عصر قم

آخرين مطالب

رئیس دفتر تبلیغات حوزه تشریح کرد:

تبیین نظریه علامه معرفت در رابطه‌ی قرآن و واقع اجتماع علمی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ضمن تبیین سه رویکرد در مورد رابطه قرآن و واقع اجتماعی گفت: علامه معرفت در زمره کسانی است که رویکرد اصالة‌التحدیث را مدنظر دارند و قرآن را محصور در زمان و مکان خاصی نمی‌دانند.
به گزارش ایسنا منطقه قم، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد واعظی، امروز در همایش بررسی آراء تفسیری علامه محمدهادی معرفت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مراسم بزرگداشت معمولا جنبه تشریفاتی به خود گرفته و صرفا یادبودی از فردی بزرگ است ولی این همایش جنبه محتوایی بسیار خوبی دارد و مقالات خوبی نیز ارایه شده است همچنین از 10 جلد ترجمه تمهید رونمایی خواهد شد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیش از این باید این شخصیت علمی به حوزه و جامعه معرفی شود به بحث تاویل و تفسیر از منظر آیت‌الله معرفت پرداخت و افزود: ایشان میان معنای تاویلی و ظاهری رابطه عام و خاص معتقد است و معنای تاویلی را وجهی برای فراعصری بودن قرآن قرار می‌دهد تا محتوای معنایی قرآن در بستر زمان متوقف نشود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بیان کرد: این بحث ایشان کمک جدی به موضوع دیگری دارد و آن بحث قرآن و واقع اجتماعی است که آبشخور مباحث دشواری در روزگار ما شده و نحله‌های فکری نیز در این زمینه شکل گرفته است.
واعظی بیان کرد: تقریبا همه باحثین قرآن‌پژوهی قبول دارند که قرآن دست کم در برخی آیات ناظر به واقع اجتماعی و حوادث و رویدادها و اتفاقات زمانه پیامبر(ص) و عصر نزول بوده است طبعا این مسئله مباحثی را ایجاد می‌کند از جمله اینکه آیا کتابی که ناظر به دوره و زمانه خاصی بوده می‌تواند در دوره کنونی نیز ارایه طریق و تاثیرگذاری داشته باشد؟
وی با اشاره به سه رویکرد کلان در این زمینه ادامه داد: ما در دوره معاصر با سه رویکرد کلان در بحث قرآن و واقع اجتماعی روبرو هستیم البته در پرانتز بگویم که بحث تاریخمندی قرآن، غیر از قرآن و واقع اجتماعی است؛ البته این بحث دستمایه اقوالی در زمینه تاریخمندسازی متن قرآن قرار گرفته است ولی بحث تاریخمندی، آبشخورهای دیگری نیز دارد.
واعظی عنوان کرد: اولین رویکرد، سلفی‌گری است؛ این رویکرد دو قاعده اصلی دارد؛ اول لزوم اعاده و بازگرداندن گذشته اصیل اسلامی به زمان حاضر است یعنی باید حال حاضر را منقاد نص قرار دهیم و آنچه نصوص ما در گذشته بیان کرده‌اند باید در زمان حاضر نیز به تمامه پیاده کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه به رکن دوم این رویکرد اشاره و تصریح کرد: رکن دوم این رویکرد، نگاه سه بعدی به تاریخ است؛ این گروه تاریخ را به مقاطع پیشا اسلام، ظهور اسلام و پسا اسلام تقسیم می کنند و اگر دوره ماقبل از اسلام، جاهلیت است دوره پس اسلام نیز دوره جاهلیت نو و انحراف است؛ دوره انحرافی که ظرفیت دارد تا به ماضی برگردد و نص حاکم شود.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: رویکرد سلفی جمود و تعصب بر ظاهر نص را حفظ کرده و خواهان تغییر واقع اجتماعی مبتنی بر نص است و پیش فرض آن محکوم کردن واقع اجتماعی است.
وی رویکرد دوم را اصالت‌بخشی به واقع اجتماعی دانست و گفت: این رویکرد مدنیت معاصر را اصالت داده و خواهان انقیاد و تبیعت نص وفق بر این اصالت می‌شود؛ تعابیری که در کتب بسیاری از نواندیشان دینی و طبقه‌بندی تحت عنوان اسلام لیبرال و ... وجود دارد ناشی از این مسئله است؛ این جریان خواستار انعطاف نص و شریعت و متون دینی براساس واقع عصری هستند که در نقطه مقابل گروه اول‌اند.
واعظی بیان کرد: جریان سوم، تحدیث الاصاله است؛ یعنی قرآن و روایات ما اصیل است و باید آن را تحدیث کنیم؛ یعنی بدون اینکه جمود و تعصب بر ظاهر نص داشته باشیم سعی کنیم نص را بر فائق آمدن بر نیازهای عصری و اصلی توانمند کنیم لذا پیش فرض این رویکرد توانمندی نصوص دینی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه گفت: این جریان، امر برون‌رفت از جمود نسبت به ظاهر متن را اجتناب‌ناپذیر می‌داند یعنی تاویل را هم اجتناب‌ناپذیر دانسته و آن را لازم می داند؛ آیت‌الله معرفت در این قسم سوم قرار دارد؛ ایشان معتقد به این است که تفسیر غیر از تاویل است و قرآن تاویل و تفسیری دارد و وی با اعتقاد به اینکه حریم تفسیر، ایضاح ظاهر است به این کار پرداخته است.
واعظی ادامه داد: از دید ایشان باطن قرآن، معنای مخفی پنهان در پس ظاهر است که با عملیات روشمند قابل استیاد است؛ پیرایه‌هایی که اجتماع واقعی زمانه نزول تحمیل کرده، معنای ظاهری است ولی در حقیقت آیات، معنای فراعصری دارند که می توانند اقتضائات دوره‌های دیگر را هم تامین کنند.
وی افزود: معنای تحدیث الاصاله این نیست که همه معتقدان به رویکرد سوم دارای یک دیدگاه مشترک هستند؛ ابوزید هم قائل به این دیدگاه است ولی دقت در محتوای نظریه تفسیری وی نشان می‌دهد که دیدگاه وی تفاوت خیلی زیادی با آیت الله معرفت دارد و تنها اجتناب‌ناپذیری در تاویل میان آنان مشترک است.
وی تاکید کرد: معرفت رابطه میان ظاهر و باطن را عام و خاص می‌داند یعنی معنای تاویلی بیگانه از معنای ظاهر نیست و آن را پوشش می‌دهد و این نکته تاویل معرفت را از تاویل صوفیانه و مورد نظر برخی عرفا مانند صدرالدین قونوی جدا می کند.
واعظی با طرح این سؤال که آیا این حرکت راه‌گشای علامه معرفت تمام مشکلات امروز ما در بحث قرآن و واقع اجتماعی را حل می کند؟ با جواب منفی به آن تصریح کرد: این راه حل علامه معرفت دریچه‌ای به سوی گشودن معضلات در این مسیر ایجاد کرده ولی مسایل دیگری هم هست که باید حل شود از جمله اینکه تغییرات واقع عصری آیا نمی‌تواند در برخی مواقع از اطلاق‌گیری نسبت به برخی موارد جلوگیری کند و یا جلوی تعمیم ازمانی را بگیرد که نمونه آن در آیه نفی سبیل مطرح است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/12656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد