عصر قم

آخرين مطالب

نشست استاندار قم با رئیسان دانشگاه ها؛

از تاکید استاندار بر ارتباط مراکز دانشگاهی و بخش صنعت قم تا شناسایی رشته های مورد نیاز استان علمی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - نشست صمیمی استاندار قم با رئیسان دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی قم در حالی عصر شنبه در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد که استاندار بر ارتباط منطقی بین مراکز دانشگاهی و بخش صنعت تاکید کرد تا بتوان نیازها و همچنین مشکلات استان در حوزه اشتغال را شناسایی کرد.
به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی در این جلسه خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمیته ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه ها در منطقه شکوهیه قم راه اندازی شده است که باید با همدلی و اعتمادسازی از ظرفیت های دانشگاهی استان بهره برد.
وی ادامه داد: بخش صنعت باید مشاغلی که بازار کار دارد را شناسایی کند و مراکز دانشگاهی، پایان نامه و تحقیق هایی در این خصوص تهیه کنند تا بتوان به آسیب شناسی در این حوزه پرداخت.
وی با اشاره به نیازهای فعلی استان قم در سند آمایش گفت: سند آمایش آموزش عالی استان قم در سال 92 تکمیل شده است که باید به روز رسانی شود.
صادقی ادامه داد: بحث اشتغال در حال حاضر بسیار مهم است و باید از ظرفیت های فرهیختگان و دانشگاهیان در بازار کار استفاده شود.
وی تاکید کرد: مراکز دانشگاهی به خاطر ظرفیت های علمی و همگرایی رشته ای که دارند می توانند کمیته های مشترک ایجاد کرده و راهکارهای ورود به بازار کار و شناسایی نقاط قوت و ضعف فضاهای موجود را ارائه کنند.
صادقی با بیان این که در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده حدود 80 هزار دانشجو در استان قم مشغول به تحصیل هستند گفت: فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای نسبت به سایر رشته ها کمتر هستند و این امر نشانگر این است که بر روی توانمندسازی دانشجویان کاری صورت نگرفته است.
وی همچنین با تاکید بر این که برای توسعه حوزه های مختلف نیازمند انسجام و وحدت در استان قم هستیم گفت: موضوع مهم، ترجیح منافع ملی بر جناحی است که این امر در گفتارها شنیده می شود ولی در عمل گاهی برخلاف آنچه می بینیم صورت می گیرد و مشکلاتی را به بار می آورد.
وی خاطرنشان کرد: در هر زمینه ای اگر اراده کنیم، موفقیت حاصل خواهد شد ضمن این که در شرایط فعلی کشور برای حفظ انسجام باید به مسائل، نگاه ملی داشت.
** دستگاه های اجرایی از ظرفیت نخبگان جامعه استفاده کنند
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استنداری قم نیز در این جلسه با اشاره به شناسایی نیازهای بازار کار گفت: در آذرماه امسال از سوی استانداری قم نامه ای به دستگاه ها مبنی بر اعلام تعامل موثر مراکز آموزش عالی با دستگاه ها ابلاغ شد.
احد جمالی ادامه داد: انتظار می رود دستگاه اجرایی و دولت از ظرفیت نخبگان جامعه و مجموعه های دانشگاهی استفاده کنند تا با استفاده از طرح ها و نظریه های این افراد به موفقیت دست یابیم.
وی به سند آمایش آموزش عالی استان قم که در سال 92 تکمیل شده است اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم ها و سایر مباحث درآمدی و اقتصادی کشور، در حال حاضر نگرش های مدیران تغییر کرده است، از این رو این سند باید طبق برنامه و ضوابط دولت مورد تجدید نظر قرار گیرد.
وی افزود: هیات های اندیشه ورز در دانشگاه ها راه اندازی شود تا با تعامل دانشگاه و بخش های صنعتی و اقتصادی استان، بازارهای هدف که جزو مبانی توسعه ای است شناسایی شود.
معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استکبار جهانی با تبلیغات روز افزون در جهت بی اهمیت جلوه دادن انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و سیاه نمایی است تا از این طریق بذر تردید را در دل جوانان بکارد.
وی اضافه کرد: در آستانه سالروز سی نهمین پیروزی انقلاب اسلامی هستیم که با فاصله زمانی از آن دوران تاکنون گسیختگی نسلی ایجاد شده است، از این رو هر قدر از این واقعه تاریخی می گذرد وظیفه همه نهادها در برابر تبلیغات سوء دشمن نسبت به انقلاب سنگین تر می شود.
وی ادامه داد: مهمترین سرمایه های هر کشوری نیروی انسانی است که توسط دانشگاه ها تربیت می شود، لذا متولیان دانشگاه ها در خصوص تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در برنامه های فرهنگی و علمی دانشگاه ها اهتمام داشته باشند.
** فعالیت 60 شرکت دانش بنیان در قم
معاون پارک علم و فناوری قم نیز در این جلسه گفت: در استان قم 60 شرکت دانش بنیان فعال است که از این تعداد 28 شرکت دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری قم هستند.
حمید رضا شوشتری افزود: با این که پارک علم و فناوری قم در سال 91 تاسیس شده است ولی با این تعداد شرکت دانش بنیان در کشور در رتبه یازدهم قرار دارد.
وی افزود: همچنین 90 مرکز در قالب هسته ها و واحدهای فناور عضو پارک علم و فناوری هستند ضمن این که تعدادی از دانشگاه ها و سازمان جهاد کشاورزی قم نیز مراکز رشد دارند.
وی با اشاره به این که در علوم انسانی و اسلامی در استان قم ظرفیت های خوبی وجود دارد گفت: شاخص هایی برای ارزیابی این حوزه ها باید در نظر گرفته شود تا شرکت های دانش بنیان در این خصوص به ثبت برسد.
وی تاکید کرد: برای این که توسعه فناوری را در استان رونق بخشیم باید همکاری های لازم بین مجموعه های مختلف دانشگاهی صورت گیرد، در همین راستا راه های مختلفی برای ترویج کارآفرینی در استان قم وجود دارد که پارک علم و فناوری 12 بند پیشنهادی را در این خصوص در نظر گرفته است.
وی گفت: تجاری سازی طرح ها به عنوان یکی از اهداف مهم مراکز رشد است که باید موانع و مشکلات در این زمینه مورد شناسایی قرار گرفته تا رفع شود.
** مراکز آموزش عالی قم متناسب با نیاز استان اقدام به جذب دانشجو کنند
رئیس بنیاد ملی نخبگان قم نیز با تاکید بر این که هسته اشتغالزایی و کارآفرینی باید در دانشگاه ها ایجاد شود گفت: با راه اندازی این هسته ها، ایده پردازی صورت می گیرد و نیروهای انسانی ساماندهی می شوند.
محمد رضایی ادامه داد: باید سیاست ها از سوی استانداری ابلاغ تا بر اساس نیازهای استان قم مراکز آموزش عالی فعال شود و اقدام به جذب دانشجو کنند.
وی با بیان این که باید به فکر فارغ التحصیلان مراکز علمی باشیم گفت: مراکز علمی، دانشجویان را در رشته هایی که متناسب با نیاز استان قم نیست و کارایی لازم را ندارد، جذب می کنند.
وی گفت: کسانی که در مراکز آموزش عالی هستند فکری برای کارآفرینی دانشجویان کنند تا شاهد فارغ التحصیلان بیکار نباشیم.
رضایی با اشاره به این که قم یک شهر زائر پذیر است گفت: قم سالانه میزبان بسیاری از زائران است که باید مراکز عالی در خصوص گردشگری مذهبی، دانشجو تربیت کنند تا این افراد وارد بازار کار شوند.
وی اضافه کرد: همچنین بر اساس آسیب هایی که این شهر با آنها مواجه است، باید رشته های مدیریتی از جمله مدیریت خانواده در نظر گرفته شود تا بنیان های خانواده تحکیم شده و از آمار طلاق کاسته شود.
8138 / 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/18340/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود