عصر قم

آخرين مطالب

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کرمانشاه خبر داد:

توصیه ها و تذکرات مراجع عظام تقلید در مورد عزاداری های حسینی فرهنگی

  بزرگنمايي:

قم آنلاین - قم- ایرنا- حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، جعفر سبحانی و جوادی آملی با تاکید بر برگزاری هر چه باشکوه عزاداری های ماه محرم بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، به ذکر برخی تذکرات، توصیه ها پرداختند.
به گزارش ایرنا، این بزرگان تاکید کردند: لازم است در این شرایط و اوضاع پیروان اهل بیت(ع) و عاشقان مکتب حسینی از هرکاری که موجب وهن این مراسم باشکوه می شود با جدیت پرهیز کنند.
**آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: عزاداری حضرت خامس آل عبا(ع) از موجبات مهمّ تقویت دین است ولی نباید آن را آلوده به کارهای نادرست کرد که موجب اذیّت و آزار عزاداران و هتک حرمت افراد آبرومند شود.
وی همچنین ادامه داد: لازم است در این شرایط و اوضاع پیروان اهل بیت(ع) و عاشقان مکتب حسینی از هرکاری که موجب وهن این مراسم می شود بپرهیزند و به جای آن به سراغ مراسمی بروند که عظمت اهداف حسینی را بیش از پیش آشکار می سازد.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر جمعی از بزرگان فقهای پیشین در عصر و زمان خود بعضی از این کارها را به دلایلی اجازه فرموده اند، هرگاه در عصر و زمان ما بودند مسلّماً نظر دیگری داشتند. خداوند همه ما را از پیروان مکتب آن بزرگوار و جان نثاران او قرار دهد.
وی با اشاره به حکم ضرب و جرح بدن در عزاداری اباعبدا... و سینه زنی ، زنجیر زنی و قمه زنی گفت: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند.
این مرجع تقلید اظهار داشت: برهنه شدن هنگام سینه زنی اگر در مقابل نامحرم باشد، حرام است و در غیر این صورت نیز چون سبب وهن است بنابر احتیاط باید ترک شود ولی باز گذاشتن کمی از جلوی سینه برای سینه زدن یا کمی از پشت برای زنجیر زنی مانعی ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی در مورد منابع معتبر در مورد عزاداری نیز گفت:کتاب های خوبی در زمینه عاشورا نوشته شده از جمله: ارشاد مرحوم شیخ مفید، لهوف سید بن طاووس، مقتل الحسین مرحوم مقرم، منتهی الآمال مرحوم محدث قمی، و اخیراً کتاب خوبی به نام عاشورا (شامل ریشه های تاریخی حادثه کربلا، سپس رویدادها، و سرانجام نتایج و آثار مهم آن) به وسیله دو نفر از دانشمندان حوزه علمیه زیر نظر اینجانب نگاشته شده و کتاب بسیار خوبی است.
** آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید ضمن تاکید بر برگزاری هرچه باشکوه عزاداری های ماه محرم و صفر گفت: مجلس عزاداری حسینی هر‌چه باشکوه‌تر و پر‌جمعیت‌تر باشد اثرش در قلوب بیشتر و آثار مثبتش زیادتر است و اگر به این مساله اهمیت داده نمی‌شد دشمنان دین، مسلمانان فریب‌خورده و ظاهربین و غرب‌زده اصل حادثه کربلا را انکار می‌کردند.
**آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید با اشاره به شاخصه های عزاداری مطلوب گفت: عزاداری برای حضرت سیدالشهداء (ع) و سایر بزرگوارانی که در کربلا به شهادت رسیدند در شکل‌گیری اعتقادات مردم تأثیر زیادی دارد، لذا باید به‌گونه‌ای عمل شود که مرضی حضرات معصومان (ع) باشد.
وی ادامه داد: نحوه عزاداری در زمان‌ها و مکان‌های مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می‌شود. منبر و مجلس حضرت سیدالشهداء (ع) مکان آموزش افراد است و قسمت مهمی از اعتقادات مردم از همین مطالب اهل منبر و اشعاری که خوانده می‌شود، شکل می‌گیرد و لذا باید در انتخاب مطالب مستند و اشعار، دقت بیشتری شود و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه مدنظر قرار گیرد.
آیت الله شبیری زنجانی گفت: تسامح در گفتن مطالب غیر متقن و یا خواندن اشعار صحیح نیست. عمده در برگزاری مجالس اهل‌بیت (ع) اصلاح نیت است که باید تلاش کنیم ان شاء الله عملمان همراه با اخلاص باشد.
وی ادامه داد: عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) را که از بهترین عبادات است، به شکل سنتی همراه با استفاده از مضامین پرمحتوا برگزار نمایید.
**آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید نیز گفت: همه باید برای برپایی عزای سید الشهدا(ع) به میدان بیایند و عزاداری آل رسول(ص) را به بهترین وجه برپا نمایند.
وی با اشاره به اینکه باید نوکری این خاندان را برای خود افتخاری بزرگ بدانیم، خاطرنشان کرد: بیان شعارهای سید الشهدا(ع) و تبیین آن از وظایف بزرگی است که در این ایام باید به آن پرداخت، همگان باید بدانند قیام امام حسین(ع) برای ماندگاری دین پیامبر اکرم(ص) و جلوگیری از انحراف در آنست قیام اباعبدالله(ع) برای مبارزه با ظلم وستم و فساد حاکمانی بود که بنام اسلام حکومت می کردند و انحراف اساسی در دین ایجاد کرده بودند.
وی گفت: امام حسین(ع) به همه عالم پیام می دهد ظلم ستیز باشید و در مقابل ستمگران سکوت نکنید. بر این اساس است دشمن از محرم و عاشورا و عزاداری های ما در هراس است و این مهم است که ما را براین داشته تا به بهترین وجه عزای اهل‌بیت(ع) را اقامه کنیم و از هیچ عملی برای برگزاری باشکوه عزاداری کوتاهی نکنیم.
آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: باید مراقب عملی که موجب وهن عزای سید الشهدا(ع) باشیم که دشمن از آن برای تخریب وجهه تشیع استفاده می کنند. ما قمه زنی را جایز نمی دانیم. شما می بینید فیلم قمه زنی را بر می دارند و به کشورهای دیگر می برند و شیعه را به دروغ خشن معرفی می کنند و موجب گمراهی مردم می شوند.
*آیت الله جوادی املی از مراجع عظام تقلید نیز اظهار داشت: تعظیم شعایر اهل‌بیت (ع) مورد ترغیب اکید شارع مقدس است، در تمام مراسم، لازم است از غلو پرهیز شود.
وی بیان داشت: لازم است در همه مراسم، از گفتار یا رفتاری‌ که موجب هتک مقام شامخ امامت و وهن خاندان عصمت یا اهانت به اصل عزاداری‌ است، احتراز شود، نهضت سید الشهداء (ع) برای‌ احیای‌ حق و اماته باطل بود؛ کاری‌ که حق نباشد، انجام دادن آن مخالف هدف قیام حسینی ‌(ارواحنا فداه) است.
*آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: خطیبان در سخنرانی های ایام محرم و صفر از منابع تاریخی و مقاتل صحیح استفاده کنند تا منبر سازنده باشد و در مخاطب تحول ایجاد کند.
وی بیان کرد: وعاظ باید اهل مطالعه باشند و برای هر منبر ساعت ها مطالعه کنند تا مخاطبان پس از ترک مجلس در خود احساس تحول نمایند.
وی ادامه داد: چنین منابری موجب حفظ نظام اسلامی ومکتب تشیع می شود و اگر سخنرانی ها تنها احساسی باشد، اثر آن تا زمان حضور افراد در مسجد است و بعد از آن تحولی در جامعه ایجاد نمی کند.
آیت الله سبحانی با اشاره به تاریخ صدر اسلام گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، اموی ها با عنوان های مختلف به دنبال تحریف حقیقت اسلام بودند تا جایی که در زمان امام حسین(ع) ، ایشان احساس کردند دیگر دوره امر به معروف و نهی از منکر زبانی نیست و باید حرکتی عملی را برای حفظ اسلام در جامعه به وجود آورد.
وی افزود: حرکتی که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به دنبال آن بود از روز عاشورا آغاز شد و تا امروز ادامه دارد؛ به همین خاطر است که امام خمینی(ره) فرمود « ما هرچه داریم از محرم و صفر است.»
وی ادامه داد: نهضتی که امام حسین(ع) در تاریخ اسلام ایجاد کرد یک مکتب ماندگار است و به مانند جریان های گذرا نیست که با گذشت زمان به فراموشی سپرده شود؛ این مکتب به مردم می آموزد باید در برابر ظلم ایستاد و از حقوق مستضعفان دفاع کرد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام تقلید
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/10033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور