عصر قم

آخرين مطالب

کالای ایرانی در پیچ و خم های جذب مشتری اجتماعی

کالای ایرانی در پیچ و خم های جذب مشتری
  بزرگنمايي:

قم آنلاین - روزنامه شاخه سبز قم در شماره روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه مطلبی با عنوان«کالای ایرانی در پیچ و خم های جذب مشتری » را به قلم زهره مهر نوروزی منتشر کرد.
در این مطلب می خوانیم:
فروشگاه پر بود از مشتریانی که غالب برای خرید جهیزیه آمده بودند خانم جوان چادرش را کمی جلو تر می کشد ومی گوید : نه آقا از این مارک نه ؟
فروشنده دست از تبلیغ کالایش برمی دارد و می گوید: خانم مارکی که شما می خواهید چند درصدی بالاتر است مشکلی ندارید،زن کارت بانکی را از کیفش بیرون می آورد ومی گوید: نه مشکلی نیست.
سلایق متفاوت بود هرکس مارکی می خواست تعداد اندکی بودند که مشتری برندهای ایرانی باشند. در فاصله ای سر صحبت را با خانم که مارک خارجی می خواست سر صحبت را باز کردم.
مشکل او داماد خوانواده بود که قید کرده بود همه جهیزه عروس باید برند خارجی باشد.
وی مهمترین علت عدم گرایش هموطنان کیفیت پایین اجناس می داند و تصریح می کند : همه ما معتقدیم به اینکه باید کالای ایرانی تهیه کنیم اما وقتی کیفیت پایین است ترجیح می دهیم که غیر ایرانی بخریم .
خانم حکیمی یکی دیگر از مشتریانی است که به این فروشگاه آمده می گوید: بدون غلو کیفیت کالای ایرانی قابل مقایسه با کالای خارجی نیست. کالای خارجی عوامل تشویق زیادی برای مشتری در نظر می گیرند و به مشتری دروغ نمی گویند. به طور مثال اگر جشنواره ای برگزار می کنند و تخفیف ویژه و هدیه ویژه می دهند هم تخفیف به صورت آنلاین است و هم هدیه در همان زمان به مشتری داده می شود. این در حالی است که کالای ایرانی به مشتری دروغ می گوید. به طور مثال اگر قرار است جشنواره ای برگزار و تخفیفی به مشتری بدهد، پس از آنکه مشتری برنده می‌شود در همان لحظه هدیه او را پرداخت نمی کند. همین مسئله باعث نارضایتی مشتری می‌شود و خدمات این تولید کننده را با تولید کننده خارجی مقایسه و رغبتش از خرید کالای ایرانی کم می شود.
کالای ایرانی وضعیت مطلبوبی در بازار ندارد
آقای فراهانی که فروشنده کالای ایرانی است، در پاسخ به اینکه آیا وضعیت فروش کالای داخلی مناسب است می گوید: وضعیت نامطلوبی در بازار وجود دارد. مشتری به جای خرید کالای ایرانی بدون گارانتی ترجیح می دهد یک لوازم برقی یا آشپزخانه خارجی را با قیمت کمی گران تر خریداری کند، اما به ازای آن مدت زمان طولانی تر با دل آرام از آن استفاده کند.
خانم فرهادی نیز درباره مصرف کالای ایرانی می گوید: بسیاری از تولید کنندگان ما به دلیل نداشتن اعتماد به بازار مصرف کالای خود را با برند خارجی به فروش می رساند. این مسئله ای است که باعث بی اعتمادی مشتری هم می شود. به عبارت دیگر مشتری می گوید اگر کالای ایرانی کیفیت خوبی داشت که با برند خارجی به فروش نمی رسید.
این خانم جوان به گران بودن کالای ایرانی بی کیفیت اشاره می کند و می افزاید: برخی تولیدکنندگان در جریان نوسانات مختلف اقتصادی در کشور از کیفیت کاسته اما قیمت را افزایش داده‌اند. این مسئله مهمی است که باعث کاهش تعداد مشتریان آن برند ایرانی می شود.
کیفبت کالاهای ایرانی پایین است
خانم عباسی می‌گوید: نداشتن کیفیت مهم‌ترین دلیلی است که به سمت کالای ایرانی نمی روم. وظیفه اصلی تولید کننده جلب رضایت مشتری است.در حال حاضر وضعیت رفاهی مردم با مشکل روبرو است، به همین دلیل ترجیح می‌دهد به جای اینکه چندبار کالای ایرانی را خریداری کند، یک کالای خارجی با کیفیت مطلوب تهیه کند.
وی به نبود تولید چادر مشکی در کشور اشاره می‌کند و ادامه می دهد: متأسفانه در کشور ما تولید چادر مشکی وجود ندارد. با وجود اینکه یک کشور اسلامی هستیم اما تولید چادر مشکی نداریم و تمام چادرهای ما وارداتی از کشورهای امارات و ژاپن و سایر کشورهاست . در حالی که می‌توانیم تولید داخل با کیفیت مطلوب به مشتری عرضه کنیم.
کالای ایرانی فاقد خلاقیت است
آقای صادقیان یکی از شهروندان قم که در واکنش به این پرسش که آیا کالای ایرانی خریداری می کنید می گوید: به دنبال برند خاصی نیستم. اگر جنس ایرانی کیفیت داشته باشد حتماً‌ خریداری می کنم اما متاسفانه در کالای ایرانی تنوعی وجود ندارد.
صاددقیان در ادامه یکی از دلایل عدم اقبال مصرف کنندگان به کالای ایرانی را نبود خلاقیت و زیبایی طرح و نقش می داند و می افزاید: تولید کنندگان ایرانی هیچ گونه خلاقیتی در تولیدات خود به کار نمی برند.
وی بیان می‌کند: فرزندانم که هنگام خرید از جنس ایرانی ناراضی هستند و دلیل آنها صرفاً نداشتن جذابیت و زیبایی است. تولید کنندگان باید این موضوع را مد نظر قرار ندهند.
مسئولان هم به خاطر نبود کیفیت ایرانی نمی خرند
خانم محمدی کارمند است . بااین حقوق معاش می کند ولی تأکید می‌کند که از نظر مالی در شرایط مطلوبی نیستم، اما ترجیح می‌دهم کالای ایرانی تهیه نکنم وی ادامه می دهد: کالای ایرانی خریدن پول هدر دادن است. برای فرزندانم اگر یک شلوار خارجی بخرم مدت طولانی می تواند از آن استفاده کند . اما کالای ایرانی اینگونه نیست.
وی اظهار می‌کند: مسئولان هم به خاطر نبود کیفیت ایرانی مصرف نمی‌کنند. بنابراین استفاده از کالای ایرانی اگر باید در سطح فرهنگ سازی باشد ابتدا باید از مسئولان آغاز شود. اگر قرار است همه تشویق به خرید کالای ایرانی شوند تولید کنندگان باید کیفیت خود را بالا ببرند.
تولید کنندگان ایرانی باید سلیقه مصرف کننده راهم در نظر بگیرند
آقای وروانی یکی از مشتریانی بود که به اتفاق دختر و همسرش برای تهیه جهیزیه آمده بود بیان می کند: کالای ایرانی نه طرح و نقش زیبایی دارد و نه کیفیت دارد، از نظر صرفه مادی هم گاهی از کالای خارجی گران تر است. در چنین شرایطی ترجیح می دهم کالای مشابه خارجی بخرم. قبول دارم که خرید کالای ایرانی به نفع کشور است . اما در شرایطی که با بحران اقتصادی روبرو هستم ترجیح می دهم کالای خارجی بدهم چون دیگر دخترم از درو همسایه و فامیل خجالت نمی کشد .
وی تاکید می کند: اگر تولید کنندگان داخلی به مصرف کننده دقت می کردند بی شک دیگر با مشکل کمبود مشتری و عدم ماستقبال مواجه نمی شدند.
وحید پناهی دانشجوی کارشناس ازشد صنایع غذایی می گوید: کسانی که تولیدات خارجی را مصرف می کنند، می گویند تولید ملی نتوانسته به لحاظ قیمت و کیفیت نیازهایشان را برآورده کند. برخی این خرید ها را اصلا عاقلانه نمی دانند. در پاسخ به این رویکرد باید گفت:"گرچه در ظاهر و در کوتاه مدت به طور حتم مضر خواهد بود؛ اما آنچه در سال های اخیر مردم به آن دعوت شده اند، اهمیت دادن به استقلال اقتصادی کشور و توجه به آینده و نتایج بلندمدت این امر است.
به نظر می رسد که هنوز کالاهای ایرانی در پیچ وخم های جذب مشتری موفق نبوده است اگر ما می خواهیم در زمینه حمایت از کالای داخلی موفق شویم باید براساس سلیقه وذائقه مخاطب تولید کنیم ضمن اینکه در نظر داشته باشیم که درمقابل تولیدکنندگان داخلی رقیبان قدری وجود دارند
برای اینکه به مردم خدمت کنیم نیاز به درس ‌های آکادمیک و اصطلاحات مدیریتی خاص نیست
محمود نوابی معاون وزیر ورئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در همایش حمایت حقوق مصرف کنندگان گفت: برای اینکه به مردم خدمت کنیم نیاز به درس‌های آکادمیک و اصطلاحات مدیریتی خاص نیست بلکه اگر بدانیم حق الناس بر حق الله ترجیح دارد کارها به سامان می‌شود.
نوابی با اشاره به اینکه تولید و مصرف لازم و ملزوم یکدیگرند، گفت: گذشت آن دورانی که مصرف کننده را مصرف شونده محسوب کرده و هر کالایی را که خواستیم به او تحمیل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید حس خوب خرید کالا را به مردم انتقال دهیم گفت: پس گرفتن کالایی که مورد رضایت مردم نیست باید رایج شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با دفاع از عملکرد وزارت صنعت در ارتقای اوضاع خدمات پس از فروش در سال‌های اخیر، افزود: الآن به تولید کنندگان می‌گوییم خدمات قبل، حین و پس از تولید را رعایت کنند وگرنه به زودی از گردونه رقابت تجارت خارج می‌شوند.
یادمان باشد مردم ژاپن سال ها دروازه کشورشان را به ورود کالای خارجی بستند و از اجناس ژاپنی خریدند که اغلب موارد اما همین عزم ملی و جمعی این ملت، آنان را در علم و صنعت به نقطه ای رساند که دنیا برابر آن ناچار به تعظیم شود.
/8138/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/29514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک