عصر قم

آخرين مطالب

نمایشگاه هفته پژوهش‎های حوزوی در قم برگزار می‎شود/ لزوم ورود پژوهش به فرآیند آموزش حوزه علمی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - معان پژوهش حوزه، از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی در مصلای قدس خبرداد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میر معزی عصر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش با موضوع نمایشگاه دستاورد‌های مراکز پژوهشی حوزوی در سالن جلسات کتابخانه آیت‌الله بروجردی برگزار شد، گفت: همزمان با هفته پژوهش، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با همکاری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی، نمایشگاهی را برگزار می‌کنند که در این نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی مراکز حوزوی قم ارائه می‌شود.
وی با ذکر این مطلب که پژوهش باعث ایجاد حیات و رشد و بالندگی هر نهاد علمی است افزود: امسال در هفته پژوهش برای نخستین بار ایام پژوهش به موضوعات مورد نیاز جامعه نامگذاری شده است.
میرمعزی ادامه داد: یک حرکت در سراسر کشور آغاز کردیم که در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس همه در چارچوبی که ارائه شده برنامه‌های خود را تنظیم کنند و همه برنامه‌ها به صورت هماهنگ انجام شود.
معان پژوهش حوزه بیان کرد: بر این اساس شنبه 25 آذر، روز پژوهش، حوزه و حوزه‌ پژوهش نامگذاری شده است، یک شنبه 26 آذر ماه،‌ پژوهش حوزه و نظام اسلامی، دوشنبه 27 آذرماه، پژوهش حوزه بین‌الملل، سه شنبه 28 آذر پژوهش حوزه و جامعه اسلامی، چهارشنبه 29 آذر پژوهش حوزه، فناوری و فضای مجازی، و 30 آذر اخلاق و فرهنگ پژوهش نامگذاری شده است.
**آغاز به کار نمایشگاه از 25 آذر
وی افزود: نمایشگاه از روز 25 آذر آغاز می‌شود و تا 30 آذر ادامه دارد، در این نمایشگاه علاوه بر اینکه بیش از 60 مرکز پژوهشی بزرگ و مهم قم دستاورد‌های علمی خود را در معرض دید عموم می‌گذارند، مراسمی نیز برگزار خواهد شد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: روز اول نمایشگاه، با حضور علما، استادان، فضلا، نمایندگان مراجع و بزرگان حوزه افتتاح می‌شود و آیت‌الله مکارم شیرازی سخنران ویزه افتتاحیه هستد، در هر روز دو نشست علمی برگزار می‌شود، ‌روز سه شنبه 28 آذر ماه، منشور حوزه و روحانیت از مقام معظم رهبری رونمای می‌شود که 15 جلد است و تمام مطالبی که مقام معظم رهبری در این مورد فرموده اند در آن گردآوری شده است و در روز آخر نیز اختتامیه برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: این نمایشگاه، نمایش خوبی از فعالیت‌های سال‌های اخیر مراکز علمی و پژوهشی باشد، نمایشگاه‌های مربوط در حوزه یکی در سال 1374 در مجتمع امام خمنی برگزار شده است، نمایشگاه بعدی نماشگاه مشکات در سال 1389 بوده است و از هر دو نمایشگاه مقام معظم رهبری بازدید کردند و از سال 1389 نمایشگاه برگزار نشده است.
میرمعزی با بیان اینکه این نمایشگاه در مصلای قدس برگزار می‌شود اظهار کرد: در طول این 7 سال، بدون تردید مراکز پژوهشی دستاورد‌های خوب و قابل قبولی داشتند که در این نمایشگاه در معرض عموم قرار می‌گیرد؛ بسیاری از مراکز درخواست حضور دارند که به دلیل محدودیت تا کنون نتوانسته‌ایم زمینه حضور همه مراکز را فراهم کنیم.
** فعالیت 185 مرکز پژوهشی در قم
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تاکنون 185 مرکز پژوهشی در استان قم شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون 80 مرکز تقاضای حضور در این نمایشگاه را داشتند که از این 80 مرکز نیز شرایط حضور 60 مرکز علمی در نمایشگاه فراهم شده است.
میرمعزی گفت: در سال‌های اخیر به مجلات رتبه‌هایی علمی ترویجی داده شده است، در حال حاضر برخی از مجلات درخواست رتبه علمی پژوهش کرده‌اند که این درخواست بررسی شده است و به آن‌ها مجوز علمی پژوهشی اعطا شده است و برخی نیز مجوز علمی ترویجی دریافت کرده‌اند.
وی با ذکر این مطل که زمانی که مجوزی به مجله‌ای اعطا می‌شود،‌این مجله در سایت ISc نمایه می‌شود، گفت: این حرکت ادامه پیدا می‌کند و به تدریج به همه مجلات علمی مجوز داده میشود و در سایت نمایه می‌شود.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی که در حوزه انجام می‌شود درعین اینکه عمیق و دقیق صورت می‌گیرد، اما کافی برای نیاز‌های جامعه و نظام نیست، ما باید زمینه‌سازی، حمایت‌ و هدایت کنیم تا این پژوهش‌ها به سمت نظام و جامعه تمایل بیشتری پیدا کند؛ البته در معاونت پژوهش در حال اتحاذ و تصویب سیاست‌هایی هستیم که به این سمت حرکت کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه آمار دقیقی از تعداد پژوهشگران وجود ندارد، البته خیلی از پژوهشگران را می‌شناسیم ولی تعداد دقیق پژوهشگرانی که در حوزه فعالیت می‌کنند را نداریم و این از نقص‌هایی است که داریم و باید جبران شود.
میرمعزی اظهار کرد: آیین نامه رتبه بندی پژوهشگران در شورای عالی پژوهش تصویب شده است تا تمام فعالیت‌هایی که یک طلبه می‌توانند انجام دهد لیست شده و امتیازات آن مشخص شود و براساس این امتیازات پژوهشگران رتبه بندی می‌شوند.
وی افزود: قصد داریم تا پایان سال سامانه‌ای برای پژوهشگران طراحی و راه‌اندازی کنیم تا تمام فعالیت‌های پژوهشی طلاب در آن سامانه ثبت شود.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بودجه پژوهش کل کشو مناسب نیست، حوزه علمیه قم، یک حوزه مستقل است و بودجه پژوهش در مدیریت حوزه تعیین می‌شود؛ ما در سال 1396 نسبت به سال 1395 ارتقا بودجه در پژوهش داشتیم امام همچنان محدودیت‌های زیادی وجود دارد و برای فعالیت‌های پژوهشی نیاز به فعالیت‌های زیر ساختی و پرهزینه هست اما متاسفانه امکانات و بودجه مناسب در اختیاز نداریم و یکی از دلایل حرکت آهسته در عرصه پژوهش، مشکلات بودجه‌ای است.
**انتشار 52 نشریه علمی حوزوی مجوزدار
وی با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌های حوزوی متناسب با نیاز‌های جامعه است، خاطرنشان کرد: 52 نشریه دارای مجوز هستند که از این تعداد ‌33 نشریه علمی پژوهشی و 20 نشریه علمی ترویجی هستند.
**لزوم ورود پژوهش به فرآیند آموزش حوزه
میرمعزی بیان کرد: لازم است پژوهش را وارد فرایند آموزش حوزه کنیم؛ از ابتدایی که طلبه وارد این فرایند آموزشی می‌شود تا زمانی که به عنوان فارغ‌التحصیل از پایان نامه خود دفاع می‌کند، وارد کردن پژوهش و جهت دادن به آموزش‌ها در راستای تقویت پژوهش از 2 راه دنبال می‌شود؛ نخست اینکه پژوهش‌ها و پایا‌ن‌نامه ها را وارد برنامه‌ آموزش طلاب کردیم به گونه‌ای که طلبه پایه 3 تا 5 مکلف است که از یک درس مقاله پژوهشی ارائه دهد و در پایه 6 مکلف است که یک تحقیق پایانی ارائه دهد.
وی افزود: راه دوم این است که با عنوان آموزش پژوهش محور، طرحی شروع شده است و مطالعات صورت می‌گیرد، منظور از آموزش پژوهش محور این است که یک نظام آموزش داشته باشیم که در پژوهش و تهذیب ترکیب اتحادی داشته باشد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: نظام آموزش می‌تواند فقط انتقال مفاهم کند و حافظه محور باشد و هیچ نقشی نسبت به ایجاد انگیزه و مهارت پژوهش نداشته باشد، این نظام آموزشی به گونه‌ای است که تنها مفاهیم را به شاگرد منتقل کند و این نظام هیچ توجه ای به پژوهش و تهذیب ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل آن نظامی آموزشی، نظامی است که به تهذیب و پژوهش نیز توجه دارد و این نظامی است که در حوزه‌های علمیه باید وجود داشته باشد و امیدواریم بتوانیم در یک حرکت میان مدت این نظام را ایجاد کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/14441/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت

کنکور 1403 در قم با حضور بیش از 17 هزار داوطلب

هشدار پلیس راهور قم به موتورسواران متخلف

هشدار پلیس راهور استان قم به موتورسواران متخلف

کنکور سراسری سال1403 در قم آغاز شد

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

روند دمای هوای قم تا اواسط هفته آینده افزایشی است

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر