عصر قم

آخرين مطالب

آیت‌الله نوری همدانی:

طلاب از اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی پرهیز کنند/لزوم توسعه دروس اخلاق حوزه فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه باید دروس اخلاق در حوزه توسعه یابد و به همه دنیا منتشر شود، گفت: در روایات بیان شده که عالمان اشرافی و تجمل‌گرا، راهزنان دین مردم هستند، لذا روحانیت باید ساده‌زیستی و قناعت داشته باشد.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه در مدرسه فیضیه با اشاره به برخی روایات در مورد علما و عالمان اهل قم با بیان اینکه در روایت بیان شده که علم در آخرالزمان از قم به دنیا منتشر می‌شود، گفت: عالمانی که مردم را به قرآن و اسلام ناب دعوت می‌کنند به تعبیر روایات دعاهللناس هستند؛ در روایت به دعوت به اسلام با عمل و نه تنها با زبان تأکید شده است و طلاب باید با فکر، فرهنگ و عملشان مردم را به دین دعوت کنند.
نوری همدانی بیان کرد: این مقام و موقعیت فقها و علما، «دعاه» در پیشگاه اهل بیت(ع) است؛ برای اینکه قشری هستند که اسلام را تبیین و منتشر می‌کنند؛ از این رو در یک مرحله باید طلبگی کنند و دیگری اینکه به عنوان یک عالم در جامعه حضور داشته باشیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه اولین مرحله، گام نهادن در حوزه و طلبگی است تا بتواند با آداب و اصول دعوت مردم به دین آشنا شوند تا در آینده به عنوان عالم و فقیه وارد عرصه اجتماع شوند، ادامه داد: در روایت بیان شده است که فردی که برای طلب علم از منزل خود خارج می‌شود، ملائکه بال‌های خود را زیر پای آنان می‌گسترانند و قلم آنان برتر از خون شهدا بیان شده است.
این مرجع تقلید با تمجید از کتبی مانند «منیهالمرید» افزود: در این کتاب اولین قدم در مسیر کسب علم، اخلاص عنوان شده است و طلاب باید با این نیت در این عرصه گام بگذارند؛ اخلاص بسیار مهم است و فضل الهی هم با اخلاص ما ارتباط دارد.
برخی وظایف طلاب
وی با بیان اینکه طلاب باید سعی کنند از لحاظ ادبی و سخنوری و حرف زدن کامل باشند، اظهار کرد: مهاجرت از حوزه و رفتن میان مردم از دیگر کارهایی است که باید انجام شود؛ اینکه با تواضع و مهربانی با مردم برخورد کنیم، خیلی اثر مثبت در روحیه آنان دارد.
وی با بیان اینکه سحرخیزی، تهجد و نماز شب از ضروریات اخلاقی در حوزه است، بیان کرد: معنویت و سحرخیزی دل انسان را برای پذیرش رفتارهای متعالی و والا آماده می‌کند.
پیامبر(ص) هم به جبرئیل می‌گفت که مرا موعظه کن
نوری همدانی با بیان اینکه همه محتاج به درس اخلاق و معلم اخلاق هستیم، بیان کرد: باید اشخاصی متخلق به اخلاق اسلامی در حوزه داشته باشیم؛ از آیت‌الله اعرافی و مدیران حوزه می‌خواهیم که درس‌های اخلاقی در حوزه داشته باشند و در همه دنیا پخش همچنین صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه تدریس شود؛ زیرا اخلاق در زندگی افراد بسیار مهم است و حتی پیامبر(ص) هم به جبرئیل می‌گفت که مرا موعظه کن.
این مرجع تقلید با تأکید بر وظایف علما بیان کرد: اولین وظیفه حوزه اداره حوزه، تدریس، تدرس، تحقیق، تعمق علمی و ... است. استاد حوزه باید از لحاظ اخلاق و معنویت مرتبه بالایی داشته باشد و قبل از آنکه دیگران را موعظه کند باید خودش را موعظه کند.
پرهیز از اشرافی‌گری
وی با بیان اینکه حضور در اجتماع از دیگر وظیفه طلاب است، افزود: وظیفه دیگر پرهیز از اشرافی‌گری، تجمل‌گرایی و روآوردن به قناعت و ساده‌زیستی است؛ در برخی روایات بیان شده عالمانی که اشرافی‌گری دارند راهزنان اخلاق و دین مردم هستند در صورتی که عالم باید میان مردم و در کنار آن‌ها و همانند آنان زندگی کند. 
این مرجع تقلید با بیان اینکه وظیفه دیگر عالمان مبارزه با طاغوت و ظلم است ادامه داد: علما همواره با دشمنان مبارزه می‌کردند، زیرا اسلام همیشه دشمنانی داشته است؛ علما نباید تصور کنند دین از سیاست جداست لذا باید در عین درس خوراندن از وضعیت مسلمین مطلع باشیم و در برابر ظلم ظالمان کوتاه نیاییم و سکوت نکنیم. باید خدمتگزار مردم باشیم، زیرا سرباز امام زمان(عج) هستیم. 
نوری همدانی با بیان اینکه در تفسیر «ربیون» در آیه «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ» مراد از آن را علما بیان کرده‌اند، تصریح کرد: در فرمان هشت‌ماده‌ای که امام(ره) فرمودند این بود که علما نباید فکر کنند دین از سیاست جداست؛ در همین عاشورا در بسیاری از کشورها از جمله نیجریه، کشمیر و بحرین به عزاداران شیعه حمله کردند و آنان را مورد شکنجه قرار دادند و در رسانه‌های خود سانسور کردند؛ لذا باید از وضع دنیا به خصوص دنیای اسلام مطلع باشیم.
وی افزود: رسانه‌های دشمن تصاویری از قمه‌زنی یک عده محدود در یک گوشه را در رسانه‌های خود نشان دادند تا سعی کنند که عزاداری برای شهدای کربلا کوچک و خشن جلوه دهند. 
نوری همدانی با بیان اینکه هیچ لحظه‌ای نیست که دشمنان ما در کمین نباشند، از این رو باید با قلم و بیان در برابر دشمن تجهیز باشیم، تصریح کرد: برخی نقدهای غیرمنصفانه از حوزه دارند، در صورتی که همه خوبی‌ها و ارزش‌ها از حوزه سرچمشه می‌گیرد؛ امام و رهبر معظم انقلاب فرزند حوزه هستند؛ شهدای روحانیت بیش از اقشار دیگر بودند؛ لذا حوزه عظمت زیادی دارد، ولی برخی می‌گویند که حوزه چه کرده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/104001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند