عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله مکارم شیرازی:

قم از نظر کار فرهنگی باید الگویی برای شهرهای دیگر باشد فرهنگی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم- آیت الله ناصر مکارم شیرازی ازمراجع تقلید با تاکید اهمیت کارفرهنگی درجامعه، گفت: جریمه و چیزهای بازدارنده درجایگاه خود نیاز است اما درحوزه‌های مختلف، کار فرهنگی ضروری است؛ دراین رابطه قم باید الگویی برای شهرهای دیگر باشد.
به گزارش ایرنا ازشهرداری ، وی عصر دوشنبه در دیدار سقائیان نژاد شهردارقم افزود: اگر کار فرهنگی شود مردم در حفظ شهر، تامین نظافت شهر، توسعه فضای سبز و... همراهی و کمک خواهند کرد.
وی ادامه داد: در روایت داریم که اسلام هفتاد و چند باب است که یک باب آن در خصوص جلوگیری از آلوده کردن جاده‌ها و معابر است؛ یکهزار و 400 سال قبل اسلام این دستور را داده است در حالی که امروز تازه برخی به این فکر افتاده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: کار فرهنگی و تبلیغاتی در حوزه اصلاح الگوی مصرف بسیار موثر است و باید از این ظرفیت برای توجیه مردم استفاده کرد.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: شهرداری با مردم بیش از همه دستگاه‌ها سر و کار دارد و اگر آنان به شهرداری کمک کنند کار بسیار آسان‌تر خواهد شد و این بجز با فعالیت های فرهنگی محقق نخواهد شد؛ گروه‌های کارشناسی باید در این زمینه فکر کنند و راهکار بدهند تا شهروندان از نظر فرهنگی توجیه شوند.
وی تیم فعلی مدیریت شهری قم را موفق خواند و گفت: امیدواریم در سال 97 شاهد توفیقات بیشتری در عرصه خدمت به مردم در شهرداری باشیم.
وی گفت: قم متعلق به جهان اسلام و تشیع و ماوراء کشور است؛ آبروی این شهر آبروی شیعه است و مشکلات آن نیز مشکلات عالم تشیع است؛ علاوه بر ظرفیت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه، قم خاستگاه انقلاب است و هرچه خدمت به این شهر شود به جا است.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه دولتمردان باید موقعیت قم را با توجه به ظرفیت‌های آن شناخته و متناسب با آن رفتار کنند اظهار کرد: مشکلاتی که در روند کار شهرداری وجود دارد باید با نمایندگان مردم در مجلس مطرح شود و باقی شهرداری‌هایی که دچار این مشکلات هستند نیز مطالب را مطرح کنند تا بالاخره دستتان به جایی برسد.
این مرجع تقلید اذعان کرد: اگرچه دولت دستش خالی است اما می‌تواند در فضاهایی که ضرورتی ندارد بودجه را به سمت فضاهایی که ضروری است سوق دهد.
وی گفت: مدیران قم می‌توانند رساتر از شهرهای دیگر مشکلات را فریاد کنند و نباید از پیگیری رفع مشکلات مایوس شد؛ به هر اندازه‌ای پیگیری‌ رفع مشکلات به نتیجه برسد به جا است.
آیت‌ الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری کارهای بسیار خوبی درشهر قم انجام داده است گفت: برنامه‌ هایی که درآینده دارید بسیار بهتر از گذشته است اما باید دقت کنید که ظرفیت‌های قم به خوبی به کار گرفته شود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: بلوار پیامبر اعظم ظرفیت خوبی است که هم می‌تواند مشکلات مالی شهرداری را حل کند هم آبرویی برای شهر قم باشد که در حال حاضر متروک باقی مانده است.
بلوار پیامبر اعظم(ص) بر اساس یک مسیر کاملا مستقیم به طول هفت کیلومتر از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران و عرض 300 متر اجرا شده که در چشم ‌انداز خود مسیری مدرن دارای گذرهای عابر پیاده شکیل، خطوط تراموا، مسیر عبور کندرو و تندروی خودرو و دوچرخه است که اطراف آن را ساختمان ‌هایی مدرن و در عین حال هماهنگ با اصول معماری اسلامی و با کاربری ‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، تفریحی و تجاری درنظر گرفته شده است.
این مرجع تقلید با اشاره به وضعیت فرودگاه قم تصریح کرد: قم اگر دارای فرودگاه باشد چهره آن تغییر خواهد کرد؛ اگر این شهر فرودگاه آبرومندی داشته باشد ظرفیتی ویژه برای شهر ایجاد خواهد شد.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.
ساخت این فرودگاه درحال حاضر متوقف است.
وی با اشاره به اینکه پردیسان بدون برنامه ساخته شده است گفت: الزامات شهرنشینی در پردیسان پیش‌بینی نشده است؛ این شهر بسیار عظیم است و نیازمند فضاهای خدماتی چون بازار، فضای سبز، بیمارستان و... است و باید فکری برای این منطقه شود.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ساختمان‌های نیمه‌کاره موجود در شهر قم اذعان کرد: این ساختمان‌ها که بعضا در خیابان‌های اصلی مرکز شهر است چهره خوبی ایجاد نکرده و بعضا هم اینقدر زیاد است که مشتری لازم را نیز ندارد؛ باید در ساختمان‌سازی ظرفیت شهر را در نظر گرفت.
وی اضافه کرد: فرهنگی که در ساخت و سازها بر عده‌ای بساز و بفروش حاکم شده که اسکلت را می‌سازیم و سپس باقی آن را مشتری‌ها پرداخت می‌کنند مناسب نیست و باید کمی در ارائه مجوز به آنها سخت‌گیری شود و زمان برای تکمیل این پروژه‌ها قائل شد.
این مرجع تقلید بااشاره به پروژه‌های شهرداری در اصلاح و بهسازی ورودی‌های شهر گفت: باید ورودی‌های قم آبرومندتر از امروز باشد و درآن تقدس قم مشخص باشد.
6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/25863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

صادرات کفش نمدی از قم با اروپا

آغاز اصلاح نقاط حادثه خیز محور راهجرد به سلفچگان

قم قهرمان مسابقات اسب سواری

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

شعرخوانی دختر شیرین زبان

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

50 درصد از 700 تن زباله تولیدی در قم قابلیت دفن مستقیم ندارند

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

کشف ماده مخدر از نوع تریاک در محور تهران قم

نگرانی از انباشت 20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم

استان قم ظرفیت خوبی در حوزه ورزش دارد

قم رکوردار آلودگی هوا / شاخص کیفی 19 شهر سالم و پاک ثبت شد

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

مهارت آموزی ورزشی 18 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در قم

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد