عصر قم

آخرين مطالب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

فعالیت 12 هزار بهره بردار کشاورزی در قم اقتصادی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: 12 هزار بهره بردار کشاورزی در قم فعالیت دارند که 4 درصد اشتغال این استان را رقم می زنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، محمدرضا طلایی شامگاه سه شنبه در دویست و نود و نهمین جلسه قم پژوهی در قم با موضوع بررسی وضعیت کشاورزی استان قم عنوان کرد: : 12 هزار بهره بردار کشاورزی در قم فعالیت دارند که 4 درصد اشتغال این استان را رقم می زنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: کشاورزی دارای گستردگی زیادی است و باید در آن کالایی را تولید کنیم که در بازار بتوانیم به رقابت بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید هزینه ها را پایین بیاوریم و درآمدها را افزایش دهیم تا اقتصاد کشاورزی دارای توجیه گردد.
طلایی اظهار داشت:در واقع کشاورزی و تولیدات باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار باشد تا به رونق و شکوفایی اقتصادی دست یابیم.
وی بیان کرد:عده ای بر این باورند که با توجه به مشکلاتی همچون کم آبی باید کشاورزی را تعطیل کرد اما مدیریت منابع و حراست از اراضی می تواند ظرفیت های کشاورزی را حفظ نماید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد:اگر در روند کشاورزی به مدیریت آب و منابع دست یابیم اقتصاد پایداری ایجاد خواهد شد.
وی گفت:باید کشاورزی را به سمت مسائل فنی سوق داد و با مکانیزاسیون به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد پرداخت تا ظرفیت های تولید و اشتغال در کشاورزی حفظ شود.
طلایی در خصوص طرح ملی پهنه های کشاورزی افزود:یکی از اقدامات خوب در دو سال گذشته جذب 75 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی بود چرا که برای ارتقای عملکرد افزایش سرمایه گذاری و وارد کردن مسائل فنی در مزرعه این امر راهبردی موثر به شمار می رود.
وی توضیح داد:طرح ملی پهنه های کشاورزی با حضور کارشناس در مزرعه انجام می گیرد در گذشته به ازای هر 800 کشاورز یک کارشناس داشتیم اما در حال حاضر برای هر 40 کشاورز یک کارشناس در مزرعه وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد:حضور کارشناسان در مباحث فنی و مشکلات نقش مهمی در بهبود روش های تولید و مدیریت منابع و بهره وری بالا در کشاورزی دارد.
وی اظهار داشت:بر روی 5 هزار هکتار از اراضی مطالعات کشاورزی در قم صورت گرفته است و فرهنگ سازی در رابطه با آبیاری تحت فشار انجام شد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در مدیریت آب روی داد.
طلایی بیان کرد:سامانه نوین آبیاری در همه مزارع باید ورود کند تا بتوان به بهره وری در کشاورزی دست یافت در گذشته وقتی حق آبه ها را قطع کرده بودند برداشت آب از چاهها هیچ حساب و کتابی نداشت بر اساس همین رویکرد با مشکلاتی مواجه شدیم.
وی تصریح کرد:دولت در این راستا با نصب کنتور در چاهها به ساماندهی پرداخت و دیدگاه کشاورز را تغییر دادیم تا بر اساس مجوزها آب بهره برداری کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تاکید کرد: کشاورزی سنگ زیربنای توسعه می باشد و در دنیا هیچ کشوری بدون همراهی بخش کشاورزی به توسعه دست نیافته است.
وی خاطرنشان کرد: محیط زیست در استان قم شکننده است اما زندگی در حاشیه کویر به ما آموخت که باید از منابع خود حراست کنیم چرا که اگر این منابع را از دست دهیم٬ جبران آن بسیار سخت می باشد.
طلایی ادامه داد: فراموش نکنیم کشاورزی در قم مانع از ایجاد ریزگرد و گرد و غبار شد، در دهه 50 حدود 12 هزار هکتار باغ این شهر را پوشانده بود و قم در آن زمان هوای مطبوعی داشت.
وی گفت: امروز با تمام تلاش‌های شهرداری، فضای سبز اطراف قم بیش از 2 هزار و 500 هکتار نیست و بهترین اراضی کشاورزی در جهت توسعه شهر تغییر کاربری داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: اراضی کشاورزی 10 درصد از اراضی استان قم را تشکیل می دهد که که در مجموع 56 دهم درصد از محصولات کشور را تولید می‌کند.
وی یادآور شد: طبق این آمار به نسبت زمینی که در اختیار داریم تولیدات بالاتر از میانگین کشور است که عمده تولیدات هم مربوط به دام می باشد زیرا دام و دامپروری با زندگی قمی‌ها عجین می باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: قم تنها استان در کشور است که 60 درصد دام پرواری دارد که این امر هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود.
وی عنوان کرد: بیش از 80 درصد علوفه دام از خارج از استان قم تامین می‌شود و این یعنی ما آب را به داخل استان قم می‌آوریم همچنین در زمینه طیور هم از دهه 60 ظرفیت بالایی در استان قم ایجاد شد و امروز رتبه پنجم طیوررا در کشور داریم اگر چه ساختار صنعت طیور در قم در حال تغییر می باشد.
طلایی با اشاره به بحران کم آبی در قم گفت: 500 میلیون متر مکعب روان‌آب در دهه 60 وارد استان قم می‌شد که امروز این میزان به صفر رسیده است این امر مدیریت منابع و روش های راهبردی را در کشاورزی ضروری می سازد.
وی در پایان تاکید کرد: زمینی که حتی یک بار شخم بخورد حفظ خاک آن تنها با کشت محصولات کشاورزی امکان پذری است و نمی توان تولید را در آن رها کرد چرا که وضعیت بدتری در گرد و غبار ایجاد می شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/12289/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم