهرا(س)

برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان با حضور 2 هزار و 257 نفر در قم

2 هزار دانشجو در هفت دانشکده پزشکی قم تحصیل می کنند

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می تواند موجب رشد فناوری کشور شود

دانشگاه پشتوانه ای مستحکم برای حل مشکلات قم

نتایج مطالعات مراکز پژوهشی باید به بهبود زندگی مردم کمک کند

دانشگاه و صنعت یکدیگر را باور کنند

پژوهش های دانشگاهی باید کاربردی باشد

همایش کتاب سال حوزه پاسخ محکمی به منفی بافان است

تولید علم مورد نیاز انقلاب مهمترین رسالت حوزه و دانشگاه است

برگزاری کارگاه بین المللی "آشنایی با ایران امروز" با حضور 40 تن از اساتید دانشگاهی دنیا

پایه‌های دوازدهم با ظرفیت 85 درصدی به شرط معدل و بدون آزمون وارد دانشگاه می‌شوند

نقاط مشترکی میان جهاددانشگاهی و اوقاف در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی وجود دارد

لزوم هدایت وقف به سمت فعالیت‌های علمی و پژوهشی

گرم یا سرد؟مزاج خود را بشناسید‍!

تعاملات میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه گسترش یابد

پذیرش دانشجویان در دانشگاهها به اندازه نیاز کشور باشد

وحدت حوزه و دانشگاه نقشه های دشمن را بی اثر می کند

پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در دستور کار جهاد دانشگاهی است

تعیین قطعی جنسیت فرزند در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم