آخرين مطالب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه:بر نقد اثباتی اشکالی وارد نیست علمي

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه:بر نقد اثباتی اشکالی وارد نیست

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انواع نقد درمتون دینی و فقهی گفت: به تعبیرعلمای اعلام، نقد یا ثبوتی و یا اثباتی است و نقد اثباتی به دلیل اینکه فرد دنبال پاسخ و توجیه شدن یک موضوع و یا مطلب می باشد، اشکالی بر آن وارد نیست.
آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نقد اسلام، قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص) وائمه اطهار (ع) نیز بر دو قسم است، یکبار نقد همراه با سئوال است که مثلا از یکی از حضرات معصومین (س) سوال می کنند این مساله ای که فرمودید و یا در کتاب آمده، چگونه است و پاسخ خود را نیز دریافت می کنند و این اثباتی است.
وی ادامه داد: گاهی نقد ثبوتی است یعنی فرد می گوید پیامبر اسلام (ص) و یا ائمه اطهار (ع) دارای اشکال هستند و چنین تعابیری نسبت به خداوند متعال، قرآن، پیامبر اکرم (ع) و معصومان (ص) غلط بوده و خط قرمز ما نیز می باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اما گاهی دنبال پاسخ هستیم و این نقد اشکال ندارد، ملائکه خداوند متعال را هم نقد کردند، در جریان خلقت آدم، وقتی خداوند می خواستند انسان را خلق کنند، ملائکه خطاب به ایشان گفتند، خداوندا، این چه کاری است ومی خواهید با آفریدن انسان، در زمین فساد ایجاد کنید، این نقد همراه با پاسخ است.
آیت الله مسعودی خمینی اظهار داشت:خداوند متعال نیز به نقد ملائکه پاسخ داده و خطاب به آنها فرمودند شما انگیزه اصلی آفرینش انسان را نمی دانید، بعد از این پاسخ، ملائکه سکوت کردند و این نقد همراه با جواب، اشکالی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: نقد اثباتی، جواب دارد، اگر انسان به یک عالم بزرگ بگوید، این سخن شما درست نیست و دلیل مطلب خود را بگویید، این نقد اثباتی و بدون اشکال است و به صورت طبیعی، آن عالم دلیل خود را می گوید، بنابراین باید میان میان نقد ثبوتی و نقد اثباتی تفاوت بگذاریم.
وی ادامه داد: نقدهای دیگری هم در قرآن کریم هم هست که حتی نسبت به ائمه اطهار (ع) هم نقد شده، مثلا به یکی از معصومان می گفتند به نظر ما، این مساله درست نیست و حضرت هم به آنها پاسخ دادند.
7401/ 6133/ خبرنگار- اطمینان **انتشار : مسلمی




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بیست و یکمین همایش انجمن زمین شناسی ایران در قم برگزار شد

برگزاری کنفرانس بین‌المللی مهندسی پزشکی در دانشگاه شهاب‌دانش

بزرگداشت علامه طباطبایی 19تا30 آبان/مجمع‌عالی حکمت اسلامی پاتوقی برای تجمیع اساتید و محققین

آغاز ثبت نام جشنواره «قرآن و عترت» دانشگاه علوم و معارف قرآن

اساسنامه بنیاد یاوران وقف علم و فناوری استان قم تصویب شد

افسردگی کودکان چگونه التیام می‌یابد؟

تولد نخستین نوزادان مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی قم

تمدید مهلت ارسال آثار به سوگواره ملی "سفر تا صفر"

پایان‌نامه‌های دانشجویی باید منجر به حل گره‌های بخش خصوصی و دولت شود

تهدید جدی آسیب به زیرساخت‌های قم براثر فرونشست زمین

قم رتبه چهارم کنکور را کسب کرد

دانش آموز قمی رتبه اول کنکور زبان را کسب کرد

شرکت درکارگاه‌های آموزشی لازمه موفقیت مدیران

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی قم و اداره کار امضاء شد

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی قم و اداره کار امضاء شد

مهمترین مساله زمانه، «حق مدار» یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دین‌داری است

آغاز نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم در آموزش و پرورش

گسترش همکاری اداره کل تعاون و جهاددانشگاهی قم در حوزه اشتغال/فعالیت 1065 تعاونی در قم

ارتباط صنعت و دانشگاه موجب پیشرفت کشور می‌شود

کارگاه آموزشی "نظریه‌ها، مدل‌ها، الگوها و تکنیک‌های بهره‌وری درکسب وکارهای تعاونی"

لزوم افزایش بهره‌وری نیروی کار در دانشگاه‌ها

سالن سپید دانشگاه قم؛ همیار آموزشی روشندلان

بازدید نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم

اهتمام جدی برای رفع مشکلات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی

داروی گیاهی به تنهایی در درمان سرطان موثر نیست

بیش از 12 هزار تن در دوره های فنی و حرفه ای شرکت کردند

پایان نامه های دانشجویان با هدف رفع مسائل قم تدوین شود

اعلام فراخوان عضوگیری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم

همکاری حوزه علمیه خواهران با جشنواره ملی مهدویت

برگزاری نشست علمی "گردشگری و انسان دینی معاصر" در قم

تحصیل بیش از 5 هزار دانشجو در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

اختلالات یادگیری، چالش جدی برخی کودکان

عضویت بیش از 1500 دانشجو در شعب دانشگاهی جهاددانشگاهی قم

افتتاح و رونمایی از یادمان شهدای گمنام دانشگاه باقرالعلوم(ع)

تنوع مخاطب در جهان معاصر رسالت حوزه را سنگین می‌کند

تحصیل 50 هزار طلبه از 110 ملیت در جامعه المصطفی

آغاز سال تحصیلی جامعه‌المصطفی از 4مهر/تجلیل از طلاب نخبه جامعهالمصطفی‌

23.6 درصد جامعه نشانه هایی از اختلال روانی دارند

کاروان تجهیزات ورزشی راهی مدارس محروم قم شد

توسعه دانشگاه های تک جنسیتی مورد تایید وزارت علوم است

تحصیل 250 هزار دانش آموز قمی در 1400 واحد آموزشی

لزوم ایجاد نگاه آینده‌نگر، راهبردی و مسئله محور به شهر

افزایش32درصدی فضای آموزشی دانشگاه صنعتی قم

افراد غیرآکادمیک نباید در تصمیمات دانشگاه تاثیر بگذارند

طرح آمایش دانشگاه‌ها به سود آموزش عالی کشور است

راه اندازی واحد مونیتورینگ امواج مغزی بیماران مبتلا به صرع

استانداری قم با دانشگاه فنی کشور تفاهم نامه امضا کرد

دستگاه های اجرایی از ظرفیت نخبگان قم استفاده کنند

ماهواره تحقیقاتی ایران بهمن ماه امسال به فضا پرتاب می شود

پنجمین گردهمایی مشاوران و اعضای حقیقی نظام صنفی، رایانه ای استان قم برگزار شد