راه اندازی دو رشته "کلام وحدت" و "فقه وحدت" در حوزه ضروری است
علمی
بزرگنمايي:
عصرقم- آیتالله احمد مبلغی در نشست علمی "مبانی
فقه وحدت اسلامی" در جمع طلاب پاکستانی مقیم قم با اشاره به تفاوت دو رشته
"کلام وحدت" و "فقه وحدت" گفت: کلام وحدت به "اعتقادهای پایهای" که به
وضعیتهای جعل شده از سوی خداوند برای امت می پردازد؛ مانند جعل وسطیت که
از قرآن "جعلناکم امه وسطا" که در آن، صریحاً سخن از جعل به میان آمده،
استفاده میشود و جعل "واحده بودن" برای امت که از آیه شریفه "ان هذه
امتکم امة واحدة" استفاده میشود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد:
این در حالی است که فقه وحدت ناظر به رفتارها، فعالیتها و وظایفی است که
افراد، مجموعهها و اتباع مذاهب باید در قبال وحدت در پیش بگیرند.
وی گفت: نصوصی همچون "واعتصموا بحبل الله
جمیعا ولا تفرقوا" یا روایاتی که سخن از حرمت خون، آبرو و مال مسلمان به
میان آورده است و یا آیه نهی کننده از سوء ظن یا غیبت در ذیل عنوان منبع
برای فقه وحدت جای می گیرند.
مبلغی با اشاره به آیه شریفه "انما
المؤمنون اخوة"، اظهار کرد: به نظر میآید این آیه شریفه در زمره کلام وحدت
جای میگیرد و ناظر به جعل اخوّت از سوی خداوند بین افراد و اعضاء امت
است.
وی در اثبات مدعای خود مبنی بر جعل شدن
اخوت، خاطرنشان کرد: به این دلیل که آیه شریفه بعد از طرح اخوت بلافاصله
سخن از اصلاح بین برادران در صورت اختلاف به میان آورده است و روشن است که
بقاء اخوت حتی در شرایط اختلاف حاکی از این است که اخوت یک امر مجعول است
که در هر دو حال اختلاف و عدم اختلاف به حال خود باقی میماند.
مبلغی گفت: این در حالی است که اگر اخوت یک
وظیفه فقهی میبود، معنا نداشت در صورت اختلاف، از وجود و تحقق خارجی آن
سخن به میان آورده شود.
وی با اشاره به اینکه کلامیات وحدت به مثابه
زیرساختهایی برای فقه وحدت است تا بر روی آن بنا شود، گفت: اگر بگوییم که
اخوت برای اعضای امت از سوی خداوند جعل شده است باید بپذیریم، وظیفه فقهی
مبتنی بر این عقیده، لزوم داشتن عمل برادرانه با یکدیگر (یعنی: تآخی) است.
مبلغی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی یکی از
پروژههای بزرگ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است، گفت: ما باید بدانیم
که وحدت و قواعد فقهی آن در کشورهای مختلف مثل پاکستان، افغانستان، کشورهای
آسیای میانه و دیگر کشورها به دلیل وجود شرایط بومی هر کشور و منطقه،
نیازمند به تطبیقهای متناسب با شرایط ویژه آن کشور است.
وی افزود: فضلا و فرهیختگان هر کشور باید
شرایط ویژه آن کشور را از حیث مناسبات و روابط بررسی و بعد از آن با رجوع
به اصول وحدت، نسخه های متناسب را برای کشور خود شناسایی و طراحی کنند.
لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/104296/