عصر قم

آخرين مطالب

اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها در قم، هدف دولت برای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - استان قم از جمله قطب های دانش محور کشور به شمار می آید که حجم بالایی از افراد جویای کار در آن را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند؛ به همین علت اشتغال دانشگاهیان در مجموعه های دانش بنیان از جمله مهمترین برنامه های مسئولان استان برای دستیابی به توسعه پایدار است.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر افزایش چشمگیر تعداد دانش اموختگان دانشگاهی و نیاز آنان به حضور در فعالیت های اقتصادی و کسب درآمد به عنوان مهمترین دغدغه دولت در حوزه اشتغال محسوب می شود؛ از طرف دیگر ظرفیت اشتغال در بخش های دولتی محدود است و نمی تواند به عنوان یک راهکار پایدار تلقی گردد.
در چنین شرایطی، آسان ساختن شرایط حضور شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی یک امر ضروری است و از طریق آن می توان سرمایه لازم برای جذب نیروی انسانی تحصیل کرده را تامین کرد.
ایجاد فرصت اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی در اولویت برنامه های اقتصادی مسئولان استان قم است تا بخش تولید استان از توانمندی های نیروی انسانی کارآمد استفاده کند، به همین منظور تلاش شده است تا ظرفیت بخش های اقتصادی قم با عبور از حالت سنتی به صورت تخصصی پایه ریزی شود و ظرفیت پذیرش دانش آموختگان دانشگاهی را داشته باشد.
** پایه ریزی اشتغال دانش بنیان در صنعت قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت و گو با ایرنا، افزود: اکنون در قم 53 هزار و 800 تن در 2 هزار واحد صنعتی مشغول به فعالیت هستند و صنعت قم با استفاده از فناوری های روز دنیا، صنعتی جوان و آینده دار به حساب می آید.
محمود سیجانی گفت: وجود دانشگاه های متعدد و دانش آموختگان مستعد کار در این استان باعث شده است بیشتر واحدهای صنعتی استان با استفاده از دانش روز تجهیز شوند تا ظرفیت به کارگیری نیروی انسانی متخصص را داشته باشند.
وی با اشاره به ایجاد 600 فرصت شغلی جدید طی سال جاری در بخش صنعت استان قم، افزود: در ایام الله دهه مبارک فجر امسال پنج طرح صنعتی با اعتبار 125 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 193 تن در استان قم به بهره برداری رسید که همه آن ها دانش بنیان و دارای بخش تحقیق و توسعه بودند و توانستند نیروهای دانش آموخته دانشگاهی را جذب کنند.
وی ادامه داد: شهرک های صنعتی استان قم به دلیل نزدیکی به پایتخت (بزرگترین بازار فروش کشور)، دسترسی آسان به راه های ارتباطی سراسری، وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و وجود زیرساخت های مناسب، بهترین امکان را برای استقرار صنایع مادر و پیشرفته همچون صنایع خودرو سازی دارند که می تواند تعداد بسیار زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی را در حوزه مهندسی جذب کند.
80 هزار دانشجو در 50 واحد دانشگاهی استان قم مشغول به تحصیل هستند. درحال حاضر 2 هزار و 389 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان قم وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 100 واحد صنعتی فعال هستند و محصول تولیدی خود را به بازار عرضه می کنند.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
** ایجاد هشت هزار فرصت شغلی جدید در استان قم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفت و گو با ایرنا، تاکید کرد: بر اساس آمار ارائه شده توسط دستگاه های مختلف استان در سال جاری هشت هزار و 162 فرصت اشتغال جدید به صورت مستقیم در قم به وجود آمده است.
مصطفی کاویانی افزود: هدف گذاری اشتغال استان در سال 96 ایجاد 14 هزار و 800 شغل است که برای رسیدن به این وضعیت، تمام توان دستگاه های اجرایی استان با همکاری بخش خصوصی بسیج شده است.
وی با بیان پایین بودن نرخ بیکاری دانش اموختگان دانشگاهی در استان قم نسبت به میانگین کشوری، ادامه داد: نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی در استان قم 13.7 درصد و در سطح کشور 20 درصد است که می توان گفت آنها در زمینه اشتغال نسبت به کل کشور وضعیت بهتری دارند.
وی با اشاره به اشتغال بیش از 333 هزار تن در استان قم بیان کرد: حدود 42 هزار تن نیز در قم در جست و جوی شغل هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم همچنین گفت: در سال جاری 21 طرح اشتغال روستایی با اعتبار 800 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 600 تن، برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل استان معرفی شد.
وی با اشاره به این که پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی در راستای حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار از محل منابع صندوق توسعه ملی از اول بهمن ماه آغاز شده است؛ بیان داشت: این مبلغ از طریق بانک های عامل و صندوق کارآفرینی امید به اشخاص حقیقی وحقوقی غیردولتی درجهت ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار تن جمعیت پرداخت می شود.
وی افزود: در این طرح متقاضی ایده خود را برای ایجاد اشتغال در مناطق مورد هدف به دستگاه های اجرایی ارائه می دهد و طرح از نظر توجیه فنی در کمیته فنی تسهیلات توسعه روستایی مورد بررسی قرار می‌ گیرد و نتیجه تایید طرح به متقاضی اعلام می ‌شود.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی قم ادامه داد: نرخ سود تسهیلات توسعه روستایی 6 درصد برای روستاها و مناطق عشایری و 10 درصد برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای با جمعیت زیر 10هزار نفر است.
وی بیان داشت: سامانه http://kara.mcls.gov.ir به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان است، از این رو از تمامی متقاضیان درخواست می شود قبل از درخواست تسهیلات و تصمیم گیری برای ارائه طرح، پیوست های ضمیمه بویژه دستورالعمل اجرایی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را در این سامانه مورد مطالعه قرار دهند تا بتوانند با آگاهی بیشتر از خدمات آن بهره مند شوند.
**جوانان تحصیل کرده در طرح کارورزی شرکت کنند
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی قم همچنین با اشاره به این که جوانان تحصیل کرده که هنوز بیکار هستند، می توانند با ثبت نام در سایت کارورزی به مدت 6 ماه مشغول به کار شده و تجربه کسب کنند، گفت: با وجود مزایای این طرح از جمله دریافت گواهی نامه فنی و حرفه ای، بیمه مسئولیت و اعطای کمک هزینه، استقبال جوانان دانش آموخته از این طرح مطلوب نیست.
وی همچنین با اشاره به تصویب 640 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی فراگیر و بیش از 10 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی گفت: در طرح جدید اشتغال روستایی بیش از 710 میلیارد ریال به استان قم اختصاص داده شده است که این تسهیلات در روستاها و شهرهای کمتر از 10 هزار تن پرداخت می شود.
** ایجاد اشتغال برای 7600 تن در بخش گردشگری قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: در سال جاری یک هزار و 752 تن در بخش های مرتبط با گردشگری استان مشغول به کار شدند.
عیسی رضایی با بیان این که ایجاد شغل در بخش گردشگری به هزینه ای بسیار کمتر از بخش صنعت و کشاورزی نیاز دارد، ادامه داد: از بانک های عامل می خواهیم در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید به خصوص در بخش تامین سرمایه ثابت همکاری لازم را با واحدهای اقتصادی فعال در بخش گردشگری داشته باشند.
وی با اشاره به حوزه های جدید گردشگری همچون گردشگری سلامت، گفت: به طور میانگین در هر سال 2و نیم میلیون گردشگر سلامت به استان قم سفر می کنند که با تقویت این بخش می توان برای دانش آموختگان دانشگاهی اشتغال پایدار و تخصصی ایجاد کرد.
رضایی بیان کرد: 13 طرح گردشگری به مناسبت دهه مبارک فجر با سرمایه گذاری 52 میلیارد و 500 میلیون تومان و اشتغالزایی 350 تن در استان قم به بهره برداری رسید.
وی افزود: برای اجرای این طرح ها تنها در 2 مورد به میزان 60 میلیارد ریال از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شد و بقیه طرح ها توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است.
وی بیان داشت: در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری در قم به صورت کلی 460 مورد تاسیسات گردشگری و اقامتی وجود دارد ضمن این که از سال 92 تاکنون 134 مجموعه احداث کرده ایم که باعث افزایش سه هزار و 515 مورد تخت های پذیرایی و گردشگری به ارزش چهار هزار و 160 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای سه هزار تن شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: درحال حاضر 60 طرح سرمایه گذاری با ایجاد اشتغال برای هفت هزار و 600 تن و افزایش هشت هزار تخت در استان در حال اجراست که نیاز به 9 هزار میلیارد ریال تسهیلات دارد.
**اختصاص 285 میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان کمیته امداد قم
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در گفت و با ایرنا، بیان کرد: درسال جاری 285 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات مربوط به خوداشتغالی ویژه مددجویان استان قم مصوب شد که سرانه هر وام 200 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای یک هزار و 539 تن است.
اکبر میرشکار با بیان این که اشتغالزایی مهم ترین شاخص اقتصاد مقاومتی است، افزود: خانواده های تحت پوشش با وام خوداشتغالی که دریافت می کنند می توانند مشغول به کار شده و کسب درآمد کنند.
وی با اشاره به این که امسال کمیته امداد جهش خوبی در زمینه توانمندسازی خانواده ها داشته است، افزود: در مهرماه سال گذشته، 17 هزار و 289 خانوار مستمری بگیر کمیته امداد قم بوده اند که 10 میلیارد ریال در ماه مستمری دریافت می کردند، در حالی که در آذرماه امسال این تعداد به 15 هزار و 396 خانوار کاهش یافته و میزان مستمری نیز هشت میلیارد و 900 میلیون ریال شده است.
میرشکار گفت: خانواده های تحت پوشش با استفاده از وام های خوداشتغالی بیش از 10 کارگاه خیاطی که 80 تن را مشغول به کار کرده، راه اندازی نموده اند و در همین راستا یک کارگاه تولید کفش برای آقایان راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: زمانی که خانواده ها اطمینان می کنند که از طریق دریافت تسهیلات و اشتغال، درآمد مناسبی برایشان حاصل می شود، با کمیته امداد همکاری می نمایند و پس از گذشت مدتی می توانند با درآمد حاصل شده از زیر چتر حمایتی کمیته خارج شوند.
وی اضافه کرد: امسال هشت هزار تن با همکاری سازمان فنی و حرفه ای زیر پوشش کلاس های رایگان مهارت آموزی این نهاد قرار گرفته اند که دوره های آموزشی 2 هزار و 100 تن تکمیل شده و گواهی لازم را دریافت نموده اند.
مدیرکل کمیته امداد قم با بیان این که عمده افراد زیر پوشش کمیته امداد در مناطق روستایی سالمندان بالای 70 سال هستند، گفت: برای جوانان روستایی تحت پوشش که در سن فعالیت قرار دارند، طرح های دامپروری و کشاورزی با همکاری دهیاران و بخشداران اجرا شده است.
مجموع افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قم 35 هزار و 223 تن، از جمله سه هزار و 634 دانش آموز، 770 تن دانشجو، سه هزار و 469 تن زنان سرپرست خانوار زیر 50 سال و یک هزار و 240 تن نیز افراد دارای بیماری صعب العلاج هستند.
**تصویب 12 طرح اشتغالزایی روستایی با اعتبار 148 میلیارد ریال در قم
همچنین مدیرکل امور روستایی استانداری قم در گفت و گو با ایرنا، افزود: پس از بررسی های انجام شده در کمیته های تخصصی ستاد اشتغال استان، پرداخت تسهیلات به 12 طرح با اعتبار 148 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 191 تن با همکاری بانک های عامل به تصویب رسید.
سجاد چهرگانی با اشاره به این که دولت در راستای ایجاد اشتغال، درآمد و تولید برای روستاییان برنامه های خاصی را دنبال می کند، گفت: برای ایجاد هر فرصت شغلی پایدار در مناطق روستایی به طور میانگین به 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است و در سال آینده اشتغال روستاییان در دستور کار اصلی مسئولان استان قرار دارد.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
درپایان می توان گفت تحقق بیش از هشت هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم طی یک سال در قم و برنامه های گوناگون دولت برای ایجاد اشتغال از پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به متقاضیان در شهرها و روستاها با درنظرگرفتن اعتبارهای دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان، می تواند نویدبخش ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف باشد.
هر یک فرصت شغلی به صورت مستقیم، به طور میانگین چهار فرصت شغلی غیر مستقیم نیز ایجاد می کند، در این حالت اگر میزان اشتغال درنظر گرفته شده برای سال آینده استان قم 20 هزار فرصت شغلی باشد می توان امیدوار بود که شرایط کسب درآمد برای 80 هزار تن فراهم شود و این موضوع با توجه به سیاست های دولت در حوزه اشتغال، امری ممکن و قابل اجراست.
استان قم سرشار از جاذبه های گردشگری مذهبی است و سالانه بیش از 20 میلیون تن از سراسر ایران و جهان به این استان سفر می کنند، به گفته مسئولان اقتصادی قم بخش گردشگری و خدمات با بیش از 50 درصد گردش مالی بالاترین ظرفیت را برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال پایدار دارد که باید از این مساله برای رونق اقتصادی این استان و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در بخش های ارائه دهنده خدمات گردشگری بیش از پیش استفاده کرد.
7405/ 1175

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/22645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

روند دمای هوای قم تا اواسط هفته آینده افزایشی است

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403

تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم

واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 6 اردیبهشت

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

13 خیابان بن‌بست قم بازگشایی شد

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تو که با عاشقان درد آشنایی

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد