عصر قم

آخرين مطالب

حجت الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی تصریح کرد:

اهتمام ویژه آیت الله قاضی خرم آبادی به علوم قرآنی علمی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - حجت‌الاسلام‌والمسلمین بی آزار شیرازی با بیان اینکه آیت‎الله قاضی خرم آبادی اهتمام جدی به تدبر در قرآن داشت، عنوان کرد: ایشان در دانشگاه قم، گروه قرآن و حدیث را تشکیل داد و با دعوت از اساتید متعدد سعی می کرد که این زمینه علمی را در میان دانشجویان رواج دهد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت‏الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، امروز در مراسم سالگرد ارتحال آیت‏الله قاضی خرم آبادی در دانشگاه قم گفت: اخلاص، از مهمترین و برجسته‏ترین ویژگی‏های شخصیتی مرحوم قاضی خرم آبادی بود و کسی که برای خدا کار کند، قطعا به عزت خواهد رسید.
وی افزود: نامه‎های مکرر امام راحل به آیت‎الله قاضی خرم آبادی، پیام مقام معظم رهبری و مراجع عظام در خصوص ارتحال ایشان بیانگر شخصیت والا و ارزشمند این عالم فقید است.
استاد حوزه تصریح کرد: مرحوم قاضی خرم آبادی، هم و غم بسیاری در خصوص تعلیم و آموزش عالی بانوان داشت؛ ایشان اهمیت و ارزش و جایگاه بسیاری را به بانوان می داد زیرا افراد همه چیز خود را ازمادران خود می گیرند و به همین سبب تعلیم و تربیت بانوان زمینه ساز رشد جامعه است.
بی آزار شیرازی عنوان کرد: مرحوم قاضی خرم آبادی، اهتمام بسیاری به قرآن کریم داشت به شکلی که روزانه دو نوبت به قرائت قرآن می پرداخت و این تداوم تلاوت قرآن، اهمیت بسیاری در فهم قرآن دارد و ایشان نیز در این راستا تلاش می‎کرد.
وی گفت: قرآن کریم با ما سخن می گوید و ظرفیت استثنایی برای ارتقای انسان‎ها دارد؛ فهم عمیق قرآن در صورتی حاصل می شود که انسان به شکل مکرر به قرائت قرآن مبادرت بورزد؛ تدبر در قرآن کریم از جمله خصوصیات برجسته ایشان بود.
استاد حوزه تصریح کرد: ایشان در دانشگاه قم، گروه قرآن و حدیث را تشکیل داد و تا دوره دکتری نیز در این دانشگاه تدریس می شود؛ ایشان در زمینه تدبر اهتمام داشت و با دعوت از اساتید متعدد سعی می کرد که این زمینه علمی را در میان دانشجویان رواج دهد.
بی آزار شیرازی عنوان کرد: در ابتدای سوره بقره ویژگی اصلی کتاب الهی بیان شده است؛ در آیات ابتدایی به بحث لاریب فیه اشاره می کند و در ادامه بیان می‎دارد که اگر کسی مدعی است می تواند مثل قرآن را بیاورد و در این زمینه به تحدی می‌پردازد.
وی گفت: کفرپیشگان بیان می کردند که قرآنی که سوره ای در خصوص عنکبوت و زنبور دارد و در باره موجوداتی چون مگس صحبت می کند نمی تواند سخن خدا باشد؛ ولی خداوند در پاسخ به آنها بیان می‎کند که این افراد افراد سطحی نگری هستند زیرا قرار نیست که هرچه در ظاهر کوچک است، حتما اهمیت و ارزش کمی نیز دارد.
استاد حوزه تصریح کرد: کفرپیشگان بیان می‎کنند که خداوند چرا پشه و مگس و عنکبوت را آفرید است ولی خداوند در قرآن کریم به نکات بسیار مهمی اشاره کرده است؛ خداوند در آیه ای که به پشه ماده مثال زده است به مافوقهم اشاره می کند که محل سوال بسیاری از محققان است؛ پشه در بالای سر خود صدها چشم دارد و میکروسکوپ ها عظمت خلقت پشه را نشان می دهد؛ همچنین کشف شده است که حشرات بسیار ریزی در بالای سر پشه ها وجود دارد.
بی آزار شیرازی عنوان کرد: نکته دیگر آن است که پشه به شکلی خون افراد را می مکد که زمانی که روی بدن انسان قرار می گیرد، انسان وجود او را متوجه نمی‎شود؛ در ژاپن سوزن پشه ای تولید شده است که بدون درد وارد بدن می شود.
وی گفت: حشرات ریزی بالای سر پشه وجوددارد و به احتمال فراوان معنی مافوقها در قرآن که در خصوص پشه بیان شده است، ناظر به همین مساله است؛ چشمان بالای سرپشه که از صدها عدسی تشکیل شده است نیز از مصادیق همین مافوقها است؛ پشه ها دارای 47 دندان هستند و حساسیت او به حدی است که کوچکترین حرکات انسان را رصد می کند و حسگرهای پشه ماده که در قرآن بیان شده است در هیچ هواپیمای فوق مدرنی وجود ندارد.
استاد حوزه تصریح کرد: امام صادق(ع) بیان فرمودند که مثال پشه در قرآن به حسب تشابه استثنایی پشه به فیل است که غیر از بال و شاخک، تشابه خاصی به فیل دارد؛ در تفاسیر، پشه به انسان‎های پرخور تشبیه شده است؛ پشه دارای 3 قلب است که دو قلب به عنوان موتور حرکت بالهای آن فعالیت می‎کند؛ دانشمندان بیان می کنند که قدرت موتور حرکت دهنده پشه به حدی است که اگر انسان چنین موتوری تولید کند قطعا دستگاه را می‎سوزاند و در این زمینه مشخص است که پشه دارای دستگاه خنک کننده است.
بی آزار شیرازی عنوان کرد: خداوند در ادامه بیان می‎کند که عده ای نمی خواهند به آیات قرآن دل بدهند و سخن قرآن کریم را درک کنند؛ خداوند کسانی که به دنبال هوای نفس می روند را گمشده از مسیر هدایت معرفی می کند.
وی گفت: برخی از مطالب قرآن در ظاهر ممکن است ساده و پیش پاافتاده باشد ولی اگر در این آیات تدبر کنیم به معارف عمیقی می رسیم؛ غربی ها در خصوص همین مسایل کنکاش کردند و این همه استفاده ها از این آیات برده اند؛ ولی امروز برخی هنوز به این باور نرسیده اند که آیات قرآن کتاب علمی است یاخیر؟ خداوند در قرآن نیز بیان می کند که قرآن کتابی علمی است زیرا از علم خداوند برآمده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/14353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس