عصر قم

آخرين مطالب

کارشناس مسائل خاورمیانه: بحران سوریه یک جنگ رسانه ای است سیاسی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - کارشناس مسائل خاورمیانه و سوریه با اشاره به نقش رسانه ها در جنگ نرم گفت: حوادث سوریه پیش از آنکه نبرد نظامی باشد نبرد رسانه ای بوده است.
  حسن شمشادی  در آیین «رونمایی از مستند هفده با موضوع زندگی شهید مدافع حرم حسن کریدی» در سالن سینما آیه مرکز اسلامی هنر قم، اظهار داشت: هیچ کشوری را نمی توان در جهان یافت که سلاحی داشته باشد که بی وقفه و به صورت 24 ساعته شلیک کند، اما رسانه تنها سلاحی است که این کار را انجام می دهد.
وی با بیان این که آن روزی که کسی در سوریه در خیابان نبود، جنگ رسانه ای بود، افزود: در این جنگ رسانه ای به طور طبیعی جبهه مقاومت از نظر نیروی انسانی و امکانات در اقلیت بود، اما با همین اقلیت سعی کرد صدای خود را به گوش حق طلبان و مردم منطقه برساند.
شمشادی، بخشی از این کار رسانه ای را مستندسازی دانست و افزود: مرکز ارتباطات و امور رسانه ای جریان مقاومت اسلامی نجبا در این راستا تلاش زیادی کرد و از نخستین روز شکل گیری این جنبش، فعالیت های چشمگیری داشته و از عملیات هایش هزاران ساعت فیلم تهیه کرده است.
جنبش مقاومت اسلامی نجبا یکی از گروه های شبه نظامی تشکیل دهنده حشد شعبی عراق است که از گروهی به نام عصائب اهل الحق منشعب شده و تا کنون نیز با همین نام در صحنه سیاسی عراق حضور دارد، شیخ اکرم الکعبی در حال حاضر دبیرکل آن است.
وی با اشاره به آغاز حوادث و بحران سوریه در حدود 80 ماه پیش و تنها چند ماه پس از شروع حوادث تونس، مصر، لیبی، بحرین و یمن افزود: در آن زمان رسانه های عرب زبان به صورت شبانه روزی خبر از انقلاب مردم سوریه می دادند.
شمشادی با بیان این که این رسانه ها شعله و جرقه ای را در راس محور مقاومت روشن کردند و آتش به جان مردم سوریه انداختند، افزود: موج سواران موج هایی را ایجاد کردند و بر آن سوار شدند و از آن فیلم گرفته و در شبکه های خود پخش کردند و اسم آن را نیز انقلاب مردم سوریه نام نهادند.
وی با اذعان به این که اخباری که در رسانه های یاد شده در مورد حوادث سوریه منتشر می شد، با واقعیت تفاوت داشت، افزود: خیلی ها در عرصه بین الملل و منطقه تصور کردند، واقعیت سوریه در حقیقت انقلاب مردم این کشور است و خیلی ها نیز موضع گیری و سنگ اندازی کردند.
وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب، خطی را برای ما ترسیم کردند، افزود: این خط را مردانی بصیر از ایران و منطقه به خوبی دریافتند و در راهی گام نهادند، که در نهایت دفاع از حریم اهل بیت نامیده شد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این که افراد زیادی از ملیت های مختلف در این راه شهید، جانباز و مفقود شدند افزود: یکی از مردان بصیر، شهید 17 ساله حسن کریدی بود، همه این مردان بزرگ بصیر و آگاه هستند، اما عده ای در فضای مجازی در ایران، عراق، سوریه و لبنان شایعه و تشکیک می کنند.
شمشادی اضافه کرد: عده ای در فضای مجازی در راه، هدف، ایمان و عقیده تشکیک می کنند و وقتی بحث از دفاع از حریم اهل بیت می شود، می گویند سوریه و بعد عراق چه ربطی به ما دارد.؟
وی افزود: آنها درنیافتتد که تهدید بزرگ جهان اسلام با ایجاد بحران در سوریه و عراق به فرصتی بزرگ تبدیل شد.
کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که دشمن وقتی در سوریه زمین گیر شد، بحران را به عراق کشاند و داستان سقوط شهرها و مناطق این کشور شکل گرفت، افزود: دشمن تصور کرد چون نیروهای عراقی در سوریه مشغول جنگ هستند، به آسانی بغداد را فتح می کند و دولت عراق نیز سرنگون می شود، غافل از این که مردان مردی که از عراق به سوریه رفتند در درون عراق ریشه دارند.
وی با یادآوری این که میلیون ها تن از مردم عراق اعم از شیعه، سنی و مسیحی پس از اشغال کشورشان توسط داعش با یک فتوای مرجع تقلید دست به سلاح بردند و در صفی واحد مقابل دشمنی مشترک ایستادند، افزود: همه شهدای مدافع حرم شور و شعور حسینی دارند و می دانند که ولی امر مسلمین چه گفته است و دفاع از حریم اهل بیت مرز نمی شناسد.
وی گفت: آنهایی که در هدف شهید کریدی و دیگر شهدای مدافع حرم تشکیک می کنند، فلسفه اسلام، بعثت پیامبر(ص)، تعالیم اسلامی، قرآن، قیام عاشورا و لشکر72 تن امام حسین را نمی شناسند و این برای ما یک درس است، چراکه اگر نگاهی به این لشکر کنیم، به خوبی متوجه می شویم که دفاع از حریم اهل بیت، رنگ، مرز و نژاد نمی شناسد.
** کارگردان مستند هفده نیز در این آیین با اشاره با ویژگی خاص شهید کریدی افزود: این شهید مانند سایر همسالان خود می توانست وقت خود را در زمین بازی و یا پشت رایانه و با بازی های رایانه ای بگذراند، ولی به خاطر این که دغدغه دین داشت و بواسطه اعتقادات و مقدسات خود زمین بازی را رها نمود و اسلحه به دست گرفت و در سن 14 سالگی نبرد را آغاز کرد.
حجت الاسلام محمد حاجی مقصودی افزود: به طور حتم بین نوجوانی که در زمین بازی ساعت های خود را سپری می کند و نوجوانی که برای دفاع از دین کاری انجام دهد تفاوتی زیادی وجود دارد.
وی افزود: امروز به برکت تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی امثال شهید کریدی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف زیاد است.
** مسئول مرکز ارتباطات و امور رسانه ای جنبش مقاومت اسلامی نجبا نیز در این آیین با بیان این که این مرکز به تازگی فعالیت های سیاسی، رسانه ای و فرهنگی در جمهوری اسلامی انجام می دهد، افزود: فارغ از اقدام های سیاسی، در باب هنر و رسانه نیز با هدف صدور فرهنگ غنی انقلاب اسلامی آثار فاخری از سوی این دفتر تولید و ارائه شده و به زبان های مختلف نیز ترجمه و در صف انتشار قرار گرفته است.
علی شاکر افزود: جدیترین این آثار نخستین موزیک ویدیو فارسی مقاومت اسلامی عراق است که در آینده از سوی این مرکز منتشر خواهد شد، که این اثر علاوه بر زبان فارسی، شامل زبان های عربی، انگلیسی و عبری نیز است.
جدیدترین مستند فارسی جنبش مقاومت اسلامی نجبا با موضوع زندگی و شهادت یک نوجوان مدافع حرم عراقی به نام شهید حسن کریدی که در سال 2015 در شهر لاذقیه سوریه به خیل عظیم شهیدان مدافع حرم پیوست، همزمان با سالروز تولد این شهید و با حضور نمایندگان جنبش مقاومت اسلامی عراق، یمن، بحرین و خانواده آن در قم رونمایی شد.
این مستند 17 دقیقه ای زندگی نوجوان شهید مقاومت اسلامی نجبا را از زبان خانواده، دوستان و همرزمان شهید روایت می کند و از نکته های قابل توجه آن استفاده از تصاویر شهید حسن الکریدی در میدان جنگ است.
 

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/27011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم