آخرين مطالب

وحدت حوزه و دانشگاه فقط با گفتگو و تعامل امکان‌پذیر است گفتگو

وحدت حوزه و دانشگاه فقط با گفتگو و تعامل امکان‌پذیر است

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم - یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ریشه وحدت شکنی‌ها در جوامع اسلامی باید خشکانده شود، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه فقط با گفتگو و تعامل امکان‌پذیر است.

 تشنگی ویژگی بارزشان است. آن‌ها که در جستجو باشند می‌دانند که سیراب هم نخواهند شد. مگر می‌توان به آنچه نمی‌دانیم برسیم و دیگر نخواهیم که بدانیم؟ انسان سراسر نقص و ندانستن است و چه چیز شیرین‌تر از رسیدن به مرحله‌ای که سقراط پیش از نوشیدن شوکران فریاد کرد: «آری! می‌دانم که نمی‌دانم».
بستر این جستجو می‌تواند حجره‌ها و سکوهای مدارس علمیه باشد. با دوزانو نشستن در محضر علما و بزرگان هم می‌توان به دانسته‌های جدید رسید. می‌توان از زیر و بم تاریخ و فقه و کلام و وحی شنید و یاد گرفت و آن را پرورش داد؛ اما مگر می‌توان در قرن بیست و یکم زندگی کرد و کرسی‌های دانشگاه را فراموش کرد؟
مگر می‌توان دنبال ندانسته‌ها بود و علوم را از یاد برد؟ مگر نه اینکه قرآن کریم بارها و بارها از حقایقی در عالم هستی سخن گفته است که دانشمندان علوم تجربی پس از مدت‌ها کشف کردند؟
آری پیوند می‌خواهد، پیوند علوم دینی و دانشگاهی و چه زیبا و ماندگار می‌شوند فرزندان حاصل از این پیوند. فرزندانی همچون مرتضی مطهری و محمد مفتح، دو ستاره در آسمان انقلاب اسلامی. آینه‌های روشنگری و استدلال در ذهن هر آن کسی که دل در انقلاب و مکتب خمینی(ره) دارد و هر آن کسی که از ابتدا به دنبال مخالفت با آن بود.
اما امان از مخالفین پرکینه و بازنده‌ای که نتوانستند در کرسی علم و استدلال حریف باشند و به اسلحه و ترور دست بردند. امان از کمال یاسینی‌های ناپخته‌ای که مردم و جوانان ایران را از یک منبع عظیم علمی و دینی محروم کردند.
امام خمینی(ره) که می‌دانستند قاتلین چه هدفی دارند، با تدبیر و بلند نظری شهادت فرزند عالم انقلاب را از تهدید به فرصتی تبدیل کردند
صبح 27 آذر است. رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران از خودرو پیاده می‌شود تا بنا بر وظیفه و عادت همیشگی به سمت دفتر خود برود. دانشجویان و همکاران همچون هر روز در انتظارش هستند. به محض خارج شدن از خودرو «فرقانی»‌هایی که کمین کرده بودند و بارها برای ترور نقشه کشیده‌اند دیگر تحمل بار آن کینه سنگین و به نتیجه نرسیدنش را ندارند.
کمال یاسینی (مسئول وقت عملیات گروه فرقان) خود شخصاً اسلحه به دست می‌گیرد، اولین تیر را به سمت شهید محمد مفتح شلیک می‌کند تا پایش آسیب ببیند، تیر دوم به شانه‌اش برخورد می‌کند و تیر آخر به سرش اصابت می‌کند تا مفتح و دو همراهش به خون آغشته شوند. دانشجویان و کارمندان دانشگاه با شنیدن صدای تیر به سمت محل حادثه حرکت می‌کنند و قاتل اسلحه به دست خود را در میان جمعیت مخفی می‌کند.
روزنامه‌ها به سنت تلخ ماه‌های اخیر یک‌بار دیگر تیتر می‌زدند که چه کسی ترور شد. ملت قلبشان به درد می‌آید و در رأس آن‌ها رهبر است که از این حادثه غمگین است. امام خمینی(ره) که می‌دانستند قاتلین چه هدفی دارند، با تدبیر و بلند نظری شهادت فرزند عالم انقلاب را از تهدید به فرصتی تبدیل کردند و خون سرخ شاگرد ممتاز کلاس دروس خارج فقه و اصول خود را که بر زمین دانشگاه ریخته شده بود پایه‌گذار پیوند «حوزه با دانشگاه» قرار دادند.
با این نگاه به تاریخ پایه‌گذاری عنوان روز 27 آذر در تقویم ایران است که اقشار حوزوی و دانشگاهی متوجه اهمیت خود، جایگاهشان، نقش و وظیفه‌شان در ادامه دادن راه مطهری‌ها و مفتح‌ها می‌شوند.

اگر امروز میان حوزه و دانشگاه پیوندی وجود دارد، برای روشنگری‌های بیشتر، بالابردن تحمل یکدیگر و ارتقای فرهنگ گفتگو مانند آنچه شهدای حوزه و دانشگاه به دنبالش بودند، باید تلاش کرد. چه اگر این تلاش نباشد دور از ذهن نیست تا با وجود شیطان و فرزندانش، راه گفتگو و مباحثه و مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی و زبان قلم و کاغذ بسته شود و راه اسلحه و کینه ورزی و نفرت و قتل یک‌بار دیگر گشوده شود.
باید قدر خون‌های ریخته شده، قلم‌های به کارگرفته شده، سخنان بیان شده و پیوند ایجاد شده در حوزه و دانشگاه را ارج نهاد و از آن با سلاح علم و معرفت حراست کرد.
مبنای حرکت اسلام وحدت است
یک از اساتید حوزه و دانشگاه  اظهار داشت: شعار محوری اسلام بر مبنای وحدت است، آیه 103 سوره آل عمران که می‌فرماید «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً...» نیز براین تأکید دارد که مبنای حرکت اسلام وحدت است.
حجت الاسلام حسینعلی اکبری‌نیا اضافه کرد: مبنای فکری حرکت امام خمینی(ره) نیز وحدت بود، لذا این موضوع می‌تواند در امت اسلامی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم شود، در زمینه داخلی خوشبختانه یا متأسفانه بیشترین قومیت و فرقه‌ها در کشور ما وجود دارد، پس در اینجا ما موضوع وحدت را داریم که شامل همه این اقوام و گروه‌ها می‌شود و باید بر مبنای تأکیدات اسلام حرکت کرد.
مسلمانان باید بر مشترکات بین خود به وحدت برسند
وی با بیان اینکه در زمینه وحدت خارجی و حوزه بین المللی ضرورت ایجاد این وحدت بسیار است، گفت: این هدف زمانی به دست می‌آید که بر مشترکات همه مسلمانان بر اساس کتاب قرآن و سنت پیامبر(ص) تأکید شود، مسلمانان باید بر همین مشترکات وحدت کنند چرا که دشمنان تیز پنجه‌ای وجود دارند و اگر وحدت مورد نظر تأمین نشود به هیچ یک از جوامع اسلامی رحم نخواهند کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر به قائله کردستان عراق که ایالات متحده بر ایجاد آن تأکید داشت، دقت کنیم، اگر داستان استعفای سعد حریری را مرور کنیم، تولید و پرورش القاعده و طالبان و جریان‌های تکفیری را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که همه و همه معلول نبود وحدت در جهان اسلام هستند.
حجت الاسلام اکبری‌نیا با تأکید بر اینکه ریشه وحدت شکنی‌ها در جوامع اسلامی باید خشکانده شود، گفت: اگر جایی نبود وحدت ناشی از کم توجهی به گروهی است، باید بر اساس مبانی فکری انقلاب اسلامی این بی‌توجهی را برطرف کنیم تا وحدت حاصل شود.
برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه باید بر موضوعات مشترک دینی و علمی تأکید کرد
وی در خصوص موضوع وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در بحث حوزه و دانشگاه باید در حوزه نظری و تئوری بر موضوعات مشترک دینی و علمی تأکید کرد، برخی مباحث در سرفصل کتاب‌های گنجانده می‌شود که با برخی مشترکات دینی منافات دارد و همین وحدت شکن است، در بحث عملی نیز باید دقت کرد که خروجی کلاس‌های درسی چیست؟
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: باید پرسید که دانشجو و طلبه‌ای که پرورش یافته‌اند در جامعه کنونی ما چه کارایی خواهند داشت؟ این‌ها اگر از سلامت نفس و سلامت تحصیل برخوردار نباشند جامعه نیز به دنبال ورود آن‌ها آلوده خواهد شد، پس مشترکات باید مورد تأکید باشد، این در حالی است که ما گاهی می‌بینیم یک استاد در ساعتی وارد می‌شود و درس فیزیک می‌دهد و در برخی مسائل به بیان مطالبی خلاف خلقت نظام هستی می‌پردازد و در ساعت بعد یک استاد حوزوی می‌آید در جهتی دیگر مطالب استاد فیزیک را رد می‌کند.

نباید دانشجویان را دچار تناقض کرد
حجت الاسلام اکبری‌نیا با اشاره به اینکه نباید دانشجویان را دچار تناقض کرد، گفت: حتی ظاهر قضیه باید در کلاس‌های درسی نیز رعایت شود و خروجی این دانشگاه و حوزه باید همپوشانی داشته باشند، برخی از آمیزه‌های دینی علوم تجربی را کامل می‌کنند و برخی مباحث دانشگاهی نیز بر آمیزه‌های حوزوی تأکید دارند.
وی در خصوص فاصله کنونی بین حوزه و دانشگاه در ایران اظهار داشت: فاصله موجود به دلیل نبود زبان درک و فهمیدن بین دو نهاد حوزه و دانشگاه است، برخی با تعصب حرکت کردند و بر مطالب غیر علمی تکیه کردند تا این فاصله ایجاد شد، در حالی که اگر تعصب نادرست نداشته باشیم و یکدیگر را بایکوت نکنیم و به هم برچسب نزنیم و یکدیگر را رد نکنیم، شرایط بهتر می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید به شیوه تخصصی عمل کنند، تأکید کرد: برای مثال حوزویان، دانشگاهیان را به غرب‌گرایی متهم می‌کنند و دانشگاهیان را به تحجر، قطعاً اگر در حوزه نظری تشتتی ایجاد شود خودش مانع از وحدت در حوزه عملی می‌شود.
حجت الاسلام اکبری‌نیا ادامه داد: امروزه دو علم نیاز اصلی است، علوم وحیانی و قدیمه و علوم تجربی، امروز نباید کسی را مزمت کنیم، باید برای وحدت حوزه و دانشگاه است.
وحدت مدیران موجب امید مردم خواهد شد
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، اگر مدیران کشور به وحدت برسند و اگر رهبری سخنی گفت، رئیس جمهور، قوه مقننه و قوه قضائیه و سایر مدیران پیرو ایشان باشند، مردم نیز امیدوار می‌شوند.
حجت الاسلام اکبری‌نیا ادامه داد: اختلاف بین نهادهای مختلف کشور موجب سرخوردگی مردم و کاهش اعتمادشان به نظام اسلامی می‌شود، لذا با وجود تلاش‌های دشمن برای وارد کردن فرهنگ ابتذال فرهنگی به ایران، اگر مبانی فکری اسلام و انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب رعایت شود، به اهدافمان خواهیم رسید.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

واکاوی ظرفیت های دانشگاهی قم برای تبدیل شدن به قطب علمی کشور

پیش بینی وضعیت آب و هوای قم در روزهای آینده

پاسخ به شبهات دینی دشمنان ضروری است

3 هزار دانش آموز قمی در اردوهای راهیان نور شرکت کردند

افزایش دمای هوا طی هفته جاری در قم

رویکرد فرهنگی مسجد مقدس جمکران تربیت زائر انقلابی است

برگزاری 100 کرسی آزاداندیشی حوزوی/ لزوم حمایت بیشتر از صاحبنظران

ایستگاه قطار محمدیه قم میراث کم توجهی مسئولان

200 تن توسط پزشکان خادم یار رضوی در قم درمان شدند

شهیدی که مسیر عاشقی را از حضرت علی اکبر(ع) آموخت

بارش پراکنده باران در برخی نقاط استان

برنامه های بسیج بر خدمت رسانی به مردم متمرکز شده است

کار فرهنگی و خدمات رسانی اولویت بسیج باشد

بسیج پشتوانه مردمی نظام برای حل مسائل کشور

بسیج سنگربانی هوشمند در برابر جنگ نرم دشمن

موازی کاری در مساجد باید کنار گذاشته شود

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، چراغی برای رسیدن به آینده درخشان

فعالیت 52 نانوایی غیرمجاز در قم/ آرد با سبوس بیشتر سالم‌تر است

اعزام 3هزارو 700دانش‌آموز قمی به اردوهای راهیان نور

نرخ منطقه ای معاملات املاک قم 9.6 درصد افزایش یافت

اعتلای فرهنگ کتابخوانی، کاهش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد

20 کتاب در عصرانه های داستان قم نقد شد

بازتاب حماسه اربعین از نگاه عکاسان/ مشکلات ثبت باشکوه‌ترین حضور

164 پروژه توسط خیران مدرسه ساز در قم احداث شده است

موفقیت سند الگوی اسلامی پیشرفت نیازمند افکار گوناگون است

صلح امام حسن(ع) موجب ماندگاری اسلام شد

مشکلات بازگشت زائران اربعین در پایانه مهران

استقبال مردم عراق از زائران ایرانی درایام اربعین کم نظیر است

گوگل مپ ایرانی در راه است

145 اثر رسانه ای توسط طلاب قم تولید شد

بیمه مکمل مدیریت بحران در زمان حوادث است

آیت الله غرویان: هویت ایرانی و اسلامی در هم تنیده است

11 گسل اصلی فعال در قم وجود دارد

جذابیت و آموزش؛ لازمه برنامه‌سازی کودک

آغاز حرکت قطار ترکیبی قم-کربلا از 28مهر/ثبت نام در 25 دفتر مسافربری استان

بیشترین آسیب‌های جوانان در حوزه فضای مجازی است

مسجدی که به امر مستقیم امام حسن عسگری(ع) در قم، بنا شد

طرح آمارگیری مسکن روستایی در قم آغاز شد

پیاده روی اربعین حسن همجواری ملت های مسلمان را نشان می دهد

اجرای صددرصدی قرنطینه طیور در قم ممکن نیست

فضاهای آموزشی قم در پنج سال آینده پاسخگوی نیازها نیست

امیدواریم فعالیت مرکز علمی کاربردی فرهنگ قم تعطیل نشود

ویروس آنفلوانزا در مرغداری های قم کنترل می شود

نیاز قم به 100 تخت تأمین اجتماعی/ ضرورت توجه به کرامت انسانی

رابطه نظام اجتماعی و بحران اقتصادی از دیدگاه جامعه‌شناسی

14 مکان آموزشی به فضاهای آموزش و پرورش قم افزوده می شود

تاکید بر ساماندهی تاکسی های اینترنتی در قم

انتخاب موضوعات تکراری، یکی از معضلات جشنواره‌های مهدویت

برنامه های مسجد مقدس جمکران در دهه اول محرم با شعار "عهد عاشورایی"

موافق تراکم بالا در نوسازی بافت فرسوده قم نیستیم