آخرين مطالب

آیین اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در قم برگزار شد علمي

آیین اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در قم برگزار شد

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم – ایرنا – آیین اختتامیه چهارمین دوره کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اهداء سومین دوره از جوایز جهانی علوم انسانی اسلامی روز پنجشنبه با قرائت پیام آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در سالن همایش های رسول اکرم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در پیام آیت الله سبحانی آمده است: خداوند از انسان می خواهد که در آیات آفاقی به عنوان نشانه های حکمت در تبین خداوند تفکر و تدبر کنند تا از این طریق حق و حقیقت را بشناسند و بدانند که این جهان باطل بنا نشده است، بلکه خلقت آن هدفمند است.
پیام حاکیست: همچنین خداوند همه مخلوقات را در نهایت اطمینان آفریده است و نظم و قانون مشخص به عنوان سنت های الهی بین آنها قرار داده است، البته این که خداوند خالق همه هستی است منافاتی با اصل سببیت در نظام هستی ندارد که بعضی از موجودات علت وجود بعضی دیگر هستند؛ خداست که به خورشید و ماه گرمی و درخشندی عطا کرده، یعنی آنها را علت گرمی و درخشندگی قرار داده و باد را علت حرکت دانسته است.
پیام ادامه یافته است: اگر در دانش بشری ثابت شد که باد علت حرکت ابر یا خورشید روشنایی است و یا علت رفع فلان مرض فلان دارو است، این به معنای انکار ماورا طبیعت نیست، بلکه کشف رابطه بین موجودات عالم است و در واقع کشف سنت ها و قوانینی است که خداوند در خلقت قرار داده است.
در این پیام آمده است: اما متاسفانه از بعد از رنسانس در جهان غرب به دلیل تسلط تجربه گرایی و مادی گرایی برخی علوم تجربی را چه در علوم طبیعت و چه در علوم انسانی در مقابل ارتباط با ماورا طبیعت دانستند؛ به گونه ای که اگوست کنت، فیلسوف فرانسوی و موسس مکتب پوزیتیویسم اعلام داشت که اکنون دوران تجربه است و دوران اعتقاد به خدا سپری شده است.
پیام ادامه یافته است: برخی دیگر برای خوشنودی الاهیون نظریه دیگری مطرح کردند و آن این که خدا معاد، وحی و عالم غیب را بر اساس نگاه مادی و تجربه گرایانه بنا کرده است، از این جهت خسارت های زیان باری مورد توجه جامعه بشری و دانشگاهی قرار گرفته است که باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
در این پیام آمده است: علوم اسلامی و انسانی یعنی حقایق و قوانین انسان آنچنان که وجود دارد مورد مطالعه قرار بگیرد نه به گونه تحریف شده آن؛ بر اساس منابع اسلام، انسان خلیفه خدا بر روی زمین است که با حجت الهی آفریده شده است و باید در آیات الهی و انفسی به تفکر بپردازد تا روشن گردد که همه موجودات آیات و مخلوقات خداوند حکیم تواناست.
پیام حاکیست: امیدوارم همه شما عالمان در انجام مسئولیت محوله موفق و موید باشید؛ اینجانب از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش عظیم و همه اساتید و فرهیختگان حاضر تشکر می کنم، خداوند به همه ما توفیق فهم آیات الهی را عنایت کند، از همه مسئولان مراکز محترم علمی و دانشگاهی می خواهم که مساله علوم اسلامی و انسانی را جدی گرفته، تا متفکران و دانشمندان بر اساس مبانی درست به نظریه پردازی بپردازند تا علوم انسانی در جایگاه صحیح و درست خود قرار گیرد.
** بیانیه سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی
همچنین در این آیین بیانیه سومین جایزه جهانی علوم انسانی قرائت شد؛ در این بیانیه آمده است: پس از حمد و شکر خدای متعال به خاطر نعمت عظیم و غیرقابل وصفِ اسلام و تعالیم نورانی و حیات بخش آن، درود می‌فرستیم بر رسول گرامی اسلام و آل طیبین و طاهرین او و برترین و خالصانه‌ترین سلام‌ها را تقدیم می‌کنیم به محضر مقدس و منور حضرت ولی الله الاعظم(عج).
بیانیه ادامه یافته است: همچنین گرامی می‌داریم یاد و نام بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی «قدس سره» و شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای حوزه و دانشگاه؛ و سلام صمیمانه خود را تقدیم می‌کنیم به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی».
بیانیه حاکیست: کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی مفتخر است تا اعلام نماید، با تلاش های عالمانه اساتید و پژوهشگران نخبه حوزه و دانشگاه، و شکوفایی تدریجی ظرفیت های آشکار و پنهان در این میدان، روز به روز شاهد تقویت بنیان های علوم انسانیِ اسلامی و ارائه نظریات و نوآوری های قابل اعتنا در این عرصه می باشیم که مهم ترین نشانه بر قوت این نظریه ها، مقاومت آنها در برابر نقدهای روشمند جامعه علمی می باشد.
بیانیه ادامه یافته است: با این وصف، این کمیته بر خلاف تصور اولیه، در این دوره نیز مانند دوره های قبل، ضمن مواجهه با شمار قابل توجهی از نظریه پردازان، با کار دشواری در زمینه انتخاب و معرفی نظریه پردازان برتر روبرو گردید. البته با عنایت به فلسفه وجودی این جایزه، کمیته اعطای جایزه به انتخاب افرادی اهتمام دارد که فراتر از ارائه یک یا چند نظریه ممتاز، صاحب تلاش های متنوعی باشند که سرجمع به پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی و افزایش دارایی های علمی آن در رشته های کلیدی کمک نموده و جامعه علمی بتواند با اتکاء به ظرفیت های آنان، به راه خود بهتر از گذشته ادامه دهد.
در این بیانیه آمده است: کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در مراسم سومین دوره که امروز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و در حضور شماری از اساتید پیش کسوت حوزه و دانشگاه برپا می‌شود، موفق شد پس از بررسی‌های چند مرحله‌ای، که نظام‌نامه جایزه آن را مقرر داشته است، و همچنین در مواردی، مراجعه به آراء جمعی از اساتید برجسته علوم انسانیِ اسلامی، در نهایت سه تن از نظریه‌پردازان را شایسته دریافت جایزه در این دوره تشخیص دهد.
بیانیه ادامه یافته است: استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، در رشته فلسفه علوم اجتماعی، که علاوه بر خدمات ارزشمند در عرصه‌های آموزشی و تألیف آثار متعدد و برجسته به خصوص در عرصه فلسفه علم دینی، به طور خاص موفق شده‌اند ضمن ارائه دیدگاهی پیشرو و راهگشا در خصوص تعیین مناسبات اسلام و علوم اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان ایندو ارائه نمایند.
بیانیه حاکیست: استاد ارجمند حسن سبحانی در رشته اقتصاد اسلامی که ضمن تقویت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامی در ایران، و ارائه نقدهای قوی نسبت به نظام اقتصاد لیبرال، و همچنین پایه گذاری رشته اقتصاد اسلامی و پرورش شاگردان فراوان در این عرصه، موفق شدند به پیشرفت رشته اقتصاد اسلامی کمک قابل توجهی نمایند.
در این بیانیه آمده است: استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در رشته فلسفه علوم انسانیِ اسلامی که علاوه بر ترویج گفتمان علوم انسانیِ اسلامی، و تألیف آثار علمی مفید و ممتاز در زمینه فلسفه علوم انسانیِ اسلامی، به طور خاص موفق شدند در تقویت و تکمیل لایه های زیرین تفکر بنیادی علوم انسانیِ اسلامی و تبیین آن برای جامعه علمی، دیدگاه های برجسته ای را ارائه نمایند.
بیانیه حاکیست: علاوه بر این، کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی تصمیم گرفت در این مراسم، با افتخار از جناب استاد طه عبدالرحمن از کشور مراکش به خاطر ارائه دیدگاه های ممتاز و تحول آفرین در عرصه معنا شناختی و فلسفه زبان، و برقراری ارتباط بین این حوزه و اندیشه سیاسی اسلام، که سرجمع به تثبیت تفکر علوم انسانیِ اسلامی در جهان اسلام منجر شده تقدیر نموده و لوح سپاس خود را به ایشان تقدیم نماید.
** همچنین دبیرعلمی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در این آیین گفت: کمک به نقش آفرینی جوانان در عرصه نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی ضروری است؛ از همین رو به دنبال تاسیس مرکز جوانان نخبه علمی در قلمرو علوم انسانی اسلامی خواهیم بود.
عطاءالله رفیعی آتانی، افزود: برای تولید علوم انسانی باید از معارف قرآن کریم استفاده کنیم، از این رو نظریات علوم انسانی باید از فلسفه اسلامی بهره مند شود.
وی بیان کرد: تولید علوم انسانی مبتنی بر قرآن راهی است که در این دوره حیات انسان و اسلام و با استفاده از فرصت نطام اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است.
وی ادامه داد: چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور 40 مرکز علمی و حوزوی با ارائه 80 مقاله و با حضور دانشگاهیان و حوزویان در آبان ماه جاری در تهران برگزار شد.
رفیعی آتانی گفت: انتشار مجموعه مقالات کنگره اول در پنج جلد حاوی 90 مقاله برگزیده، مجموعه مقالات گنگره دوم در هفت جلد حاوی 114 مقاله تایید شده و کنگره سوم از 97 مقاله در قالب 6 جلد از جمله دستاوردهای دوره های گذشته کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی است.
وی بیان کرد: برای تحکیم ارتباط با اندیشمندان سایر کشورهای جهان و ترجمه علوم انسانی اسلامی در جامعه بین الملل، مجله اسلامیک هیومنیتز Islamic humanities در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.
** حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه یکی از دریافت کننده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در این آیین گفت: باید به دنبال یک روش شناسی جدید در علوم انسانی باشیم، چراکه روش های اجتهادی فعلی تنها می تواند انسان مطلوب را توصیف کند در حالی که بسیاری از حوزه های علوم انسانی توصیف انسان محقق است.
وی بیان کرد: در علوم انسانی در کنار توصیف انسان مطلوب باید به فکر ایجاد نهادها و ساختارهای جدید در جامعه نیز باشیم تا الگو سازی ما کامل باشد.
وی ادامه داد: برای نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی اسلامی فرد باید مجتهد باشد اما این به معنای این نیست که تنها حوزویان باید این کار را انجام دهند.
خسروپناه گفت: شناخت بسیاری از حوزه های اجتماعی در علوم انسانی اسلامی نیازمند تحقیقات میدانی و ورود دانشگاهیان به عرصه نظریه پردازی است.
وی بیان کرد: با انتشار اثری با عنوان « گفتارهایی در فقه و فلسفه علوم اسلامی و انسانی » به مدیریت تحول در این حوزه از علوم و نقش هر یک از حوزویان و دانشگاهیان در تکامل آن پرداخته است.
همچنین سید سعید زاهد، رئیس کمیسیون جامعه شناسی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در معرفی شخصیت و اندیشه حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دریافت کننده سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به عنوان نظریه پرداز برجسته فلسفه علوم اجتماعی بیان کرد: وی با جریان های فکری تاریخ ایران آشنایی کامل دارد و در آثار خود به معرفی ریشه های این جریان های فکری پرداخته است.
وی افزود: ایشان با فلسفه دنیای غرب به خوبی آشنایی دارد و می تواند میان این اندیشه ها با حکمت اسلامی به خوبی مقایسه انجام دهد.
وی ادامه داد: باز تعریف مفاهیم حکمت متعالیه بر اساس وضعیت فعلی جامعه نیز از دیگر کارهای شاخص علمی حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا است.
حسن سبحانی استاد دانشگاه تهران و دیگر برگزیده سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی نیز در این آیین گفت: در سال های اخیر فعالیت های گسترده ای پیرامون اقتصاد اسلامی انجام شده است که نشان دهنده توجه محققان مسلمان به این شاخه از علوم انسانی اسلامی است.
وی با اشاره به این که اگر فعالیتی در جای خود انجام نشود نشان بی عدالتی در جامعه است، افزود: در جامعه ای که بر اساس آموزه های اسلام، در آن شکوفایی علمی و فناوری شکل گرفته باشد و عدالت، محور فعالیت ها باشد، دیگر فقر و مشکل های اقتصادی جایگاهی ندارد.
همچنین در این آیین هادی بیگی مترجم آثار طه عبدالرحمن اندیشمند مراکشی و نظریه پرداز علوم انسانی اسلامی، بیان کرد: اساس دغدغه این اندیشمند اتحاد کل امت اسلامی و جلوگیری از تفرقه گرایی است.
وی بیان کرد: این اندیشمند در برابر تمدن غرب حالت تهاجمی دارد و به دنبال پاسخ گویی به مسائل روز جامعه اسلامی است.
وی با اشاره به این که احکام اسلامی در اندیشه طه عبدالرحمن جایگاه ویژه ای دارد، ادامه داد: در اندیشه این متفکر روح تمدن اسلامی در عمل به احکام دینی ایجاد می شود و بدون آن هیچ مفهومی کامل نخواهد بود.
آیین اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اهداء سومین دوره از جوایز جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد؛ همچنین در این آیین از اندیشمندان برگزیده در حوزه علوم انسانی و اسلامی تجلیل به عمل آمد و آنها به بیان دیدگاه های علمی خویش پرداختند.
470 مقاله توسط دبیرخانه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی دریافت گردید که از این تعداد 280 مقاله در جریان برگزاری کنگره ارائه و 100 مقاله نیز منتشر شد.
7405/ 1175




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برگزاری کنفرانس بین‌المللی مهندسی پزشکی در دانشگاه شهاب‌دانش

بزرگداشت علامه طباطبایی 19تا30 آبان/مجمع‌عالی حکمت اسلامی پاتوقی برای تجمیع اساتید و محققین

آغاز ثبت نام جشنواره «قرآن و عترت» دانشگاه علوم و معارف قرآن

اساسنامه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم تصویب شد

افسردگی کودکان چگونه التیام می‌یابد؟

تولد نخستین نوزادان مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی قم

تمدید مهلت ارسال آثار به سوگواره ملی "سفر تا صفر"

پایان‌نامه‌های دانشجویی باید منجر به حل گره‌های بخش خصوصی و دولت شود

تهدید جدی آسیب به زیرساخت‌های قم براثر فرونشست زمین

قم رتبه چهارم کنکور را کسب کرد

دانش آموز قمی رتبه اول کنکور زبان را کسب کرد

شرکت درکارگاه‌های آموزشی لازمه موفقیت مدیران

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی قم و اداره کار امضاء شد

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی قم و اداره کار امضاء شد

مهمترین مساله زمانه، «حق مدار» یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دین‌داری است

آغاز نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم در آموزش و پرورش

گسترش همکاری اداره کل تعاون و جهاددانشگاهی قم در حوزه اشتغال/فعالیت 1065 تعاونی در قم

ارتباط صنعت و دانشگاه موجب پیشرفت کشور می‌شود

کارگاه آموزشی "نظریه‌ها، مدل‌ها، الگوها و تکنیک‌های بهره‌وری درکسب وکارهای تعاونی"

لزوم افزایش بهره‌وری نیروی کار در دانشگاه‌ها

سالن سپید دانشگاه قم؛ همیار آموزشی روشندلان

بازدید نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم

اهتمام جدی برای رفع مشکلات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی

داروی گیاهی به تنهایی در درمان سرطان موثر نیست

بیش از 12 هزار تن در دوره های فنی و حرفه ای شرکت کردند

پایان نامه های دانشجویان با هدف رفع مسائل قم تدوین شود

اعلام فراخوان عضوگیری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم

همکاری حوزه علمیه خواهران با جشنواره ملی مهدویت

برگزاری نشست علمی "گردشگری و انسان دینی معاصر" در قم

تحصیل بیش از 5 هزار دانشجو در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

اختلالات یادگیری، چالش جدی برخی کودکان

عضویت بیش از 1500 دانشجو در شعب دانشگاهی جهاددانشگاهی قم

افتتاح و رونمایی از یادمان شهدای گمنام دانشگاه باقرالعلوم(ع)

تنوع مخاطب در جهان معاصر رسالت حوزه را سنگین می‌کند

تحصیل 50 هزار طلبه از 110 ملیت در جامعه المصطفی

آغاز سال تحصیلی جامعه‌المصطفی از 4مهر/تجلیل از طلاب نخبه جامعهالمصطفی‌

23.6 درصد جامعه نشانه هایی از اختلال روانی دارند

کاروان تجهیزات ورزشی راهی مدارس محروم قم شد

توسعه دانشگاه های تک جنسیتی مورد تایید وزارت علوم است

تحصیل 250 هزار دانش آموز قمی در 1400 واحد آموزشی

لزوم ایجاد نگاه آینده‌نگر، راهبردی و مسئله محور به شهر

افزایش32درصدی فضای آموزشی دانشگاه صنعتی قم

افراد غیرآکادمیک نباید در تصمیمات دانشگاه تاثیر بگذارند

طرح آمایش دانشگاه‌ها به سود آموزش عالی کشور است

راه اندازی واحد مونیتورینگ امواج مغزی بیماران مبتلا به صرع

استانداری قم با دانشگاه فنی کشور تفاهم نامه امضا کرد

دستگاه های اجرایی از ظرفیت نخبگان قم استفاده کنند

ماهواره تحقیقاتی ایران بهمن ماه امسال به فضا پرتاب می شود

پنجمین گردهمایی مشاوران و اعضای حقیقی نظام صنفی، رایانه ای استان قم برگزار شد

حوزه انقلابی هرگز سکولار نبوده است